Є в українському словнику просте слово «щастя». Воно складається з п'яти літер, та який глибокий зміст вони несуть у собі. Щастя ... Кожен вбачає смисл цього слова по – різному.
Мета уроку: розкрити особивості поведінки, внутрішнього світу персонажів твору, давати оцінку їхнім вчинкам, дійти висновку, чи можна жити з "украденим щастям"...
10 клас
( за драмою І.Я.Франка «Украдене щастя»)
Тип уроку: урок - роздум
Щастя ніколи довго не триває.
Щастя все – день, година, одна хвилина ...
І. Я. Франко
І. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
Є в українському словнику просте слово «щастя». Воно складається з п’яти літер, та який глибокий зміст вони несуть у собі. Щастя ... Кожен вбачає смисл цього слова по – різному. Для когось це - робота, для іншого – сім’я, для третього - гроші, ще для когось - здоров’я... Філософи, письменники, видатні діячі намагалися дати визначення поняттю “щастя”.
( Зачитати вислови філософів )
«Небо дарує щастя, а сама людина готує його собі» Мен Цзи
«Щастя і нещастя приходять з нашої вини» Е. Людвіг
«Щастя і горе - це справа душі» Демокріт
«Жодна людина не буває щасливою» Ювенал
Щастя ... Так часто ми зустрічаємося з цим словом, бажаємо його своїм близьким, рідним, друзям. А що воно, щастя? Як можна зробити людину щасливою? От саме про щастя, точніше про “украдене щастя” і буде іти мова на уроці. На прикладі п’єси І. Франка, через вчинки і поведінку персонажів, через ставлення їх один до одного ми побачимо, як кожен з них розуміє, що означає “щастя”, як кожен бореться за нього і чи може відстояти його у боротьбі? Чи не втратили вони при цьому людську гідність? І дійдемо висновку: чи можливе «украдене щастя»?
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ:
Чи можна жити з «украденим щастям»?
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
( Анна, Микола, Михайло )
( Щастя )
Через усю п’єсу проходить образ щастя, коло якого весь час обертаються інші образи, діють, страждають, плачуть, хочуть хоча б на мить відчути його, пропустити через своє серце.
Отже, щастя - стан душі, який людина відчуває саме серцем. І не випадково через усю п’єсу перемежовуються два поняття - ЩАСТЯ і СЕРЦЕ.
1.УЧНІ МАЛЮЮТЬ АСОЦІАТИВНУ ТАБЛИЦЮ
Микола Анна
Михайло Брати
Висновок: У Анни украли щастя брати.
«І моє щастя вкрадено. І моє серце розбито, і мене з нелюбом спаровано».
Висновок : Брати украли щастя у Михайла.
«Сей покірний наймит ще й рад, що що-небудь дістав»
Брати. Причина : земля.
2. ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Страхітливі умови життя західноукраїнських селян під владою Австро-Угорщини призвели до створення галицького пекла, в якому за клаптик землі син піднімав руку на батька, брат на брата, сусід на сусіда. Вічна тема влади землі над людиною зображена в новелі А. Стефаника «Камінний хрест», у повістях О. Кобилянської «Земля» та М. Коцюбинського «Fata morgana».
Брати - втілення тогочасного суспільного ладу. На заваді до щастя - соціальна перешкода, яка з усією силою звалилася на їх подальші долі.
3. Простежуємо долю, подальший розвиток стосунків персонажів. Їх залишається троє - вічний трикутник. Як змінюється характер кожного під час боротьби за своє щастя.
А Н Н А
Спочатку
|
Потім |
Настя: «Ангел. Свята»
|
«Без серця вона, остання» |
Жінка: «Одна хата на селі, де святий супокій, згода, любов, тут Ангели Божі літають» |
«Огидниця, погане зілля» «Отака» |
4. Простежимо душевну боротьбу Анни.
Не суди , і не судимим будеш.
На житті, як на довгій ниві.
М И К О Л А
Спочатку
|
Потім |
Добрий, тихий, роботящий, безхарактерний, не має власної думки. |
віхоть, а не чоловік,туман (небагато розуму), став пити. |
М И X А Й Л О
Спочатку
|
Потім |
Страшний, загарячий, запалкий; Не любив неправди і кривди |
Грізний, сильний, «знищить, потроще, зітре на порох», безсердечний. |
Висновок: Намагання “украсти щастя” ( навіть повернути вкрадене ) не робить
людину кращою, не додає їй позитивних рис.
Анна - «Ангел» - «отака»
Микола - «добрий» - «п’яниця»
Михайло - «правдолюбець» - «жорстокий
5. У серці кожного персонажа відведене місце для іншого.
Яке ж місце вони посідають у серці кожного, хто є один для одного.
Методика “Титанік”
Висновок: “На чужому нещасті своє щастя не побудуєш”.
Щастя - це 1. Стан цілковитого задоволення життям.
2. Досягнення, успіх, удача.
3. Доля, талан.
ІІІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
ІV. Домашнє завдання: