Інтегрований урок позакласного читання "У колі маленьких героїв" (5 клас)

Про матеріал
Інтегрований урок позакласного читання "У колі маленьких героїв" дає можливість поєднати зміст української та зарубіжної літератур; сприяє розвитку критичного мислення школярів, зокрема вмінню порівнювати казкових героїв української, японської та російської народних казок.
Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс:

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад (опорний навчальний заклад)

Ясинуватського району Донецької області

 

        Серія «Інтегровані уроки (українська література – зарубіжна література)»

 

 

 

 

 

 

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

5   КЛАС

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ

(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)

 

ТЕМА:  У КОЛІ МАЛЕНЬКИХ ГЕРОЇВ

Тема: У колі  маленьких  героїв

Мета: визначити спільне та відмінне в образах маленьких  кмітливих хлопчиків на прикладі української народної казки «Хлопчик-Мізинчик», японської – «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» і  російської – «Мальчик с пальчик»; розвивати вміння виразно й вдумливо читати казки, навички компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичне мислення, уяву п'ятикласників; виховувати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, повагу до культури різних народів світу.

Тип уроку: позакласне читання; інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – світова література).

Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку, що містить ілюстрації до казок, текстові завдання, національну музику українців, японців, росіян; паперові ляльки Мізинчика, Іссумбосі, Мальчика с пальчик та одяг для них; підручник зі світової літератури; тексти казок «Хлопчик-Мізинчик» та «Мальчик с пальчик»; солом'яна торбинка з речами, що належать цим героям. 

Методи та прийоми: компаративний аналіз; ігрові прийоми: «Упізнай героя», «Упізнай речі героя», «Одягни героя», «Ілюстратор», «Заповни анкету»; «Незакінчені речення», бесіда.

Форми роботи: фронтальна, групова, у парах.

 

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1.         Оргмомент.

2.         Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.    Слайд 1.

-                Дорогі п'ятикласники! Сьогодні у нас незвичайний урок позакласного читання. По-перше, ми поєднаємо народні казки, прочитані вами на уроках світової  та української літератур. По-друге, у гості  на  наш урок я запросила  маленьких казкових героїв. Але, виявилося, що прийти вони не зможуть. Тому й надіслали  електронні  повідомлення. Упізнайте героя за електронним повідомленням: назвіть ім'я персонажа та народну казку.

 

Слайд 2. Електронні повідомлення «Упізнай героя».

1.   Прибути до вас не зможу: бо якраз гострю свій меч для боротьби з чудовиськами оні. 

2.   Вибачте, запізнююся: порвалися чоботи-скороходи.

3.   Скоро буду. Пока что сижу в брюхе волка.

Відповіді: 1. Іссумбосі (японська народна казка); 2. Хлопчик-Мізинчик

(українська народна казка); 3. Мальчик с пальчик (російська народна казка).        Бесіда.

-                Діти, як ви вважаєте, з якою метою я запрошувала цих маленьких героїв у гості на урок? (Можливі відповіді учнів: поспілкуватися з ними;  щоб нам  було цікаво; щоб повчитися в них).

-                Їх немає, але, що може допомогти нам поспілкуватися з ними, повчитися в них? (Це тексти казок, героями яких є хлопчики). 

 Тож на сьогоднішньому уроці позакласного  читання «У колі маленьких героїв» ми не просто зануримося в зміст народних казок, персонажами яких є Мізинчик, Іссумбосі та Мальчик с пальчик, але й  порівняємо цих маленьких хлопчиків, щоб повчитися в них і зрозуміти, що ж цінують люди різних країн світу. 

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

1. Актуалізація опорних знань учнів.

     Японська народна казка «Іссумбосі» вам добре відома з уроків світової літератури, до уроків позакласного читання ви ознайомилися з текстами української  народної казки «Хлопчик-Мізинчик» та  російської – «Мальчик с пальчик» в оригіналі, тобто російською мовою. Тому відповіді  до останньої казки можна давати російською мовою.

Фронтальна робота за схемою з теорії літератури.

     Які бувають види народних казок?

     Пригадайте, до якого виду  належать прочитані вами казки про маленьких героїв?  Чому? (Ці казки належать до фантастичних казок, тому що в них є чарівні предмети та перетворення).

Слайд 3.  Схема «Види народних казок».

 

 

 «Упізнай речі героя».

     Пропоную пограти з користю.  У мене в руках торбинка. Я буду промовляти такі слова: «Котилася торба з маленького горба й потрапила до рук... А ви передаватиме одне одному торбинку. Той, у чиїх руках вона опиниться,  після моїх останніх слів повинен назвати своє ім'я, дістати зсередини річ, назвати її та визначити, кому з героїв вона належать і яку роль відіграла в його долі (у торбі лежать такі речі або їхні зображення: голка, чайна чашка,  чоботи-скороходи, гета, ганчірка  тощо).  

2.  Робота над  текстами  народних казок – аналіз зовнішності, рис вдачі, учинків казкових героїв.

Робота  в групах. Ігровий прийом «Одягни героя» (учні об'єднані в три групи постійного складу).

Постановка завдання.

– Порівняння героїв почнімо з їхньої зовнішності. Пригадайте, чи передав народ у казках зовнішній вигляд маленьких героїв? (Ні. Тільки невеличкий зріст). Імена отримали герої відповідні: Мізинчик, Іссумбосі (з японської – син у три сантиметри, Мальчик с пальчик). Тому, використавши свою уяву,  я виготовила паперових ляльок і національний одяг для них.  Вам треба вибрати те вбрання, яке підходить для певного казкового хлопчика, одягнути його, а потім усно описати героя. Чи схожою вийшла їхня зовнішність? Якщо ні, то чому?

Робота в групах.

1     група – одягає й описує Хлопчика-Мізинчика.

2     група – Іссумбосі.

3     група – Мальчика с пальчик.

Слайд 4. Звітування роботи в групах (після відповіді доповідача кожної групи вчитель висвітлює на моніторі зображення маленького героя).

Можливі відповіді: 

1                  група – опис Хлопчика-Мізинчика: головний герой української народної казки темноволосий, з карими очима; цього казкового героя ми одягнули у вишиванку, червоні шаровари, на ноги взули чобітки. 

2                  група – опис Іссумбосі: головний герой японської народної казки чорноволосий, у нього вузенькі чорненькі оченята; Іссумбосі залюбки носить красиве кімоно, взутий у гета.

3                  група  –  опис Мальчика с пальчик: головний герой російської народної казки має світле волосся, блакитні очі; його улюблений одяг –  сорочка та полотняні штанці, а взутий у лапті.

Висновки: зовнішність героїв не є схожою, тому що вони належать до різних національностей. 

Слайди 5 -20. Робота в групах. «Ілюстратор»: За допомогою електронної оболонки в програмі «Power Point» створюємо три блоки завдань: «Уважно читаємо», «Цікаво розповідаємо», «Творчо мислимо», подаємо  висновки  до них (працюємо через гіперпосилання).  

– Настав час перевірити, які ви уважні читачі, цікаві розповідачі та творчі діти.   Тож пограймо в «Ілюстратор».  Перед вами три блоки завдань, кожній групі треба  по черзі обрати номер завдання й виконати його.

Блок № 1. «Уважно читаємо» – ілюстрації до зачину прочитаних казок. 

Завдання: озвучте ілюстрації, дібравши відповідний уривок із тексту казки. Висновки – відповіді на запитання: Як називається прочитана вами частина казок?, Як різні народи пояснюють народження хлопчиків?, Що є спільним, а що відмінним у їхній появі на світ?

Блок  № 2. «Цікаво розповідаємо»  ілюстрації до основної частини казок, на яких зображені казкові персонажі, протиставлені маленьким героям. Завдання: розкажіть від імені казкового персонажа про його «двобій» із маленьким героєм.

Висновки – продовження незакінчених речень: 1. Змій, чудовиська оні, пан, вовк уособлюють …, а  маленькі герої - …..   2. Хлопчики подолали   зло  завдяки….  3. Вони протистояли злу, щоб….

 

Блок № 3. «Творчо мислимо»: супроводжувані музикою ілюстрації, що відображають національний колорит України, Японії, Росії.

Завдання: здогадайтеся, хто з героїв надіслав музичну листівку. Поясніть свою думку. 

Висновки – створення асоціативного грона «Національний колорит у різних видах мистецтва».

3. Синтез аналізованої інформації. 

Робота в парах. Заповнення анкети героя (анкету роздаємо на парти) . – Я знаю, що на дозвіллі ви любите заповнювати анкети. Сьогодні  на уроці пропоную заповнити анкету казкового героя. Попрацюймо парами. Зразком буде  заповнена анкета Іссумбосі. Вам треба занести до анкети відомості про Хлопчика-Мізинчика та Мальчика с пальчик.

                          Анкета героя – порівняльна таблиця

Ім'я героя

     Мізинчик 

     Іссумбосі

  Мальчик  с пальчик

Батьківщина

 Україна

     Японія

    Россия

Зовнішність

(зріст)

 як мізинчик

завбільшки  з мізинчик

мальчик крохотный такой, еле от земли видно

Зовнішність (одяг)

вишиванка, шаровари, чоботискороходи

кімоно, гета

рубаха, полотняные штаники, лапти

Вороги

      змій 

чудовиська оні

барин, волк

Помічники героя

чоботискороходи

меч-голка

-  

Риси вдачі

кмітливість, розум, сміливість

кмітливість, розум, сміливість, працьовитість

трудолюбие, сообразительность, смелость

Закінчення історії героя

повернувся      до

батьків, братів

одружився          з

дочкою вельможі, зажили разом із батьками

вернулся к родителям, убили волка, из его шкуры пошили

тулуп  

 

Слайд 21. Перевірка заповнених анкет. Порівняння казкових героїв.

– Розфарбуйте або заштрихуйте червоним кольором спільне в цих казкових героях.

Слайд 22. Узагальнювальна бесіда 

1.                Чому різні народи світу розповіли в цих казках саме про крихітних на зріст    героїв? (Вони хотіли підкреслити, що зло можна перемогти не тільки силою, зовнішність не є головною в людині). 

2.                Які риси вдачі цінують люди різних країн світу?  (Кмітливість, розум,   доброту, працелюбність, сміливість). 

3.                Чого  навчають   казки  «Хлопчик-Мізинчик»,    «Іссумбосі, або Хлопчик-     Мізинчик», «Мальчик с пальчик»? (Ці казки навчають боротися  зі злом  не      тільки за допомогою фізичних якостей, але й розуму, кмітливості; треба    бути   працьовитими,  поважати  батьків;  уміти   прийти  на  допомогу тим,    хто  її потребує).

3. Який із героїв тобі сподобався найбільше? Чому?                   ІІІ. Контрольно-корекційний етап

1.     Підбиття підсумків. Оцінювання.

2.     Рефлексія. Незакінчені речення.

Сьогодні на уроці було цікаво…

                                було важко…

Маленькі казкові герої навчили мене …

3.     Слайд 22. Домашнє завдання (на вибір)

      Напиши листа одному з крихітних героїв;

      намалюй улюбленого маленького героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

pdf
Додано
21 квітня 2019
Переглядів
1468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку