Методична доповідь «Засоби музичної виразності»

Про матеріал
Щоб навчитися розуміти музику, треба вивчити музичну мову, мати уявлення про елементи музики та розібратися у засобах музичної виразності. У методичній доповіді розглядаються такі елементи засобів музичної виразності, як: Структура твору, динаміка та нюанси, темп, фермата, звуковедення та тембр.
Перегляд файлу

                  

                    ВІДДІЛ КУЛЬТУРИ МИРНОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ

                                   ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

                                            Мирноградська МШ

 

 

 

                    Методична доповідь «Засоби музичної виразності»

  

 

 

 

 

 

                                                                                    Підготувала викладач

                                                                                    вокально-хорового відділу

                                                                                    Мирноградської мистецької школи

                                                                                     Анищенко І.К.

 

 

 

 

                                                       м. Мирноград

                                                                 2022

 

 

  

                             Засоби музичної виразності

                                      

                                                     План

  1. Вступ
  2. Структура твору
  3. Динаміка та нюанси
  4. Темп
  5. Фермата
  6. Характер звуковедення та тембр
  7. Висновок. Ставлення виконавця до твору

 

 

Вступ

Картина без фарб – не картина. Це ескіз. Музика без фарб - нудна і не чіпає душі.

Що ж потрібно, щоби музичний твір став картиною?

Звичайно, техніка виконання. Але технічне виконання без яскравих фарб не викличе емоційного відгуку слухачів. А яскраві фарби – це засоби музичної виразності.

Тобто техніка – неодмінна умова для вирішення головного виконавського завдання. Якого? – Виразне виконання твору!

Виступ на сцені має бути яскравим і незабутнім, а виконаний твір – цілісним і завершеним.

 

Що ж це таке «виразні засоби музики»?

Це коли розкрито художній зміст твору, передано настрій та характер, тобто, створено художній твір. Але створено і музично, і теоретично грамотно.

Уявіть розповідь читця, який читає чітко і ясно, вимовляючи кожну букву, кожне слово, але не дотримується розділових знаків, не відокремлює одну фразу від іншої, не робить у реченні логічно смислових акцентів, - словом, не враховує будови літературної мови, не виконує елементарних умов виразного читання.

 

Незважаючи на ясну дикцію читця, твір складно сприйняти як художній твір. Виконання музичного твору також має підкорятися певним закономірностям.

 

2. Структура твору

Виконавцю важливо представляти структуру твору, розуміти неодмінні умови виразного виконання. А це – дотримання законів музичної мови: вміння виділити головне, загасити другорядне, відокремити одну музичну побудову від іншої, підкреслити логічні наголоси. Тобто розуміти закономірності музичного фразування, заснованого на правилах будови музичної мови.

 

Найпростіша і найпоширеніша форма музичного твору – період – форма, в якій є завершена музична думка.

 Період ділиться на реченняї, речення – на фрази, а фрази – на найдрібніші частини музичної промови – мотиви.

Виконання з урахуванням будови музичної мови називається фразуванням (за назвою однієї з частин періоду – фрази), і робить виконання більш зрозумілим та виразним. При цьому виконання має здійснюватися шляхом виділення кульмінаційних фраз та поділу побудов згідно з задумом композитора ледь помітною паузою чи диханням.

Такі грані між музичними побудовами називаються цезурами.

Як не можна виразно прочитати текст, не дотримуючись розділових знаків, так не можна виразно зіграти мелодію, не дотримуючись цезур. Виконання цезур - неодмінна умова художнього виконання твору.

 

У художньому виконанні важливим є також уміння відтіняти мелодію твору, основний мотив твору або його частини. У багатоголосних творах слід ретельно стежити, щоб мелодія твору була ясно прослухана.

 

3. Динаміка та нюанси

До засобів художньої виразності належать також динамічні нюанси.

 Необхідність зміни сили звучання визначається змістом твору, змістом та значенням окремих музичних побудов.

 Іноді характер твору потребує зіставлення контрастної динаміки, наприклад, відтворення ефекту луни.

Найчастіше динамічні відтінки (форте, піано, піаніссимо ...) використовуються не в зіставленні, а в поступовому переході від одного до іншого, тобто наростання або ослаблення звучності. Посилення та ослаблення звучання на невеликих ділянках мелодії можна назвати швидкоминучим крещендо та дімінуендо.

 Художнє виразне виконання творів немислимо без уживання такого роду нюансів. Треба мати на увазі, що скороминучі крещендо і дімінуендо не мають абсолютної сили звучання. Сила їх залежить від основного нюансу даного твору або його частини. Часто таке нюансування співпадає з кульмінаціями окремих фраз та сприяє більш виразній подачі текстового змісту твору.

 

4. Темп

Так само важливим засобом художньої виразності є темп.

Виконання твору в темпі, характерному для даного твору та зазначеному композитором, треба вважати обов'язковим, оскільки зміна темпу не тільки зробить таке виконання невиразним, а може спотворити твір до невпізнання.

 Однак не завжди той самий темп зберігається протягом усього твору. Зміна темпу під час виконання – найважливіший засіб художньої виразності. Під час виконання відповідно до змісту твору темп може прискорюватися або сповільнюватись.

Особливо це стосується виконання фразування, де рух має бути обов'язковим. Цей процес ми можемо порівняти з поїздом, який поступово набирає хід, а наближаючись до станції – плавно сповільнює рух. Але на основному відрізку шляху швидкість поїзда залишається незмінною та стабільною.

 

5. Фермата

 Засобом художньої виразності, що має відношення до темпу, є повна зупинка руху музики в якомусь місці твору. Вона називається Фермата.

Фермата має значення для художньо правдивого виконання твору. Найчастіше фермата знаходиться в кінці твору або завершує його частину. Тут фермата допомагає затвердити сказане переконливим акордом, ця роль посилюється завдяки уповільненню темпу перед ферматою.

Якщо ж фермата у середині музичної побудови чи на паузі, цим підкреслюється особливе значення даного уривка.

Існує думка, що фермата вдвічі збільшує тривалість. Не завжди правильно. Тривалість залежить від характеру твору, а головне від довжини ноти, над якою вона поставлена. Якщо фермата на цілій ноті, то збільшення вдвічі виправдане, а якщо на четвертій або восьмій, то подвійне збільшення може виявитися недостатнім, і тут може йтися про багаторазове подовження звуку.

Можна сказати, що довжина фермати щодо ноти, над якою вона проставлена,  пропорційна тривалості цієї ноти. Але застосовувати такий підхід можна лише умовно, приблизно.

Велике значення гратиме музичність і почуття художньої міри самого виконавця. Виразність фермати посилюється ще й тим, що вона здебільшого не з'являється раптово, а випереджається уповільненням темпу, будучи, таким чином, неминучим наслідком уповільнення. Особливо яскраво це підтверджується після закінчення твору або його частин. Але зустрічаються фермати (частіше в середині музичної побудови), які не потребують попередньої підготовки та уповільнення. Це залежить від задуму композитора.

 

  1. Характер звуковедення та тембр

Велике значення для художньо-виразної передачі має характер звуковедення та тембр.

Можна стверджувати, що прийом звуковидобування  легато є одним із найважливіших засобів виразного виконання, тому що він відображає головне у процесі виконання: плавність, наспівність. Нон легато, стаккато, сфорцандо – вносять у палітру художнього виконання багато додаткових фарб, що значно полегшують його сприйняття.

Прийом заокругленості, прикриття звуку також має безпосереднє відношення до засобів художньої виразності. Ступінь округлення звуку обумовлюватиме тембр звучання, необхідний для того, щоб цей твір був виконаний виразно, відповідно до його музичного та текстового змісту.

 

  1. Висновок. Ставлення виконавця до твору

 

На виразність виконання впливає і ставлення самого виконавця до твору.

Кожен виконавець повинен знати, що зміст музики зумовлює певний характер звучання твору: героїчний, веселий, сумний, ліричний.

Розуміння твору, проникнення у його зміст сприятимуть виразності виконання.

Бажання добре і правдиво виконати твір має позначитися і на зовнішній поведінці виконавця на сцені, його  загальній підтягнутості, вираженні обличчя.

Не можна забувати, що у концерті слухове сприйняття доповнюється зоровим враженням.

І слід завжди пам'ятати, що виконання твору має супроводжувати натхнення, засноване на розумінні змісту твору та правильному застосуванні засобів художньої виразності.

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
3532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку