ТЕМА УРОКУ: Контрольний письмовий твір-опис за картиною в художньому стилі
(за складним планом) з використанням відокремлених означень та обставин
МЕТА УРОКУ: навчити учнів писати твори-описи природи за картиною; на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; культуру писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу школярів;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису природи за картиною; сприймати письмовий текст, розуміти його, редагувати, писати власні твори-описи природи за картиною у художньому стилі; познайомити учнів з творами відомої української художниці; вчити розуміти образотворче мистецтво;
виховувати почуття прекрасного, естетичні смаки, повагу до талановитих українських діячів культури й мистецтва, зацікавити пейзажним живописом.
ТИП УРОКУ: урок мовленнєвого розвитку
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: розповідь учителя; бесіда з учнями за змістом картини; колективна робота над твором (усно); самостійна робота учнів.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: живопис, українська література, зарубіжна література, теорія літератури, теорія живопису.
ВНУТРІШНЬОПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: орфографія, пунктуація, стилістика, лексикологія.
Хід УРОКУ
І. Організаційний момент. Рефлексія.
У цей чудовий день я рада вас усіх бачити. Сьогодні у нас не просто урок, а уявна екскурсія до галереї мистецтв.
Галерея мистецтв – художній музей, де зібрано картини та інші види образотворчого мистецтва.
Перед вами – репродукції картин відомої української художниці, нашої землячки – Катерини Василівни Білокур.
Репродукція – фотографічне або поліграфічне відтворення зображень друкованого тексту, творів живопису, карт, фотознімків, креслення і т. ін., відтворені поліграфічним способом.
Ми не просто будемо милуватися їх чарівністю і майстерністю, а й спробуємо самі створювати мистецькі шедеври
Адже тема нашого уроку – « Письмовий твір-опис природи за картиною». Отже, ці картини нам знадобляться ще й для роботи. Ми вчитимемося уважно розглядати картину, як кажуть професіонали, «читатимемо» її, а потім ще й опишемо природу за картиною. Опишемо так, як побачив її автор і відтворив на своєму полотні. Крім цього, ми ще й познайомимося з деякими поняттями живопису.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Усвідомлення теми учнями.
Отож, запишіть у зошити дату і тему уроку.
III. Актуалізація опорних знань школярів.
Бесіда.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Підготовка до твору-опису природи за картиною (демонстрація картини, розповідь про художницю, про рік написання картини тощо).
Виступи учнів (заздалегідь підготовлених).
Учень 1
Відома українська художниця Катерина Василівна Білокур народилася 1900 року у забутому на той час Богом і людьми селі Богданівці, біля Яготина, в селянській бідній родині.
Не отримавши навіть початкової освіти, вона вчилася сама: оволодівала грамотою, багато читала, а душа її прагнула чогось більшого. Вже у молодості Катерина Василівна зацікавилася малюванням, знала, що є такі люди – художники, які створюють прекрасні шедеври – картини. Подобалося Катерині саме слово ХУДОЖНИК, і для себе вона вирішила: рано чи пізно теж стати художницею, бо життя без мистецтва для неї – не життя.
Доля не послала їй ні мистецьких шкіл, ні мистецьких учителів. Основи мистецтва пізнавала сама. Починала малювати на фанері, пізніше – на полотні. Сама робила пензлі з шерсті пухнастого кота, розводила сама собі фарби (із калини, глини, зелені трав, бузини).
Починала вчитися малювати з портретів своїх рідних. Дуже подобалося малювати Катерині природу, а особливо – квіти, як вона говорила, «красу земну».
Вдома треба було допомагати по господарству, тому її рідні не дуже схвалювали те, чим Катерина любила займатися. Їй довелося виборювати своє право малювати. І вона його таки виборола: її картини побачили не лише в Україні, а й у Росії, Франції, Німеччині, Америці.
До речі, перша виставка картин К. Білокур проходила у Полтаві у художньому музеї. Це було у 1940 – 1941 р. р. Але, на жаль, під час війни згорів Полтавський художній музей, і в полум’ї загинуло 11 картин художниці.
Померла художниця. Тяжко доживала свої останні дні у матеріальній скруті. Слава прийшла посмертно. Лише після смерті її картини показують у музеях Києва, Яготина, Полтави; поставлено 3 пам’ятники на її рідній землі; відкрито галерею у Яготині, де представлені твори художниці; у Києві з’явилася вулиця Катерини Білокур; створено художні та документальні фільми про неї; засновано премію ім. Катерини Білокур.
Учитель
Так, це була геніальна художниця. І особливо вона любила малювати квіти. Погляньте – яка краса! (Демонстрація репродукцій картин із фотоальбому «Катерина Білокур».)Перегляд фрагменту
ІІІ. Розгляд картини «Багрянець осені». «Читання» картини, аналіз її. Бесіда за картиною. Словникова робота.
Учень 2
Крім квітів, художниця захоплювалася ще й малюванням пейзажів.
В останні роки життя Білокур захопилася акварельною технікою, що засвідчують численні композиції, зокрема «Багрянець осені» (1950-ті рр.), «Гай» (1955), «Осінь» (1960), «Осінь», «Вересень» (1956), «Напровесні» (1958). Усі вони витримані в одному стильовому ключі з налаштованістю на «реалії», передачу психології стану природи.
Учитель
Подивіться на репродукції картин Катерини Білокур. Скажіть, яку пору року любила малювати художниця? Правильно, це здебільшого осінні пейзажі. А що ж таке пейзаж?
Пейзаж – це вид зображення якоїсь певної місцевості, жанр живопису, в якому предметом зображення є природа.
Для того, щоб правильно бачити або «читати» картину, ми повинні знати деякі особливості живопису, оперувати спеціальними термінами, які стосуються цього виду мистецтва. Отже, словникова робота. (Робота з пам’яткою, розданою учням.)
Тематичний словник «Живопис»
Художник – пейзажист.
Картина – полотно.
Тема, сюжет, композиція картини – перший план, другий план, деталь.
Палітра художника – колорит, фон, кольорова гама, освітлення.
Зображувати – малювати, відтворювати, показувати, розкривати.
Враження, почуття, настрій, переживання.
Колорит – майстерність поєднання кольорів на картині.
Холодні кольори: чорний, коричневий, темно-синій тощо.
Теплі кольори: жовтий, жовтогарячий, блакитний, світло-зелений, рожевий тощо.
Перед нами репродукція картини Катерини Білокур«Багрянець осені» (1950-ті рр.), . Вона намальована, як ми вже почули, у 1950 році. За жанром це – пейзаж. Пейзаж має план (показую на репродукції): правий (те, що зображено справа), лівий (те, що зображено зліва), передній (те, що зображено ближче до глядача, майже в центрі картини), задній (те, що зображено далі від глядача).
Осмислення художнього полотна
Коментар учителя
Сьогодні на уроці ми будемо писати твір-опис природи за картиною (точніше, репродукцією картини) Катерини Білокур «Багрянець осені» у художньому стилі.
Твір-опис – це висловлювання, у якому розкриваються головні (суттєві) ознаки описуваного (предмета, тварини, природи, приміщення, зовнішності людини тощо).
Пригадайте з художніх творів, які ви вивчали на уроках української чи світової літератури, описи природи.
(Виступи учнів заздалегідь підготовлені вдома.)
Учитель
(Робота з пам’яткою.)
Пам’ятка!
Як працювати над твором-описом природи за картиною
ІУ. Усне малювання («оживлення») картини
Добір робочих матеріалів
Робота в групах
Добір характерних ознак обєктів
Варіант 1 – Берези-високі,стрункі, похилі
Варіант 2 Галявина-невеличка,устелена різнотравям
Варіант 2 Небо- високе,хмаринки де-не-де,біло-блакитне
Творча робота
Продовжити речення,використовуючи опорні слова та словосполучення, образні вислови.
У. Колективне складання плану для твору-опису природи за картиною«Багрянець осені» Катерини Білокур.
Орієнтовний план
УІ. Складання твору-опису природи за картиною за планом з використанням дібраного робочого матеріалу.
Самостійна робота учнів.
Редагування твору-опису природи за картиною. Прослуховування творів-описів і критичний аналіз їх з метою поліпшення.
УІІ Підсумки уроку
Сьогодні на уроці.....
Мене зацікавило…
ІХ. Домашнє завдання
Дібрати і систематизувати матеріал для твору-опису природи за власними спостереженнями.
ДОДАТОК. Іван Айвазовський «Місячна ніч на Дніпрі»