Урок мовленнєвого розвитку на тему: "Художній етюд про природу"

Про матеріал
Мета: • навчальна: навчити школярів писати художні етюди про природу; • розвивальна: розвивати вміння логічно, послідовно викладати свої думки, удосконалювати навички використовувати засоби мовної виразності; • виховна: розвивати естетичні смаки, виховувати відчуття краси рідної природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.
Перегляд файлу

Урок: Розвиток мовлення. Художній етюд про природу

Мета:

  • навчальна: навчити школярів писати художні етюди про природу;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно, послідовно викладати свої думки, удосконалювати навички використовувати засоби мовної виразності;
  • виховна: розвивати естетичні смаки, виховувати відчуття краси рідної природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку: формування практичних умінь.

Обладнання: виставка літератури, картини, що зображують природу, картки для гри «Термінологічна ідентифікація».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Вступне слово вчителя

Отже, сьогодні ми спробуємо написати етюд про природу. Саме слово «етюд» походить із французької мови й там означає «вивчення». У художній літературі етюдом називають написання твору з натури з метою його вивчення.

«Мікрофон»

1. Поміркуйте, яким чином природа впливає на внутрішній стан людини? 2. Чому пейзажні замальовки є важливими в художньому творі? 3. Що ви розумієте під поняттям «краса природи»?

Гра «Скоротіть оповідання»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує оповідання для аудіювання. Школярі слухають оповідання з уст учителя, потім скорочують його, залишаючи найсуттєвіші факти. Далі в клас запрошується перший із учнів, і розповідає зміст прослуханого оповідання. Запрошується другий учень, і перший розповідає йому, що він запам'ятав. Запрошений другий учень розповідає почуте третьому і т. д. П'ятий учень представляє свою розповідь класу. Слухаючи кожного з п'яти школярів, клас помічає, які факти поступово зникають з оповідання. Після цього учні знову слухають оповідання загалом й обговорюють, наскільки розповідь останнього школяра передає основний зміст, хто з п'яти учнів найточніше відтворив його, а в чиїй розповіді зникли суттєві факти.

Творчий практикум. Конкурс на кращий троп

Доповніть подані речення епітетами, метафорами, порівняннями, персоніфікаціями.

1. Дорога бігла селом, неначе… 2. Десь неподалік  струмок. 3. У  небі щебетали пташки. 4. На … квітці сидів … метелик. 5. Небо, ніби…

Гра «Термінологічна ідентифікація». Робота в групах

Методичний коментар. Гравці обох команд отримують картки трьох типів — перший тип карток містить лінгвістичні терміни, другий — їхні визначення, а третій — приклад-ілюстрацію. Треба встановити відповідності між картками всіх типів. Перемагає та команда, яка впорається із завданням швидше.
 

Зразок картки

                     Порівняння

Зіставлення одного предмета чи явища з іншим із метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них

Струмок серед гаю, як стрічечка

                     Персоніфікація

Художній засіб, за допомогою яко­го предмет або явище зображуєть­ся як жива істота

Вітер лагідно доторкнув­ся до волосся

 

Опрацювання теоретичних понять

Етюд (франц. e’tude, — вивчення), у творі мистецтва  виконання художником твору мистецтва з натури з метою його вивчення.

Опис  детальне відтворення предмета та його частин.

Пейзаж  опис природи, природних явищ, краєвидів у художньому творі за допомогою різних засобів: епітетів, порівнянь, метафор тощо. Літератур-ний пейзаж, на відміну від малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.

Етюд (З франц. — вправа, вивчення) — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі співзвучного пейзажу

Робота з картинами

Розгляньте картини. Які враження у вас виникають? Розкажіть, що ви бачите. Використовуйте засоби мовної виразності.

Підготовча робота

Визначте основні елементи твору (вступ, відтворення пейзажу, загальне враження).

Міні-круглий стіл «Яким я уявляю свій етюд»

ŠŠ Чому ви вирішили використати саме те місце природи для написання етюду?

ŠŠ Яка кольорова палітра переважатиме у вашій роботі?

ŠŠ Що можна буде побачити на передньому плані, поодаль, ліворуч, праворуч?

ŠŠ Як відтворений вами куток природи, впливатиме на внутрішні почуття людини?

ŠŠ Наведіть приклад художнього твору, який буде пов'язаний з вашим етюдом. ŠŠ Про що ви зазначите у висновку роботи?

Написання етюду

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Прочитати та законспектувати біографію Григора Тютюнника. Прочитати його твір «Дивак».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Грищенко Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 квітня 2019
Переглядів
10871
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку