Урок № 5
Тема. Цирк , цирк, цирк!
Мета: формування ключових компетентностей:
-загальнокультурної компетентністі: оволодіння досягненнями культури;
-міжпредметної естетичної компетентністі: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;
-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;
Формування предметних компетентностей:
-знайомити учнів з історією виникнення циркового мистецтва, формувати уявлення про музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва;
- розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, вокально-хорові навички,естетичний смак;
-виховувати інтерес до слухання класичної музики та виконання пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема циркового.
Обладнання: ноутбук,презентація, відеозаписи,дитячі шумові інструменти, роздатковий матеріал,підручники, фонохрестоматія до уроку.
Тип уроку: комбінований урок..
Хід уроку:
1. Вхід учнів до класу під звучання Ісаак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».
2. Організація класу до уроку.
- Музичне вітання.
Добрий день вам добрий день!
В світі музики , фантазії , пісень,
Добрим будь, щирим будь,
І з мистецтвом у дивну путь!
3. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування - зв'язок музики і хореографії.
-Що нового ви дізналися минулого уроку?
-У чому ви вбачаєте зв’язок музики і хореографії?
-Гра « Танцювальний майдан». Розгляньте малюнки на яких зображено фрагменти різних танців. Зобразіть рухами танець так, щоб його впізнали ваші друзі.
(Виконання танцювальних рухів під музику).
4.Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
4.1. Бесіда про особливості зв'язків між цирковим та музичним мистецтвом.
Читання вірша.
Хочу в цирк
Хочу в цирк, бо там дива,
справжня казка ожива.
Хитрі фокуси, малята,
намагаюсь розгадати.
Ось під куполом вгорі
на потіху дітворі
виступають акробати.
Хочу з ними політати.
На арені — силачі.
У них гирі — за м'ячі.
Ними бавляться охоче.
Також спробувати хочу.
Чи з жонглером по канату
мрію рушити завзято.
Та зізнатися боюся,
бо не візьме в цирк матуся.
Леся Вознюк
Пригадайте циркову виставу. Чи можна її уявити без музичного супроводу? Музика ніби пов'язує всі номери в один сценарій, єдиний сюжет. Для створення циркових програм, які мають розважальний характер, завжди залучають спеціалістів, котрі пов'язані з різними видами мистецтва , театральних та циркових режисерів, балетмейстерів, композиторів, акторів, спортсменів, музикантів-виконавців, сценографів, декораторів, бутафорів, костюмерів та ін.
Музика супроводжує всю циркову виставу. Разом з клоуном вона «сміється», злітає у височінь з гімнастами, зачаровує ілюзією, «цокає та підстрибує» разом з вершниками та акробатами, насторожує та підказує сюрпризи, змушує сміятися, хвилюватися, захоплюватися, радіти. Циркові артисти демонструють під музику свою майстерність та надзвичайні можливості. Так, серед безлічі музичних творів є ті, які найчастіше звучать у цирку. Вони невеликі за обсягом, мають нескладну будову, яскраво виражену динаміку, характер. Багато з них були написані композиторами для театральних вистав, балетів, опер та оперет.
5. Розповідь-бесіда про циркове мистецтво..
- Мистецтво цирку – одне з найдавніших. Воно виникло з первісних ігор та обрядів, пов’язано з трудовою та військовою діяльністю людей.
5.1.Музичний словничок
Цирк – це вид сценічного мистецтва, розважальна вистава на манежі.
Якщо основою художніх образів у літературі є слово, а вмузиці – звукова інтонація, то першоосновою художньої мови цирку є трюк – складана для виконання та емоційно вражаюча дія-видовище. Дії-трюки в супроводі музики, хореографії, слова, художнього оформлення утворюють цирковий номер – зразок синтезу мистецтв.
5.2.Бесіда з демонстрацією презентації
Цирк — не лише розвага; це мистецтво, що має свою історію та характерні особливості.
Зазвичай це кругла будівля з ареною (манежем) і трибунами для глядачів. У цирку відбуваються видовища, що супроводжуються музичною ексцентрикою, які демонструють силу і відвагу циркових артистів (силачів, акробатів, повітряних гімнастів, жонглерів, еквілібристів, ілюзіоністів, фокусників, вершників, велофігуристів, борців, муштрувальників свійських і приборкувачів диких тварин тощо) з інтермедіями-буфонадами клоунів, пантомімою .
Цирк існував ще у Стародавньому Римі, але тоді мало нагадував мистецтво. Це були кінні змагання зі швидкісної їзди на колісницях, бої гладіаторів тощо. Цирк існував у Стародавньому Єгипті, давній Греції, Китаї, циркові номери включалися до виступів бродячих народних акторів – скоморохів.
Зародження цирку в Україні почалося з виступів акторів - скоморохів, жонглерів та циганів з ведмедями на ярмарках. Згодом з'явилися театралізовані кінні каруселі, мандрівні цирки та звіринці. І аж на межі ХІХ-ХХ ст. стали будувати приміщення для цирку.(презентація- показ циркових манежів України).
У цирковому мистецтві об'єднані: театр, музика, дресура, акробатика, кінна їзда, гімнастика, мистецтво ілюзії та фокусів тощо.
Цікаво, що ще з часів античності у цирку розвивалась майстерність кінної їзди та кінних перегонів. Клоунада, акробатика, жонглювання, дресура тварин, еквілібристика, фокуси тривалий час існували як окремі жанри, що об'єднались під куполом цирку відносно недавно.
У давній цирковій виставі було три відділення:
- акробатичні та гімнастичні номери: робота на трапеції, канатохідці, силові атракціони;
- сценки з народного побуту;
- арлекінади, пантоміми та п'єси з репертуару народного театру.
Між музикою і цирком є багато спільного. Вся циркова вистава супроводжується грою естрадно—духового оркестру.
6. Сприймання візуального мистецтва.
Художники також у своєму мистецтві звертаються до циркової теми . Розглянемо репродукції картин Юрія Горбачова «Клоун на коні» та Марка Шагала «Великий цирк».
Завдання:
Уявіть себе композитором. Яку б музику ви написали до цих картин?
( відповіді дітей)
7. Слухання.
Ісаак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».
Циркове свято завжди супроводжується музикою естрадно-духового оркестру або біг-бенду. Він розміщується не в оркестровій ямі , а на спеціальному балконі над входом на арену.
Прикладом блискучої циркової музики може бути легендарний марш з кінофільму «Цирк» Ісаака Дунаєвського. Фільм вийшов на екрани в 1936 р. й набув широкої популярності багато в чому і завдяки музиці. Марш швидко став своєрідним цирковим гімном.
-Перегляд мультфільму «Ну, постривай!» із звучанням цього ж музичного твору.
8. Аналіз музичного твору
- Яка музика звучить ? Визначте її характер?
-Чому, на вашу думку, в цирку повинна звучати весела музика?
9. Виконання творчого завдання
Візміть олівці та зобразіть маски своїх улюблених героїв відповідно до настрою музики.
10. Музично- ритмічна хвилинка
11. Вокально-хорова робота.
-Розспівування, виконання по співок ;
- виконання вивчених пісень.
Виконання пісень на вибір учителя та учнів.
12. Виконання творчого завдання.
Учні грають (акомпанують ) на дитячих шумових музичних інструментах до пісні « Пісня про чарівників»
13. Узагальнення вивченого матеріалу.Рефлексія.
-Як пов’язана музика з цирком?
-Які номери існували в давній цирковій виставі?
- З якими видами мистецтва поєднане циркове мистецтво?
-Що таке цирковий номер?
-Що таке біг-бенд?
14. Домашнє завдання.
Послухайте музику. Які з прослуханих музичних творів підходять для супроводу циркових номерів?
15. Вихід учнів з класу під звучання Ісаак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».