Новоселівська філія
комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс:
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад (опорний навчальний заклад)
Ясинуватського району Донецької області
Серія «Інтегровані уроки (українська література – зарубіжна література)»
ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)
Тема: У колі маленьких героїв
Мета: визначити спільне та відмінне в образах маленьких кмітливих хлопчиків на прикладі української народної казки «Хлопчик-Мізинчик», японської – «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» і російської – «Мальчик с пальчик»; розвивати вміння виразно й вдумливо читати казки, навички компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичне мислення, уяву п'ятикласників; виховувати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, повагу до культури різних народів світу.
Тип уроку: позакласне читання; інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – світова література).
Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку, що містить ілюстрації до казок, текстові завдання, національну музику українців, японців, росіян; паперові ляльки Мізинчика, Іссумбосі, Мальчика с пальчик та одяг для них; підручник зі світової літератури; тексти казок «Хлопчик-Мізинчик» та «Мальчик с пальчик»; солом'яна торбинка з речами, що належать цим героям.
Методи та прийоми: компаративний аналіз; ігрові прийоми: «Упізнай героя», «Упізнай речі героя», «Одягни героя», «Ілюстратор», «Заповни анкету»; «Незакінчені речення», бесіда.
Форми роботи: фронтальна, групова, у парах.
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Оргмомент.
2. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Слайд 1.
- Дорогі п'ятикласники! Сьогодні у нас незвичайний урок позакласного читання. По-перше, ми поєднаємо народні казки, прочитані вами на уроках світової та української літератур. По-друге, у гості на наш урок я запросила маленьких казкових героїв. Але, виявилося, що прийти вони не зможуть. Тому й надіслали електронні повідомлення. Упізнайте героя за електронним повідомленням: назвіть ім'я персонажа та народну казку.
Слайд 2. Електронні повідомлення «Упізнай героя».
1. Прибути до вас не зможу: бо якраз гострю свій меч для боротьби з чудовиськами оні.
2. Вибачте, запізнююся: порвалися чоботи-скороходи.
3. Скоро буду. Пока что сижу в брюхе волка.
Відповіді: 1. Іссумбосі (японська народна казка); 2. Хлопчик-Мізинчик
(українська народна казка); 3. Мальчик с пальчик (російська народна казка). Бесіда.
- Діти, як ви вважаєте, з якою метою я запрошувала цих маленьких героїв у гості на урок? (Можливі відповіді учнів: поспілкуватися з ними; щоб нам було цікаво; щоб повчитися в них).
- Їх немає, але, що може допомогти нам поспілкуватися з ними, повчитися в них? (Це тексти казок, героями яких є хлопчики).
Тож на сьогоднішньому уроці позакласного читання «У колі маленьких героїв» ми не просто зануримося в зміст народних казок, персонажами яких є Мізинчик, Іссумбосі та Мальчик с пальчик, але й порівняємо цих маленьких хлопчиків, щоб повчитися в них і зрозуміти, що ж цінують люди різних країн світу.
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
1. Актуалізація опорних знань учнів.
– Японська народна казка «Іссумбосі» вам добре відома з уроків світової літератури, до уроків позакласного читання ви ознайомилися з текстами української народної казки «Хлопчик-Мізинчик» та російської – «Мальчик с пальчик» в оригіналі, тобто російською мовою. Тому відповіді до останньої казки можна давати російською мовою.
Фронтальна робота за схемою з теорії літератури.
– Які бувають види народних казок?
– Пригадайте, до якого виду належать прочитані вами казки про маленьких героїв? Чому? (Ці казки належать до фантастичних казок, тому що в них є чарівні предмети та перетворення).
Слайд 3. Схема «Види народних казок».
«Упізнай речі героя».
– Пропоную пограти з користю. У мене в руках торбинка. Я буду промовляти такі слова: «Котилася торба з маленького горба й потрапила до рук... А ви передаватиме одне одному торбинку. Той, у чиїх руках вона опиниться, після моїх останніх слів повинен назвати своє ім'я, дістати зсередини річ, назвати її та визначити, кому з героїв вона належать і яку роль відіграла в його долі (у торбі лежать такі речі або їхні зображення: голка, чайна чашка, чоботи-скороходи, гета, ганчірка тощо).
2. Робота над текстами народних казок – аналіз зовнішності, рис вдачі, учинків казкових героїв.
Робота в групах. Ігровий прийом «Одягни героя» (учні об'єднані в три групи постійного складу).
Постановка завдання.
– Порівняння героїв почнімо з їхньої зовнішності. Пригадайте, чи передав народ у казках зовнішній вигляд маленьких героїв? (Ні. Тільки невеличкий зріст). Імена отримали герої відповідні: Мізинчик, Іссумбосі (з японської – син у три сантиметри, Мальчик с пальчик). Тому, використавши свою уяву, я виготовила паперових ляльок і національний одяг для них. Вам треба вибрати те вбрання, яке підходить для певного казкового хлопчика, одягнути його, а потім усно описати героя. Чи схожою вийшла їхня зовнішність? Якщо ні, то чому?
Робота в групах.
1 група – одягає й описує Хлопчика-Мізинчика.
2 група – Іссумбосі.
3 група – Мальчика с пальчик.
