Урок – мовне кафе
Тема. Уявлення про службові слова та їх роль у реченні
( 2 клас)
Задачі. Дати поняття про службові слова, їх роль у реченні; закріпити знання про частини мови; розвивати мовлення, спостережливість, критичне мислення, увагу, здатність робити висновки; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: урок-гра «Мовне кафе»
Обладнання: 1) презентація;
2) індивідуальні картки;
3) мультфільм «Частини мови»
4) малюнки;
5) таблиці
Хід уроку
І Організація на учбову діяльність
І знов покликав дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Тож ми урок свій починаємо,
В «Мовне кафе» за знаннями вирушаємо.
Запрошую вас до нашого «Мовного кафе». Супроводжувати нас весь урок буде веселий Кухар. Доки Кухар нам готує цікаві завдання, пропоную випити коктейль .
ІІ Актуалізація опорних знань (Коктейль)
Грудочка пуху,
Довгі вуха.
На гору бігом,
А з гори шкереберть. (Заєць)
Яку цікаву інформацію ви знаєте про зайця?
За ає ць заєць
Звуко - буквений аналіз слова
Різні дива бувають на світі... Зібралися біля вогнища всі частини мови. Почали сперечатися, хто з них найголовніший..."
- Я найголовніший з усіх, - сказав іменник. Я можу ……………………..
- Я найголовніший з усіх, - сказав прикметник. Я можу ………. …….
-Я найголовніший з усіх, - сказало дієслово. Я можу ………………….
(Діти продовжують речення).
Яка частина мови найголовніша?
Заєць (який?) (білий, сірий, косоокий, прудкий, боягузливий, пухнастий)
Заєць (що робить?) (стрибає, бігає, сидить, боїться)
Білий заєць сидить за кущем.
Яке слово залишилось в реченні? ( Слово за)
Чому ми не можемо визначити, яка це частина мови? ( Ми не можемо
поставити до нього запитання)
ІІІ Повідомлення теми і задач уроку (Меню уроку)
Слова, до яких не можна поставити питання, називаються службовими словами. Сьогодні на уроці ми вивчимо службові слова, дізнаємося, чи потрібні вони в нашій мові.
Ознайомлення з планом роботи на уроці
(Додаток 1)
ІV Мотивація навчальної діяльності
Кухар нам пропонує виконати завдання.
Причитайте речення. Вставте потрібні слова.
Заєць весь день дрімає …. ямці, зробленій …. снігу.
Чи можемо ми обійтися без службових слів? Чому?
Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового «зросту». Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Зовсім ні. Вони використовуються для поєднання великих слів (слів – гулліверів). Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись. Ці слова – ліліпути можуть складатися з одного звуку (у, в, з, й, і, а, ж), двох (на, до, по, об), а то й трохи більше (під, через, над).
Раптом встали службові слова і промовили: « Все це правда, але й без нас важко було б вам висловлювати думки, бо ми допомагаємо словам поєднуватися у словосполучення і речення. І наші друзі Частка і Вигук теж надають цим реченням різні важливі відтінки. Отже, хоч ми і службові, але теж дуже важливі».
Учитель
-А справді, всі вони такі різні, але кожний з них має велике значення. І важко було б уявити собі нашу мову, щоб у ній не було хоча б однієї з цих частин.
Перегляд мультфільму «Частини мови»
V Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (Дегустація)
Кухар пропонує кожному з вас виконати вправу №3 (назвати в кожному реченні службові слова)
І варіант
Сьогодні за хмари
Сховалося сонце.
Білі сніжинки
стукотять у віконце.
ІІ варіант
Біга зайчик – скакунець,
В затишок тікає.
А зима на помелі
Зайця доганяє.
Робота в парах (Кухар пропонує списати речення, поставити пропущені службові слова)
Перший сніг випав … лісі.
Зайчик вибіг … галявину.
Білочки стрибають … деревах.
Ведмідь спить … барлозі.
VІ Музична пауза
VІІ Десерт
Службових слів у нашій мові не так вже й багато. Проте свою невелику кількість вони компенсують частотою вживання. Причому два з них стоять у списку на лідируючих позиціях: в(у) – на першому місці та прийменник на посідає четверте місце за частотою вживання.
В (у)
VІІІ Систематизація і закріплення вивченого матеріалу (Банкет)
ІХ Підсумок уроку (Розрахунок)
Вправа «Мікрофон»
З якими словами познайомилися?
Чи можна обійтись без цих слів?
Яка роль цих слів у реченні?
Які ви знаєте службові слова?
Х Домашнє завдання (Страва додому)
Списати, підкреслити службові слова
Додаток 1
МОВНЕ КАФЕ
КОКТЕЙЛЬ |
|
1б |
МЕНЮ |
|
|
ДЕГУСТАЦІЯ |
|
1б |
ОБІД НА ДВОХ |
|
2б |
МУЗИЧНА ПАУЗА
|
|
|
ДЕСЕРТ |
|
1б |
БАНКЕТ |
|
3б |
РОЗРАХУНОК |
|
|
СТРАВА ДОДОМУ
|
|
|