Урок "Мовний двобій"

Про матеріал
- закріпити і поглибити знання учнів з розділу «Речення. Види речень за метою висловлювання. Речення двоскладні і односкладні; прості і складні. Порядок слів у реченні. Логічний наголос "; - удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; -формувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми
Перегляд файлу

                                             

Тема: «Речення. Види речень за метою висловлювання. Речення двоскладні і односкладні; прості і        складні. Порядок слів уреченні. Логічний наголос».

Мета: - закріпити і поглибити знання учнів з розділу «Речення. Види речень за метою висловлювання. Речення двоскладні і односкладні; прості і        складні. Порядок слів у реченні. Логічний наголос ";

- удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;

-формувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми

Клас ділимо на дві команди, які змагаються у знаннях по даних темах. Обираємо журі.

І. Представлення команд (назва, захист, емблема)

ІІ. Мовний бій

І етап. Завдання капітанам. (Оцінюється за 3-бальною системою).

Записати речення, зробити його синтаксичний розбір, виділене слово - за будовою

  1-а команда

Двір  гетьмана розташовувався на міській площі неподалік від церкви.

2-а команда

За часів козаччини Чигирин був найславнішим містом на всю Україну.

(Поки капітани виконують завдання, проходить другий  етап двобою між командами.)

Мовні загадки – жарти (кожна правильна відповідь оцінюється І балом).

  1. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши справа  наліво? (Сир - рис)
  2. Що треба зробити , щоб майка злетіла? (Змінити першу букву, майка – чайка.)
  3. Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця, а чотирма – труд.)
  4. Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли прочитати справа на ліво? (Зараз)
  5. В якому слові є 100 однакових звуків? (Стоп)
  6. Тож бувають у мові дива!
  7. Це слівце інтригує недаром
  8. На шість літер – апострофів два.
  9. Означає …місцину над яром..(Над’яр’я)

(Журі оголошує оцінки капітанам команд.)

ІІІ етап. Теоретичні запитання.

  • Що називається реченням?
  • Які бувають речення за наявністю граматичної основи ?
  • Які речення називаються двоскладними, а які односкладними? Навести приклади.
  • Які є речення за метою висловлювання?
  • Чим відрізняється словосполучення від речення?
  • Чому підмет і присудок не є словосполученням?
  • На які групи за значенням поділяються речення?
  • Яка відмінність між простим і складним реченням?

Практичне завдання .(До  дошки виходять два  учасники з обох команд)

Утворити словосполучення, поставити замість крапок потрібні іменники. Скласти з ними речення (питальне, розповідне). Визначити граматичну основу.

Намалювати (на чому?)…,    Виконати (що?)…

Наготувати (чого?) …,  Зберігати (що?)…

(Журі оголошує оцінки.)

 

Запитання до учасників обох команд

  1. Які розділові знаки ставляться в кінці речень?
  2. Який існує порядок слів у реченні?
  3. Чим відрізняється прямий порядок від зворотного?

І V. Творча робота.

(Учні записують в зошитах.)

1-а команда.

Скласти просте та двоскладне  речення про  мову. Побудувати схеми до них.

                 2 -а команда.

Скласти складне та односкладне речення про мову. Побудувати схеми до них.

Запитання до учасників обох команд:

  • Що таке логічний наголос?

Завдання. Змінити зміст речення від місця логічного наголосу.

1-а команда.

Сьогодні буде змагання з футболу?

           2-а команда.

На вулиці іде дощ.

Самодиктант.

Запишіть одну строфу вірша,який ви читали нещодавно, зробіть синтаксичний розбір речення.

Робота з картками. З кожною парою дієслів складіть і запишіть речення: а) двоскладні; б) односкладні.

1-а команда.

Говорити – говоритися, писати – писатися; діставати – діставатися;приходити – приходитися

2-а команда .

 Подані двоскладні речення перебудувати на односкладні безособові.

Зайвих  не хочем ми слів. Знов ковдра хмар затягує блакить. Кущ омитий чистою росою. Сміхом – жартом село заметене.

Графічний диктант.  Зробити синтаксичний розбір поданих речень. Накреслити схеми до них.

1-а команда.

Нам поталанило іще на світі жити і бачити це небо,ліс і поле.

2-а команда.

Землею рідною живу у бурях, снах і наяву

Слово надається членам журі. Оголошення оцінок. Нагородження переможців.

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
18 квітня
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку