Урок музичного мистецтва "Музика нашого краю" (1 клас, ІІ семестр)

Про матеріал

Розробка уроку музичного мистецтва для 1 класу по темі "Музика нашого краю" має на меті у цікавій та доступній формі ознайомити учнів з музичним символом України - бандурою, народним танцем "Козачок", народними піснями веснянками. Тема, зміст уроку відповідає чинній програмі. Розробка передбачає розвиток музичних та творчих здібностей учнів, залучення їх до різних видів музично-творчої діяльності, виконання цікавих завдань.

Перегляд файлу

Тема уроку. Музика нашого краю

Мета уроку: ознайомити з українським народним танцем «Козачок», бандурою як музичним символом українців, народними піснями веснянками, вчити характеризувати музику, закріпити знання нотної грамоти, сприяти розвитку музичних, творчих здібностей,  вокально-хорових навичок, сприяти вихованню любові, поваги до свого народу, його культури.

Тип уроку: комбінований

Музичний матеріал: укр. нар. танець «Козачок», укр. нар. пісня «Подоляночка», музика у виконанні на бандурі

Перебіг уроку

І.Організаційний момент 

Вхід учнів парами до класу під музику у виконанні на бандурі

  • Станьте струнко, посміхніться, привітаємося по-музичному.

Налаштувати учнів на спів першим звуком музичного привітання

Музичне вітання

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Діти, послухайте вірш про подорож журавлика. Що він шукав, летячи над землею?

Вірш розповідає заздалегідь підготовлені учні або вчитель

ЖУРАВЛИК
З далекого краю,
З далеких світів
Журавлик на крилах
Додому летів,
Минав океани,
Ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
- Чия це земля,
Чиї це долини,
Чиї це луги,
Чию це калину
Гойдають вітри!
Впізнав батьківщину:
- Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
(Л. Пилип’юк)

  • Що шукав журавлик? Свою Батьківщину.
  • Як журавлик впізнав свою країну? Він впізнав її долини, луги, калину, своє гніздечко і мову.
  • А що ви знаєте про свою Батьківщину? Чарівна природа, співуча українська мова, цікаві свята. Відповіді учнів супроводжуються слайдами презентації про Україну

 А ще в нашій країні неповторна музика – пісні, танці, пісні. Сьогодні ви дізнаєтеся про найвідоміший український інструмент, найпоширеніший танець українців, одну з давніх пісень нашого народу. Також на уроці вас чекає музичний сюрприз і прихід незвичної гості. Отже, тема уроку – «Музика нашого народу».

ІІІ. Основна частина

1. Бандура – музичний символ України

  • Діти, під звучання якого інструмента ви заходили до класу? Звучить фрагмент запису. Це – український народний інструмент бандура. Вона є музичним символом України.

Розповідь вчителя про бандуру, демонстрація слайдів про бандуру.

 Бандура має овальну форму з ручкою в боковій частині. Це – струнно-щипковий інструмент. Вона має майже 60 струн, а грають на ній, щипаючи струни. Виготовляли бандуру з верби або клена.

 А зараз – сюрприз. Виходить учениця з бандурою. Перед вами сама панночка бандура.

 Бандура – улюблений інструмент українців, бо вона своїм голосом могла зачарувати, звеселити або, навпаки, розчулити. Кожна людина має свій голос – тембр – м’який чи пружний,  глухий чи дзвінкий. Кожний музичний інструмент також має свій голос-тембр. А який же він у бандури? Послухайте, як звучить бандура і підберіть слова до її голосу-тембру. На допомогу вам – слова-характеристики, а також порівняння:

 Учениця виконує твір на бандурі.

Учні слухають, підбирають слова і порівняння (на слайді  - слова і малюнки):

Слова-характеристики тембру бандури

Порівняння

  • прозорий
  • світлий
  • теплий
  • м’який
  • дзвінкий
  • яскравий
  • тьмяний
  • сяючий
  • густий
  • насичений
  • багатий

 

  • дзюрчання струмочка
  • шум морських хвиль
  • спів синички
  • завивання вітру
  • шелест листя
  • стук дощових крапель

 

  • який голос-тембр у бандури? Які слова і порівняння ви обрали?

А зараз уявимо себе бандуристами. Сядьте зручно, поставте уявну бандуру на коліна, тримайте її за ручку, щипайте струни.

Імітація рухів при грі на бандурі під музику.

2. «Козачок» - український народний танець

  • А який музичний кит завітав до нас на урок? Звучить фрагмент музики танцю «Козачок». Це танець. Танцювальний кит приніс із собою український народний танець «Козачок».

«Козачок» — масовий хороводний танець, який виник у давнину. Першими його виконавцями були козаки-воїни. Звідси і походить його назва. 

Подивіться, як танцюють цей танець.

Оголошення завдань по групах:

І група, зверніть увагу на настрій музики, ІІ група – зверніть увагу на те, хто і як виконує танець «Козачок».

Перегляд відео

  • Який настрій музики? Веселий, бадьорий, грайливий, сміливий, завзятий.
  • Хто виконує цей танець і як? Танець виконують чоловіки і жінки, по-черзі чоловіча і жіноча групи, разом, парами, по-одному.

У народному танці відображається характер народу.

  • Як ви гадаєте, що може цей танець розповісти про українців? Вони веселі, життєрадісні, сміливі.

Розучування й виконання простих рухів «Козачка».

3. Веснянки – найдавніші пісні весняного циклу

Танці, радісний настрій – все це так підходить до весняної пори року. З давніх часів люди з нетерпінням чекали весну.  Закличками, піснями, танцями, іграми, дійствами українці у давнину запрошували до себе Весну.

Учень розповідає вірш

Весно, весно-весняночко,

Наша люба паняночко!

Вийди з-за гори крутої ,

Обігрій наш ліс і поле,

Завітай в міста і села,-

Де гурток дітей веселий!

Давайте і ми запросимо весну.

Розспівування

Прийди, прийди, весно! (На одному звуці від ре до соль)

Прийди, весно, прийди, красна! (м3 від соль-мі до сі – соль#)

Принеси нам квітів! (Низхідний рух від Мі мажору вниз до До мажору)

Виходить Весна

Я-Весна-весняночка,

Прегарна паняночка,

Прийшла вас вітати

Квіти й сонце дарувати.

Весна:

  • Діти, а чи знаєте ви, як у давнину називалися пісні на честь приходу весни? Веснянки.

Учитель:

  • Сьогодні ми разом вивчимо пісню – веснянку, гру «Подоляночка».

Показ учителем пісні, пояснення змісту.

Розучування і емоційне виконання пісні.

Пояснення гри. Проведення гри

ІУ. Підсумки уроку

Весна:

  • Діти, ви мене порадували своєю піснею, а також я хочу переконатися, що ви були уважними протягом усього уроку. За правильну відповідь кожен отримає весняну квітку.

Заключна бесіда (проводить учитель, а Весна роздає квіточки):

  • з музикою якої країни познайомилися?
  • який інструмент є музичним символом України?
  • що ви запам’ятали про бандуру?
  • як виникла назва танцю «Козачок»?
  • що цей танець розповідає про українців?
  • які пісні називаються веснянками?
  • яка музика уроку вам найбільше сподобалася? чому?

У. Заключна частина

Музичне прощання

Вихід під музику уроку

1

 

doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку