Урок "Морально-етичні проблеми повісті О. Довженка «Зачарована Десна»"

Про матеріал
Навчальні цілі Освітня: • на основі сюжету твору розкрити питання про розуміння людиною краси; • проаналізувати образи твору, з’ясувати формування світогляду героїв; • навчити робити власні висновки з прочитаного тексту. Розвиваюча: • розвивати вміння аналізувати, визначати проблематику твору, робити висновки; • розвивати навички літературно-критичного аналізу художнього тексту, творче, образне, асоціативне мислення, творчі здібності учнів. Виховна: • виховувати здатність бачити красу в усьому, що оточує нас; • прищеплювати любов до родини, праці, навколишнього світу. Епіграф: Бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах. О. Довженко Тип уроку: формування і застосування знань, умінь та навичок аналізу художнього тексту. Обладнання: портрет письменника, епіграфи, гітара, уривок із фільму «Зачарована Десна», «чарівна скринька», учнівський відео проект «Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє», символічні зірки, листівки у формі сердець.
Перегляд файлу

Тема. Морально-етичні проблеми повісті О. Довженка «Зачарована Десна»

Навчальні цілі

Освітня:

 на основі сюжету твору розкрити питання про розуміння людиною краси;

 проаналізувати образи твору, з’ясувати формування  світогляду героїв;

 навчити робити власні висновки з прочитаного тексту.

Розвиваюча:

 розвивати вміння аналізувати, визначати проблематику твору, робити висновки;

 розвивати навички літературно-критичного аналізу художнього тексту, творче, образне, асоціативне мислення, творчі здібності учнів.

Виховна:

 виховувати здатність бачити красу в усьому, що оточує нас;

 прищеплювати любов до родини, праці, навколишнього світу.

Епіграф:                             Бачити зорі навіть у буденних         калюжах на життєвих шляхах.

О. Довженко

Тип уроку: формування і застосування знань, умінь та навичок аналізу художнього тексту.

Обладнання: портрет письменника, епіграфи, гітара, уривок із фільму «Зачарована Десна», «чарівна скринька»,  учнівський відео проект «Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє», символічні зірки, листівки у формі сердець.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Вчитель. Доброго дня. Я рада вітати вас на уроці української літератури. Сьогодні ми ще раз переконаємося у тому, що душа людини, як небо… То сонячна, висока і безкрая, а то зоряна чи захмарена. А художнє слово, як зернина любові, що живить цю  душу, зцілює її, окриляє і надихає, буває, розчулює до сліз чи ощасливлює, але ні в якому разі не залишає байдужою. Пам’ятаєте, як сказав Олесь Бердник:

Коли згасають зорі, –

Інші спалахують знову.

Хто їх запалює в небі?

Хто – крім Любові?

Звучить пісня «Коли згасають зорі» (у виконанні учнів)

Коли згасають зорі, —

Інші спалахують знову.

Хто їх запалює в небі?

Хто — крім Любові?

Коли розлучаються друзі,

Не втішать ні ласка, ні слово.

Хто нову зустріч готує?

Хто — крім Любові?

Все перетвориться в попіл,

В хвилі Першооснови,

Лише навік невмирущі

Зерна Любові…

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Вчитель. Такою зерниною любові в художній літературі став твір О.П. Довженка «Зачарована Десна». Проходять десятиліття, змінюються покоління читачів, а повість залишається незабутньою. Чи не тому, що навчає свого читача «бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах»? Сьогодні цьому навчатимемось і ми. Тож нехай слова із твору, що стали вже крилатими, будуть епіграфом нашого заняття, допоможуть нам досліджувати морально-етичні проблеми під час роботи з текстом повісті. Запишемо тему уроку та епіграф.

 (Учні записують в робочі зошити)

ІІІ. Робота з текстом твору

Вчитель. Як можна розуміти вислів «бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах»?

Метод «Мікрофон»

Вчитель. Якою ж повинна бути людина, аби «бачити зорі навіть у буденних калюжах» - це і є найголовніша морально-етична проблема, що робить повість такою дорогою і рідною. Дану проблему ми і будемо досліджувати на основі художнього тексту.

Метод «Мозковий штурм»

  1. Який епізод у творі, на вашу думку найяскравіше навчає нас «бачити зорі у калюжах» і чому? (виступи учнів на основі змісту твору)
  2. Кого із персонажів повісті ви хотіли б вибрати собі у друзі?

У яку калюжу з таким героєм могли б потрапити ми і що допомогло б із неї вибратися? (виступи учнів на основі характеристики образів)

Вчитель. Це такими людьми, які просто живуть, не бояться мріяти і помилятися,  зачарована і Десна, і Дніпро, і наша Горинь, і вся Україна. Зустрінемося з героями твору, переглянувши уривок з фільму «Зачарована Десна» і створимо репортаж з місця подій записавши його у зошит.

Перегляд відео

Метод «Репортаж з місця подій»

Виступи учнів

Вчитель. У спогадах людини дитинство часто здається казкою повною чудес, цікавості і усіляких див. Уявіть собі і зараз сталося таке диво: з далекої Десни потрапила до нас чарівна скринька. Яке відношення має  дана скринька до  твору?

Які морально-етичні проблеми, підняті у творі, розкривають речі, що знаходяться у скриньці?

Асоціативний метод.

Виступи учнів

Вчитель.  Сторінки повісті надовго запам’ятовуються і викликають бажання зробити щось добре і гарне. На що надихнув твір вас?

Метод «Мистецькі паралелі»

  • Власна поезія
  • Пісня про дитинство (слова Олеся Бердника)
  • Авторська відеоповість.

Вчитель.  І справді «Зачарована Десна» допомагає нам визначити ті духовні цінності, без яких не існує нас як особистостей. Яка із них для вас є ключовою? Назвіть її іменем свою зірку і запаліть у небі.

Метод «Зоряне сяйво»

(учні прикріплюють свою зірку до дошки, озвучуючи виділені духовні цінності)  Нехай створене вами  зоряне небо завжди осяває дорогу вашого  самостійного життя, щоб була вона найщасливішою.

Учні виконують пісню

Ідем, ідем в далеку Путь,

І все запитуємо ми:

"Де нам знайти ясну Любов

Серед вселенської пітьми?"

Нам гримить далина:

"У юрбі не шукай,

Як настане весна —

Вирушай в дальній Край…

Поміж бур і погроз,

Поміж рушень основ,

Поміж гуркоту гроз

Знайдеш ясну Любов…"

IV. Підсумки уроку

 Вчитель. Діти, нехай у дальньому краї над вами завжди сяє зоряне небо ось цими яскравими зірками, що символізують духовні цінності. Бо саме така людина, духовно багата, і «бачить зорі у буденних калюжах на життєвих шляхах». Нехай наші серця зігріваються цим зоряним сяйвом, даруймо його один одному, як символ любові, як символ сьогоднішнього дня.

V. Домашнє завдання.  Написати вільне есе на тему «Моя зачарована Десна»

docx
Додав(-ла)
Ющук Любов
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
4471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку