Конспект уроку
з української мови в 10 класі по темі: «Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації»
Підготувала вчитель
української мови та літератури
другої кваліфікаційної категорії
Телегіна С.І.
Шостка – 2022
Мета: поглибити знання про мовленнєву ситуацію як організаційний чинник мовленнєвої діяльності, аналізувати мовленнєву ситуацію, визначаючи адресата й адресанта мовлення, мотив і мету, формувати вміння будувати спілкування залежно від ситуації; спонукати до роздумів про необхідність мовної самоосвіти та безперервного самовдосконалення; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, культуру усного й писемного мовлення; виховувати тактовність, ввічливість, повагу до співрозмовників; формування компетентностей:
предметні: елементи мовленнєвої ситуації;
ключові: успішне спілкування;
комунікативні: володіння мовленнєвою ситуацією;
інформаційні: результативний пошук необхідної інформації;
загальнокультурні: екологія мовлення та навколишнього середовища.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: вправа «Обміняйтесь компліментами», фронтальна бесіда, вправа «Знайди пару», робота в парах, робота в групах, вправа «Два-чотири-усі разом», гра «Пантоміма», , технологія «Незакінчене речення».
Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, презентація.
Епіграф уроку:
Хто володіє словом, той володіє світом.
Натан Майєр Ротшильд
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
-Чи приємно вам, коли вас хвалять, роблять комплімени?( прогнозована відповідь: «Так»).
-А що таке «комплімент»? (комплімент - це одна з етикетних формул, яка використовується під час нашої мовленнєвої діяльності і є однією з умов успішного спілкування).
1.Вправа «Обміняйтесь компліментами» ( учні записують у зошит сусіда за партою комплімент, за бажанням зачитують).
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
1.Фронтальна бесіда.
--Що таке риторика?
--Яка її роль у суспільстві?
2.Вступне слово вчителя. Мотивація навчання.
--Отже, ми налаштувалися на подальше сприйняття матеріалу. А тепер увага!
З нею ми стикаємося щодня і не один раз. У ній ми можемо брати як активну участь, так і тримати нейтралітет. Вона підстерігає нас вдома, на вулиці, на роботі, в магазині, в транспорті ... Ви все ще не здогадалися, про що або про кого йде мова? Ні? Тоді дозвольте представити: її величність мовленнєва ситуація!
І почнемо ми наше знайомство, звичайно ж, з яскравих прикладів. Пам'ятаєте ліричну комедію Ельдара Рязанова «Службовий роман»? В одній з початкових сцен невдачливий, невпевнений у собі старший статист під час вечірки у друга намагається «позалицятися» до своєї начальниці, «безсердечної» і «черствої», але всі його спроби зазнають краху. Чому? Причин тому безліч, але одна з них банально проста: в учасників даного діалогу було різне бачення питання «що таке мовленнєва ситуація».
А тепер про все за порядком.
ІІІ. Повідомлення теми і мети, завдань уроку.
--Отож, тема нашого уроку «Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації»(слайд №1).
--Як ви розумієте цей вислів?
IV. Пояснення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
--Мова наша багата, їй властива розвинена синоніміка та варіантність на фонетичному, лексичному і граматичному рівнях. Наше завдання — розвинути в собі здатність оптимального вибору мовних засобів відповідно до предмета розмови, співрозмовника, мовленнєвої ситуації.
Поняття «мовленнєва ситуація» є базовим поняттям лінгвопрагматики — науки, що вивчає, як людина поводиться в процесі мовного спілкування і як використовує мову для впливу на адресата. Від чого залежать особливості мовної поведінки людини? Як виявилося, від багатьох причин та факторів. Сукупність цих чинників і називається мовленнєвою ситуацією ( слайд №3).
2.Перемалюйте схему в зошит та поясніть її значення ( слайд №4).
--Під час спілкування дуже важливо будувати свої висловлювання з урахуванням мовленнєвої ситуації. Основними елементами якої є мовець(адресант), слухач( аудиторія, адресат), предмет мовлення (тема, основна думка), а також мета й обставини спілкування.
4. Робота в зошитах ( слайд №5).
--Запишіть визначення в зошити та запам’ятайте.
--Ситуації мовлення реалізовуються у різних сферах: соціально-побутовій; громадсько-політичній; соціально-культурній та професійно-трудовій.
Однією з умов успішного спілкування є дотримання мовленнєвого етикету (від фр.— вироблені суспільством норми поведінки).
Мовленнєвий етикет українців вироблявся впродовж тисячоліть і відбиває культурні традиції народу, загальнолюдські моральні цінності — доброзичливість, повага, привітність, ґречність.
За змістом, характером та умовами спілкування розрізняють кілька етикетних мовних формул, (звертання, вітання, знайомство, запрошення, прохання, вибачення, втішання, комплімент, побажання, вдячність, прощання тощо), завдяки яким створюється певна тональність комунікативної дії.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Знайди пару».
-- Розгляньте таблицю. Кожному тлумаченню в лівій колонці знайдіть слово, значення якого воно розкриває (усно). Оцініть правильність відповіді однокласників (слайд №6).
2. Робота в групах.
-- Прочитайте уривки з творів. Визначте мовленнєві наміри мовців. Чи спрямовані вони на створення гармонійної атмосфери для спілкування? Назвіть мовні засоби, які свідчать про це?
І. Знаєш, у дитинстві я був нестерпним хлопчиськом. Ніхто мене не любив. Якось я собі сказав: «Так далі тривати не може». І тоді я почав змінювати себе. Нині я люблю людей і вони мене люблять. Якщо я зміг цього навчитися, то зуміє й кожен…
ІІ. Привітність сильніша за насильство. Будьте завжди привітними! Здебільшого людям набридає довго сердитися на когось. Якщо хтось і далі продовжує шукати сварки, просто відійдіть (За Б. Шефером).
3.Валеологічна хвилинка (слайд №7).
4.Вправа «Два-чотири-усі разом» ( вправа 106 ст.48 підручник «Українська мова:(рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. серед. освіти/О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.-Київ: Генеза, 2018.-192с.»)
5. Гра «Пантоміма».
-- Перелічіть (усно) основні невербальні (несловесні) засоби спілкування. (Прогнозована відповідь: посмішка, погляд, порухи голови, брів, рухи рук, положення ніг, поза, хода, покашлювання, інтонація тощо).
За допомогою невербальних засобів передайте різні почуття, зокрема радість, погорду, презирство, захоплення, подив, розчарування, гнів.
6. Робота з підручником ( вправа 108(І) ст.49 підручник «Українська мова:(рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. серед. освіти/О.В.Заболотний, В. В. Заболотний.-Київ: Генеза, 2018.-192с.»).
--Розгляньте схему. Розкажіть за нею, що треба для того, щоб бути щасливим й успішним. Свої відповіді оцініть.
VІ. Рефлексія і самооцінювання.
Технологія «Незакінчене речення» (слайд № 8).
-Головні результати моєї роботи на уроці – це…
-Найбільший інтерес викликали такі завдання:…
-Найважливішими для мене були такі епізоди уроку:…
-Найкориснішими були такі вправи і завдання:…
-Відкриттям для мене на уроці було…
-Ці знання і вміння я обов’язково використаю під час…
-Найбільше моє досягнення сьогодні –…
VІІ. Домашнє завдання.
--Поясніть відомий вислів: «Заговори, щоб я тебе побачив» (Сократ). Пригадайте подію, яка Вам найбільше запам’яталася, коротко опишіть її, зробивши свою розповідь ілюстрацією до запропонованого вислову. Не більше 1 сторінки.
ДОДАТОК ДО УРОКУ
Робота в групах.
І. Знаєш, у дитинстві я був нестерпним хлопчиськом. Ніхто мене не любив. Якось я собі сказав: «Так далі тривати не може». І тоді я почав змінювати себе. Нині я люблю людей і вони мене люблять. Якщо я зміг цього навчитися, то зуміє й кожен…
ІІ. Привітність сильніша за насильство. Будьте завжди привітними! Здебільшого людям набридає довго сердитися на когось. Якщо хтось і далі продовжує шукати сварки, просто відійдіть (За Б. Шефером).