Урок " Мова і мислення"

Про матеріал
Урок біології у 8 класі на заявлену тему, мета якого- продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями мовлення як другої сигнальної системи, показати роль мови у мисленні людини.
Перегляд файлу

  Біологія. 8 клас.

Тема уроку.  Мова. Мислення.

Мета уроку: . Продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями мовлення як другої сигнальної системи, показати роль мови у мисленні людини; виховання свідомого ставлення до власного здоров’я; розвивати пізнавальну активність учнів шляхом створення проблемних ситуацій, розвитку логічного мислення.

Обладнання: підручник  , робочі зошити, презентація, схеми, таблиці.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Організаційний момент

Привітання вчителя і учнів. Перевірка присутніх.Емоційне налаштування на урок.

Актуалізація опорних знань учнів

Прокоментувати  види научіння людини  за таблицею 43 підручника,  стор. 223-224.

Мотивація навчально –пізнавальної діяльності

Жодна з тварин не здатна вимовляти слова, як людина,  вкладаючи в них зміст, і поєднувати їх у речення. Яка ж особливість мови у людини  та яка роль мови у мисленні людини ?

Вивчення нового матеріалу

Запишемо тему уроку «Мова. Мислення.»

Презентація

Формування ВНД ( вищої нервової діяльності)  пов’язане здебільшого з корою півкуль великого мозку. Саме в ній відбуваються аналіз інформації з навколишнього світу та формування відповідних дій. Якщо інформація із середовища надходить у вигляді впливів природних подразників (світло, звук, запах тощо), то така система сигналів є першою, що характерно для тварин. Якщо природні безпосередні впливи на органи чуття замінюються словами, що є узагальненням певної інформації, то така система сигналів становить другу сигнальну систему, притаманну лише людині. Друга сигнальна система – це сукупність нервових процесів, що виникають у корі великого мозку на слова й позначені ними поняття. Анатомічною основою другої сигнальної системи є зорова та слухова сенсорні системи. Завдяки наявності другої сигнальної системи створюються умови для абстрактного мислення, що значно розширює пристосувальні можливості людини.

МОВА – це специфічна форма спілкування, озвучена думка, властива тільки людині. За допомогою мови людина дає назви предметам, розмірковує про них, сприймає їх у минулому та майбутньому, обмінюється думками. Мова людини складається зі звуків, організованих для звукової комунікації. Прогресивний розвиток мови зумовили соціальні чинники: праця та суспільний спосіб життя. Основну роль у розвитку мови людини відіграє великий мозок та центри мови в корі півкуль великого мозку.

Жодна з тварин не здатна вимовляти слова, вкладаючи в них зміст, і поєднувати їх у речення. У тварин немає другої сигнальної системи, тому всі їхні звуки є формами сигналізації та звукової комунікації.

Отже, мова як спосіб спілкування визначається процесами кори великого мозку і є основою мислення, що притаманно лише людині.

У людини навколишні предмети та явища за участю кори півкуль відображаються у формі відчуттів, сприймань, уявлень та мислення. МИСЛЕННЯ – процес відображення в мозку людини предметів і явищ навколишнього світу в їхніх зв’язках і відношеннях. Мислення ґрунтується на чуттєвих відчуттях, сприйнятті та уявленнях навколишнього світу. Від їхньої різноманітності, яскравості, глибини залежать властивості самого мислення. Для людини характерне конкретне й абстрактне мислення. Конкретне мислення це форма мислення, що пов’язана з аналізом і синтезом сигналів навколишнього світу,  що надходять від рецепторів за допомогою першої сигнальної системи.  Може бути навіть у тварин ( ворони, граки ). Абстрактне мислення це форма мислення, що пов’язана з аналізом і синтезом сигналів, що надходять у вигляді слів за участю другої сигнальної системи ( характерне тільки людині).  Розвиток мислення й пізнання нового відбувається за допомогою розумових операцій.

Розглянемо основні розумові операції для розвитку мислення за таблицею 44 , стор. 229.

 

Узагальнення та систематизація знань

Виконати усно завдання на порівняння, стор.229.( вказати так або ні).

Підведення підсумків

Чи правильні твердження:

  1. Отже, мислення є відображенням навколишнього світу, тому що ґрунтується на відчуттях, сприйнятті та уявленнях, основою яких є кора півкуль великого мозку.( так)
  2. Конкретне мислення може бути і у тварин ( так).
  3. Тварини  мають конкретне та абстрактне мислення ( ні, тільки конкретне)
  4. Прогресивний розвиток мови у людини зумовили соціальні чинники: праця та суспільний спосіб життя ( так)
  5. Тварини мають другу сигнальну систему ( ні, тільки першу).
  6. Друга сигнальна система притаманна лише людині ( так)

Оцінювання учнів та зауважень до їх підготовки.

 

 домашнє завдання

- опрацювати  параграф 52

- Найти відповідь на питання «Чи пов’язане мистецтво  людини з її  розумовою діяльністю і як саме ?» ( письмово)

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 березня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку