Урок: Розвиток мовлення. Художній етюд про природу
Мета:
Тип уроку: формування практичних умінь.
Обладнання: виставка літератури, картини, що зображують природу, картки для гри «Термінологічна ідентифікація».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Вступне слово вчителя
Отже, сьогодні ми спробуємо написати етюд про природу. Саме слово «етюд» походить із французької мови й там означає «вивчення». У художній літературі етюдом називають написання твору з натури з метою його вивчення.
«Мікрофон»
1. Поміркуйте, яким чином природа впливає на внутрішній стан людини? 2. Чому пейзажні замальовки є важливими в художньому творі? 3. Що ви розумієте під поняттям «краса природи»?
Гра «Скоротіть оповідання»
Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує оповідання для аудіювання. Школярі слухають оповідання з уст учителя, потім скорочують його, залишаючи найсуттєвіші факти. Далі в клас запрошується перший із учнів, і розповідає зміст прослуханого оповідання. Запрошується другий учень, і перший розповідає йому, що він запам'ятав. Запрошений другий учень розповідає почуте третьому і т. д. П'ятий учень представляє свою розповідь класу. Слухаючи кожного з п'яти школярів, клас помічає, які факти поступово зникають з оповідання. Після цього учні знову слухають оповідання загалом й обговорюють, наскільки розповідь останнього школяра передає основний зміст, хто з п'яти учнів найточніше відтворив його, а в чиїй розповіді зникли суттєві факти.
Творчий практикум. Конкурс на кращий троп
Доповніть подані речення епітетами, метафорами, порівняннями, персоніфікаціями.
1. Дорога бігла селом, неначе… 2. Десь неподалік … струмок. 3. У … небі щебетали пташки. 4. На … квітці сидів … метелик. 5. Небо, ніби…
Гра «Термінологічна ідентифікація». Робота в групах
Методичний коментар. Гравці обох команд отримують картки трьох типів — перший тип карток містить лінгвістичні терміни, другий — їхні визначення, а третій — приклад-ілюстрацію. Треба встановити відповідності між картками всіх типів. Перемагає та команда, яка впорається із завданням швидше.
Зразок картки
Порівняння |
Зіставлення одного предмета чи явища з іншим із метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них |
Струмок серед гаю, як стрічечка |
Персоніфікація |
Художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображується як жива істота |
Вітер лагідно доторкнувся до волосся |
Опрацювання теоретичних понять
Етюд (франц. e’tude, — вивчення), у творі мистецтва — виконання художником твору мистецтва з натури з метою його вивчення.
Опис — детальне відтворення предмета та його частин.
Пейзаж — опис природи, природних явищ, краєвидів у художньому творі за допомогою різних засобів: епітетів, порівнянь, метафор тощо. Літератур-ний пейзаж, на відміну від малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.
Етюд (З франц. — вправа, вивчення) — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі співзвучного пейзажу
Робота з картинами
Розгляньте картини. Які враження у вас виникають? Розкажіть, що ви бачите. Використовуйте засоби мовної виразності.
Підготовча робота
Визначте основні елементи твору (вступ, відтворення пейзажу, загальне враження).
Міні-круглий стіл «Яким я уявляю свій етюд»
Чому ви вирішили використати саме те місце природи для написання етюду?
Яка кольорова палітра переважатиме у вашій роботі?
Що можна буде побачити на передньому плані, поодаль, ліворуч, праворуч?
Як відтворений вами куток природи, впливатиме на внутрішні почуття людини?
Наведіть приклад художнього твору, який буде пов'язаний з вашим етюдом. Про що ви зазначите у висновку роботи?
Написання етюду
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Прочитати та законспектувати біографію Григора Тютюнника. Прочитати його твір «Дивак».