У цій розробці розкриваються такі теми: Різновиди музичних інструментів. Українські народні інструменти. Троїста музика. Інструментальна п'єса.
Тема: Дзвінкі таємниці. Різновиди та групи музичних інструментів. Українські народні інструменти. Інструментальна музика. Музична п’єса. Троїста музика.
Троїста музика та звуки українських народних інструментів – слухання.
сл. Г. Яковчука, муз. М. Ведмедері «Сопілочка» - розучування.
сл. і муз. Н.Май «Відлетіли журавлі» - виконання.
сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника «Музика рідного дому» - повторення.
Мета: розширювати знання учнів про різновиди музичних інструментів. Навчати визначати на слух звучання українських народних інструментів. Засвоїти поняття «інструментальна музика» та «музична п’єса», «троїста музика». Розвивати вокальні навички і виконавські здібності. Виховувати слухацьку та виконавську культуру, повагу та інтерес до української народної музики.
Обладнання: екран, проектор, ноутбук, баян, сопілка, ноти пісень, художні ілюстрації до теми, наочності із зображенням українських народних інструментів, дидактичні карточки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Музичне привітання:
Продзвенів уже дзвінок - починається урок.
Добрий день! Добрий день!
Завітайте всі до нас, тут співа четвертий клас.
ІІ. Оголошення теми уроку:
А починалося все випадково:
Цокнув колись камінець загадково,
І тятива стародавнього лука
Подарувала мисливцеві звуки.
З давніх часів спостережливі люди
В звуки вслухалися уважно повсюди
І помічали красиві, незвичні…
Так інструменти з’явились музичні. ( О. Лобова)
Сьогодні на уроці ми поговоримо про дзвінкі таємниці, про різновиди та групи музичних інструментів, музичні п’єси, про українські народні інструменти та троїсту музику.
ІІІ. Повторення матеріалу:
Загадки: Сам пустий, голос густий,
Дріб вибиває, всіх людей збирає.
( барабан).
У лісі народилася,
у майстерні зробилася,
а в руках заспівала.
( скрипка)
«Таємничі інструменти»
(на карточках зображені різні інструменти,
вам потрібно записати їхні назви)
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Отже, саме від цих речей походять всі сучасні музичні інструменти. Люди з давніх часів поділяють їх на великі групи:
(під час запису схеми я пояснюю особливості кожної групи інструментів)
Проаналізуємо нашу схему:
Кожен із вас назве один інструмент, який знає, з тої групи яку я вкажу…
(скрипка, барабан, фортепіано, гітара…)
Музичні інструменти – це спеціальні прилади для виконання музики.
Інструментальна музика – це музика для виконання на інструментах.
Музична п’єса – невеликий інструментальний твір.
Гра «Третій зайвий»
(на попередньо підготовлених карточках учні вибирають третього зайвого серед музичних інструментів та пояснюють свій вибір)
Серед багатьох інструментів світу яскраво виділяються народні інструменти. Скрипка, сопілка, бубон… Недаремно їх назвали інструментами . Адже у руках майстра вони здатні дарувати людям чарівні мелодії, малювати картини, розповідати історії з життя.
Письмове завдання.
Зверніть увагу на дошку, запишіть назви інструментів в стовпчик, а потім вкажіть до якої групи вони належать. (Перевіряємо записане).
Слухання музики.
Презентація «Українські народні інструменти».
Звуки українських народних інструментів - слухання.
Улюблені інструменти українського народу здавна були поєднані в троїсту музику - ансамбль з трьох музикантів. Найчастіше сюди входять скрипка, бубон і цимбали, або додають іще і сопілку або барабан.
Погляньте на ілюстрацію:
Троїста музика – слухання. - пластичне інтонування
(учні, в такт музиці, грають на уявних музичних інструментах)
Співи.
Пригадайте, щоб правильно і красиво співати слід правильно сидіти, без шуму брати дихання, чітко вимовляти слова.
Розспівка:
сольфеджування - називаючи ноти: До – ре, до - мі, до – фа …..
«Ой, заграйте нам, цимбали» - розучування.
Ой заграйте нам цимбали, заспівай трембіто,
Щоб всі діти танцювали на білому світі.
Пісні:
«Сопілочка» - розучування, співи під баян.
1к. Сопілочку купив тато,
А я навчивсь на ній грати.
Приспів:
Ой ля, ой ля – ля.
Грай сопілочка моя. 2 р.
2 к. Як почну в дворі я грати,
Збігаються всі дівчата.
Приспів.
3 к. Сопілочка грає, грає,
Усіх кругом звеселяє.
Приспів.
« Відлетіли журавлі» - виконання під баян.
«Музика рідного дому» - повторення, виконання караоке.
V. Підсумок уроку:
- Про що говорили сьогодні на уроці?
- Чи є різниця між музичними інструментами та інструментами народними?
- Скільки виконавців грають троїсту музику?
- Про музику якого народу говорили сьогодні?
Узагальнення матеріалу уроку:
Дзвінкі таємниці – і справді казкові.
Хто дав їм такі голоси веселкові?
Які невичерпні музичні скарбниці -
Заховані в них чарівні таємниці.
(О. Лобова)