Урок музичного мистецтва. Дитячі колисанки
Мета уроку: дати поняття одночастинна музична форма; закріпити поняття музична форма, двочастинна форма, двочастинна куплетна форма; продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями та властивостями музичної мови; розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики; виховувати в учнів культуру слухання музики та зацікавленість нею.
Матеріали та обладнання: Комп’ютер, мультимедійна дошка , цеглинки LEGO.
Тип уроку: комбінований урок.
Основні поняття: колискова, одночастинна музична форма, акапельний спів
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСті
Послухайте пісеньку і визначіть до яких пісень вона відноситься.
Колискова Сонько-Дрімко з Вечірньої казки (текст пісні)
Пізня вже годинка,
Чом не спиш, дитинко?
Вже твоя матуся
Кличе сонька-дрімка.
Сонько-дрімко носить
Всім, хто лиш попросить,
В кошику лозовім
Казочки чудові.
Принесе співанку,
Тиху колисанку.
Хто її послуха –
Спатиме до ранку.
Дитя маленьке,
Сонечко рідненьке,
Нічка прийшла –
Спатоньки пора.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати про дитячі колискові пісні та вивчимо українську народну пісню «Котику сіренький»
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Фронтальна бесіда з переглядом демонстраційного матеріалу, підготовленого вчителем.
Cеред усіх народних пісень особливою красою виділяються колискові, які супроводжували чи не найвідповідальніший час у житті кожної людини.
Колискові пісні - це твори, які сповнені магією слова, музики. Це світ, в якому дитина живе - її дім, родина. Колискова - це духовний колодязь, з якого починається наше духовне життя. Це джерело, яке поповнює нас почуттям краси, добра, музики.
Найперші роки життя для дитини дуже важливі, адже саме в цей період відбувається найбільш стрімкий фізичний і розумовий розвиток. Настільки багато за такий короткий проміжок часу людина більше ніколи не зможе осягнути. Це велика таємниця життя, яку розгадати можуть тільки сама дитина та її мати. Власне, матері традиційно належить найголовніша роль у вихованні маленької особистості.
Тож народні колискові пісні є результатом творчого натхнення матерів, які в цих піснях хотіли висловити свою любов до власної дитини, заспокоїти, уберегти маля від будь-якого лиха, побажати гарної долі.
Який характер пісні?
Чому цю пісню називають колисковою?
Чим відрізняються колискові пісні від інших?
V. СЛУХАННЯ МУЗИКИ
Перегляньте і прослухайте анімаційне відео, де колискову пісню співає видатна українська співачка Ніна Матвієнко.
Ця пісня виконується а капела.
Який характер пісні?
Чому цю пісню називають колисковою?
Чим відрізняються колискові пісні від інших?
Пригадайте, які пісні називаються акапельними?
Із кількох частин складається ця пісня?
Отже, колискова «Котику сіренький» складається лише з однієї частини, тому музична форма, в якій написана ця пісня називається одночастинною.
Одночастинна форма в музиці – це вираження одного характеру чи настрою.
VІ. ВОКАЛЬНО - ХОРОВА РОБОТА
i Українська народна пісня «Котику сіренький», підручник (с.73)
Котику сіренький,
Котику біленький,
Котку волохатий,
Не ходи по хаті.
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти,
Дитя буде спати,
Котик воркотати.
Ой на котка воркота,
На дитину дрімота...
Вивчіть слова колискової «Котику сіренький» і заспівайте її а капела в характері.
Вивчення пісні:
- розучування пісні (робота з текстом);
- робота над диханням;
- робота над фразуванням;
- робота над одночасним початком співу;
- робота над артикуляцією;
- робота над характером пісні.
VII..ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Запитання учням:
Які пісні називаються колисковими?
В якій музичній формі написано більшість колискових пісень?
Які засоби музичної виразності характерні для колискових пісень?
Що таке акапельний спів?
Настав час підбити підсумки сьогоднішнього уроку. Візьміть цеглинки LEGO і оцініть свою роботу відповідною цеглинкою
працював/працювала на високому рівні
на достатньому рівні
- на середньому рівні - на початковому рівні