Урок " Моя мала Батьківщина"

Про матеріал

Опис Миколаївської області. Географічне положення. Положення відносно інших областей України. Природні умови. Вплив економіко-географічного положення на господарство області.

Перегляд файлу


Моя мала Батьківщина - Миколаївщина

Географія Миколаївської області

 Географічна характеристика Миколаївської області

Географічне положення . Природні умови і  ресурси.

Мета  навчальна: сформувати уявлення про географічне положення області в межах України та відносно сусідніх держав: систематизувати основні риси природних умов  області( рельєфу, клімату, ландшафтів, природних процесів тощо);

розвивальна:Закріпити вміння і навички працювати з картою; розвивати аналітичне мислення і творчий підхід до засвоєння матеріалу;

 розвивати творче мислення учнів, вміння працювати з додатковою літературою, закріпити навички роботи учнів з картографічним та статистичним  матеріалом;

виховна: виховувати патріотизм, життєві компетентності , економічний та екологічний тип мислення;

Обладнання: настінні фізичні та політико - адміністративного устрою карти України і своєї області, атласи, робочі зошити, мультимедійна установка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:фізична карта України, атлас Миколаївської області,карта Миколаївської області, довідники.

Тип уроку : комбінований.

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Приваблива мета»

Обрамлені розкішними лісосмугами широкополі лани, неозорі поля золотавої пшениці , соняшнику, кукурудзи , багаторічних трав. Біжать в далину вежі високовольтних ліній, каналів, трубопроводів , автострад, по яких нескінченним потоком рухається велика кількість різноманітної техніки. Неквапливі , тихоплинні степові річки, долини яких уквітчані рунами пахучих трав. Де – не – де зустрічаються невеликі  гаї, чагарники , чепурні села у вишневих , яблуневих садках. Пахуче солодке повітря степу і солоне морське – під південним небом. Такий вигляд мають степові простори на правобережжі України. Це твій рідний край – твоя Миколаївщина.

ІІІ. Оголошення  , представлення теми  та очікуваних навчальних результатів.

Будьте уважними , активно пізнавайте і аналізуйте нове, самостійно встановлюйте зв’язки відомого з невідомим, не бійтеся помилитися , самостійно формулюйте висновки.

 Скучив за степом, скучив за лугом,

Скучив за ставом, скучив за гаєм,

   Скучив за сином, скучив за другом,

   Скучив за матір’ю, за рідним краєм!

                                                                                                   В. Стус

Бесіда

Що ви відчули? Як ви розумієте рядки цього вірша?Чи потрібні вам знання про свою область? (Учні позначають у зошити – та к ; ні; і так ; і ні).

Вивчення теми « Географія своєї області» дозволить вам :

1)застосувати отримані знання з уже вивчених тем;

2) краще пізнати неповторність та красу рідного краю.

Після цього уроку ви зможете:

Визначати географічне положення своєї області (за планом),порівнювати положення своєї області з іншими;оцінювати економіко – географічне положення Миколаївщини, його вплив на господарську спеціалізацію;

 Характеризувати природні умови , ресурси свого краю.

ІV .Інтерактивна частина уроку

»Асоціативний кущ»

                                                       Миколаївська область

Які асоціації викликає це поняття?

1.Географічне положення, межі, розміри області.

Прийом « Коло ідей»

Демонструються кадри презентації « Миколаївщина сьогодні»

Прийом « Мозковий штурм»

Учні користуючись базовими знаннями, визначають ,  особливості географічного положення області, за яким планом можна давати характеристику географічного положення області.

Учні висувають свої ідеї щодо   особливостей географічного положення області( південь України, басейн Південного Бугу,наявність виходу до Чорного та Азовського морів, які утворюють лимани , кордони  з економічно  розвиненими областями тощо).

Прийом « Картографічний  практикум». Робота з атласами України та Миколаївської області.

Положення в Україні

а) В який частині України лежить область?

б) З якими адміністративними одиницями межує?

в)Користуючись картою та статичними матеріалом в атласі , назвіть площу області,порівняйте з деякими країнами світу,  кількість населення та порівняйте з іншими областями України, протяжність території області,визначити максимальну  протяжність область з півночі на південь( 195 км) та  з заходу на  схід( 204 км), визначте між якими координатами розташована область( 46 30 і 4815 північної широти та 3015 і 33 05 східної довготи).

 

 Прийом «Картографічний практикум».

На картосхемі  Миколаївської області підпишіть назви сусідніх областей за допомогою карт атласу України та Миколаївської області.

 

2.Рельєф, природні умови, корисні копалини

Прийом « Шкала думок»

Робота з картами атласів України та області.

а)Положення відносно геотектонічних структур

Назвіть основні тектонічні структури , у межах яких розташована територія області?

 Український щит( нижньопротерозойська складчастість),

Причорноморська западина, яка є зануреним південним схилом Східноєвропейської платформи.

б)Положення по відношенню до великих форм рельєфу.

Якими формами рельєфу характеризується територія області?

Причорноморська  низовина, на півночі відроги Придніпровської і Подільскої височин.

Висновок:

Учитель. Територія Миколаївської області має загальний похил від північного заходу до південного сходу і до долини Південного Бугу. Абсолютна висота території області складає 86,7 м. На північний схід від села Ганнівки Братського району реєструється максимальна відмітка над рівнем моря – 255,6 м. Мінімальні відмітки в пониззі долини Тилігульського лиману  і в районі Аджигольської коси – мінус 0,4 м.

Корисні копалини

Робота з  картами атласу. Повідомлення учня.

Мінерально – сировинн ресурси на території області представлені значними запасами будівельних матеріалів. Велике запаси різнобарвних гранітів, що відзначаються широкою гамою кольорів і високими декоративними якостями,з них виготовляються декоративно – оздоблювальні вироби. Розвідані запаси гранітів досягають 20 млн. куб метрів, що становить 10% запасів України.

З інших будівельних матеріалів домінують запаси будівельного каміння, запаси сировини для виробництва цементу .

Промислове значення мають поклади вапняків, гнейсів, кварцових пісків,глини для виробництва вапна . цегли, шляхових матеріалів тощо.

На території розвідані поклади кобальто – нікелевих руд, мінеральної води, лікувальної грязі.

3.Клімат області.

Повідомлення учня « Клімат»

Клімат помірно – континентальний з м’ягкою малосніжною зимою і жарким посушливим літом. Пересічна температура січня - - 4,5 С, липня +23 С. Річна кількість опадів коливається від 330 мм на півдні до 450 мм на півночі області. Висота снігового покрову 9 – 11 см.

Робота з картами атласу (абсолютний максимум, абсолютний мінімум, переважний напрям вітрів).

Вправа « Логічний ланцюжок»

Широта --------температура ------тиск ------- опади ----- вітри

Дискусія

Чи сприяють кліматичні умови нашої області життєдіяльності людей?

4. Поверхневі води.

Прийом « снігова грудка»

Південний Буг, Гнилий Еланець, Синюха, Кодима, Інгул,Інгулец, Громоклія.

Слово ---- речення ------питання ---- відповідь

5 .Грунти, рослинний світ, тваринний світ. Несприятливі природні процеси та явища.

Робота з атласом

Назвіть типи грунтів , що знаходяться на території області, визначте їх родючість, тваринний та рослинний світ області,заповідні території та об’єкти,  де охороняють та відновлюють природну рослинність.

Учитель: основними несприятливими природними процесами та явищами на території області є утворення зсувів, ярів, ерозія грунтів, картування. Трапляються  і негаразди погоди – весняні заморозки , зливи, град, пилові бурі, посухи. Для запобігання несприятливим природним процесам і явищам передбачається охорона земель, вод, атмосферного повітря.

Робота з атласом області.

  1. Які заходи відображені на карті «Природоохоронна діяльність»
  2. Головні проблеми раціонального використання природних умов та ресурсів області.
  3.  Які антропогенні форми нашої області ви  можете назвати?

V.  Підбиття підсумків, оцінювання результатів

Прийом « Мікрофон»

1.Чому вивчення природи будь  - якої території починають з вивчення її географічного положення?

2.Яке економіко – географічне положення Миколаївської області?

3. У межах яких великих форм рельєфу розташована область?

4.Які типи , форми рельєфу поширені на території області?

5.На які корисні копалини багата область?

Рефлексія.

Чи виконали ми основну мету нашого уроку – розвивати самостійно – пошукову діяльність?( Учні позначають у зошиті – так, і так, ні, і ні.)

 

 

VІ. Підсумок роботи

 Прийом « Роблю висновок»

Область  має вигідне географічне положення: вихід до Чорного моря; близькість до великих промислових центрів ; розвинена транспортна система;портове господарство, економічне вигідні схеми руху вантажних потоків;сприятливі природно – кліматичні умови та природні рекреаційні ресурси;грунтові та  агро-кліматичні  умови сприятливі для розвитку багатогалузевого  сільського господарства.

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити конспект уроку

2.Підготувати кросворди на тему « Географічне положення Миколаївщини».

3. Випереджальне завдання для окремих учнів

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
1340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку