Тема: «Речення. Види речень за метою висловлювання. Речення двоскладні і односкладні; прості і складні. Порядок слів уреченні. Логічний наголос».
Мета: - закріпити і поглибити знання учнів з розділу «Речення. Види речень за метою висловлювання. Речення двоскладні і односкладні; прості і складні. Порядок слів у реченні. Логічний наголос ";
- удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;
-формувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми
Клас ділимо на дві команди, які змагаються у знаннях по даних темах. Обираємо журі.
І. Представлення команд (назва, захист, емблема)
ІІ. Мовний бій
І етап. Завдання капітанам. (Оцінюється за 3-бальною системою).
Записати речення, зробити його синтаксичний розбір, виділене слово - за будовою
1-а команда
Двір гетьмана розташовувався на міській площі неподалік від церкви.
2-а команда
За часів козаччини Чигирин був найславнішим містом на всю Україну.
(Поки капітани виконують завдання, проходить другий етап двобою між командами.)
Мовні загадки – жарти (кожна правильна відповідь оцінюється І балом).
(Журі оголошує оцінки капітанам команд.)
ІІІ етап. Теоретичні запитання.
Практичне завдання .(До дошки виходять два учасники з обох команд)
Утворити словосполучення, поставити замість крапок потрібні іменники. Скласти з ними речення (питальне, розповідне). Визначити граматичну основу.
Намалювати (на чому?)…, Виконати (що?)…
Наготувати (чого?) …, Зберігати (що?)…
(Журі оголошує оцінки.)
Запитання до учасників обох команд
І V. Творча робота.
(Учні записують в зошитах.)
1-а команда.
Скласти просте та двоскладне речення про мову. Побудувати схеми до них.
2 -а команда.
Скласти складне та односкладне речення про мову. Побудувати схеми до них.
Запитання до учасників обох команд:
Завдання. Змінити зміст речення від місця логічного наголосу.
1-а команда.
Сьогодні буде змагання з футболу?
2-а команда.
На вулиці іде дощ.
Самодиктант.
Запишіть одну строфу вірша,який ви читали нещодавно, зробіть синтаксичний розбір речення.
Робота з картками. З кожною парою дієслів складіть і запишіть речення: а) двоскладні; б) односкладні.
1-а команда.
Говорити – говоритися, писати – писатися; діставати – діставатися;приходити – приходитися
2-а команда .
Подані двоскладні речення перебудувати на односкладні безособові.
Зайвих не хочем ми слів. Знов ковдра хмар затягує блакить. Кущ омитий чистою росою. Сміхом – жартом село заметене.
Графічний диктант. Зробити синтаксичний розбір поданих речень. Накреслити схеми до них.
1-а команда.
Нам поталанило іще на світі жити і бачити це небо,ліс і поле.
2-а команда.
Землею рідною живу у бурях, снах і наяву
Слово надається членам журі. Оголошення оцінок. Нагородження переможців.