20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Інтегрований урок позакласного читання "У колі маленьких героїв" (5 клас)

Про матеріал
Інтегрований урок позакласного читання "У колі маленьких героїв" дає можливість поєднати зміст української та зарубіжної літератур; сприяє розвитку критичного мислення школярів, зокрема вмінню порівнювати казкових героїв української, японської та російської народних казок.
Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс:

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад (опорний навчальний заклад)

Ясинуватського району Донецької області

 

        Серія «Інтегровані уроки (українська література – зарубіжна література)»

 

 

 

 

 

 

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

5   КЛАС

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ

(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)

 

ТЕМА:  У КОЛІ МАЛЕНЬКИХ ГЕРОЇВ

Тема: У колі  маленьких  героїв

Мета: визначити спільне та відмінне в образах маленьких  кмітливих хлопчиків на прикладі української народної казки «Хлопчик-Мізинчик», японської – «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» і  російської – «Мальчик с пальчик»; розвивати вміння виразно й вдумливо читати казки, навички компаративного (порівняльного) аналізу героїв, критичне мислення, уяву п'ятикласників; виховувати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, повагу до культури різних народів світу.

Тип уроку: позакласне читання; інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – світова література).

Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку, що містить ілюстрації до казок, текстові завдання, національну музику українців, японців, росіян; паперові ляльки Мізинчика, Іссумбосі, Мальчика с пальчик та одяг для них; підручник зі світової літератури; тексти казок «Хлопчик-Мізинчик» та «Мальчик с пальчик»; солом'яна торбинка з речами, що належать цим героям. 

Методи та прийоми: компаративний аналіз; ігрові прийоми: «Упізнай героя», «Упізнай речі героя», «Одягни героя», «Ілюстратор», «Заповни анкету»; «Незакінчені речення», бесіда.

Форми роботи: фронтальна, групова, у парах.

 

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1.         Оргмомент.

2.         Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.    Слайд 1.

-                Дорогі п'ятикласники! Сьогодні у нас незвичайний урок позакласного читання. По-перше, ми поєднаємо народні казки, прочитані вами на уроках світової  та української літератур. По-друге, у гості  на  наш урок я запросила  маленьких казкових героїв. Але, виявилося, що прийти вони не зможуть. Тому й надіслали  електронні  повідомлення. Упізнайте героя за електронним повідомленням: назвіть ім'я персонажа та народну казку.

 

Слайд 2. Електронні повідомлення «Упізнай героя».

1.   Прибути до вас не зможу: бо якраз гострю свій меч для боротьби з чудовиськами оні. 

2.   Вибачте, запізнююся: порвалися чоботи-скороходи.

3.   Скоро буду. Пока что сижу в брюхе волка.

Відповіді: 1. Іссумбосі (японська народна казка); 2. Хлопчик-Мізинчик

(українська народна казка); 3. Мальчик с пальчик (російська народна казка).        Бесіда.

-                Діти, як ви вважаєте, з якою метою я запрошувала цих маленьких героїв у гості на урок? (Можливі відповіді учнів: поспілкуватися з ними;  щоб нам  було цікаво; щоб повчитися в них).

-                Їх немає, але, що може допомогти нам поспілкуватися з ними, повчитися в них? (Це тексти казок, героями яких є хлопчики). 

 Тож на сьогоднішньому уроці позакласного  читання «У колі маленьких героїв» ми не просто зануримося в зміст народних казок, персонажами яких є Мізинчик, Іссумбосі та Мальчик с пальчик, але й  порівняємо цих маленьких хлопчиків, щоб повчитися в них і зрозуміти, що ж цінують люди різних країн світу. 

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

1. Актуалізація опорних знань учнів.

     Японська народна казка «Іссумбосі» вам добре відома з уроків світової літератури, до уроків позакласного читання ви ознайомилися з текстами української  народної казки «Хлопчик-Мізинчик» та  російської – «Мальчик с пальчик» в оригіналі, тобто російською мовою. Тому відповіді  до останньої казки можна давати російською мовою.

Фронтальна робота за схемою з теорії літератури.

     Які бувають види народних казок?

     Пригадайте, до якого виду  належать прочитані вами казки про маленьких героїв?  Чому? (Ці казки належать до фантастичних казок, тому що в них є чарівні предмети та перетворення).

Слайд 3.  Схема «Види народних казок».

 

 

 «Упізнай речі героя».

     Пропоную пограти з користю.  У мене в руках торбинка. Я буду промовляти такі слова: «Котилася торба з маленького горба й потрапила до рук... А ви передаватиме одне одному торбинку. Той, у чиїх руках вона опиниться,  після моїх останніх слів повинен назвати своє ім'я, дістати зсередини річ, назвати її та визначити, кому з героїв вона належать і яку роль відіграла в його долі (у торбі лежать такі речі або їхні зображення: голка, чайна чашка,  чоботи-скороходи, гета, ганчірка  тощо).  

2.  Робота над  текстами  народних казок – аналіз зовнішності, рис вдачі, учинків казкових героїв.

Робота  в групах. Ігровий прийом «Одягни героя» (учні об'єднані в три групи постійного складу).

Постановка завдання.

– Порівняння героїв почнімо з їхньої зовнішності. Пригадайте, чи передав народ у казках зовнішній вигляд маленьких героїв? (Ні. Тільки невеличкий зріст). Імена отримали герої відповідні: Мізинчик, Іссумбосі (з японської – син у три сантиметри, Мальчик с пальчик). Тому, використавши свою уяву,  я виготовила паперових ляльок і національний одяг для них.  Вам треба вибрати те вбрання, яке підходить для певного казкового хлопчика, одягнути його, а потім усно описати героя. Чи схожою вийшла їхня зовнішність? Якщо ні, то чому?

Робота в групах.

1     група – одягає й описує Хлопчика-Мізинчика.

2     група – Іссумбосі.

3     група – Мальчика с пальчик.

Слайд 4. Звітування роботи в групах (після відповіді доповідача кожної групи вчитель висвітлює на моніторі зображення маленького героя).

Можливі відповіді: 

1                  група – опис Хлопчика-Мізинчика: головний герой української народної казки темноволосий, з карими очима; цього казкового героя ми одягнули у вишиванку, червоні шаровари, на ноги взули чобітки. 

2                  група – опис Іссумбосі: головний герой японської народної казки чорноволосий, у нього вузенькі чорненькі оченята; Іссумбосі залюбки носить красиве кімоно, взутий у гета.

3                  група  –  опис Мальчика с пальчик: головний герой російської народної казки має світле волосся, блакитні очі; його улюблений одяг –  сорочка та полотняні штанці, а взутий у лапті.

Висновки: зовнішність героїв не є схожою, тому що вони належать до різних національностей. 

Слайди 5 -20. Робота в групах. «Ілюстратор»: За допомогою електронної оболонки в програмі «Power Point» створюємо три блоки завдань: «Уважно читаємо», «Цікаво розповідаємо», «Творчо мислимо», подаємо  висновки  до них (працюємо через гіперпосилання).  

– Настав час перевірити, які ви уважні читачі, цікаві розповідачі та творчі діти.   Тож пограймо в «Ілюстратор».  Перед вами три блоки завдань, кожній групі треба  по черзі обрати номер завдання й виконати його.

Блок № 1. «Уважно читаємо» – ілюстрації до зачину прочитаних казок. 

Завдання: озвучте ілюстрації, дібравши відповідний уривок із тексту казки. Висновки – відповіді на запитання: Як називається прочитана вами частина казок?, Як різні народи пояснюють народження хлопчиків?, Що є спільним, а що відмінним у їхній появі на світ?

Блок  № 2. «Цікаво розповідаємо»  ілюстрації до основної частини казок, на яких зображені казкові персонажі, протиставлені маленьким героям. Завдання: розкажіть від імені казкового персонажа про його «двобій» із маленьким героєм.

Висновки – продовження незакінчених речень: 1. Змій, чудовиська оні, пан, вовк уособлюють …, а  маленькі герої - …..   2. Хлопчики подолали   зло  завдяки….  3. Вони протистояли злу, щоб….

 

Блок № 3. «Творчо мислимо»: супроводжувані музикою ілюстрації, що відображають національний колорит України, Японії, Росії.

Завдання: здогадайтеся, хто з героїв надіслав музичну листівку. Поясніть свою думку. 

Висновки – створення асоціативного грона «Національний колорит у різних видах мистецтва».

3. Синтез аналізованої інформації. 

Робота в парах. Заповнення анкети героя (анкету роздаємо на парти) . – Я знаю, що на дозвіллі ви любите заповнювати анкети. Сьогодні  на уроці пропоную заповнити анкету казкового героя. Попрацюймо парами. Зразком буде  заповнена анкета Іссумбосі. Вам треба занести до анкети відомості про Хлопчика-Мізинчика та Мальчика с пальчик.

                          Анкета героя – порівняльна таблиця

Ім'я героя

     Мізинчик 

     Іссумбосі

  Мальчик  с пальчик

Батьківщина

 Україна

     Японія

    Россия

Зовнішність

(зріст)

 як мізинчик

завбільшки  з мізинчик

мальчик крохотный такой, еле от земли видно

Зовнішність (одяг)

вишиванка, шаровари, чоботискороходи

кімоно, гета

рубаха, полотняные штаники, лапти

Вороги

      змій 

чудовиська оні

барин, волк

Помічники героя

чоботискороходи

меч-голка

-  

Риси вдачі

кмітливість, розум, сміливість

кмітливість, розум, сміливість, працьовитість

трудолюбие, сообразительность, смелость

Закінчення історії героя

повернувся      до

батьків, братів

одружився          з

дочкою вельможі, зажили разом із батьками

вернулся к родителям, убили волка, из его шкуры пошили

тулуп  

 

Слайд 21. Перевірка заповнених анкет. Порівняння казкових героїв.

– Розфарбуйте або заштрихуйте червоним кольором спільне в цих казкових героях.

Слайд 22. Узагальнювальна бесіда 

1.                Чому різні народи світу розповіли в цих казках саме про крихітних на зріст    героїв? (Вони хотіли підкреслити, що зло можна перемогти не тільки силою, зовнішність не є головною в людині). 

2.                Які риси вдачі цінують люди різних країн світу?  (Кмітливість, розум,   доброту, працелюбність, сміливість). 

3.                Чого  навчають   казки  «Хлопчик-Мізинчик»,    «Іссумбосі, або Хлопчик-     Мізинчик», «Мальчик с пальчик»? (Ці казки навчають боротися  зі злом  не      тільки за допомогою фізичних якостей, але й розуму, кмітливості; треба    бути   працьовитими,  поважати  батьків;  уміти   прийти  на  допомогу тим,    хто  її потребує).

3. Який із героїв тобі сподобався найбільше? Чому?                   ІІІ. Контрольно-корекційний етап

1.     Підбиття підсумків. Оцінювання.

2.     Рефлексія. Незакінчені речення.

Сьогодні на уроці було цікаво…

                                було важко…

Маленькі казкові герої навчили мене …

3.     Слайд 22. Домашнє завдання (на вибір)

      Напиши листа одному з крихітних героїв;

      намалюй улюбленого маленького героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

pdf
Додано
21 квітня
Переглядів
128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку