Урок є одним із запланованих уроків розвитку мовлення в 7 класі. Має мету ознайомити із новим видом творів-роздумів, а саме жанру есе, розвивати мовленнєві компетенції, навчити критично мислити, моделювати зв'язне висловлення розповідного характеру з елементами роздуму.
Урок мовленнєвого розвитку
Особливості побудови твору – роздуму в жанрі есе
Мета: повторити вивчене про типи, стилі та жанри мовлення, ознайомити учнів із особливостями побудови твору роздуму в жанрі есе, його основними ознаками, розвивати вміння визначати тему й основну думку висловлення, моделювати зв’язне висловлення розповідного характеру з елементами роздуму; виховувати повагу до рідного слова.
Тип уроку: урок розвитку комунікабельних умінь (Формування комунікативних компетенцій)
Засоби навчання: підручник, дидактичний матеріал, схема-таблиця.
“Дев’ять правил написання креативного есе (її зміст у конспекті уроку)
Перебіг уроку
1.Організаційний етап
Привітання дітей, спонукання до роботи.
2.Установчо-мотиваційний етап
Бесіда за питаннями
--Чи любите ви читати?
--Які прочитані твори запам’ятались найбільше? Чому?
--Які жанри літературних творів ви пам’ятаєте?
--А чи любите ви спостерігати за навколишньою природою?
--За вікном осінь. Чи помічаєте ви чарівність цієї пори року?
Слово вчителя. Про цю чарівну пору року можна розповідати багато, але краще це зробити мовою поезії. Вірші про осінь змусять вас побачити красу осінньої природи та подарують відчуття гармонії зі світом. До поезій про осінь ми повернемося трішки пізніше.
Повідомлення теми і мети уроку
3.Операційно-пізнавальний етап
Бесіда про особливості побудови твору – роздуму в жанрі есе
Останнім часом у шкільній практиці став дуже популярним твір-роздум в жанрі есе.
Есе (від франц. Essai –спроба, проба, нарис) – прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання свідомо не претендує на вичерпну відповідь.
Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивним, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним: уявна легкість – пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим.
Хвилинка поезії
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим!
А листя просить:
--Вищий нас зеленим, ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить:
--Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси—як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм чорним? Чорним все одно.
Л. Костенко
Восени ми поринаємо у геть інший світ: де чай здається ароматнішим та смачнішим, ковдра—теплішою, а книги—цікавішими.
Ідучи вулицею, ми вдивляємось у кожне деревце, щоб побачити бодай один листочок, якого ще не торкнувся пензель золотої красуні, і тішимося, коли все ж знаходимо.
Осінню ми не прагнемо сховатися від дощу, а навпаки—з нетерпінням чекаємо його і щиро дивуємося, коли надворі сухо, адже саме в цю пору року дощ якийсь особливий.
Хвилинка поезії
Ну от і все,
Почавсь осінній дощ.
І літо залишилося у згадках
Широких вулиць
І спекотних площ.
Думки сплітались в невідомому порядку.
А ми ішли вперед.
Туди, де час
З калюж промоклих дивиться так щиро…
Не літній дощ
В житті у нас почавсь.
Осінній, сірий.
Так, осінньо—сірий.
М. Кузьменко
Знов падав дощ,
І музику осінню заграли краплі
На брудному склі.
Знов падав дощ.
Хтось гілку непомітно
Поцілував у губи дощові.
І ми дивились на осіннє танго
Крізь марево заплаканих зірниць.
У далечінь затьмарену й безбарвну
Вдивлялись в погляди німих байдужих лиць.
Самотньо краплі скачуть по калюжах.
Ми тет--а—тет, я й пожовтілий парк.
Застигли краплі, дощові сюжети,
Й маестро вітер на вогких щоках…
Я. Матвіїва
Прийом мікрофон
Діти, поміркуйте, для чого вам потрібно вчитись складати твори. --Репліки дітей.
Так, я з вами згодна. Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію. Тому сьогодні ми вчимося писати твори в жанрі есе.
Зверніть, будь ласка, увагу на пам’ятку
“Дев’ять правил написання креативного есе”
Як радять писати есе? Правильно! Креативно. Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне - дев’ять правил.
1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає)
2.Слова зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої)
3.Різна структура речень (читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення)
4. Зрозумілі слова (розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишите, щоб уразити змітом, а не словниковим запасом. Вишуканність гарна, але в міру
5. Різні слова (синонімія)
6. Лаконічність
7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст)
8. Активна життєва позиція
9. Книги про есе – це здорово!
Зразок есе
За чим сумує осінній дощ?
Я зручно вмостилася на підвіконні, закуталася теплим шаликом і п’ю духмяний чай. Дивлюся у вікно і думаю, чому плаче осінній дощ? За чим він сумує? Про що він жалкує?
Мабуть, він сумує за літом. Мабуть, жалкує про теплі дні, радісні обличчя людей.
Краплі сумно падають на землю. Дощ іде тривалий час, то стає волого й холодно, усюди з’являються калюжі, підіймається вітер. Але у природі немає поганої погоди. Та навіть дощ залишає по собі одну приємну річ – свіже повітря.
Помилувавшись осіннім дощем, я підіймаюся з підвіконня і йду мити чашку.
Написання власних творів у жанрі есе
Контрольно-рефлексивний етап
Обговорення написаних есе.
Рефлексія
Скласти сенкан на тему “Дощ”
Дощ
Холодний, мілкий
Йде, мрячить, крапає
Щедро землю поливає
Калюжі
Підсумок уроку
--Чи сподобався вам урок?
--Пропоную вам гру “ П’ять речень “ : сформулюйте п’ятьма реченнями, що нового ви дізналися на уроці
Домашнє завдання
Відредагувати твори, записати їх у зошити.
Дібрати гарні вірші українською мовою про осінь, про осінній дощ.