Урок музичного мистецтва для 4 класу на тему "Історичні пісні, українська народна дума"

Про матеріал

Розробка даного уроку має на меті допомогти учням відчути красу українського народного музичного мистецтва, осягнути інтонаційні особливості музики українського народу, спільні й відмінні риси народної та професійної творчості; відчути національну своєрідність, спільне й відмінне в музиці різних народів; підвести учнів до усвідомлення ролі музики як загальнолюдської мови, яка, не потребуючи перекладу, є зрозумілою для людей різник країн.

Перегляд файлу

Клас: 4

Тема:  Історичні пісні, українська народна дума.

Мета: ознайомити учнів з жанром думи; формувати розуміння емоційного змісту музичних творів, усвідомлення їхнього образу і характеру; збагачувати знання учнів про жанр думи, історію українського народу; вдосконалювати уміння аналізувати прослуханій музичний твір і розповідати про нього; розвивати уяву, увагу, спостережливість, пам’ять; виховувати любов та повагу до української культури й українських пісень.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, плазмовий екран, ноутбук, картки.

Матеріали до уроку за посиланням:

https://drive.google.com/open?id=1PE8BMdT4YttdMaf9mBH03pxxxR89q5zD

Музичний матеріал до теми

Виконання:

  • Музичне привітання «Добрий день вам діти»
  • Українська народна пісня «Ой, на горі та й женці жнуть» (повторення)
  • По співка «Диби-диби» (розспівування)

Виконання в русі: Танцювальна хвилинка «Україно, ми твоя надія»

Сприймання: «Дума про козака Голоту»

Хід уроку

I. Організаційна частина

1. Музичне привітання

Діти, давайте привітаємось за допомогою музичного вітання.

Вчитель: «Добрий день вам, діти!»

Учні: «Добрий день».

Мене звати Дар’я Олегівна і сьогодні урок музики проведу у вас я. Давайте налаштуємось на плідну співпрацю.

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності

Тема нашого сьогоднішнього уроку присвячена українським народним думам. Скажіть, а на що схоже слово «думи»? Воно дійсно схоже на слово думки. Скажіть, а ви б хотіли вміти читати думки інших людей, щоб знати, про що вони думають, що бачили, що їх забавляє, а через що вони журяться?

Багато років тому, щоб усе це дізнатися, не потрібно було мати особливих можливостей, потрібно було просто вміти слухати… І сьогодні на уроці ми у цьому переконаємось, з’ясуємо, що таке думи, хто їх виконував, та які музичні інструменти використовували.

А допоможуть нам у цьому наші гості – славні козаки. Саме вони поведуть нас країною Дум.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Бесіда

Та наші провідники підуть з нами за одної умови, якщо ми доведемо, що знаємо, хто вони такі.

  • Скажіть, хто такі козаки? (козаки - це вільні озброєні люди, представники військового стану, воїни-найманці)
  • Яких гетьманів України ви знаєте? (Дорошенко, Сагайдачний, Хмельницький)
  • Які жанри пісень ви вже вивчили?  (жартівливі, колискові, історичні, жниварські)
  • З яким жанром пісень ви познайомились на минулому уроці? (історичні пісні)
  • Які особливості жанру історичних пісень ви запам’ятали? (головні герої  - героїчні особи чи герої; складали свідки, або учасники подій)
  • Які пісні називають авторськими? (пісні, що створені поетами та композиторами)
  • А які пісні називають народними? (пісні, створені народом)

 

2. Розспівування

Але наша пригода не може початися, поки ми не  підготуємо свій голосовий апарат до роботи, тобто  не розспіваєтесь. Сядьте всі рівно, прийміть співочу поставу, руки покладіть на коліна.

А розспіваємось ми за допомогою поспівки «Диби-диби».

  • Спочатку її для вас проспіваю я, послухайте будь-ласка:

Диби-диби, диби-би, пішла баба  по гриби,

А дід по опеньки в неділю раненько.

  • Тепер, давайте проговоримо слова цієї поспівки усі разом, починаємо за змахом моєї руки.
  • Тож зараз ми вже можемо проспівати поспівку усі разом. Прийміть співочу поставу.  Почнемо за помахом моєї руки.

 

3. Виконання пісні «Ой на горі та й женці жнуть»

 

І починаємо ми нашу подорож з повторення вже вивченої вами на минулому уроці пісні.

А яку пісню ви вивчали? («Ой на горі та й женці жнуть»)

До якого жанру належить ця пісня? (історичного)

  •       Зараз я її вам нагадаю, і проспіваю її. Слухайте уважно.
  •       Зверніть увагу, що деякі склади у словах розспівуються (показ цих слів)
  •       А зараз ми проспіваємо її усі разом. Приготуйтеся, прийміть співочу поставу. Починаємо співати за помахом моєї руки.

 

  1. Ой на Горі тай Женці жнуть       | (2)

А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть

Гей долиною гей широкою Козаки йдуть !

  1. Попереду Дорошенко               | (2)

Веде своє військо військо запорізьке хорошенько

Гей долиною гей широкою хорошенько !

  1. А позаду Сагайдачний             | (2)

Що проміняв жінку на тютюн та люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

  1. Гей вернися Сагайдачний          | (2)

Візьми свою жінку віддай тютюн-люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

IІІ. Оволодіння новими знаннями

  1.               Розповідь вчителя за темою уроку

Аж ось ми і наблизились до нового матеріалу, тож будьте уважними. Наші гості починають з нами мандрівку чарівною країною. Сьогодні на уроці прозвучать особливі, своєрідні вокальні фольклорні твори - думи. Цей національно своєрідний жанр склався у період визвольних воєн українського народу за свободу і незалежність.

Дума – це український народний музичний твір, який розповідає про героїко-історичні події минулого. Думи виконують у супроводі кобзи (бандури) або ліри. Саме ці інструменти використовували для виконання дум. У більшості дум розповідається про важливі історичні події в Україні, про характер народу, його працьовитість, волелюбність, мужність і стійкість у боротьбі із загарбниками й гнобителями. Ці великі пісенно-розповідні тво­ри описують важливі події української історії, розказують про героїв боротьби за свободу. Думи істотно вирізняються  з фольклорного моря української пісенності.

Характерною рисою народних дум є їх сюжетність, насиченість розповідними елементами. У них немає міфологічних образів, надприродних сил, тут діють люди певного часу, як з позитивними якостями (патріотизм, мужність, волелюбність тощо) так і з негативними (зрадництво, боягузтво, скупість тощо).

Для композиції дум обов`язкові такі елементи: вступ (заспів), розгортання сюжету і кінцівка. Думи не мають куплетної форми.

Складали і виконували думи народні музиканти-кобзарі. На Січі була, навіть, спеціальна школа, де вивчали на кобзарів, для ранених козаків, що  вже не могли брати участь у боях, зазвичай сліпі. Але їхня присутність на полі бою разом з музичним інструментом та піснею, підтримувало козаків, надавало їм сил та впевненості у своїй перемозі. Видатними кобзарями були Остап Вересай, Гнат Гончаренко, Євген Адамцевич, Федір Кушнеренко.

2. Вступна бесіда

Наших козаків дуже цікавить, як же живуть люди тепер, які цінності мають, яку музику слухають, на яких музичних інструментах грають.

Ми знаємо, що є музичні інструменти, які існували дуже давно і досі активно використовуються у теперішній час. Скажіть, як ви гадаєте, а бандура зараз популярний інструмент?

(учні висловлюють свої думки)

Так, на перший погляд здається, що бандура інструмент досить старий, і сучасному слухачеві, як ви, не дуже цікавий. Але зараз молодь активно оволодіває ним, та доводить, що будь-які пісні сучасних виконавців можуть бути виконані за допомогою бандури.

(перегляд відео «Україна має талант – Ярослав Джусь»)

Також, на цьому музичному інструменті грала і відома ведуча Оксана Марченко. Ще, слід сказати, що бандура – це інструмент для всіх і кожного, і від об’єднує людей з найрізноманітнішими інтересами, і зараз ми у цьому переконаємось.

(перегляд відео «Україна має талант – Шпилясті кобзарі»)

Як ви гадаєте, о ми бачимо, що зараз велика кількість молоді опановує цей інструмент, чи легко вчитися грати на бандурі?

Мабуть, дійсно, грати на бандурі не легко. Уявіть собі, звичайна бандура має 55-58 струн, а концертні інструменти мають 61-65 струн.

Ось який, виявляється, зараз популярний та неперевершений інструмент бандура.  І він цікавий нам не лише своєю старовиною, звучанням, а й тому, що це наш національний музичний інструмент. І ми повинні пишатися ним, та тими людьми, хто дарує йому нове життя у сучасному світі.

3. Рухи під музику (Фізкультхвилинка)

Наморилися ми трохи, та й провідники наші славні відпочити не проти. А оскільки вони патріоти своєї країни, то і потанцювати під веселу пісню про Україну не проти! Тож давайте підведемося і спробуємо повторювати рухи, які бачите на екрані.

4. Слухання музики

Вступне слово

Славні козаки підготували для вас думу, і прокого б вона ще могла бути, як не про козака, тож зараз ми послухаємо народну думу «Про козака Голоту».

  • Як ви гадаєте, хто головний герой у цій думі? (Головний герой думи, козак Голота, що є захисником та вірним сином рідної землі.)

Козак Голота — особа не історична, хоч дехто з дослідників безуспішно намагався довести, що ніби йдеться про Іллю Голоту —полковника Богдана Хмельницького, який здобував міста, ходив з козаками на Полісся й Литву з дорученням гетьмана і там при облозі згинув від ворожого меча.

Дума про козака Голоту є твором усної народної творчості, відповідно її автора встановити неможливо. Текст був знайдений Михайлом Возняком, українським літературознавцем та фольклористом,  у збірнику в Краківській бібліотеці (Польща). Виходячи з дати, зазначеної у рукописі, виходить, що цій думі вже 321 рік!

Але час поступово стирає з пам’яті деякі твори, і вони залишаються відомими лише на папері. Музика ж часто забувається, якщо вона не записана. Тому, новий мотив для цієї думи записав Гнат Мартинович Хоткевич - український письменник, історик, бандурист, композитор, мистецтвознавець, етнограф, педагог, театральний і громадсько-політичний діяч.

Тож, Гнат Хоткевич сам склав мелодію, а уривок тексту став основою обробки думи «Про козака Голоту», яку виконували пізніше бандуристи Михайло Полотай, Зиновій Штокалко та Федір Жарко, Дмитро Губ’як.

Саме у виконанні Дмитра Губ’яка ви і прослухаєте сьогодні цю думу.  Слухаючи, звертайте увагу на швидкість, гучність та характер твору.

Слухання музичного твору

(Учні слухають музичний твір)

 

Аналіз

  • Погляньте на таблицю, та скажіть, який характер має цей музичний твір? (спокійна, бадьора, весела, жартівлива)
  • Чи в одному темпі (швидкості) виконувалася дума, чи темп виконання змінювався? (змінювався: спочатку повільно, потім пришвидшувався, і знов уповільнювався)
  • Яка гучність або динаміка твору? (дума виконується голосно, з незначними посиленнями мелодії)
  • Який вид цього музичного твору:
  • вокальний чи інструментальний;
  • народний чи професійний

Повторне слухання

Пам’ятаєте, ми говорили, що думи мають такі частини як заспів, розгортання сюжету і кінцівка? У заспіві цієї думи описується образ козака Голоти. Розгортання сюжету - розповідь про татарина, бійка козака з татарином. А у кінцівці співалося про славу козака, що не вмре і не поляже.

Зараз ми прослухаємо цей твір ще раз, слухаючи, вам потрібно буде показати початок кожної з частин за допомого карток: червона – заспів, жовта – основна частина, зелена – кінцівка.

(Повторне слухання музичного твору з виконанням завдання)

Аналіз на вищому рівні, узагальнення

Отже, дійсно цей твір має ознаки думи і ви самі у цьому переконалися та порадували наших гостей козаків.

  • Що ви уявляли, коли слухали цю думу?(козака, його змагання з татарином)
  • Прізвища козакам давали за якісь заслуги чи характерні ознаки, як ви думаєте, чому у героя думи прізвище Голота? (він був бідним, ходив у старому, порваному одязі)
  • Яким ви уявляли козака Голоту під час слухання? (сильним, мужнім, хоробрим, відчайдушним, бадьорим)

Дійсно, ми бачимо, що українці завжди прославляли своїх героїв та зберігали пам’ять про них на довгі віки.

V. Підсумок уроку, повідомлення домашнього завдання

  • Що таке думи? (Дума – це український народний музичний твір, який розповідає про героїко-історичні події минулого.)
  • За допомогою яких музичних інструментів виконували думи? (бандура, кобза, ліра)
  • Хто виконував народні думи?(Кобзарі)
  • Хто зазвичай був кобзарями? (козаки, котрі не могли брати участь у бою і навчалися грати на музичних інструментах)
  • У чому полягає особливість будови дум? (мають вступ, розгортання сюжету та кінцівку)
  • Чим дума відрізняється від пісні? (не має куплетної форми)
  • Який висновок про значення українських пісень, українських дум можна зробити?

Наш урок завершено. Дякую вам, за те, що подорожували з нашими гостями країною Дум. Встаньте всі будь-ласка, До побачення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чайдак Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
4406
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку