Тема: Етикетні норми спілкування. Ситуація спілкування.
Мета: дати поняття етики спілкування та етикету, чому потрібно бути ввічливим; розвивати вміння правильно будувати діалоги, вдало використовувати звертання, доречно вживати вставні слова; аналізувати граматичні та мовленнєві помилки, відтворювати почуте на слух зі збереженням змісту, дотримуватись орфографічних та пунктуаційних вимог, визначити основну думку тексту; виховувати у дітей вміння спілкуватися у будь-якій ситуації, культуру мовлення.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення; урок-подорож.
Обладнання: малюнок корабля, словник іншомовних слів, на дошці записані народні прислів’я та приказки, схеми «Форми спілкування» та «Мовленнєва ситуація», картки із завданнями для учнів, малюнки учнів, звукозапис ліричної мелодії.
Ніщо не обходиться нам так дешево
і не цінується так дорого, як ввічливість.
Сервантес.
Перебіг заняття
Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Звучить музика. Вчитель читає вірш.
Чи всі ми вмієм спілкуватись,
по-українськи привітатись?
Чи всі вітання наші гречні,
теплом зігріті та сердечні?
А є ж і тут чудесні форми,
питомі українські норми:
Шановні і вельмишановні,
панове і товариші!
Й звертання кожне не єдине:
і господарко, й господине!
Звучить яскраво і ласкаво.
Але чому? Для вас цікаво?
Тому, що ввічливо, пристойно,
велично, гідно і достойно!
Учитель
Діти, мені б хотілося, щоб сьогодні ви зрозуміли, чому потрібно бути ввічливим, училися правильно будувати діалоги, вдало використовувати звертання, доречно вживати вставні слова. Та головне – щоб ви вміли спілкуватися в будь-якій життєвій ситуації, дійсно, «ввічливо, пристойно, велично, гідно і достойно!». Це і є метою нашого уроку.
Слова Сервантеса «Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість» є епіграфом до нашого заняття.
Робота із таблицями «Форми спілкування» та «Мовленнєва ситуація» (Див.додаток №1, №2). Учні відповідають, що спілкування людей існує в усній та письмовій формі, називають види мовленнєвої діяльності, умови, від яких залежить мовленнєва ситуація.
Учитель.
Домашнє завдання ви виконували у групах. Потрібно було визначити, що значить, на вашу думку, бути приємним співрозмовником.
Учні презентують свої роботи.
Учитель.
Щоб бути приємним співрозмовником, треба вміти знайти шлях до серця будь-якої людини. Які слова нам у цьому допомагають? (Слова ввічливості).
Згадайте, будь ласка, слова ввічливості (форми вітання, звертання, прощання).
Вчитель.
Знати ці слова замало, потрібно правильно і своєчасно вміти використовувати їх. Тому сьогодні ми проводимо незвичайний урок, урок-подорож. І аргументи до тези, що є епіграфом нашого уроку, я пропоную відшукати під час незвичайної подорожі кораблем, що має назву «Етикет» до країни «Ввічливість».
Я – капітан нашого екіпажу, своїм помічником призначаю учня, який допоможе обрати штурмана, адже без нього ми не можемо відправитись у подорож.
Завдання класу: уважно слідкувати за мовою та поведінкою претендентів у штурмани і допомогти обрати учня, гідного цієї посади.
Діалог. (Стук у двері).
Помічник капітана:
Капітан:
Претендент:
Капітан:
Претендент:
Помічник капітана:
Претендент:
Помічник капітана:
Капітан:
Бесіда з учнями.
Учитель:
Учитель.
Звичайно, такий штурман нас далеко не завезе, тому прошу взяти його до однієї з команд, можливо, він таки навчиться слідкувати за своїм мовленням і потрапить на наш корабель. Але спочатку прошу пояснити значення слів «етикет» та «етикетка».
Учень.
Етикет та етикетка – слова-родичі. Вони французького походження.
У «Словнику іншомовних слів» ми знаходимо наступні тлумачення цих слів.
Етикет – установлений порядок поведінки в товаристві, певному оточенні, наприклад, придворний етикет, дипломатичний етикет.
Етикетка – ярлик на чому-небудь (товарі, експонаті) із зазначенням назви, ціни тощо.
Учитель.
Звичайно, жести, рухи, способи вітань, поведінки є своєрідною етикеткою. Але вихованість, хороші манери – це не просто етикетка. Вони пов’язані з внутрішньою культурою людини.
Тому хотілося б, щоб на борт нашого корабля потрапили люди по-справжньому ввічливі.
Діалог (Стук у двері).
Бесіда з учнями.
Учитель.
Ми можемо доручити йому скласти карту нашої подорожі, відзначити на ній небезпечні місця та прокласти курс для нашого корабля.
Штурман демонструє карту.
Штурман.
Як бачите, на нашому шляху є перешкоди, щоб обійти їх, потрібно, пройти ряд випробувань.
Учитель.
Ну що ж, вирушаємо у подорож.
Штурман.
Прямо по курсу корабля знаходяться рифи. Пройшовши випробування, ми благополучно продовжимо подорож.
ПЕРШЕ ВИПРОБУВАННЯ. Завдання групам.
І група записує у формі кличного відмінка подані сполуки слів. (Див.додаток №3)
ІІ група відредагувати подані словосполучення. (Див.додаток №3)
ІІІ група складає різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням речення про ввічливість.
Штурман.
На карті позначено стрімку течію. Обережність нам не завадить.
ДРУГЕ ВИПРОБУВАННЯ. Відредагувати речення із вставними словами. (Див.додаток №4)
Помічник капітана:
ТРЕТЄ ВИПРОБУВАННЯ. Аудіювання.
Відтворити прочитане вчителем висловлювання, визначити його основну думку.
Слово – найтонше доторкання до серця… Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле – приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, викликати посмішку і сльозу, породити віру в людину і заронити в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати
сили душі».
В.О.Сухомлинський
Якими прислів’ями, записаними на дошці, можна сформулювати основну думку? («Що маєш казати – наперед обміркувати», «Спочатку подумай, а потім скажи»).
Помічник капітана.
Наш корабель потрапив у води, де зустрічаються піратські судна. Можливо, нам доведеться вести з ними переговори.
Учитель.
Тому наступне випробування полягає у тому, щоб скласти ситуативні діалоги.
ВИПРОБУВАННЯ ЧЕТВЕРТЕ. Робота у групах.
І група. Ситуація №1
Дібрати необхідні репліки з кожного абзацу.
ІІ група. Ситуація №2
Доберіть необхідні репліки. Продовжіть незакінчені речення.
ІІІ група. Ситуація №3
Побудуйте діалог.
Штурман.
Остання перешкода – це загадковий Бермудський трикутник.
П’ЯТЕ ВИПРОБУВАННЯ. Знайдіть у правій частині продовження прислів’я чи приказки, у яких виявите порушення мовного етикету.
Ляпає язиком, як постолом.
Меле, як порожній млин.
Бесіди багато, а розуму мало.
Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам.
Ласкаве слово, як день ясний.
Учитель.
Діти, а чи у всіх прислів’ях говориться про порушення мовного етикету? (Останнє прислів’я не говорить про порушення мовного етикету)
Справді, діти, ласкаве слово знаходить шлях до будь-якого серця. І коли перед людиною стоїть вибір, що ж сказати, то, мабуть, вона повинна вибрати доброту і щирість, бо вона – Людина. Послухайте, як про це розповідає В.О.Сухомлинський у своєму оповіданні «Для чого потрібно казати спасибі».
Учитель читає оповідання.
Ось, діти, перед нами довгожданий берег країни «Ввічливість». Всі гідно пройшли випробування. Я сподіваюсь і вірю, що у кожного із вас світла і прекрасна душа, і що ви будете ділитися добром з іншими людьми, зокрема через слово, у своєму спілкуванні.
Рефлексія результатів учнями.
Дайте відповіді на запитання:
Домашнє завдання.
Виконайте завдання відповідно до ситуації(на вибір).
ДОДАТОК №1
ДОДАТОК №2
ДОДАТОК №3
Записати у формі кличного відмінка подані сполуки слів.
Товариш капітан, пані Анастасія, добродійка Скирда, Ярослав Андрійович.
Відредагувати подані словосполучення.
Приймати участь; цей вчинок являється; по всім правилам.
ДОДАТОК №4
ВІДРЕДАГУВАТИ РЕЧЕННЯ ІЗ ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ.
1