Урок мужності дасть змогу поглибити знання учнів про Україну, її історію, культуру, ввести поняття «єдності» та «цілісності» країни;розвити вміння висловлювати власні думки, відстоювати власну точку зору, толерантного відношення один до одного; сформувє ціннісне ставлення до суспільства та держави на кращих прикладах мужності, виховати особисту відповідальність за долю країни.
Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області
Первомайська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Первомайської міської ради Харківської області
Урок мужності «Мир і спокій в Україні» для учнів 4–х класів
Розробила та провела вчитель початкових класів Первомайської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 6 Первомайської міської ради Харківської області Снігуренко Тетяна Ігорівна
Первомайський 2014 |
Тема. Мир і спокій в Україні
Мета: поглибити знання учнів про Україну, її історію, культуру, ввести поняття «єдності» та «цілісності» країни;
розвивати вміння висловлювати власні думки, відстоювати власну точку зору, толерантного відношення один до одного;
формувати ціннісне ставлення до суспільства та держави на кращих прикладах мужності, виховувати особисту відповідальність за долю країни.
Обладнання: аудіо запис пісні Н. Май «Калинова Україна» (http://x-minus.org/track), фізична карта України, стікери у вигляді серця, картки з прислів’ями, проектор, відео-матеріал «Молитва за Україну» (http://yandex.ua/video/#!/video/search?text), презентація «Мир і спокій в Україні» (авторська).
Форма проведення: урок-роздум
Підготовча робота до проведення уроку: розучування молитви за України, вивчення вірша на пам'ять, підбір учнями додаткового матеріалу щодо географічного положення України та історичних фактів про державотворення України, аналіз учителем додаткового матеріалу та відбір кращого.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Нас до класу дзвоник кличе, починається урок.
Тож сідаймо всі зручніше – зробимо ми перший крок.
Адже сьогодні у нас незвичайний урок,
До світу краси ми робимо крок.
Це час міркувань, наполегливий час –
Цікаві завдання чекають на вас!
ІІ. Оголошення теми уроку. Створення проблемної ситуації.
(Звучить пісня Н.Май «Калинова Україна»
(автор та композитор заслужена артистка України Н.Май))
- Про, що йде мова у пісні?
- Прочитайте вірш, із кожного нового речення візьміть першу літеру та складіть слово. Тож починаймо, хто швидше прочитає це слово.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(М. Чернявський)
- Як називаються такі вірші? (акровірш)
- Так, дійсно, ми поговоримо про нашу рідну Батьківщину – Україну.
- Тема нашого уроку: «Мир і спокій в Україні».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Мікрофон»
- Як ви гадаєте, чому саме так звучить тема нашого уроку? (Діти висловлюють свої думки)
- У зв’язку з останніми подіями в країні, всі жителі нашої держави молять Бога про мир, спокій та єдність і цілісність України.
2. Перегляд відеоматеріалу «Молитва за Україну»
3. Асоціативний кущ «Україна»
- А чим для Вас є Україна? Давайте разом засвітимо Сонце любові, тепла і надії на краще життя, а в середині нашої сонячної системи поставимо таке близьке всім слово – Україна.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
(Учитель поділяє дошку на дві половини і просить учнів назвати різні епітети до слів «Батьківщина» і «мати»).
- Як і мати в кожного Батьківщина одна в цілому світі. Тут наше коріння, тут наша доля.
- Діти, давайте з вами з’ясуємо, що для вас є Батьківщина?
БАТЬКІВЩИНА МАТИ
2. Бесіда
(Виводиться на екран фізична карта світу).
На земній кулі є країни-гіганти, які займають величезну територію,— це Австралія, Канада, Китай, Сполучені Штати Америки.
За кількістю населення до найбільших країн світу належать Китай та Індія
3. Виступ учнів-читців.
1-й учень
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну батьківщину
Ми маєм …її Україною звуть.
(М. Шевчук)
Виступ учнів-читців.
2-й учень.
Україна — це прекрасна, чудова земля, яка розкинулася на тисячу кілометрів із заходу на схід і на сотні кілометрів із півночі на південь.
3-й учень.
На такій величезній території й велика різноманітність природи: тут є і гори, і низовини, і височини, балки, і яри, і багато-багато великих і малих річок.
4-й учень.
Наша Україна розташована в центрі Європи. Через усю Україну з півночі на південь протікає могутній Дніпро — одна з найбільших річок Європи. На берегах Дніпра розкинувся красень-Київ — столиця нашої держави. З півдня Україну омивають моря — Чорне й Азовське. На заході здіймаються у небо вершини Карпат, а на півдні розкинулися Кримські гори. Густі ліси на півночі — це Полісся. А далі на південь природні пейзажі поступово змінюються, переходячи у вільні степи. Ось така дивовижна природа нашої України.
5-й учень.
Україна складається з різних регіонів: Буковина, Волинь, Полісся, Таврія, Слоюожанщина, Донбас… Але серед них найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли.
4. Фізкультхвилинка
Там, де море є глибоке,
Де заквітчані Карпати,
Де степи такі широкі,
Що очима не обняти, -
Там є наша Батьківщина -
Україна!
Там, де сонечко іскриться,
Де весняний вітер віє,
Де на горах є столиця -
Наш великий, славний Київ,
Там є наша Батьківщина -
Україна!
(Л. Полтава)
5. Виступ військовослужбовця, учасника бойових дій, який брав учать в антитерористичній операції.
- До нас сьогодні завітав гість, який брав учать за визволення нашої з вами країни. Він був готовий віддати своє життя за мир і спокій в Україні. Його дійсно можна назвати патріотом своєї Батьківщини. Давайте надамо йому слово.
6. Практична робота «Обійми Україну теплом своїх сердець»
- На стікері (у вигляді серця) слід написати за що ви любите нашу країну.
(Презентація наробок)
- Ми разом з вами огорнули нашу Україну любов’ю та теплом наших сердець. І будемо завжди пам’ятати, що ми є громадянами своєї єдиної країни. Ми її сини і доньки, а тому все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою. А ви, діти, будете старанно вчитись на благо своєї Вітчизни.
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів
1. Читання байки Л. Глібова «Бджола і мухи»
- Слухаючи, байку Леоніда Глібова «Бджола і мухи», подумайте, що хотів сказати нам автор.
Хтось Мухам набрехав,
Що на чужині краще жити,
Що слід усім туди летіти,
Хто щастя тут не мав.
А Мухи разом задзижчали:
Наслухались дві Мухи того дива.
«Тут,— кажуть,— доля нещаслива,
Покиньмо, кумо, Україну —
Нехай їй грець!
Та помандруймо на чужину,
Аж до веселих тих долин,
Де доля кращая вітає
І, може, плаче, нас ждучи…
Зими там, кажуть, не буває,—
Гуляй, безпечно живучи!»
Так одна Муха-цокотуха
Базікала з кумою вдвох,—
Коли поглянуть на горох —
Сидить Бджола та мовчки й слуха.
«Здоровенькі були! —
Обидві Мухи загули.—
От добре, що зустрілись з вами…
Ануте й ви збирайтесь з нами!»
На це Бджола сказала їм:
«Шкода! Я рідну Україну
Не проміняю на чужину,
Нехай це щастя вам самим».
«Ось годі, не кажіть!
Жили ми тут — добра не знали,
Бодай би так не жить!
Не то пани, селяни —
Усяке шкодить нам;
Щодня таке життя погане,—
Колись так буде й вам!»
«Ні, я цього не сподіваюсь,—
Сказала їм Бджола.—
Мені шаноба скрізь була,
Бо я без діла не тиняюсь,
А вам — однаково, що тут, що там:
Ви ні на кого не жалкуйте;
Обридло тут — туди мандруйте
На втіху павукам».
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Література
Інтернет-ресурси: