Урок музичного мистецтва "Джаз"

Про матеріал
Матеріали уроку призначені для учнів 7 класу загальноосвтніх шкіл. Матеріали містять інформацію про витоки джазової музики - спірічуелс, блюз,характерні риси джазу, зокрема імпровізацію, видатних джазових виконавців, "золоту" епоу джазу. Розробка уроку містить диференційовані завдання, інтерактивні прийоми, вправи для розвитку вокально-хорових навичок, рекомендації з розучування пісні. В розробці наведені рекомендовані твори для слухання музики.
Перегляд файлу

 

Урок музичного мистецтва

у 7 класі «Джаз»

 

Тема розділу. Новаторство в музичному мистецтві.

Тема уроку. Джаз.

Мета: ознайомити учнів із історією джазової музики, жанрами джазу,    видатними джазовими виконавцями; розвивати вміння аналізу музичного твору, художнього образу, вокально-хорові навички, творчі здібності, вміння імпровізувати; збагачувати емоційно-естетичний досвід школярів; виховувати інтерес до музичної культури XX століття, художні смаки, естетичні ідеали.

Тип уроку: урок поглиблення теми, урок формування умінь і навичок.

Музичний матеріал: спірічуелс «Lets my people go» ,  Поль Робсон «Сент-Луїз блюз», Дж. Герман «Hello, Dolly», Дюк Еллінгтон та його джазовий оркестр; М. Катричко «Хуртовина».

Обладнання: акордеон, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, опорні картки «Виразні характеристики музики», мультимедійний комплекс, електронна презентація, аудіозаписи музичних творів, музичні інструменти (губна гармошка, банджо, саксофон), підручники.

 

План уроку

I. Організація класу.

     1. Вхід учнів до класу під звучання пісні Дж. Германа «Hello, Dolly” у виконанні Елли Фіцджеральд.

     2. Музичне вітання «Добрий день».

II. Актуалізація опорних знань. Відтворення і корекція основних знань і практичного досвіду учнів.

III. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

IV. Вивчення нового матеріалу.

     1.Словникова робота.

     2. Творче завдання. Вокальна імпровізація.

     3. Словникова робота. Джаз.

     4. Випереджувальне завдання. Повідомлення учня.

     5. Слухання та аналіз музики. Негритянський спірічуелс «Lets my people gо».

     6. Творче завдання. Ритмічна імпровізація.

     7. Словникова робота. Блюз.

     8. Слухання та аналіз музики. «Сент-Луїз блюз» у виконанні Поля Робсона.

     9. Творче завдання. Міні-твір «Джаз у моєму житті».

     10. Робота з підручником.

V. Застосування учнями знань у стандартних умовах з метою засвоєння навичок.

     1. Слухання музики. Дж. Герман «Hello, Dolli» у виконанні  Елли Фіцджеральд.

     2. Диференційовані завдання. Робота в групах.

     3. Творче завдання. Акровірш «Джаз».

     4. Хоровий спів. М. Катричко «Хуртовина».

VI. Підсумок уроку.

VII. Оцінювання роботи учнів.

VIII. Творче домашнє завдання.

 

 

Перебіг уроку

I. Організація класу.

     1. Вхід учнів до класу під звучання пісні Дж. Германа «Hello, Dolly” у виконанні Елли Фіцджеральд.

     2. Музичне вітання «Добрий день».

 

II. Актуалізація опорних знань. Відтворення і корекція основних знань і практичного досвіду учнів.

     Учитель. На минулому уроці ви почали працювати над темою «Сучасна музика. Стилі та напрями». Пропоную створити асоціативний кущ «Сучасна музика», підібравши означення до даного словосполучення.

        Ви дізналися, що сучасна музика має різні стилі та напрями.

  • Які з них ви можете назвати? (Рок, диско, шансон, джаз, реп, поп-музика, рок-н-рол, бардівська пісня).
  • До якої музики відносяться стилі та напрями сучасної музики: до академічної  чи до легкої, розважальної? (До легкої, розважальної)

 

III. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

     Учитель.  Сьогодні в цей чудовий клас

                        Нежданний гість прийшов грайливий.

                        Йому таке імення – джаз,

                        Він і веселий, і мрійливий…

                        Отож, шановні, зараз вас

                        Вітає стильний класний джаз.

 

  • Чи здогадалися ви, яка сьогодні тема уроку? (Джаз)

     Тема  уроку «Джаз». Я пропоную провести не просто урок, а влаштувати джазову вечірку «Джем сешн». Отож, ladies and gentlemens, you are invited to the jazz party – jam session -  a festival of music, energy and bright emotions.Так у Чикаго називалися зібрання любителів джазу.

     Тепер прошу вас налаштуватися на творчість. Заплющте, будь ласка, очі і уявіть свою найзаповітнішу мрію у кольорах. Тепер погляньте на екран.

- Чи такою була ваша мрія? (Відповіді учнів)

Отаким є і джаз – яскравим, різнобарвним, експресивним.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

    Учитель. Кожен музикант, який відвідував «Джем сешн», умів імпровізувати, демонструючи всю свою творчу фантазію і винахідливість. Отож, панувала на такому зібранні імпровізація. Її ще називають «царицею джазу».

     1.Словникова робота.

     Імпровізація  (з франц. іmprovisation – непередбачений) – створення художнього твору в момент його виконання без попередньої підготовки.

     2. Творче завдання. Вокальна імпровізація.

     Пропоную вам теж долучитися до вокальної імпровізації. На моє вокальне питання «Як тебе звати?» ви співаєте відповідь, починаючи словами «Мене звати…»

 

     Учитель. Ось так поступово ми входимо у світ джазу. Що ж означає це поняття?

     3. Словникова робота.

     Джаз (англ. jazz) – напрям у музиці, що виник на межі XIX –XX століть на півдні США (Новий Орлеан) як синтез африканської та європейської музичних культур.

     Музиканти почали поєднувати енергійні ритми рабів, яких завозили з Африки з простими мелодіями і співзвуччями європейців, які приїхали в Америку у пошуках кращого життя.    

     Створювали його піаністи-аматори, віртуози на банджо та губних гармошках. (Учитель демонструє банджо, губну гармошку). Трішки пізніше використовувалися труба, саксофон, контрабас та інші інструменти. Ці інструменти є символами джазовї музики. Вони сьогодні будуть символами нашого уроку.

D:\загруженное (32).jpgD:\images (24).jpgD:\загруженное (33).jpg

 

     Учитель. Характерними рисами джазу є:

  • Імпровізація;
  • складний і гнучкий синкопований ритм (синкопи – це зміщення акценту з сильної долі на слабку);
  • підвищена емоційність виконання;
  • специфічний склад інструментів.

 

     Класичний джаз сформувався на основі багатьох жанрових витоків, головними з яких є спірічуелс, блюз, регтайм. Розглянемо окремі з них.

      4. Випереджувальне завдання: дізнатися про спірічуелс. Повідомлення учениці.

     Спірічуелс – негритянський духовний піснеспів. Для спірічуелса характерні чергування варійованих реплік соліста з відповідними фразами хору. При цьому виконання супроводжується ударами в долоні, притопуванням, невимушеними рухами тіла.

D:\оновлення на сайт\gospel.jpg

     5. Слухання музики. Негритянський спірічуелс «Lets my people go”.

     Учитель. Послухайте спірічуелс «Lets my people go” у виконанні одного з найвидатніших джазових виконавців Луї Армстронга.

     Завдання. Визначте, якими є:

  • Характер мелодії?
  • Ритм?
  • Виконання?

     Аналіз музичного твору.

То яким є:

  • Характер твору? (Енергійний, впевнений, експресивний)
  • Ритм? (Синкопований, складний, гострий)
  • Виконання? (Емоційне, щире, експресивне).

 

     6. Творче завдання. Ритмічна імпровізація.

     Учитель. Пропоную вам створити ритмічну імпровізацію. Нам потрібна тема. Візьмемо фразу із спірічуелса «Lets my people go”:

                                  So Moses went to Egypt land... 
                                  Let My People Go!'

     Учитель. Я виконую тему-фразу із спірічуелса «Lets my people go”. За другим проведенням цієї теми 1-а група створюватиме плескання в долоні на сильну долю. За третім проведенням до нас приєднається 2-а група. Ви будете клацати пальцями на слабку долю.

 

     Учитель. Що ж таке  «блюз»?

     7. Словникова робота.

     Блюз – це лірична сольна пісня. Характерною ознакою жанру є блюзовий лад. (Ми знаємо два основні лади – мажор і мінор). У блюзовому ладі понижений 6-й ступінь (6-й звук звукоряду).

     Блюзи були своєрідними піснями-сповідями. В них відображено особисте життя знедолених людей – любов, гірка розлука, туга за домом, якого немає. Водночас, ознаками блюзу є також іронія та гумор.

D:\оновлення на сайт\1372716515_bb-kingpaint-2.jpg

     8. Слухання музики. «Сент-Луїз блюз» у виконанні Поля Робсона.

     Послухайте «Сент-Луїз блюз» початку XX ст. у виконанні легендарного Поля Робсона.

     Завдання. Визначте, які почуття виражає цей твір. Після слухання запишіть їх на аркушах паперу та покладіть у «Скриньку почуттів».

 

     9. Творча робота. Міні-твір «Джаз у моєму житті».

  • Чи був присутній джаз у вашому житті до нашого уроку? Чи знайомі ви з ним? Чи сподобалось вам спілкування з джазом? Зачитайте свої твори.

 

     10. Робота з підручником. (Ст. 102, 3-й абзац).

     У 1920 роках з’являються диксиленди – великі джазові ансамблі.

     1923-1930 роки – «золота ера джазу». Це період розквіту бендів – джазових груп. До Нью-Йорка переїжджає оркестр Дюка Еллінгтона, який привніс у джаз такий рівень складності, якого ще ніколи не було в розважальних оркестрах.

D:\оновлення на сайт\4t4qr4a2plhli2t7n22it5e1v0.jpg

     11. Перегляньте фрагмент джазового твору у виконанні оркестру Дюка Еллінгтона?

     Завдання:

  • Подумайте, що використовують музиканти оркестру, коли виконують свій сольний фрагмент? (Імпровізацію)
  • Яким є виконання твору учасниками оркестру? Що вони вкладають у цю музику? (Емоційним, енергійним, захоплюючим, запальним, життєрадісним. Музиканти вкладають душу.)

 

V. Застосування учнями знань у стандартних умовах з метою засвоєння навичок.

     Учитель. В епоху джазу з’явилося багато професійних виконавців. Серед них: Луї Армстронг,  Поль Робсон, Елла Фіцджеральд, Френк Сінатра, Дюк Еллінгтон та інші.

     1.Слухання музики. Дж. Герман «Hello, Dolli» у виконанні  Елли Фіцджеральд.

     Послухайте знамениту пісню Дж. Германа  «Hello, Dolly» у виконанні неперевершеної Елли Фіцджеральд.

     2. Диференційовані завдання. Робота в групах.

Завдання для 1-ї групи учнів. Визначте, якими є:

  • Характер мелодії?
  • Ритм?
  • Темп?
  • Динаміка?

 

Завдання для 2-ї групи учнів. «Характеристика музики в кольорі».

      Оберіть кольори, які відповідають характерові пісні «Hello, Dolli»: (жовтий, сірий, білий, зелений, рудий, рожевий, чорний, блакитний, червоний, синій, бузковий).

 

Завдання для 3-ї групи учнів. «Характеристика музики в запахові».

     Оберіть характеристики запаху, які відповідають характерові пісні «Hello, Dolli»: свіжий, старий, новий, затхлий, ядучий, хвилюючий, приємний, нестерпний, цікавий.

 

Аналіз музичного твору.

То яким є:

  • Характер мелодії? (Радісний, енергійний, яскравий, витончений, світлий)
  • Ритм? (Складний, синкопований, гострий)
  • Темп? (Прискорений)
  • Динаміка? (Голосна)
  •  

Відповіді 2-ї групи. То які кольори, що відповідають характерові пісні ««Hello, Dolli»  ви обрали? (Учні називають, підходять до вчительського столу, беруть витинанку з названим кольором і кріплять до дошки).

    Діти, погляньте на репродукцію картини  сучасного художника Міши Ленна. Зверніть увагу на те, які кольори почув художник в джазовій музиці. Цю картину Міша Ленн назвав «Акварельні ілюзії під звуки джазу».

     Погодьтеся, перед нами прекрасний яскравий образ джазу в кольорі!

Відповіді 3-ї групи. Які характеристики запаху, суголосні музичному твору «Hello, Dolli», ви віднайшли?

     

     Учитель. Сподіваюся, сьогодні ви переконалися: джаз  цікавий, різноманітний, захоплюючий.

     3. Творче завдання.

     Напишіть акровірш «Джаз», вклавши в нього ті почуття і емоції, які ви сьогодні отримали від джазової музики.

 

     4. Хоровий спів. М. Катричко «Хуртовина».

     Учитель. Джаз вплинув і на розвиток популярної масової пісні. До вашої уваги пісня сучасного українського композитора Михайла  Катричка «Хуртовина». Визначте, яким є характер пісні? (Виконання пісні учителем)

 

     Розігрівання голосового апарату.

     Розспівки:

а) склад «До» - злагоджено, в унісон;

б) «ма-ме-мі-мо-му» - округлюємо голосні;

в) «ді-лі, ді-лі-дон; ді-лі, ді-лі-дон» - плавне звуковедення;

г) «Біла чарівниця звеселила лиця. Біла чарівниця звеселила лиця» - чистота інтонування, м’яке звуковедення; за другим разом спів  у мінорі.

 

     Розучування пісні. М. Катричко «Хуртовина»

1. Ознайомлення з текстом.

2. Читання тексту в ритмі пісні (складний ритмічний малюнок).

3. Розучування мелодії по фразах.

4. Робота над чистотою інтонування, мелодичними стрибками, м’яким,  звуковеденням, фразуванням, ліричним характером.

 

VI. Підсумок уроку.

     1. Вправа «Ключове слово».

     Учитель. Звісно, сьогодні ключовим словом є «джаз». Назвіть поняття, жанри, музикантів, які так чи інакше пов’язані з джазом.

     Відповіді учнів:

     Джаз – блюз, США, спірічуелс, імпровізація, Луї Армстронг, біг-бенди, ритм, імпровізація, емоційне виконання…

     Яким є джаз? Напишіть на аркушах одним словом. Озвучте та прикріпіть до зірок на дошці.

 

     2.Тестові завдання. Вибери правильне твердження.

1. Джаз – напрям у музиці, що виник на межі XIX-XX століть у:

а) Великобританії;

б) Південній Африці;

в) США

2. «Царицею» джазу вважають:

а) динаміку;

б) імпровізацію;

в) математику.

3. Блюз – жанр джазової музики:

а) лірична сольна пісня;

б) негритянський духовний піснеспів;

в) фортепіанна п’єса імпровізаційного характеру.

4. Знаменитий керівник джазового оркестру, під керуванням якого було вперше продемонстровано високий рівень виконавства:

а) Френк Сінатра;

б) Дюк Еллінгтон;

в) Поль Робсон.

 

     Слово вчителя. Слухайте джаз, відвідуйте джазові фестивалі. Ця музика високо цінується усією світовою спільнотою. 30 квітня увесь світ відзначає Міжнародний день джазу. Цей день проголосила Генеральна конференція ЮНЕСКО, визнавши особливу роль джазу як «універсальної мови свободи і творчості».

     Нещодавно я отримала величезну насолоду, відвідавши у Луцьку джазовий фестиваль «Джаз без». Яскраві імпровізації, імпульсивні ритми, розкутість виконання панували на сцені. Особливо мене вразило виконання «Гопака» в джазовому аранжуванні від гурту «Інтермедіум».

 

VII. Оцінювання роботи учнів.

   

     Слово вчителя. На згадку про наш урок я хочу подарувати вам намистинки єднання. Вони символізують цінності музики, яку ви сьогодні почули: радість, світло, добро, мрії, щастя, енергію, віру, любов. Прошу вас на класній годині  разом  із цих намистинок сплести намисто єдності, бо ж музика нас сьогодні усіх об’єднала.

 

VIII. Творче домашнє завдання.

     Слухати джаз у виконанні Луї Армстронга, Елли Фіцджеральд, оркестру Дюка Елінгтона. Знайти інформацію про українських виконавців джазу. Послухати їх виконання. Розповісти про свої враження від музики.

     Створити акварельні імпровізації до прослуханої музики.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гріньова Віталіна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 вересня 2022
Переглядів
1922
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку