Урок музичного мистецтва "Ритмічні інтонації"

Про матеріал
Розробка уроку музичного мистецтва "Ритмічні інтонації" 3 клас І семестр за підручником Л.Аристової, В.Сергієнко
Перегляд файлу

3 клас І семестр

урок 11                        дата ____________

Тема уроку: Ритмічні інтонації.

Мета: . Визначити роль ритмічних інтонацій в розкритті характеру музики; формувати в                учнів здатність відчувати виражальну направленість думок, почуттів, настрою                                музичних творів; розвивати емоційну чутливість, відчуття ритму, уміння                                           порівнювати музичні твори; виховувати патріотизм, оптимізм, життєрадісність.

Музичний матеріал: «Там на неведомых дорожках», «Три дива» з опери «Казка про                                                             царя Салтана» Миколи Римського – Корсакова: теми Царівни                                                                        Лебідь, Тридцяти трьох богатирів та тему Білки; «Маршу                                                                                     Чорномора» з опери «Руслан і Людмила» М.Глінки; «Будем                                                                        козаками» А.Зарудного; «Ми – третьокласники»                                                                                                     Д.Кабалевського; Т.Попатенко «Щеня і кошеня».

Обладнання: музичний інструмент(баян), мультимедійний проектор, портрети                                   композиторів Миколи Римського – Корсакова та М.Глінки, картки, записи                                               на дошці, підручник «Музичне мистецтво 3 клас», нотні зошити.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

(вхід до класу під звучання «Там на неведомых дорожках»)

Музичне вітання.

  • Що нагадала вам мелодія, під яку ви заходили до класу? (казку)
  • Де найчастіше ви можете зустріти диво? (у казках)

Правильно. Я думаю ви здогадалися, що головною сьогодні на нашому уроці буде «казка».  Тож хуткіше дізнаймо­ся, про які чудеса буде йти мова.

 

Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Ритмічні інтонації». Інтонації в мові та в музиці мають чимало спільного. У розмовній мові є наголоси, прискорення та уповільнення темпу, підвищення або пониження ін­тонації. Музичній мові також властиві динамічні акценти, паузи, прискорення та уповільнення темпу.

Простежити зміни в музичній мові твору нам допомо­же опера відомого російського композитора  Миколи Андрійовича Римського-Корсакова «Казка про царя Салтана».

1

Він написав її за сюжетом одноймен­ного твору Олександра Пушкіна.

  • Чи знаєте ви зміст «Казки про царя Салтана»? Про що в ній розповідається? (відповіді учнів)

 

2. Слухання музики

Я вам пропоную прослухати «Три дива» з опери «Казка про царя Салтана» Миколи Римського – Корсакова: темиЦарівни Лебідь, Тридцяти трьох богатирів та тему Білки.Кожне «диво» опери має окрему музичну тему — яскраву картину, написану не фарбами, а звуками.

  •   Розгляньте ілюстрації до цих творів і скажіть, якби ви були композиторами,  якою, на вашу думку має бути мелодія кожної з цих тем? (відповіді учнів)

 

D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg

 

 

  • Чи зможете ви визначити який з них буде звучати під яким номером?

 

У вас на партах є роздані цифри і картинки, які ви маєте розкласти в правильній відповідності.

1 2 3

Розпізнати «диво» в опері допоможуть фанфари, які звучать тричі перед появою кожного з них.

 

(слухання трьох тем з опери «Казка про царя Салтана»)

 

Перевірка виконання учнями завдання.

 

Відтворити порядок на дошці.

 

  D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

1    2   3

 

2

 У ваших підручниках поданий ритм інтонації білочки. В опері її виконує найвищий інструмент оркестру – флейта-пікколо.

 

(демонстрація зображення інструменту)

 

Флейта – один із найдавніших духових музичних інструментів. Прабатьком флейти можна вважати звичайний свисток. Така музична трубочка слугувала багатьом давнім народам за звичайну іграшку, а не музичний інструмент.

D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images 1.jpg    

 

Флейта – пікколо – це флейта, яка удвічі менша за звичайну флейту. Відповідно звучить вона вище – у верхньому регістрі її звуки надзвичайно пронизливі.                           

 

   

 

 

  

 Тема Білочки - це мелодія російської народної пісні «Во саду ли в огороде».Проплескайте ритм інтонації Білочки.

 

                                     ПП  ПП  ПП  І І

 

(виконання завдання)

А тепер я пропоную вам подивитись фрагмент з мультфільму «Казка про царя Салтана», де звучить тема Білочки і спробуйте порахувати скільки разів повторюється цей ритмічний рисунок. Я вам буду допомагати плескати, а хтось буде рахувати кількість.

(демонстрація фрагменту з виконанням завдання)

Прослухайте ще раз тему Тридцяти трьох богатирів і скажіть, який характер надають твору ритмічні інтонації? Який тип музики відчувається в цьому фрагменті?

(повторне слухання теми Тридцяти трьох богатирів)

(відповіді учнів)

Слухаючи повторно тему Царівни Лебідь порівняйте її з художнім образом картини, яку створив художник Михайло Врубель «Царівна Лебідь».

(демонстрація картини)

3

(повторне слухання теми Царівни Лебідь)

  • То чи є щось спільного між образами створеними композитором М.Римським – Корсаковим та художником М.Врубелем?  (За спиною Царівни-Лебідьхвилюється море, так само це передав і композитор. Ми майжечуємомірний шум прибою об скелі диво-острова, сяючогобагряними, червонимипривітнимичарівнимивогнямиАскількиприхованоїпісенності в цьомумовчанні. У картинінемаєдії, жесту. Пануєспокій) 

Інша казка О. Пушкіна, з якою ви ознайомитесь сьогодні, на­зивається «Руслан і Людмила». Музику на їїсюжетнаписав відомийросійський композитор Михайло Глінка.

 У творі є цікавий персонаж — чарівникЧорномор. Прослухай «Марш Чорномора» і ви­знач, якийвін — злийчидобрий.

(слухання «Маршу Чорномора»)

(відповіді учнів)

  • Які інтонації розкривають характер Чорномора? (відповіді учнів)

 

  1. Музична грамота

Як казки неможливі без дива, так і музика без нот. Пригадайте ноти, які вивчили на попередніх уроках.

(учні записують ноти на дошці: «До», «Ре», «Мі»)

Сьогодні я познайомлю ще з одною «жителькою» нотного стану. Відгадайте її назву:

Фантастична і чарівна,

ніби польова царівна,

коли крила ніч звива,

йде в лани безмежні … . (фа)

 

Так,правильно. Між першою і другою лініями нотного стану примостилася четверта нотка – «Фа». Запишіть її в нотних зошитах.

(виконання завдання)

 

4

  1. Вокально-хорова робота

Розспівування.

Оскільки, ми вивчили сьогодні ноту «Фа», то давайте розспіваємось співаючи звукоряд вверх і вниз на склад «фа».

 

(спів звукоряду на «фа» вверх і вниз)

 

А тепер проспіваємо по співку «Ми – третьокласники».

 

(виконання поспівки «Ми – третьокласники»)

Крім того, що ви третьокласники, ви ще й майбутнє нашої країни, патріоти, справжні українці, тож виконайте вивчену пісню «Будем козаками» А.Зарудного.

 

(виконання пісні «Будем козаками»)

 

Тепер ви готові до розучування нової пісні  на слова В.Вікторова, муз. Т.Попатенко «Щеня і кошеня». Послухайте її і дайте відповіді на питання:

  • Якими інтонаціями зображені щеня і кошеня?
  • Який характер надає пісні ритмічна інтонація?

 

(демонстрація пісні «Щеня і кошеня»)

 

 (відповіді учнів на поставлені запитання)

 

(розучування першого куплету пісні «Щеня і кошеня»)

 

  1. Підсумок уроку

Пригадайте  музичні інтонації героїв прослуханих сьогодні опер.(відповіді учнів)

 

Молодці. Урок закінчено. До побачення!

 

(вихід учнів з класу під звучання мелодії «Там на неведомых дорожках»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

1     2     3

 

1     2     3

 

1     2     3

 

1     2     3

 

1     2     3

 D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

 

 D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

 

  D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

 

  D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

 

 

  D:\шкільна робота\Конспекти уроків з музичного мистецтва\3 клас нова програма\3 клас І семестр № 11\images (6).jpg  

 

 

 

 

 

 

 

Микола

 

Римський - Корсаков

 

 

Михайло

 

Глінка

 

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgM-0Q5QOD5XnPSnGkymWi8yPGXEu_QvYJKSkEuN1J0M7hfNsD

 

Олександр

 

Пушкін


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1   2   3

 

 

 

 


 

 

 

 


 

docx
Додав(-ла)
Палій Олена
Додано
20 березня 2019
Переглядів
2449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку