Урок – мотиваційний контент «Написання НЕ та Ні з різними частинами мови»,11 клас

Про матеріал

. Урок-мотиваційний контент "Написання НЕ і Ні з різними частинами мови" спрямований шляхом застосування інноваційних технологій мотивувати учнів на успіх, в ігровій формі підготувати до ДПА і ЗНО.

Перегляд файлу

КНЗ  «Веселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів»

Криворізької районної ради

Дніпропетровської області

 

                       

 

Урок – мотиваційний контент

             «Написання НЕ та Ні з різними частинами мови»

          

                                       11 клас

                                                               

 

                                                                              Підготувала

                                                      учитель української мови

                                  та літератури

                                          Ковалевська Г.М.

http://school-world.com.ua/lib/wp-content/uploads/2012/02/271.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               

                                                                     

 

 «Написання НЕ та Ні з різними частинами мови» .11 клас. Урок – мотиваційний контент до успіху ( ДПА і ЗНО).

Мета: повторити й узагальнити вивчене з морфології про самостійні частини мови; питання з правопису заперечних часток НЕ та НІ з різними частинами мови;

 удосконалювати  правописні компетентності, уміння знаходити помилки на розглянуті правила й виправляти їх;

 розвивати мислення учнів та мовленнєві компетентності, аналітичні здібності, уміння обґрунтовувати свої думки, підкріплювати міркування прикладами;

 виховувати толерантність, шанобливе ставлення до родини, спонукати до відповідальності та  активних рішень у виборі власних шляхів до успіху.

Тип уроку.  Урок-мотиваційний контент у підготовці до ДПА і ЗНО.

Обладнання: Мультимедійний проектор, опорні схеми, пам’ятки, технологічні картки, кратки з дидактичним матеріалом; ілюстративний матеріал з теми «Перлини народної педагогіки».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційна частина. 

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Створення психоемоційного настрою

Звучить мелодія, на екрані відео-проекція «Політ птаха»

      Політ птаха – це злет, успіх. Можливо, саме зараз цей птах торкнеться своїм крилом сьогодні саме вашого плеча – і ви відчуєте силу й творчий потяг до успіху.

   Це було століття  тому в Неаполі.  Один дев'ятилітній  хлопчик  дуже мріяв стати  співаком. Та сам тяжко працював на фабриці. Його перший учитель  сказав, що мрія пуста й нездійсненна, бо хлопчик не має таланту й голосу . А мати, проста селянка, ніжно пригорнула і підбадьорила сина: «У тебе все вийде. Я уже бачу твій успіх. Я у тебе вірю».  І дякуючи тому, що у хлопчика повірили, підтримали у його прагненні, світ насолоджується  чарівним голосом  Енріке  Карузо.

Дуже важливо, щоб на шляху до успіху були ті, хто в нас віриить.

Вправа мотиваційна  « Що для мене означає успіх»

Закінчити думку « Успіх для мене -  це…»

Бажаю вам успіху.

Учитель. Запишіть у зошити тему нашого уроку. Зважаючи на записане, припустіть, про що ми говоритимемо протягом уроку, вправи якого характеру будемо виконувати. Яку користь це принесе вам у процесі опанування курсу мови й підготовці до тестування?

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Свої бажання запишіть на крильцях паперового птаха і прикріпіть на умовній кулі  бажань.

III. Актуалізація опорних знань
Бесіда:

— Які частки називають заперечними?

— Яку роль відіграють заперечні частки в мовленні?

— Які правила правопису заперечних часток із різними частинами мови ви пам’ятаєте?

IV. Опрацювання навчального матеріалу. Презентація «Написання частки не і ні з різними частинами мови.
 

(Опорну таблицю спроектовано на екран – презентація)

Робота в групах .  Метод  «Фішбоун» (2бали)

 

Написанн

C:\Users\Галочка\Downloads\фішбоун.pngC:\Users\Галочка\Downloads\рибка2.jpgC:\Users\Галочка\Downloads\рибка1.jpg

  • Навести приклади власних речень із доведенням правильного написання слів з НЕ і НІ зі словами різних частин мови, опираючись на опору(таблицю)

 

Вправа з ключем ( 1 бал))

 І. Словосполучення запишіть у дві колонки: 1) з префіксом не-;                     

                                                                             2) з заперечною часткою не.

Сказав (не)впевнено, розгулялась (не)года, клас (не) прибраний, сюди (не)підемо, вжито (не)гайних заходів, здивувався (не)випадково, писав (не)думаючи, зник (не)сподівано, давно (не)здужаєг книжку (не)прочитано, такого ще (не)чувано.

ІІ. З других букв перших слів повинні скластися два слова з вислову Григора Тютюнника: « ... неповторна ».

Роботав групах

Група І

Прочитайте текст. Укажіть, до якого стилю він належить.  Поясніть правопис слів з НЕ і НІ.   (2б.)

Народна педагогіка

1. Основне й перше, чого вчили дітей наші предки, — це любові. 2.Дитину намагалися виховувати так, щоб вона змалку доброзичливо ставилася до оточуючих. 3.Тільки добра людина здатна робити людей щасливими.4. Якщо ж дитина з початку свого життя чує лише прокльони в родині, відчуває злість, то вона наповнюється почуттям не/нависті. 5.Проявом любові та добра була пошана до батьків і старших. 6.Виявом цього було звертання на «Ви» до батьків, до бабусі та дідуся.7. Діти слухалися, постійно зверталися за порадою, благословенням, виливали свої радість чи горе батькам, як ні/кому іншому, бо вони були найвищим і не/заперечним авторитетом. 8.Наприклад, ні/хто з молодших не/мав права першим сісти за стіл. 9.Як правило, це робив глава сім'ї, потім усі інші.

Додатково: 1. Слово,  якому НЕ  протилежного (можна замінити синонімом)  значення ужито в реченні (впишіть у таблицю речення).

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Відповідь:7

2. Вставні слова є у реченнях

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Відповідь: 8,9

ІІ група  

  Народна педагогіка

 1.Педагогіка народу пройнята духом істинної гуманності. 2.Вона не/визнає покарань, що принижують людську гідність, адже такі покарання звільняють вихованця від докорів совісті, головної рушійної сили самовиховання.3. Дитина не/буде більше розмірковувати над не/гарним вчинком, над заподіяною шкодою, — у центрі її уваги буде переживання самого покарання. 4.Покарання застосовувалося, щоб викликати в дитини гіркоту вини й сорому за поганий вчинок, прагнення ні/коли більше не/повторювати цього.5. Воно здійснювалося через зауваження, осуд, докір, суворість уголосі, обмеження окремих прав. 6.Рідко використовували наказ, погрозу. 7.Однозначно засуджували фізичне покарання дітей.

  Додатково: 1. НЕ і НІ є частками у таких реченнях ( впишіть у таблицю номер речення).

1

2

3

4

5

6

7

Відповідь:3, 4

1

2

3

4

5

6

7

2.Орфографічна помилка є у реченнях
Відповіді: 5

ІІІ група.   1. Не/зважаючи на всю різноманітність людського життя, сімейна атмосфера справляє найбільший вплив на становлення характеру  Людини. 2. Не/залежно від своєї структури й традицій, сім’я є потужним фактором впливу на життя людини.

Додатково:

1. Слово з НЕ є прислівником у реченнях

1

2

Відповідь: 2

2. Подвоєння приголосних є у словах таких речень

1

2

Відповідь: 1, 2

Прийом «Злови помилку»

1. Правильно написано всі слова рядка

А не послух, невагомість, нісе-ніте, не вартий

Б незлічений, ні слова не скажу, ні в чому, нізвідки

В ні котрий, не п’ятий, а шостий, не доплатити, незовсім

Г ніким не впізнаний, ні світ ні зоря, поки невизнаний поет, не збудований ще міст

Д не дуже вдалий день, твір незавершений, ні пава ні ґава, ще не вижатий плід

2. Орфографічну помилку допущено в рядку

А несказанний, не до смаку, не так, неабихто

Б не працюючи, непорушно, конспект не завершений, не ворог, а друг

В не доспівана пісня, спекотно не по-ранішньому, непочатий, не зараховано

Г небажаний гість, небайдуже ставлення, недоспана ніч, небилиця

Д недозрілий овоч, ні слова не промовити, ні на йоту, неждано-негадано

Робота в парах (2 бали)

Прочитайте. Визначте в реченнях частку НЕ та слова з префіксом не-.

1. До серця горнеться неспокій, немов до берега прибій (Г. Чубач).

2. Нам не слава потрібна, не тучі, а ясна неозора блакить (А. Малишко).

Поясніть,якими частинами мови є слова з префіксом не та слова, які з часткою не пишуть окремо?

• Розкажіть про написання не іменниками, прикметниками та прислівниками. Звіртеся з таблицею.

 

Гра « Синонімічні сходинки»  (2б.)

Замінити рисочки буквами так, щоб вийшли синоніми з часткою НЕ, яка пишеться разом з іменниками:

1) Невіглас. 2) Хвороба. 3) Ворог. 4) Хиба. 5) Зневага. 6) Безладдя. 7) Нужда, нестатки. 8) Рабиня.

1. не _ _
2. не _ _ _
3. не _ _ _ _
4. не _ _ _ _ _
5. не _ _ _ _ _ _
6. не _ _ _ _ _ _ _
7. не _ _ _ _ _ _ _ _
8. не _ _ _ _ _ _ _ _
Ключ: 1. Неук. 2) Неміч. 3) Недруг. 4) Недолік. 5) Непошана. 6) Непорядок. 7) Недостатки. 8) Невільниця.

Творча сторінка (2бали)

 Розкрийте значення фразеологізмів. Поясніть написання НІ зі словами.

  Ні аза не знати. Ні кроку назад. Ні за цапову душу. Ані з місця. Ні з чим не розминеться. Ні за що ні про що.

3 трьома фразеологізмами складіть і запишіть речення   або  розіграйте діалог.

V. Підсумок . Гра  «Код заперечення»  (1б.)

Запишіть слова, позначаючи їх цифрами: 1-з якими НЕ і НІ пишуться разом,

                                                                        2- з якими НЕ і НІ пишуться окремо.

1.Не/абияк, ще не/вижатий, не/досить, не/вижатий,не/під/силу, не/мовля, ні/до/чого.

2.Не/жить, не/дивно, не/в/пору, не/ук, ні/від/чого, ні/де, не/пишучи.

3.Ні/сенітниця, ні/при/чому, ні/се/ні/те, не/щадний, досі не/впорядкований, не/зважаючи на, не/лише.

4.Не/повнолітній, не/вдаха, не/дарма,не/до оцінити, ні/в/якому,ні/трошки, не/так/давно.

5. Ні/куди, не/що/інше як, ні/на/мить, не/впоряджений, не/до/вподоби, не/віглас, не/від/того щоб.

6.Не/года, не/великий, а малий, не/до/речі, не/голосно, ні/туди/ні/сюди, не/зчутися, не/подолати.

7. Не/вільник, ні/сотні, не/можна, не/досяжний, не/по/праву, ні/чичирк, не/вгаваючи.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1

 

1

2

2

1

2

1

2

2

1

 

2

2

1

2

1

2

3

 

1

2

2

1

2

1

2

4

 

1

1

1

1

2

1

2

5

 

1

2

2

1

2

1

2

6

 

1

2

2

1

2

1

2

 

7

1

2

2

1

2

1

1

 

 

 

Ключ: З'єднайте послідовно цифри 1 і, якщо  правильно написали слова, прочитайте зашифровану частку.

 

 

 

 

VІ.Рефлексія.

Що сподобалося з уроку?

— Чи було щось для вас складним?

Що варто не забути про написання не і ні?

VІІ. Домашнє завдання

Для учнів із високим рівнем знань: Написати твір-роздум на тему «Живемо не батьками, помремо не людьми», використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».

Для учнів із достатнім рівнем знань: Сформулювати правила поведінки для молоді (не менше 12 пунктів), спираючись на розглянуті протягом уроку норми народної моралі, використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».

Для учнів із середнім рівнем знань: Скласти словниковий диктант на 15—20 слів, що ілюстрували б орфограму «Правопис Не та Ні  з  різними частинами мови», або 4 завдання тестового характеру.

 

 

                                                                                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
1238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку