Відкритий урок з музики
в 5 класі за темою
Образ материнської
любові.
АVE MARIA!
Підготувала
вчитель музики Кричфалушій С.І.
Епіграф: Чи є в світі що дорожче, як мати кохана,
Що трудиться для дитини до ночі від рана?
Іванна Блажкевич
Мадонно – Мамо, я тобі
Вклоняюся з любов’ю до землі,
Твою усмішку та ім’я
У серці збережу на все життя!
ТЕМА. Образ материнської любові.
МЕТА:
НАОЧНІ ПОСІБНИКИ: репродукція картини «Сікстинська Мадонна» Рафаеля Санті, репродукція картини Леонардо да Вінчі «Мадонна Літта», репродукція картини невідомого автора «Казанська Богоматір», підручники, портрет Ф.Шуберта,
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ: Ф.Шуберт «Ave Maria», пісня «Мама Марія» муз.П.Дворського, сл.Ю.Рибчинського..
ХІД УРОКУ
1. Вхід до класу під мелодію «Ave Maria» Ф.Шуберта.
а) музичне вітання (на мелодію «Я на сонечку лежу»)
Урок музики у нас запросив усіх у клас.
Привітаймось дружно всі: «До, ре, мі, фа, соль, ля, сі».
Плесніть, діти, кілька раз! (Плескають)
До роботи – все гаразд! (Плескають)
2. Актуалізація опорних знань, музичного, почуттєвого досвіду учнів.
Запитання до учнів.
Звучить (у разі потреби) пісня «Ой ти, дівчино, з горіха зерня».
Бесіда, показ творчих робіт, ілюстрацій за темою «Жіночі образи в мистецтві»,
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Запитання до учнів.
Учитель. Так, наш урок присвячений матері, її безмежній любові до дітей. Послухайте чудові віршовані рядки, до нашого уроку:
Чи є в світі що дорожче, як мати кохана,
Що трудиться для дитини до ночі від рана?
Тема материнства посідає вагоме місце в мистецьких творах. Поети присвячували матерям свої найкращі рядки, композитори — найніжнішу музику, художники створювали образ матері як божественний символ материнства та любові.
4. Оголошення теми уроку.
Вчитель. Поглянемо на картини, репродукціями яких прикрашений наш клас… Ви, напевне, ще чуєте ту музику, під яку заходили до класу… Як ви думаєте, хто є головним образом картин і музики?
Учні: Матір із немовлям… Свята Марія із Ісусом… Мадонна… Богоматір…
Вчитель. Так. Всі праві. Це образ матері, який у творах образотворчого мистецтва ми можемо зустріти під назвою Мадонна, Богоматір, Свята Марія. Наш урок сьогодні буде присвячений цьому образу, оспіваному в мистецтві. А композитори й музиканти, звертаючись до Божої Матері, велично промовляли (вивішується тема уроку): «Ave Maria»
Сьогодні спробуємо стати творцями цього образу. І ви побачите, що образ найдорожчої у світі людини може створити кожен із вас. Не вірите? Уявіть собі, що вам потрібно створити незвичайний альбом, який буде наповнений образом Матері. Назвати його можна «Ave Maria». Він, мабуть, окрім фотографій і малюнків рідної неньки, буде містити щось незвичайне і найголовніше – наші вдячні слова і найщиріші почуття.
Я, наприклад, розпочала б створення подібного альбому з фотографії мого дитинства. (Учитель показує фото.)
Ось я і моя мама. Це моя улюблена фотографія. Я думаю, що в багатьох із вас є подібні. Такі фотографії можуть зайняти перші сторінки альбому «Ave Maria».
«Ave» латинське слово – радуйся.
5. Бесіда про молитву «Ave Maria». Творча робота.
Вчитель. Звідки ж з’явились ці слова «Ave Maria»? «Ave Maria» у перекладі з латині означає «Радуйся, Марія». Цими словами вітав Діву Марію архангел Гавриїл, який був посланий Богом у місто Назарет сповістити Марію про народження Ісуса Христа. Його привітання, яке дослівно звучало так: «Радуйся, Маріє, Господь із Тобою. Благословенна Ти між жінками і благословенний плід лона твого – Ісус!», – з приходом християнства стало одним із найважливіших розділів католицької меси, де воно, власне, і звучить як «Ave Maria». У православній літургії звернення до Марії має такий зміст: «Богородице Діво, радуйся».
Музичною сторінкою альбому будуть святі слова «Ave Maria», але кожен із вас мусить заспівати так, як підказує йому серце. Я вас лише настрою у характері й тональності нашої молитви.
(Послухайте тоніку. Заспівайте. Учні повторюють.)
Вчитель. А тепер один із вас спробує заспівати свою мелодію «Ave Maria», а ми усі повторимо її.
(Учні імпровізують різні мелодії з повторенням)
4. Звучать картини.
Вчитель. А чи «звучать» твори образотворчого мистецтва? Безумовно, найлегше «почути» картини, на яких зображено музикантів під час виконання музики. Вдивляючись у такі твори, ми уявно можемо «оживити» вправні рухи виконавців, що створюють прекрасну музику. А далі наша фантазія розквітає звучанням музичного твору.
Музика, продовжена уявою кожного з нас під час перегляду картини, скульптури чи архітектурної споруди, допоможе заглибитися в зображений сюжет, збагатити його у нашому сприйнятті. А певні твори музичного мистецтва можуть повести нас звуковою стежиною від душі художника до нашої душі.
Таке єднання мистецтв збагачує наше пізнання навколишнього світу, робить його напрочуд гармонійним та цілісним.
5. Сприймання репродукції картини «Сікстинська мадонна» художника Рафаеля Санті.
- Завітаємо до картинної галереї.
Запитання до учнів.
Учитель. «Сікстинська мадонна» — визначна картина відомого італійського живописця й архітектора Рафаеля Санті (1483— 1520), якого його сучасники називали «божественним Санті». Він прожив дуже коротке життя.
Мистецтвознавець.
Образ Мадонни, жінки-матері, втілений художником у різних його творах, є поєднанням ніжності, доброти з величчю, що переростає в гімн материнству. На картині «Сікстинська мадонна», найдосконалішому шедеврі Рафаеля, перед нами постає прекрасна молода жінка з дитиною – Богом на руках. Їх оточують постаті святих Сікста, Варвари та янголят. Мадонна йде хмарами назустріч долі. В очах її надзвичайна доброта, ніжність. Але й смуток і тривога, бо найдорожче – свого сина – вона має віддати заради щастя людей. Почуття материнської любові виражене на картині майстра пронизливо гостро та гармонійно, з величезною художньою силою.
Вчитель. А чи не звучить «Ave Maria» ось на цих картинах?
Учитель звертається до репродукцій на дошці.
Вчитель. А чи не бачите ви тут мелодій?
Учні. Можливо, це лінії, що окреслюють фігури…
Вчитель. Чи відчутна в живописі музична динаміка?
Учні. Так, Відтінки кольорів створюють відчуття динаміки.
Вчитель. А чи гармонійно поєднані кольори в цих картинах?
Учні. Так, гармонійно.
Вчитель. А хіба не відчувається в гармонії кольорів гармонія музичних звуків. Яку ж музику грають усі лінії, кольори і відтінки, про що співає гармонія їх поєднання?
Учні. Гімн матері, Марії.
Вчитель. А може це – мелодія материнського серця? Хто допоміг нам її створити? Хто автор цих музично-живописних полотен?
Учні. Рафаель Санті – автор Сікстинської мадонни,
Леонардо да Вінчі – автор Мадонни Літти.
Автор Казанської Богоматері залишився невідомим.
Вчитель. Цей образ припав до душі художникам багатьох епох. Кожен із них шукав для себе свій ідеал – ідеал жінки-матері.
І, вдивляючись у картину Рафаеля «Сікстинська мадонна», спробуймо уявити почуття, що охоплювали її автора під час створення образу Богоматері, а також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ. Якою постає у нашій уяві ця музика? Чи може вона бути яскравою, жвавою, танцювальною, або рішучим маршем?
5. Слухання музики
- Послухаємо розповідь екскурсовода-музикознавця.
(Портрет Ф.Шуберта)
Франц Шуберт – видатний австрійський композитор, сучасник Людвіга Ван Бетховена. За 31 рік свого життя він зазнав численних випробувань. Основні риси характеру композитора – життєрадісність, доброта і скромність відтворились у його музиці простими, світлими почуттями. Висвітлення найрізноманітніших людських почуттів і є головним змістом творчості Франца Шуберта. Серед його творів у різних музичних жанрах є понад 600 пісень.
«Ave Maria» — один з найкращих вокальних творів видатного австрійського композитора Франца Шуберта (1797—1828).
Це надзвичайно світлий, ліричний і піднесений гімн на честь Діви Марії — жінки-матері, яка дарує нове життя. Композитор вклав у твір таку щирість, сердечність і любов, що «Ave Maria» хвилює людей і досі, майже через 200 років після написання.
Музика цього твору — наче священна ікона.
Пісня «Ave Maria», сповнена великої внутрішньої сили, також є звеличенням материнської доброти і любові. Звернімо увагу на ніжне та водночас урочисто-схвильоване звучання мелодії.(Слухаємо музику).
Запитання до учнів.
Учитель. Чи співзвучний цей музичний твір картині художника Рафаеля? Так, пісня Франца Шуберта «Ave Maria» може бути з нею одним мистецьким візуально-звуковим твором, адже ця ніжна, урочисто-схвильованого звучання мелодія, що сповнена великої внутрішньої сили, є звеличенням материнської доброти та любові і, як і картина Рафаеля, створює прекрасний, чистий і величний образ.
Вчитель. Чи нагадує вам ця мелодія маму? Чим саме?
Учні. Наспівністю… Світлим та сумним характером – немов мамині очі. Ніжною мелодією, схожою на мамину колискову.
Вчитель. Подивіться, як гарно ми вписали в альбом музику Ф.Шуберта.
Давайте підберемо слово-символ до цієї музики, яке б уособлювало образ нашої мами і взагалі образ молитви.
Учні. «Ave Maria» - любов, вічність, життя…
Вчитель. У кожного своє слово-символ, але всі вони правильні, адже й музика й слово «Ave Maria» говорили нам про маму! Тому кожен у свій альбом впише те слово, яке йому найбільше припало до душі.
Тепер у альбомі є фотографії, музика й слово, наповнені нашими найкращими почуттями.
6. Розучування пісні «Мама Марія» П.Дворського на сл.. Ю.Рибчинського.
- Від себе я б подарувала для вашого альбому казку «Дзвіночки маминої душі» й присвятила б її усім дітям та їхнім мамам. (Включається музика-фон.)
Учитель читає казку «Дзвіночки маминої душі» Марії Фурсачик.
Вчитель. Зараз ми спробуємо здійснити казкову мрію багатьох дітей у світі – покликати маму піснею, дзвіночками. Можете мені допомогти, а співаючи, нехай кожен із вас згадає свою неньку.
Учитель роздає текст пісні.
Прослуховування пісні «Мама Марія» та розучування.
Під час розучування слід звернути увагу на тривалості нот, паузи, особливості мелодичного руху.
Швидкому розучуванню сприятиме спів у діалозі (спів фраз почерзі двома групами).
Особливу увагу потрібно звернути на закінчення пісні, на повторення її двох останніх рядків.
7. Повторення вивчених пісень.
Запитання до учнів.
У разі потреби вчитель награє фрагменти вивчених раніш пісень. Це може бути,
8. Висновки
Вчитель. Про що б не складали люди казки – літературні, поетичні, музичні, живописні – але найкращим образом у них залишається образ Матері, Мадонни, Марії! Цьому образу ми сьогодні присвятили цілий альбом. Давайте поглянемо, що з цього вийшло.
Але в ньому ще стільки пустих сторінок, тому вдома я пропоную вам доповнити його картинами інших художників, музичними мотивами «Ave Maria» різних композиторів. Я думаю, що цей альбом ви зможете подарувати своїм мамам, адже у другу неділю травня – відзначатиметься всесвітній День Матері. А ось ці слова підійдуть для останньої сторінки альбому. Давайте всі разом прочитаємо їх.
Учні разом із учителем читають епіграф, записаний на дошці:
Мадонно – Мамо, я тобі
Вклоняюся з любов’ю до землі,
Твою усмішку та ім’я
У серці збережу на все життя!
9. Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
10. Домашнє завдання.
- Слухати музику за власним вибором. Знайти зразки, подібні до музики уроку. Відобразити свої музичні враження засобами образотворчого мистецтва.
11. Вихід з класу під мелодію «Ave Maria» Ф.Шуберта.
СЛОВНИЧОК ЖАРТІВЛИВОЇ МУЗИКИ
Гумористична яскрава весела дзвінка іскриста
|
грайлива примхлива насмішкувата іронічна сатирична |
гостра незграбна потішна кумедна легковажна |
СЛОВНИЧОК МУЖНЬОЇ МУЗИКИ |
||
Могутня заклична полум'яна рішуча вольова
|
Волелюбна нездоланна непохитна переможна стійка |
дужа незламна сувора героїчна богатирська |
СЛОВНИЧОК ЛІРИЧНОЇ МУЗИКИ |
||
Виразна протяжна плавна співуча м'яка
|
задушевна мрійлива задумлива вразлива стримана |
тужлива трепетна прониклива зворушлива сердечна |
СЛОВНИЧОК РАДІСНОЇ МУЗИКИ |
||
Грайлива весела світла дзвінка жвава
|
іскриста яскрава блискуча сяюча барвиста |
Промениста усміхнена святкова соковита життєрадісна |
СЛОВНИЧОК СКОРБОТНОЇ МУЗИКИ |
||
Зворушлива журлива трагічна жалобна щемлива
|
невтішна безнадійна безвихідна пригнічена гірка |
стримана заніміла статечна знебарвлена просвітлена |
СЛОВНИЧОК ДИНАМІЧНОЇ МУЗИКИ |
||
Енергійна активна стрімка напружена волелюбна
|
прудка буремна вольова рішуча палка |
бурхлива насичена нестримна кипуча переконлива |
1