Матеріал уроку розрахований на виховання патріотизму у підростаючого покоління, що особливо актуальне для нашого сьогодення.
1
Тема уроку: «Українська державність – через терени до зірок»
Слухання музики: Микола Лисенко увертюра з опери «Тарас Бульба»;
Микола Леонтович «Щедрик»;
Яків Степовий «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка»;
Виконання пісень - «Веселкова», «Країно моя»;
Розучування пісні - «Ти в моєму серці, Україно!»
Мета: поглибити знання учнів про події ХХ століття, громадських, культурних діячів, які були визначними для українського державотворення; формувати та розвивати різні види вмінь, навичок, які мають стати фундаментом формування громадянської, історичної та національної свідомості школярів; формувати активну громадянську позицію учнів і почуття патріотизму засобами мистецтва.
Випереджаюче домашнє завдання: намалювати малюнок до теми уроку.
На дошці: виставка дитячих малюнків відповідно до теми уроку (випереджаюче завдання).
Хід уроку:
Слово вчителя:
У XIX ст. на теренах України розгорнулося національно-культурне відродження. Зростає зацікавленість народною піснею, народними музичними інструментами, започатковується збирацька фольклористична діяльність.
Початок ХХ ст. приніс цілу плеяду українських композиторів - М. Лисенко, М. Леонтович, Я. Степовий, К. Стеценко та інших не менш талановитих послідовників та учнів. Їхня творчість сприяла активізації національно-визвольної боротьби і пробудженню національної свідомості українського народу.
Портрет митця:
Микола Леонтович, Кирило Стеценко, Микола Лисенко, Яків Степовий.
Технологія «Мікрофон».
Учні тримають перед собою портрет композитора. Вони представляють його творчість та розповідають про прагнення кожного з них жити в незалежній Україні.
Микола Лисенко (1842 – 1912)
Український композитор, піаніст, педагог, фольклорист, громадський діяч та основоположник української класичної музики.
Кирило Стеценко. (1882 – 1922)
В 1899 р. в житті Стеценка сталася важлива подія: юнак вперше зустрівся і особисто познайомився з Миколою Віталійовичем Лисенком.
На той час Лисенко був вже відомий не тільки як видатний композитор, але й як активний громадський діяч, що невтомно боровся за подальший розвиток української музичної культури. У своїй музично-педагогічній діяльності Стеценко став активним пропагандистом української музики. Твори Лисенка та українська народна пісня займають в його педагогічній практиці головне місце.
«Це був справжній співець народу, який зумів доторкнутися своєю творчою інтуїцією до глибини народної душі» - писали про нього.
Яків Степовий (1883 – 1921)
Степовий був свідомим і активним українцем, брав участь у розбудові культурного життя в Україні.
Микола Леонтович (1877 – 1921)
«Історія знає такі поодинокі факти, коли постать окремої непересічної індивідуальності набуває значення загальнолюдського символу. Зазвичай, це особистості великого духовного потенціалу і бурхливої діяльності. Тим більший подив викликає світлий геній Миколи Леонтовича, якого всі його сучасники називали тихою, лагідною людиною. Він був будівничим нових світів у душах людських і здійснював свою справу натхненно й з великою любов’ю до свого народу та його безцінного одвічного скарбу — пісні», — так написав про свого земляка наш сучасник Зиновій Яропуд, завідувач кафедри музики Кам’янець-Подільського державного педуніверситету.
Слухання музики:
Микола Лисенко увертюра з опери «Тарас Бульба» - слухання ,
Микола Леонтович «Щедрик» - слухання,
Яків Степовий «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка» - слухання.
Питання до слухання:
Співи: Роз співка.
Сольфеджування…
Край, в якому ми живем – Україною зовем.
Творче завдання:
Скласти мелодію до слів:
Україно моя – золоті твої поля
Рідна пісня солов’я.
Яблуневі сади і смерекові ліси
Рідна матінка моя, земля.
Виконання пісень:
«Веселкова» - виконання,
«Країно моя» - виконання.
Розучування пісні:
«Ти в моєму серці, Україно!» - розучування.
Музично-дидактична гра:
«Музичний квадрат» (робота в групах)
Використовуючи різні тривалості скласти ритмічний рисунок запропонованих фраз з вивчених пісень - «Веселкова», «Ти в моєму серці, Україно!»
Підсумок уроку:
Вікторина «Я люблю свою країну»
1. В якій частині України ми живемо?
- в північній частині України.
2. Найбільша річка Чернігівщини?
- Десна.
3. Наш районний центр?
- Талалаївка.
4. Якої форми наш прапор?
- чотирикутної.
5. Наш обласний центр?
- Чернігів.
6. Хто написав слова до Державного гімну України?
- П. Чубинський.
7. Якого кольору нижня частина прапора України?
- жовта.
8. Скільки куплетів має гімн України?
- один куплет і приспів.
9. На фоні якого кольору зображено герб?
- на блакитному.
10. З яким рослинним символом найчастіше порівнюють Україну?
- з калиною («Моя Україна – червона калина»…)
11. Який народний музичний інструмент був поширений у нашому краї?
- кобза.
12. В яких народних піснях розповідається про історичне минуле нашої України?
- в історичних.
13. Які обрядові пісні найчастіше звучать у нашому краї?
- щедрівки.
14. В якому місті знаходиться палац гетьмана Кирила Розумовського?
- в Батурині.
18. Яка архітектурна споруда є в селі Качанівка?
- палац.
19. Коли співають купальських пісень?
- літом, на свято Івана Купала.
20. Символом якого свята є «Різдвяна зірка»?
- Різдва Христового.
Домашнє завдання: слухати українську музику, виконувати вивчені пісні.