Слайд 4. Звітування роботи в групах (після відповіді доповідача кожної групи вчитель висвітлює на моніторі зображення маленького героя).
Можливі відповіді:
1 група – опис Хлопчика-Мізинчика: головний герой української народної казки темноволосий, з карими очима; цього казкового героя ми одягнули у вишиванку, червоні шаровари, на ноги взули чобітки.
2 група – опис Іссумбосі: головний герой японської народної казки чорноволосий, у нього вузенькі чорненькі оченята; Іссумбосі залюбки носить красиве кімоно, взутий у гета.
3 група – опис Мальчика с пальчик: головний герой російської народної казки має світле волосся, блакитні очі; його улюблений одяг – сорочка та полотняні штанці, а взутий у лапті.
Висновки: зовнішність героїв не є схожою, тому що вони належать до різних національностей.
Слайди 5 -20. Робота в групах. «Ілюстратор»: За допомогою електронної оболонки в програмі «Power Point» створюємо три блоки завдань: «Уважно читаємо», «Цікаво розповідаємо», «Творчо мислимо», подаємо висновки до них (працюємо через гіперпосилання).
– Настав час перевірити, які ви уважні читачі, цікаві розповідачі та творчі діти. Тож пограймо в «Ілюстратор». Перед вами три блоки завдань, кожній групі треба по черзі обрати номер завдання й виконати його.
Блок № 1. «Уважно читаємо» – ілюстрації до зачину прочитаних казок.
Завдання: озвучте ілюстрації, дібравши відповідний уривок із тексту казки. Висновки – відповіді на запитання: Як називається прочитана вами частина казок?, Як різні народи пояснюють народження хлопчиків?, Що є спільним, а що відмінним у їхній появі на світ?
Блок № 2. «Цікаво розповідаємо» – ілюстрації до основної частини казок, на яких зображені казкові персонажі, протиставлені маленьким героям. Завдання: розкажіть від імені казкового персонажа про його «двобій» із маленьким героєм.
Висновки – продовження незакінчених речень: 1. Змій, чудовиська оні, пан, вовк уособлюють …, а маленькі герої - ….. 2. Хлопчики подолали зло завдяки…. 3. Вони протистояли злу, щоб….
Блок № 3. «Творчо мислимо»: супроводжувані музикою ілюстрації, що відображають національний колорит України, Японії, Росії.
Завдання: здогадайтеся, хто з героїв надіслав музичну листівку. Поясніть свою думку.
Висновки – створення асоціативного грона «Національний колорит у різних видах мистецтва».
3. Синтез аналізованої інформації.
Робота в парах. Заповнення анкети героя (анкету роздаємо на парти) . – Я знаю, що на дозвіллі ви любите заповнювати анкети. Сьогодні на уроці пропоную заповнити анкету казкового героя. Попрацюймо парами. Зразком буде заповнена анкета Іссумбосі. Вам треба занести до анкети відомості про Хлопчика-Мізинчика та Мальчика с пальчик.
Анкета героя – порівняльна таблиця
Ім'я героя |
Мізинчик |
Іссумбосі |
Мальчик с пальчик |
Батьківщина |
Україна |
Японія |
Россия |
Зовнішність (зріст) |
як мізинчик |
завбільшки з мізинчик |
мальчик крохотный такой, еле от земли видно |
Зовнішність (одяг) |
вишиванка, шаровари, чоботискороходи |
кімоно, гета |
рубаха, полотняные штаники, лапти |
Вороги |
змій |
чудовиська оні |
барин, волк |
Помічники героя |
чоботискороходи |
меч-голка |
- |
Риси вдачі |
кмітливість, розум, сміливість |
кмітливість, розум, сміливість, працьовитість |
трудолюбие, сообразительность, смелость |
Закінчення історії героя |
повернувся до батьків, братів |
одружився з дочкою вельможі, зажили разом із батьками |
вернулся к родителям, убили волка, из его шкуры пошили тулуп |
Слайд 21. Перевірка заповнених анкет. Порівняння казкових героїв.
– Розфарбуйте або заштрихуйте червоним кольором спільне в цих казкових героях.
Слайд 22. Узагальнювальна бесіда
1. Чому різні народи світу розповіли в цих казках саме про крихітних на зріст героїв? (Вони хотіли підкреслити, що зло можна перемогти не тільки силою, зовнішність не є головною в людині).
2. Які риси вдачі цінують люди різних країн світу? (Кмітливість, розум, доброту, працелюбність, сміливість).
3. Чого навчають казки «Хлопчик-Мізинчик», «Іссумбосі, або Хлопчик- Мізинчик», «Мальчик с пальчик»? (Ці казки навчають боротися зі злом не тільки за допомогою фізичних якостей, але й розуму, кмітливості; треба бути працьовитими, поважати батьків; уміти прийти на допомогу тим, хто її потребує).
3. Який із героїв тобі сподобався найбільше? Чому? ІІІ. Контрольно-корекційний етап
1. Підбиття підсумків. Оцінювання.
2. Рефлексія. Незакінчені речення.
Сьогодні на уроці було цікаво…
було важко…
Маленькі казкові герої навчили мене …
3. Слайд 22. Домашнє завдання (на вибір)
• Напиши листа одному з крихітних героїв;
• намалюй улюбленого маленького героя.