Конспект самопідготовки з
української мови
Мета: повторити вивчене про частини мови; формувати вміння
розпізнавати частини мови; розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, фантазію, зв’язне мовлення. Виховувати духовно – моральні якості, любов до рідної мови, землі.
Хід заняття
I.Організаційний момент
Вчитель. Сьогодні заняття у нас незвичайне:
До нас завітали гості – вчителі
Давайте ми їх привітаємо всіх
Учениця 1. Ми вам раді, люби добрі,
І вітаєм щиро вас
Всіх запрошуєм ласкаво
В наш великий й дружний клас.
Учениця 2. Побажаєм всім удачі, добра і тепла
Незгоди людські хай не чинять вам зла
І тільки все добре в житті щоб велося
Хай збудеться все, що іще не збулося:
Хай сонце на небі щоденно сіяє,
Так щастя в житті вашім хай розквітає.
Вчитель. На занятті рідну мову
Зараз будемо вивчати
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знати.
Бо вона така чарівна
Мелодійно так звучить…
Поміж мовами – царівна,
Як її нам не любить?!
II. Повідомлення теми та мети заняття.
На сьогоднішньому занятті самопідготовки ми повторимо про вивченені вами частини мови (іменник, прикметник, дієслово).
Тож завданням для кожного з вас нехай буде гасло:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Ось 1, 2,3 групи – це мешканці окремих будиночків, які представляють кожну частину мови: іменник, прикметник і дієслово.
Всі інші – мандрівники, що подорожуватимуть на чарівній каруселі.
III. Актуалізація опорних знань
Тож вирушаймо до царства казкового, до царства чудового, а як воно називається, ви дізнаєтесь, коли послухаєте казочку.
Є на світі країна, не позначена на жодній карті світу. Це надзвичайна країна – без неї не може жити жодна мова; жоден народ, жодна держава. Це країна Граматики. У ній правлять справедливі та мудрі Закони і розумні Правила.
Серед мешканців Граматики є Частини мови – Іменник, Прикметник, Дієслово та інші. Вони дуже поважні, кожен з них у Граматиці виконує надзвичайно важливу роль.
Іменник вирощує імена і роздає їх усім, хто живе, росте, цвіте і навіть тим, хто вже не може жити.
Прикметник – кмітливий, всезнаючий, відвертий, справедливий, принциповий і прискіпливий. Він справедливо визначає, якими є всі ті, що їх виростив іменник, він називає ознаки. Від його прискіпливого слова ніхто і ніщо не заховається.
Дієслово – надзвичайно працьовитий мешканець Граматики. Він працює навіть тоді, коли всі сплять.
Як ви уже зрозуміли з казочки, кожен з жителів мовного царства має своє ім’я, знає своє місце і кожен виконує свою роботу добросовісно і ретельно.
Починаємо подорожувати
Ми тепер в частини мови.
Всіх їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи.
ІІІ. Закріплення знань і навичок.
Запускаємо нашу чарівну карусель
«Карусель біжить кружляє, вчиться допомагає»
Зупинка 1. «Іменник».
Вчитель. Давайте постукаємо в будиночок.
Діти. Хто тут живе?
Розкажіть нам про себе.
Мешканець 1. Наш будиночок зветься іменник,
Наш будинок люблять дуже,
Бо ми все назвати вмієм
Дамо ім’я золоте
Мама, мир і Україна,
Сонце, небо, світ, людина,
Звуки, букви, слово, мова,-
Ось частина ця чудова!
Мешканець 2. Хто?
Сестричка, ненька, батько…
Пташка, білочка, зайчатко…
Мешканець 3. Що?
Земля, річка, діброва,
Книжка, зошит, ручка, школа…
Мешканець 1. Знаєм цю частину мови,
Розумієм все відмінно,
Бо вона така казкова –
Допоможе світ пізнать!
Мешканець 3. Щоб стати почесними жителями Іменника, вам необхідно пройти кілька випробувань, які ми вам пропонуємо ось в цьому конверті.
1 завдання « Розгадай кросворд»
У клітинках кожного рядка таблиці треба записати слова тієї частини мови, яка записана по вертикалі.
А відгадати допоможуть речення в яких пропущені відповідні іменники.
1 |
|
і |
|
|
|
2 |
|
м |
|
|
|
3 |
|
е |
|
|
|
4 |
|
н |
|
|
|
5 |
|
н |
|
|
|
6 |
|
и |
|
|
|
7 |
|
к |
|
|
|
2 завдання. Відгадати іменники, які зашифровані в ребусах.
Ваза, вода, весна, вулик, назва.
То ж приймаєте нас до гурту знавців іменників?
Мешканець 2. Ми приймаємо вас у почесні члени будинку
« Іменник».
( Дзвонить дзвіночок – карусель крутиться)
Давайте дізнаємось, що нам розкажуть про себе жителі наступного будиночку.
Їм слово.
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайся в диво пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий.
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Прикметник як частина мови.
І жодної не обминають
Слова ці, справді пречудові.
будиночку, пропонуємо пройти випробування.
1 випробування « Відгадай слово за ознакою».
Рідна, лагідна, найдорожча – хто це? (матуся)
Запашний, білий, смачний – що це? (хліб)
Білий, холодний, пухкий – що це? (сніг)
Червоне, солодке, соковите – що це? (яблуко)
Пухнаста, руда, хитра – хто це? (лисиця)
Весняний, сонячний, теплий – що це? (день)
Жовті, червоні, осінні – що це? (листочки)
Сірий, зубатий, голодний – хто це? (вовк)
Футбольний, круглий, шкіряний – що це? (м’яч)
2 випробування. Відгадати загадки і сказати, які слова допомогли
вам відгадати ці загадки (слова – прикметники).
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не буде влітку.
( Пролісок)
Їм дерева стежину,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
( Дятел)
Спритна і проворна, а не птах.
( Білка)
( Зайчик)
3 випробування « Відгадай шараду»
- Поставте питання
- Яка це частина мови?
Мешканець. Зараховуємо вас, шановні мандрівники до почесних
жителів нашого будиночку.
Зупинка 3. « Дієслово».
Нас вітають жителі будиночку « Дієслово».
1 житель. Ми хочемо діяти, а не сидіти
Творити, співати, радіти, літати.
Ми будь – яку дію означаємо сміло –
Що робить? Що буде робити? Що зробила?
Питають нас всі – ми відкажем слова:
Виблискує, буде світить, запалила.
А мова із нами багата й жива –
Така наша суть – бо ми – дієслова.
Вчитель. Давайте і ми попрацюємо з вами разом і виконаємо таке
завдання:
знайти дієслово серед інших частин мови.
Гра « Злови дієслово»
Мерщій до річки поспішила,
Скоріше глечика сварю,
У річці жартома втоплю.
І не подумала лисиця,
Що і сама може втопитися
( «Лисиця і глечик»)
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати
( «Котик і Півник»)
Змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі
Пиріжки на калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав
( «Колосок»)
І так, крутимо карусель.
Покрутимо карусель, щоб повернутися назад.
Ми знову на нашій Україні, багатій і прекрасній.
Користуючись набутими у подорожі знаннями, виготовленими попередньо малюнками, аплікаціями та допоміжними словами спробуємо описати красу і багатство нашої землі.
Перед вами карта України, давайте прикріпимо цей малюнок на карту.
Продовжимо наш опис. Кожен самостійно складне речення із запропонованими у довідці словами.
А тепер кожен візьме малюнок, скаже речення, яке він склав, і прикрасить ним карту України.
Діти , подивіться на карту, як ви її гарно прибрали, вона стала квітучою, як наша Україна. Рідна, багата, красива наша земля.
Отже, за допомогою іменників, прикметників і дієслів ви навчилися описувати красу і багатство нашої рідної землі.
А чи задумувалися ви, хто створив цю всю красу?
Кущик калини,
Квітка у лузі,
Пісня дзвінка солов’я -
Все це світ Божий –
Вкраїна моя.
Пригадайте, які вірші про Україну ви знаєте.
Учениця. Ось небо блакитне і сонце в зеніті
Моя Україна – найкраща у світі.
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі,
Міста старовинні і замки прекрасні.
Великі будови і дуже сучасні,
Сади мальовничі, чарівнії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова.
V. Підсумок
Тож вивчаймо рідну мову
Вже тепер, з маленьких літ
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ.
Пісня.
1