. Урок-мотиваційний контент "Написання НЕ і Ні з різними частинами мови" спрямований шляхом застосування інноваційних технологій мотивувати учнів на успіх, в ігровій формі підготувати до ДПА і ЗНО.
КНЗ «Веселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів»
Криворізької районної ради
Дніпропетровської області
Урок – мотиваційний контент
«Написання НЕ та Ні з різними частинами мови»
11 клас
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Ковалевська Г.М.
«Написання НЕ та Ні з різними частинами мови» .11 клас. Урок – мотиваційний контент до успіху ( ДПА і ЗНО).
Мета: повторити й узагальнити вивчене з морфології про самостійні частини мови; питання з правопису заперечних часток НЕ та НІ з різними частинами мови;
удосконалювати правописні компетентності, уміння знаходити помилки на розглянуті правила й виправляти їх;
розвивати мислення учнів та мовленнєві компетентності, аналітичні здібності, уміння обґрунтовувати свої думки, підкріплювати міркування прикладами;
виховувати толерантність, шанобливе ставлення до родини, спонукати до відповідальності та активних рішень у виборі власних шляхів до успіху.
Тип уроку. Урок-мотиваційний контент у підготовці до ДПА і ЗНО.
Обладнання: Мультимедійний проектор, опорні схеми, пам’ятки, технологічні картки, кратки з дидактичним матеріалом; ілюстративний матеріал з теми «Перлини народної педагогіки».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційна частина.
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Створення психоемоційного настрою
Звучить мелодія, на екрані відео-проекція «Політ птаха»
Політ птаха – це злет, успіх. Можливо, саме зараз цей птах торкнеться своїм крилом сьогодні саме вашого плеча – і ви відчуєте силу й творчий потяг до успіху.
Це було століття тому в Неаполі. Один дев'ятилітній хлопчик дуже мріяв стати співаком. Та сам тяжко працював на фабриці. Його перший учитель сказав, що мрія пуста й нездійсненна, бо хлопчик не має таланту й голосу . А мати, проста селянка, ніжно пригорнула і підбадьорила сина: «У тебе все вийде. Я уже бачу твій успіх. Я у тебе вірю». І дякуючи тому, що у хлопчика повірили, підтримали у його прагненні, світ насолоджується чарівним голосом Енріке Карузо.
Дуже важливо, щоб на шляху до успіху були ті, хто в нас віриить.
Вправа мотиваційна « Що для мене означає успіх»
Закінчити думку « Успіх для мене - це…»
Бажаю вам успіху.
Учитель. Запишіть у зошити тему нашого уроку. Зважаючи на записане, припустіть, про що ми говоритимемо протягом уроку, вправи якого характеру будемо виконувати. Яку користь це принесе вам у процесі опанування курсу мови й підготовці до тестування?
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Свої бажання запишіть на крильцях паперового птаха і прикріпіть на умовній кулі бажань.
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
— Які частки називають заперечними?
— Яку роль відіграють заперечні частки в мовленні?
— Які правила правопису заперечних часток із різними частинами мови ви пам’ятаєте?
IV. Опрацювання навчального матеріалу. Презентація «Написання частки не і ні з різними частинами мови.
(Опорну таблицю спроектовано на екран – презентація)
Робота в групах . Метод «Фішбоун» (2бали)
Написанн
Вправа з ключем ( 1 бал))
І. Словосполучення запишіть у дві колонки: 1) з префіксом не-;
2) з заперечною часткою не.
Сказав (не)впевнено, розгулялась (не)года, клас (не) прибраний, сюди (не)підемо, вжито (не)гайних заходів, здивувався (не)випадково, писав (не)думаючи, зник (не)сподівано, давно (не)здужаєг книжку (не)прочитано, такого ще (не)чувано.
ІІ. З других букв перших слів повинні скластися два слова з вислову Григора Тютюнника: « ... неповторна ».
Роботав групах
Група І
Прочитайте текст. Укажіть, до якого стилю він належить. Поясніть правопис слів з НЕ і НІ. (2б.)
Народна педагогіка
1. Основне й перше, чого вчили дітей наші предки, — це любові. 2.Дитину намагалися виховувати так, щоб вона змалку доброзичливо ставилася до оточуючих. 3.Тільки добра людина здатна робити людей щасливими.4. Якщо ж дитина з початку свого життя чує лише прокльони в родині, відчуває злість, то вона наповнюється почуттям не/нависті. 5.Проявом любові та добра була пошана до батьків і старших. 6.Виявом цього було звертання на «Ви» до батьків, до бабусі та дідуся.7. Діти слухалися, постійно зверталися за порадою, благословенням, виливали свої радість чи горе батькам, як ні/кому іншому, бо вони були найвищим і не/заперечним авторитетом. 8.Наприклад, ні/хто з молодших не/мав права першим сісти за стіл. 9.Як правило, це робив глава сім'ї, потім усі інші.
Додатково: 1. Слово, якому НЕ протилежного (можна замінити синонімом) значення ужито в реченні (впишіть у таблицю речення).
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Відповідь:7
2. Вставні слова є у реченнях
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Відповідь: 8,9
ІІ група
Народна педагогіка
1.Педагогіка народу пройнята духом істинної гуманності. 2.Вона не/визнає покарань, що принижують людську гідність, адже такі покарання звільняють вихованця від докорів совісті, головної рушійної сили самовиховання.3. Дитина не/буде більше розмірковувати над не/гарним вчинком, над заподіяною шкодою, — у центрі її уваги буде переживання самого покарання. 4.Покарання застосовувалося, щоб викликати в дитини гіркоту вини й сорому за поганий вчинок, прагнення ні/коли більше не/повторювати цього.5. Воно здійснювалося через зауваження, осуд, докір, суворість уголосі, обмеження окремих прав. 6.Рідко використовували наказ, погрозу. 7.Однозначно засуджували фізичне покарання дітей.
Додатково: 1. НЕ і НІ є частками у таких реченнях ( впишіть у таблицю номер речення).
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Відповідь:3, 4
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
2.Орфографічна помилка є у реченнях
Відповіді: 5
ІІІ група. 1. Не/зважаючи на всю різноманітність людського життя, сімейна атмосфера справляє найбільший вплив на становлення характеру Людини. 2. Не/залежно від своєї структури й традицій, сім’я є потужним фактором впливу на життя людини.
Додатково:
1. Слово з НЕ є прислівником у реченнях
1 |
2 |
Відповідь: 2
2. Подвоєння приголосних є у словах таких речень
1 |
2 |
Відповідь: 1, 2
Прийом «Злови помилку»
1. Правильно написано всі слова рядка
А не послух, невагомість, нісе-ніте, не вартий
Б незлічений, ні слова не скажу, ні в чому, нізвідки
В ні котрий, не п’ятий, а шостий, не доплатити, незовсім
Г ніким не впізнаний, ні світ ні зоря, поки невизнаний поет, не збудований ще міст
Д не дуже вдалий день, твір незавершений, ні пава ні ґава, ще не вижатий плід
2. Орфографічну помилку допущено в рядку
А несказанний, не до смаку, не так, неабихто
Б не працюючи, непорушно, конспект не завершений, не ворог, а друг
В не доспівана пісня, спекотно не по-ранішньому, непочатий, не зараховано
Г небажаний гість, небайдуже ставлення, недоспана ніч, небилиця
Д недозрілий овоч, ні слова не промовити, ні на йоту, неждано-негадано
Робота в парах (2 бали)
Прочитайте. Визначте в реченнях частку НЕ та слова з префіксом не-.
1. До серця горнеться неспокій, немов до берега прибій (Г. Чубач).
2. Нам не слава потрібна, не тучі, а ясна неозора блакить (А. Малишко).
Поясніть,якими частинами мови є слова з префіксом не та слова, які з часткою не пишуть окремо?
• Розкажіть про написання не іменниками, прикметниками та прислівниками. Звіртеся з таблицею.
Гра « Синонімічні сходинки» (2б.)
Замінити рисочки буквами так, щоб вийшли синоніми з часткою НЕ, яка пишеться разом з іменниками:
1) Невіглас. 2) Хвороба. 3) Ворог. 4) Хиба. 5) Зневага. 6) Безладдя. 7) Нужда, нестатки. 8) Рабиня.
1. не _ _
2. не _ _ _
3. не _ _ _ _
4. не _ _ _ _ _
5. не _ _ _ _ _ _
6. не _ _ _ _ _ _ _
7. не _ _ _ _ _ _ _ _
8. не _ _ _ _ _ _ _ _
Ключ: 1. Неук. 2) Неміч. 3) Недруг. 4) Недолік. 5) Непошана. 6) Непорядок. 7) Недостатки. 8) Невільниця.
Творча сторінка (2бали)
Розкрийте значення фразеологізмів. Поясніть написання НІ зі словами.
Ні аза не знати. Ні кроку назад. Ні за цапову душу. Ані з місця. Ні з чим не розминеться. Ні за що ні про що.
3 трьома фразеологізмами складіть і запишіть речення або розіграйте діалог.
V. Підсумок . Гра «Код заперечення» (1б.)
Запишіть слова, позначаючи їх цифрами: 1-з якими НЕ і НІ пишуться разом,
2- з якими НЕ і НІ пишуться окремо.
1.Не/абияк, ще не/вижатий, не/досить, не/вижатий,не/під/силу, не/мовля, ні/до/чого.
2.Не/жить, не/дивно, не/в/пору, не/ук, ні/від/чого, ні/де, не/пишучи.
3.Ні/сенітниця, ні/при/чому, ні/се/ні/те, не/щадний, досі не/впорядкований, не/зважаючи на, не/лише.
4.Не/повнолітній, не/вдаха, не/дарма,не/до оцінити, ні/в/якому,ні/трошки, не/так/давно.
5. Ні/куди, не/що/інше як, ні/на/мить, не/впоряджений, не/до/вподоби, не/віглас, не/від/того щоб.
6.Не/года, не/великий, а малий, не/до/речі, не/голосно, ні/туди/ні/сюди, не/зчутися, не/подолати.
7. Не/вільник, ні/сотні, не/можна, не/досяжний, не/по/праву, ні/чичирк, не/вгаваючи.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1
|
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
2 |
1
|
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
3
|
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
4
|
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
2 |
5
|
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
6
|
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
7 |
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
1 |
Ключ: З'єднайте послідовно цифри 1 і, якщо правильно написали слова, прочитайте зашифровану частку.
VІ.Рефлексія.
— Що сподобалося з уроку?
— Чи було щось для вас складним?
— Що варто не забути про написання не і ні?
VІІ. Домашнє завдання
Для учнів із високим рівнем знань: Написати твір-роздум на тему «Живемо не батьками, помремо не людьми», використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».
Для учнів із достатнім рівнем знань: Сформулювати правила поведінки для молоді (не менше 12 пунктів), спираючись на розглянуті протягом уроку норми народної моралі, використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».
Для учнів із середнім рівнем знань: Скласти словниковий диктант на 15—20 слів, що ілюстрували б орфограму «Правопис Не та Ні з різними частинами мови», або 4 завдання тестового характеру.