Урок "Музичне мистецтво 3 клас".

Про матеріал
Розробка уроку музичного мистецтва у 3 класі на тему "Пісні народної слави".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

                 Урок музичного мистецтва                            у 3 класі

 

 

 

 

 

           Тема семестру: «Мистецькі мандри».

 

 

                  Тема уроку: «Пісні народної слави».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Чигиринський ліцей №2 Вчитель:

                                                                                            Весельський С.В. 

 

 

 

Розгорнутий план-розробка уроку музичного мистецтва

3 клас.  Тема уроку: Пісні народної слави.

 Мета уроку: Навчати учнів правильно виконувати пісні.  Розвивати здатність до емоційно-ціннісного сприйняття і розуміння музичних творів, виховувати художній смак і морально-естетичні почуття дітей, оволодівати виконавськими уміннями, навичками і способами музично-творчої діяльності в різних її видах. Виховувати почуття любові до українських пісень, традицій, обрядів, звичаїв.

Обладнання: акордеон, підручник, програвач, ілюстрації, нетбук.

                         

                              Структура уроку.                                                        

1.         Організаційний момент (привітання).

2.         Ознайомлення учнів з темою та метою уроку (розспівки).

3.         Повторення вивченого на минулому уроці (колискові пісні).

4.         Розповідь про думи, кобзаря та виконавців.

5.         Слухання уривку Миколи Лисенка «Дума кобзаря» (з опери «Тарас Бульба»).

6.         Аналіз та обговорення почутого твору.

7.         Перегляд старовинної гравюри «Запорозькі козаки». (порівняння з «Думою кобзаря»).

8.         Слухання та розучування української народної пісні «Їхав козак за Дунай».

9.         Ознайомлення з історією створення української народної пісні «Їхав козак за Дунай».

10.   Слухання: Микола Різоль. Варіації на тему                    української  народної пісні «Їхав козак за Дунай».       

11.   Повторення елементів музичної мови.

12.   Підсумок уроку. (завдання по бажанню).

 

 

 

1.               Вступ. Організаційний момент. Привітання.  Вчитель вітається з учнями у формі тризвуку знизу вгору (до-брий- день), учні відповідають також тризвуком, але вже знизу вверх (до- брий- день).

 

2.               Вчитель ознайомлює учнів з темою та метою уроку. Пропонує декілька нотних розспівок. 

Виконується гамма «до- мажор» від ноти «до»,  до ноти «до» другої октави, починаючи тихо, поступово нарощуючи силу звуку і в зворотньому напрямку, поступово затихаючи.

Учні повторюють за вчителем (луна) по три ноти з динамічними відтінками в повільному темпі. Наприклад: вчитель (до-ре-мі), учні (до-ре-мі), вчитель (ре-мі-фа), учні (ре-мі-фа), вчитель (мі-фа-соль), учні (мі-фа-соль), і так далі.

 

3.               Учні пригадують, що вчили на минулому уроці, визначення, що таке колискова пісня, які бувають види колискових та виконують одну з пісень. 4. Розповідь про думи, кобзаря та виконавців.

Вчитель розповідає про співочу бандуру, сивого кобзаря, про крилаті пісні, про волю, про минуле. Це лине над землею уславлена українська дума. Дума- старовинна музично-поетична розповідь про славетні історичні події, народних героїв.Думи складали і виконували народні музиканти- кобзарі та бандуристи. Завдяки їхній творчості українську думу та бандуру в усьому світі вважають музичними символами нашої країни.  Вчитель читає вірш Людмили Чижової, а учні повинні здогадатись про який вид народних пісень йдеться  у вірші.

У кожній бандурі -             

Коштовна перлина:    Душа кобзаря –  Співця України.

Бо пісня про волю 

Навік зостається,

Із серця у серце

Вогнем перельється. А струни бандури Сумують і плачуть. В них наше минуле            Озветься неначе.

І ділиться болем і душу лікує.

Хто серцем багатий, той спів цей почує…

 

image 

__                                                                    

__

 

 

 

 

5.   Слухання уривку Миколи Лисенка «Дума кобзаря» (з опери «Тарас Бульба»).

 

imageДуму можна почути не лише з вуст народного кобзаря, а й у професійній музиці. Одну з таких пісень створив український композитор Микола Лисенко до опери «Тарас Бульба». Ця опера розповідає про подвиги українського козацтва. Тому в ній оживає жанр старовинної думи. За сюжетом твору, старий кобзар оповідає людям про героїчне минуле запорозьких козаків і

закликає постояти за вітчизну.

 

6.   Аналіз та обговорення почутого твору.

Діти розповідають про характер почутої музики, голос, який прозвучав, про що йдеться в творі, чи змінюється характер музики протягом твору?

 

7.   Перегляд старовинної гравюри «Запорозькі козаки».

(порівняння з «Думою кобзаря»).

image 

 

 

Розглянувши цю гравюру, діти спробують уявити музику, яка б підходила до даної ілюстрації, і який малюнок можна виконати до «Думи кобзаря» Миколи Лисенка.

 

8.   Слухання та розучування української народної пісні «Їхав козак за Дунай».

Спочатку діти слухають пісню у виконанні вчителя стежачи за нотним записом, потім пробують разом з учителем розспівувати заліговані склади на два звуки.

 

image 

 

Далі діти пробують виконувати пісню наспівно та лірично, а потім – енергійно й маршово. І визначаються, який характер виконання сподобався більше і чому.

 

9.   Ознайомлення з історією створення української народної пісні «Їхав козак за Дунай».

Протягом тривалого часу вважалося що пісня «Їхав козак за Дунай» - українська народна. Але за деякими дослідженнями, виявилось, що пісня має автора. Ним вважається харківський козак Семен Климовський.

image Створена була ця пісня майже 300 років тому.

Пізніше вона стає популярною у всій Європі, а найбільш у Німеччині, де вважається власним фольклорним твором.

До мелодії цієї пісні зверталися німецькі композитори Людвіг ван Бетховен та Карл Марія Вебер. Також російський композитор Олександр Аляб’єв, українські музиканти  Роман Савицький і Микола Різоль.

 

 

10.   Слухання: Микола Різоль. Варіації на тему           української  народної пісні «Їхав козак за Дунай».        Дуже відома пісня «Їхав козак за Дунай» багаторазово була оброблена в інших музичних творах. Для виконання на баяні її обробив український композитор і піаніст

Микола Різоль.       image 

У цьому творі мелодія пісні звучить кілька разів,але щоразу по-новому.Така музична форма називається варіаціями.

Слухаючи твір, діти повинні вловлювати та розрізняти початок кожної варіації і сповіщати про це піднятою рукою. Слухати і вслухатись в почуту музику та вміти простежувати як змінюється звучання пісні.

 

11.   На завершення учні пригадують та повторюють елементи музичної мови: мелодія, ритм, темп, лад, тембр, динаміка.

 

12.   Підсумок уроку. 

В підсумку ми доводимо, що український народ має дійсно славетну історію, мужніх, хоробрих та нездоланих предків, що доведено піснями та творами як старовинних композиторів та виконавців, так і  сучасників. І ми – виховані на цих піснях, ніколи не підведемо нашу славну Україну та її величний народ.

 

 Домашнє завдання виконуємо по бажанню. 

 А) Слухати українські народні та козацькі пісні.

 Б) Намалювати власні живописні «варіації» на пісню                       «Їхав козак за Дунай».  

pdf
Додано
9 лютого
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку