3 клас І семестр
урок 11 дата ____________
Тема уроку: Ритмічні інтонації.
Мета: . Визначити роль ритмічних інтонацій в розкритті характеру музики; формувати в учнів здатність відчувати виражальну направленість думок, почуттів, настрою музичних творів; розвивати емоційну чутливість, відчуття ритму, уміння порівнювати музичні твори; виховувати патріотизм, оптимізм, життєрадісність.
Музичний матеріал: «Там на неведомых дорожках», «Три дива» з опери «Казка про царя Салтана» Миколи Римського – Корсакова: теми Царівни Лебідь, Тридцяти трьох богатирів та тему Білки; «Маршу Чорномора» з опери «Руслан і Людмила» М.Глінки; «Будем козаками» А.Зарудного; «Ми – третьокласники» Д.Кабалевського; Т.Попатенко «Щеня і кошеня».
Обладнання: музичний інструмент(баян), мультимедійний проектор, портрети композиторів Миколи Римського – Корсакова та М.Глінки, картки, записи на дошці, підручник «Музичне мистецтво 3 клас», нотні зошити.
ХІД УРОКУ
(вхід до класу під звучання «Там на неведомых дорожках»)
Музичне вітання.
Правильно. Я думаю ви здогадалися, що головною сьогодні на нашому уроці буде «казка». Тож хуткіше дізнаймося, про які чудеса буде йти мова.
Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Ритмічні інтонації». Інтонації в мові та в музиці мають чимало спільного. У розмовній мові є наголоси, прискорення та уповільнення темпу, підвищення або пониження інтонації. Музичній мові також властиві динамічні акценти, паузи, прискорення та уповільнення темпу.
Простежити зміни в музичній мові твору нам допоможе опера відомого російського композитора Миколи Андрійовича Римського-Корсакова «Казка про царя Салтана».
1
Він написав її за сюжетом однойменного твору Олександра Пушкіна.
2. Слухання музики
Я вам пропоную прослухати «Три дива» з опери «Казка про царя Салтана» Миколи Римського – Корсакова: темиЦарівни Лебідь, Тридцяти трьох богатирів та тему Білки.Кожне «диво» опери має окрему музичну тему — яскраву картину, написану не фарбами, а звуками.
У вас на партах є роздані цифри і картинки, які ви маєте розкласти в правильній відповідності.
1 2 3
Розпізнати «диво» в опері допоможуть фанфари, які звучать тричі перед появою кожного з них.
(слухання трьох тем з опери «Казка про царя Салтана»)
Перевірка виконання учнями завдання.
Відтворити порядок на дошці.
1 2 3
2
У ваших підручниках поданий ритм інтонації білочки. В опері її виконує найвищий інструмент оркестру – флейта-пікколо.
(демонстрація зображення інструменту)
Флейта – один із найдавніших духових музичних інструментів. Прабатьком флейти можна вважати звичайний свисток. Така музична трубочка слугувала багатьом давнім народам за звичайну іграшку, а не музичний інструмент.
Флейта – пікколо – це флейта, яка удвічі менша за звичайну флейту. Відповідно звучить вона вище – у верхньому регістрі її звуки надзвичайно пронизливі.
Тема Білочки - це мелодія російської народної пісні «Во саду ли в огороде».Проплескайте ритм інтонації Білочки.
ПП ПП ПП І І
(виконання завдання)
А тепер я пропоную вам подивитись фрагмент з мультфільму «Казка про царя Салтана», де звучить тема Білочки і спробуйте порахувати скільки разів повторюється цей ритмічний рисунок. Я вам буду допомагати плескати, а хтось буде рахувати кількість.
(демонстрація фрагменту з виконанням завдання)
Прослухайте ще раз тему Тридцяти трьох богатирів і скажіть, який характер надають твору ритмічні інтонації? Який тип музики відчувається в цьому фрагменті?
(повторне слухання теми Тридцяти трьох богатирів)
(відповіді учнів)
Слухаючи повторно тему Царівни Лебідь порівняйте її з художнім образом картини, яку створив художник Михайло Врубель «Царівна Лебідь».
(демонстрація картини)
3
(повторне слухання теми Царівни Лебідь)
Інша казка О. Пушкіна, з якою ви ознайомитесь сьогодні, називається «Руслан і Людмила». Музику на їїсюжетнаписав відомийросійський композитор Михайло Глінка.
У творі є цікавий персонаж — чарівникЧорномор. Прослухай «Марш Чорномора» і визнач, якийвін — злийчидобрий.
(слухання «Маршу Чорномора»)
(відповіді учнів)
Як казки неможливі без дива, так і музика без нот. Пригадайте ноти, які вивчили на попередніх уроках.
(учні записують ноти на дошці: «До», «Ре», «Мі»)
Сьогодні я познайомлю ще з одною «жителькою» нотного стану. Відгадайте її назву:
Фантастична і чарівна,
ніби польова царівна,
коли крила ніч звива,
йде в лани безмежні … . (фа)
Так,правильно. Між першою і другою лініями нотного стану примостилася четверта нотка – «Фа». Запишіть її в нотних зошитах.
(виконання завдання)
4
Розспівування.
Оскільки, ми вивчили сьогодні ноту «Фа», то давайте розспіваємось співаючи звукоряд вверх і вниз на склад «фа».
(спів звукоряду на «фа» вверх і вниз)
А тепер проспіваємо по співку «Ми – третьокласники».
(виконання поспівки «Ми – третьокласники»)
Крім того, що ви третьокласники, ви ще й майбутнє нашої країни, патріоти, справжні українці, тож виконайте вивчену пісню «Будем козаками» А.Зарудного.
(виконання пісні «Будем козаками»)
Тепер ви готові до розучування нової пісні на слова В.Вікторова, муз. Т.Попатенко «Щеня і кошеня». Послухайте її і дайте відповіді на питання:
(демонстрація пісні «Щеня і кошеня»)
(відповіді учнів на поставлені запитання)
(розучування першого куплету пісні «Щеня і кошеня»)
Пригадайте музичні інтонації героїв прослуханих сьогодні опер.(відповіді учнів)
Молодці. Урок закінчено. До побачення!
(вихід учнів з класу під звучання мелодії «Там на неведомых дорожках»)
5
1 2 3
1 2 3
1 2 3
1 2 3
1 2 3
Микола
Римський - Корсаков
Михайло
Глінка
Олександр
Пушкін
1 2 3