Мета:
навчальна: учити учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні казкових образів; дати визначення поняття «оркестр»;
розвивальна: продовжити формувати ладові уявлення, зорово-слухове сприйняття; розвивати творчі здібності учнів, допомогти їм у музиці відчувати неповторність казкових образів;
виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал:С. Прокоф'єв «Вальс» (з балету «Попелюшка»); Б. Фільц «Бабусина казка»; поспівка «На засніженім лужку»; А. Філіпенко «Новорічна».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; уривок казки «Попелюшка».
Обладнання: CD-програвач; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Урок № 18.
Тема. Казка двері відчиняє
Мета:
навчальна: учити учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні казкових образів; дати визначення поняття «оркестр»;
розвивальна: продовжити формувати ладові уявлення, зорово-слухове сприйняття; розвивати творчі здібності учнів, допомогти їм у музиці відчувати неповторність казкових образів;
виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал:С. Прокоф’єв «Вальс» (з балету «Попелюшка»); Б. Фільц «Бабусина казка»; поспівка «На засніженім лужку»; А. Філіпенко «Новорічна».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; уривок казки «Попелюшка».
Обладнання: CD-програвач; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Вальс» з балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва).
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
3. Мотивація навчальної діяльності
Чи любите ви казки? Звісно, усі діти люблять казки, адже вони — наші улюблені книжки в дитинстві!
Як ви вважаєте, чи може музика допомогти краще зрозуміти зміст казки та охарактеризувати її героїв? Мабуть, лише музика допоможе нам це з’ясувати, адже композитори — теж казкарі, але вони розповідають казки особливою мовою — мовою музики.
4. Основна частина
І знову до нас на урок завітала казка. Яка саме — ви, мабуть, здогадаєтеся самі. Ця дівчина жила з батьком, мачухою та двома її доньками.
Мачуха любила своїх доньок та ненавиділа свою падчерку, яку примушувала виконувати всю брудну й важку роботу в домі. У бідної дівчинки навіть не було свого ліжка, і тому вночі вона спала на ящику з попелом.
Слухання музики
Так, це казка про Попелюшку. Попелюшка дуже любила танцювати. А де можна було потанцювати? Звісно, на балу. Попелюшка мала велику мрію — потрапити до королівського палацу на бал. Усе, чого дуже бажаєш, обов’язково здійсниться! Так сталося і з Попелюшкою. Одного разу у палаці короля відбувся бал. Мачуха та її доньки вирушили туди, а Попелюшку залишили вдома. Але добра Фея вирішила нагородити Попелюшку за її добрий характер та працьовитість. Вона перетворила її вбрання на чудову сукню, а її ніжки взула у кришталеві черевички. Гарбуз перетворила на карету, а мишей — на коней. Попелюшка вирушила на бал!
(Учитель читає уривок з казки Ш. Перро «Попелюшка» — сцену на балу.)
Послухайте музику — і ви впізнаєте цей танець.
Слухання «Вальсу» з балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва.
(Робота у зошитах, с. 21)
Музичний словник
Оркестр — це велика група музикантів, які грають на різних музичних
інструментах.
Заплющте очі та уявіть, що ви — маленькі принци та принцеси, що ви танцюєте на балу.
Повторне слухання музики з пластичним інтонуванням
Послухайте музику Б. Фільц «Бабусина казка».
Слухання «Бабусиної казки» Б. Фільц
5. Вокально-хорова робота
Продовження роботи над поспівкою «На засніженім лужку» з показом руху мелодії рукою (робота у зошитах, с. 21)
На Новий рік навкруги ялинки діти водять хоровод. Яке ж свято без таночків?! Послухайте пісню «Новорічна» А. Філіпенка.
Слухання, розучування та виконання пісні «Новорічна» А. Філіпенка з танцювальними рухами «тарілочка», тупотіння
Продовження роботи над піснею «Сніжинки» Я. Степового з використанням танцювальних рухів за змістом пісні
6. Підбиття підсумків уроку
Сьогодні на уроці ми з’ясували цікаву річ: музика танцю може допомогти нам перенестися у казковий світ та уявити різні характери героїв.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Вальс» з балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва).