Урок мовленнєвого розвитку на тему: "Контрольний письмовий твір-опис за картиною в художньому стилі (за складним планом) з використанням відокремлених означень та обставин"

Про матеріал
МЕТА УРОКУ: навчити учнів писати твори-описи природи за картиною; на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Контрольний  письмовий твір-опис за картиною в художньому стилі

 (за складним планом) з використанням відокремлених означень та обставин

МЕТА УРОКУ: навчити учнів писати твори-описи природи за картиною; на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основ­ну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; культуру писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу школярів;

розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійсню­вати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису природи за картиною; сприймати письмовий текст, розуміти його, редагувати, писати власні твори-описи природи за картиною у художньому стилі; познайомити учнів з творами відомої української художниці; вчити розуміти образотворче мистецтво;

виховувати почуття прекрасного, естетичні смаки, повагу до талановитих українських діячів культури й мистецтва, зацікавити пейзажним живописом.

ТИП УРОКУ: урок мовленнєвого розвитку

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: розповідь учителя; бесіда з учнями за змістом картини; колективна робота над твором (усно); самостійна робота учнів.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: живопис, українська література, зарубіжна література, теорія літератури, теорія живопису.

ВНУТРІШНЬОПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: орфографія, пунктуація, стилістика, лексикологія.


Хід УРОКУ

І. Організаційний момент. Рефлексія.

У цей чудовий день я рада вас усіх бачити. Сьогодні у нас не просто урок, а уявна екскурсія до галереї мистецтв.

Галерея мистецтв – художній музей, де зібрано картини та інші види образотворчого мистецтва.

Перед вами – репродукції картин відомої української художниці, нашої землячки – Катерини Василівни Білокур.

Репродукція – фотографічне або поліграфічне відтворення зображень друкованого тексту, творів живопису, карт, фотознімків, креслення і т. ін., відтворені поліграфічним способом.

Ми не просто будемо милуватися їх чарівністю і майстерністю, а й спробуємо самі створювати мистецькі шедеври

Адже тема нашого уроку – « Письмовий твір-опис природи за картиною». Отже, ці картини нам знадобляться ще й для роботи. Ми вчитимемося уважно розглядати картину, як кажуть професіонали, «читатимемо» її, а потім ще й опишемо природу за картиною. Опишемо так, як побачив її автор і відтворив на своєму полотні. Крім цього, ми ще й познайомимося з деякими поняттями живопису.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Усвідомлення теми учнями.

Отож, запишіть у зошити дату і тему уроку.

III. Актуалізація опорних знань школярів.

Бесіда.

  • Які ви знаєте типи мовлення?
  • Що таке опис?
  • Коли ми користуємось описом?
  1. Якими бувають описи (стосовно стилів)?
  • Описи бувають наукові та художні.
  • Чим відрізняється художній опис від на­укового?
  • Назвати сферу використання художніх описів.
  • Пригадати, що найчастіше описується у творах художньої літератури.
  • Поміркувати, які особливості має опис природи за картиною.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності уч­нів. Підготовка до твору-опису природи за картиною (демонстрація картини, розповідь про художницю, про рік написання картини тощо).

 

Виступи учнів (заздалегідь підготовлених).

Учень 1

Відома українська художниця Катерина Василівна Білокур народилася 1900 року у забутому на той час Богом і людьми селі Богданівці, біля Яготина, в селянській бідній родині.

Не отримавши навіть початкової освіти, вона вчилася сама: оволодівала грамотою, багато читала, а душа її прагнула чогось більшого. Вже у молодості Катерина Василівна зацікавилася малюванням, знала, що є такі люди – художники, які створюють прекрасні шедеври – картини. Подобалося Катерині саме слово ХУДОЖНИК, і для себе вона вирішила: рано чи пізно теж стати художницею, бо життя без мистецтва для неї – не життя.

Доля не послала їй ні мистецьких шкіл, ні мистецьких учителів. Основи мистецтва пізнавала сама. Починала малювати на фанері, пізніше – на полотні. Сама робила пензлі з шерсті пухнастого кота, розводила сама собі фарби (із калини, глини, зелені трав, бузини).

Починала вчитися малювати з портретів своїх рідних. Дуже подобалося малювати Катерині природу, а особливо – квіти, як вона говорила, «красу земну».

Вдома треба було допомагати по господарству, тому її рідні не дуже схвалювали те, чим Катерина любила займатися. Їй довелося виборювати своє право малювати. І вона його таки виборола: її картини побачили не лише в Україні, а й у Росії, Франції, Німеччині, Америці.

До речі, перша виставка картин К. Білокур проходила у Полтаві у художньому музеї. Це було у 1940 – 1941 р. р. Але, на жаль, під час війни згорів Полтавський художній музей, і в полум’ї загинуло 11 картин художниці.

Померла художниця. Тяжко доживала свої останні дні у матеріальній скруті. Слава прийшла посмертно. Лише після смерті її картини показують у музеях Києва, Яготина, Полтави; поставлено 3 пам’ятники на її рідній землі; відкрито галерею у Яготині, де представлені твори художниці; у Києві з’явилася вулиця Катерини Білокур; створено художні та документальні фільми про неї; засновано премію ім. Катерини Білокур.

Учитель

Так, це була геніальна художниця. І особливо вона любила малювати квіти. Погляньте – яка краса! (Демонстрація репродукцій картин із фотоальбому «Катерина Білокур».)Перегляд фрагменту

ІІІ. Розгляд картини «Багрянець осені». «Читання» картини, аналіз її. Бесіда за картиною. Словникова робота.

Учень 2

Крім квітів, художниця захоплювалася ще й малюванням пейзажів.

В останні роки життя Білокур захопилася акварельною технікою, що засвідчують численні композиції, зокрема «Багрянець осені» (1950-ті рр.), «Гай» (1955), «Осінь» (1960), «Осінь», «Вересень» (1956), «Напровесні» (1958). Усі вони витримані в одному стильовому ключі з налаштованістю на «реалії», передачу психології стану природи.

Учитель

Подивіться на репродукції картин Катерини Білокур. Скажіть, яку пору року любила малювати художниця? Правильно, це здебільшого осінні пейзажі. А що ж таке пейзаж?

Пейзаж – це вид зображення якоїсь певної місцевості, жанр живопису, в якому предметом зображення є природа.

Для того, щоб правильно бачити або «читати» картину, ми повинні знати деякі особливості живопису, оперувати спеціальними термінами, які стосуються цього виду мистецтва. Отже, словникова робота. (Робота з пам’яткою, розданою учням.)

Тематичний словник «Живопис»

Художник – пейзажист.

Картина – полотно.

Тема, сюжет, композиція картини – перший план, другий план, деталь.

Палітра художника – колорит, фон, кольорова гама, освітлення.

Зображувати – малювати, відтворювати, показувати, розкривати.

Враження, почуття, настрій, переживання.

Колорит – майстерність поєднання кольорів на картині.

Холодні кольори: чорний, коричневий, темно-синій тощо.

Теплі кольори: жовтий, жовтогарячий, блакитний, світло-зелений, рожевий тощо.

Перед нами репродукція картини Катерини Білокур«Багрянець осені» (1950-ті рр.), . Вона намальована, як ми вже почули, у 1950 році. За жанром це – пейзаж. Пейзаж має план (показую на репродукції): правий (те, що зображено справа), лівий (те, що зображено зліва), передній (те, що зображено ближче до глядача, майже в центрі картини), задній (те, що зображено далі від глядача).

Осмислення художнього полотна

  1. До якого жанру належить картина Катерини Білокур «Багрянець осені»
  2. Доведіть, що ця картина – дійсно пейзаж.
  3. Яка пора року зображена на полотні?
  4. Який час доби?
  5. З чого це видно?
  6. Що зображено на передньому плані картини? А на задньому?
  7. Що зображено на правому плані? А на лівому?
  8. Які кольори переважають на картині?
  9. Який настрій навіває картина?
  10. До яких роздумів спонукає полотно?
  11. Чим картина приваблює глядача?

Коментар учителя

Сьогодні на уроці ми будемо писати твір-опис природи за картиною (точніше, репродукцією картини) Катерини Білокур «Багрянець осені» у художньому стилі.

Твір-опис – це висловлювання, у якому розкриваються головні (суттєві) ознаки описуваного (предмета, тварини, природи, приміщення, зовнішності людини тощо).

Пригадайте з художніх творів, які ви вивчали на уроках української чи світової літератури, описи природи.

(Виступи учнів заздалегідь підготовлені вдома.)

Учитель

(Робота з пам’яткою.)

Пам’ятка!

Як працювати над твором-описом природи за картиною

  1. Уважно розглянь картину.
  2. Визнач, що ти будеш описувати (дерева, небо, степ, ліс тощо).
  3. Випиши кожен елемент опису, підбери до них яскраві художні засоби.
  4. Опиши пору року, погоду, час дня чи вечора.
  5. Передай, у якому настрої була створена картина ( на твій погляд).
  6. Визнач, у яких тонах і кольорах художник передає опис природи.
  7. Передай свої емоції від побаченого на картині.
  8. Використовуйте по можливості такі слова і словосполучення, як милуватися, виглядати, простягатися, розстилатися; небо – яскраве, голубе, похмуре; повітря – прохолодне; земля – щільна, важка тощо.

ІУ. Усне малювання («оживлення») картини

Добір робочих матеріалів

  • Назвати обєкти, зображені на картині (дерева,кущі,трави)
  • Дібрати синоніми до слова небо (небеса, небозвіт ,небокрай)
  • Назвати кольори картини


Робота в групах

Добір характерних ознак обєктів

Варіант 1 – Берези-високі,стрункі, похилі

Варіант 2 Галявина-невеличка,устелена різнотравям

Варіант 2 Небо- високе,хмаринки де-не-де,біло-блакитне

Творча робота

Продовжити речення,використовуючи опорні слова та словосполучення, образні вислови.

  1. Перед нами березовий гай....
  2. Автор картини знайомить нас із....
  3. Художниця вдало дібрала...... .

У. Колективне складання плану для твору-опису природи за картиною«Багрянець осені» Катерини Білокур.

Орієнтовний план

УІ. Складання твору-опису природи за картиною за планом з використанням дібраного робочого матеріалу.

Самостійна робота учнів.

Редагування твору-опису природи за картиною. Прослуховування творів-описів і критичний аналіз їх з метою поліпшення.


УІІ Підсумки уроку

Сьогодні на уроці.....

Мене зацікавило

ІХ. Домашнє завдання

Дібрати і систематизувати матеріал для твору-опису природи за власними спостереженнями.

 

ДОДАТОК. Іван Айвазовський «Місячна ніч на Дніпрі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://regnum.ru/uploads/pictures/news/2018/07/28/regnum_picture_1532798414118400_normal.jpg

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
21 квітня 2019
Переглядів
11570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку