Розробка уроку музичного мистецтва для 1 класу по темі "Музика нашого краю" має на меті у цікавій та доступній формі ознайомити учнів з музичним символом України - бандурою, народним танцем "Козачок", народними піснями веснянками. Тема, зміст уроку відповідає чинній програмі. Розробка передбачає розвиток музичних та творчих здібностей учнів, залучення їх до різних видів музично-творчої діяльності, виконання цікавих завдань.
Тема уроку. Музика нашого краю
Мета уроку: ознайомити з українським народним танцем «Козачок», бандурою як музичним символом українців, народними піснями веснянками, вчити характеризувати музику, закріпити знання нотної грамоти, сприяти розвитку музичних, творчих здібностей, вокально-хорових навичок, сприяти вихованню любові, поваги до свого народу, його культури.
Тип уроку: комбінований
Музичний матеріал: укр. нар. танець «Козачок», укр. нар. пісня «Подоляночка», музика у виконанні на бандурі
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
Вхід учнів парами до класу під музику у виконанні на бандурі
Налаштувати учнів на спів першим звуком музичного привітання
Музичне вітання
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вірш розповідає заздалегідь підготовлені учні або вчитель
ЖУРАВЛИК
З далекого краю,
З далеких світів
Журавлик на крилах
Додому летів,
Минав океани,
Ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
- Чия це земля,
Чиї це долини,
Чиї це луги,
Чию це калину
Гойдають вітри!
Впізнав батьківщину:
- Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
(Л. Пилип’юк)
А ще в нашій країні неповторна музика – пісні, танці, пісні. Сьогодні ви дізнаєтеся про найвідоміший український інструмент, найпоширеніший танець українців, одну з давніх пісень нашого народу. Також на уроці вас чекає музичний сюрприз і прихід незвичної гості. Отже, тема уроку – «Музика нашого народу».
ІІІ. Основна частина
1. Бандура – музичний символ України
Розповідь вчителя про бандуру, демонстрація слайдів про бандуру.
Бандура має овальну форму з ручкою в боковій частині. Це – струнно-щипковий інструмент. Вона має майже 60 струн, а грають на ній, щипаючи струни. Виготовляли бандуру з верби або клена.
А зараз – сюрприз. Виходить учениця з бандурою. Перед вами сама панночка бандура.
Бандура – улюблений інструмент українців, бо вона своїм голосом могла зачарувати, звеселити або, навпаки, розчулити. Кожна людина має свій голос – тембр – м’який чи пружний, глухий чи дзвінкий. Кожний музичний інструмент також має свій голос-тембр. А який же він у бандури? Послухайте, як звучить бандура і підберіть слова до її голосу-тембру. На допомогу вам – слова-характеристики, а також порівняння:
Учениця виконує твір на бандурі.
Учні слухають, підбирають слова і порівняння (на слайді - слова і малюнки):
Слова-характеристики тембру бандури |
Порівняння |
|
|
А зараз уявимо себе бандуристами. Сядьте зручно, поставте уявну бандуру на коліна, тримайте її за ручку, щипайте струни.
Імітація рухів при грі на бандурі під музику.
2. «Козачок» - український народний танець
«Козачок» — масовий хороводний танець, який виник у давнину. Першими його виконавцями були козаки-воїни. Звідси і походить його назва.
Подивіться, як танцюють цей танець.
Оголошення завдань по групах:
І група, зверніть увагу на настрій музики, ІІ група – зверніть увагу на те, хто і як виконує танець «Козачок».
Перегляд відео
У народному танці відображається характер народу.
Розучування й виконання простих рухів «Козачка».
3. Веснянки – найдавніші пісні весняного циклу
Танці, радісний настрій – все це так підходить до весняної пори року. З давніх часів люди з нетерпінням чекали весну. Закличками, піснями, танцями, іграми, дійствами українці у давнину запрошували до себе Весну.
Учень розповідає вірш
Весно, весно-весняночко,
Наша люба паняночко!
Вийди з-за гори крутої ,
Обігрій наш ліс і поле,
Завітай в міста і села,-
Де гурток дітей веселий!
Давайте і ми запросимо весну.
Розспівування
Прийди, прийди, весно! (На одному звуці від ре до соль)
Прийди, весно, прийди, красна! (м3 від соль-мі до сі – соль#)
Принеси нам квітів! (Низхідний рух від Мі мажору вниз до До мажору)
Виходить Весна
Я-Весна-весняночка,
Прегарна паняночка,
Прийшла вас вітати
Квіти й сонце дарувати.
Весна:
Учитель:
Показ учителем пісні, пояснення змісту.
Розучування і емоційне виконання пісні.
Пояснення гри. Проведення гри
ІУ. Підсумки уроку
Весна:
Заключна бесіда (проводить учитель, а Весна роздає квіточки):
У. Заключна частина
Музичне прощання
Вихід під музику уроку
1