Біологія. 8 клас.
Тема уроку. Мова. Мислення.
Мета уроку: . Продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями мовлення як другої сигнальної системи, показати роль мови у мисленні людини; виховання свідомого ставлення до власного здоров’я; розвивати пізнавальну активність учнів шляхом створення проблемних ситуацій, розвитку логічного мислення.
Обладнання: підручник , робочі зошити, презентація, схеми, таблиці.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Організаційний момент
Привітання вчителя і учнів. Перевірка присутніх.Емоційне налаштування на урок.
Актуалізація опорних знань учнів
Прокоментувати види научіння людини за таблицею 43 підручника, стор. 223-224.
Мотивація навчально –пізнавальної діяльності
Жодна з тварин не здатна вимовляти слова, як людина, вкладаючи в них зміст, і поєднувати їх у речення. Яка ж особливість мови у людини та яка роль мови у мисленні людини ?
Вивчення нового матеріалу
Запишемо тему уроку «Мова. Мислення.»
Презентація
Формування ВНД ( вищої нервової діяльності) пов’язане здебільшого з корою півкуль великого мозку. Саме в ній відбуваються аналіз інформації з навколишнього світу та формування відповідних дій. Якщо інформація із середовища надходить у вигляді впливів природних подразників (світло, звук, запах тощо), то така система сигналів є першою, що характерно для тварин. Якщо природні безпосередні впливи на органи чуття замінюються словами, що є узагальненням певної інформації, то така система сигналів становить другу сигнальну систему, притаманну лише людині. Друга сигнальна система – це сукупність нервових процесів, що виникають у корі великого мозку на слова й позначені ними поняття. Анатомічною основою другої сигнальної системи є зорова та слухова сенсорні системи. Завдяки наявності другої сигнальної системи створюються умови для абстрактного мислення, що значно розширює пристосувальні можливості людини.
МОВА – це специфічна форма спілкування, озвучена думка, властива тільки людині. За допомогою мови людина дає назви предметам, розмірковує про них, сприймає їх у минулому та майбутньому, обмінюється думками. Мова людини складається зі звуків, організованих для звукової комунікації. Прогресивний розвиток мови зумовили соціальні чинники: праця та суспільний спосіб життя. Основну роль у розвитку мови людини відіграє великий мозок та центри мови в корі півкуль великого мозку.
Жодна з тварин не здатна вимовляти слова, вкладаючи в них зміст, і поєднувати їх у речення. У тварин немає другої сигнальної системи, тому всі їхні звуки є формами сигналізації та звукової комунікації.
Отже, мова як спосіб спілкування визначається процесами кори великого мозку і є основою мислення, що притаманно лише людині.
У людини навколишні предмети та явища за участю кори півкуль відображаються у формі відчуттів, сприймань, уявлень та мислення. МИСЛЕННЯ – процес відображення в мозку людини предметів і явищ навколишнього світу в їхніх зв’язках і відношеннях. Мислення ґрунтується на чуттєвих відчуттях, сприйнятті та уявленнях навколишнього світу. Від їхньої різноманітності, яскравості, глибини залежать властивості самого мислення. Для людини характерне конкретне й абстрактне мислення. Конкретне мислення – це форма мислення, що пов’язана з аналізом і синтезом сигналів навколишнього світу, що надходять від рецепторів за допомогою першої сигнальної системи. Може бути навіть у тварин ( ворони, граки ). Абстрактне мислення – це форма мислення, що пов’язана з аналізом і синтезом сигналів, що надходять у вигляді слів за участю другої сигнальної системи ( характерне тільки людині). Розвиток мислення й пізнання нового відбувається за допомогою розумових операцій.
Розглянемо основні розумові операції для розвитку мислення за таблицею 44 , стор. 229.
Узагальнення та систематизація знань
Виконати усно завдання на порівняння, стор.229.( вказати так або ні).
Підведення підсумків
Чи правильні твердження:
Оцінювання учнів та зауважень до їх підготовки.
домашнє завдання
- опрацювати параграф 52
- Найти відповідь на питання «Чи пов’язане мистецтво людини з її розумовою діяльністю і як саме ?» ( письмово)