Муз.мистецтво 2 клас. Урок 13. Музика зображує
Мета:
• учити визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні казкових образів; дати визначення поняття «зображальність»; продовжити формувати зорово-слухове сприйняття;
• розвивати слухацькі та виконавські вміння;
• виховувати любов до музики, пісні, інтерес до оперної та симфонічної музики; прищеплювати бажання навчатися.
Музичний матеріал: М. Римський-Корсаков «Політ джмеля»; Т. Попатенко «Щеня і кошеня»; бразильська народна пісня «Потяг».
Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований (урок-подорож)
Хід уроку
Звучить пісня Б. Савельева «Якщо добрий ти»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Бесіда.
На початку уроку ви почули пісню «Якщо добрий ти», скажіть, про що в ній співається?(про настрій, почуття), а з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Покажіть (на парті у кожного лежать сигнальні картки зеленого і червоного кольору). Я бажаю, щоб гарний настрій не залишив вас до кінця уроку. (якщо настрій кепський, пропоную працювати так, щоб він поліпшився)
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
♦ Що може виражати музика?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Щоб почути звуки» потрібна тиша. Заплющте очі та прислухайтесь! Які звуки чуємо навколо? А якщо ми потрапимо до лісу, які звуки ми почуємо там? Як ви гадаєте, чи може музика зображувати шумові звуки? На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дізнатися про це.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. Чи любите ви подорожувати? Отже, сьогодні ми вирушимо у подорож. Який транспорт оберемо? Дуже приємно подорожувати потягом.
Машиніст подає гудок, і ми рушаємо!
Вокально-хорова робота
Гра «Потяг»
Увага, машиніст дає гудокі (Відтворюють звук «у-ууу, у-ууу!»-) Потяг вирушає у путь. («Чух-чух, чух-чух, чух-чух».) Гуркочуть колеса. («Тук-тук, тук-тук».) Учитель. Наша подорож розпочалася. Подорожувати веселіше з піснею, тому пропоную прослухати бразильську народну пісню «Потяг».
♦ Скажіть, що у ній зображено?
Слухання бразильської народної пісні «Потяг»; розучування та виконання стоячи «ланцюжком» і рухаючись «як потяг».
Учитель. Ось і перша зупинка! Наш потяг привіз нас у казку.
Пропоную вам подивитися відеофрагмент, і ви мені скажете що це таке?
Перегляд фрагменту мультфільму «Казка про царя Салтана»
Учитель. Ви знаєте цю казку, і якщо хтось призабув її, то може взяти у нашій бібліотеці цю книжечку, і перечитати, або подивитись мульфільм, фільм чи оперу.
Продовжуємо нашу подорож, і наступна наша зупинка називається Композитор.
Ми дісталися моря і вже пливемо на старовинному вітрильнику.
Вітер в морі повиває Він біжить по бурунах
І кораблик підганяє. На роздутих парусах.
Раптом наш корабель наздоганяє— Прислухайтеся...
♦ Кого зображує музика?
Слухання музики (М. Римський-Корсаков «Політ джмеля»).
Прослухайте, як про це йдеться у казці О. С. Пушкіна.
Князь тут зменшився, стулився,— І кораблик серед хвиль
І джмелем умить зробився. Наздогнав в одну хвилинку
Полетів щодуху джміль Та й забився у щілинку.
Можливо, ви відчули, як музика чудово передає дзижчання джмеля.
♦ Як на вашу думку, джміль летить або сидить на гілочці?
♦ Завдяки чому ви дійшли цього висновку?
Джміль летить, адже звуки, що передають його рух,— то поступово підіймаються нагору, то опускаються донизу, то звучать гучніше, то завмирають. Композитор зобразив чудову музичну картину, у якій ми спостерігаємо за легким, як вітерець, польотом джмеля.
♦ Прослухайте вдруге цей фрагмент і разом із музикою зобразіть рух цієї комахи.
Повторне слухання музики (М. Римський-Корсаков «Політ джмеля») із пластичним інтонуванням.
Робота з поняттями
Музика може зображувати звуки та рухи, картини природи й навколишнього світу, змальовувати події життя, музичні «портрети» людей і тварин. Зображальність допомагає слухачам краще зрозуміти зміст музичного твору.
Вокально-хорова робота
Учитель. Наша подорож триває. Незабаром новорічні свята. Чи зможе музика передати новорічний настрій? Звернімося до пісні. Зазвичай головна гостя на новорічному святі — ялинка. Зараз ви дізнаєтеся, яка пригода сталася напередодні цього свята — якщо уважно прослухаєте пісню Т. Попатенко «Щеня і кошеня».
♦ Прослухайте музику та скажіть, що зображено у цій пісні.
Слухання пісні Т. Попатенко «Щеня і кошеня».
♦ Чому Щеня і Кошеня зазнали сорому?
♦ Як ви гадаєте, чи діти пробачили їх?
♦ Як ви вважаєте, чи може така історія трапитися у житті?
Розспівування
Розучування пісні Т. Попатенко «Щеня і кошеня»; робота над текстом.
5. Підсумок уроку.
Учитель. Наша подорож до казки добігла кінця. За час мандрівки ми дізналися, що музика може зображувати звуки й рухи, картини природи, події життя, характери та музичні «портрети» людей і тварин.
Бесіда