Ознайомити учнів з різними видами танців у балеті, розвивати інтерес до жанру балет, творчу уяву, увагу, вміння інтерпретувати твори, асоціативне мислення, естетичний смак, вокальні здібності, виховувати слухацьку культуру, повагу до класичної музики та балету.
Розробка уроку у 5 класі
(за підручником «Музичне мистецтво» 5 клас, Л. Масол, Л. Аристова)
Тема: У музичному театрі. Балет.
Мета: навчальна: познайомити учнів з різними видами танців у балеті;
розвивальна: розвивати інтерес до жанру балет, творчу уяву, увагу, вміння інтерпретувати твори, асоціативне мислення, естетичний смак, вокальні здібності.
виховна: виховувати слухацьку культуру, повагу до класичної музики та балету.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: комп’ютер, презентація, відео та аудіо файли, картки для рефлексії, підручник «Музичне мистецтво 5 клас» Л. Масол, Л.Аристова.
Музичний матеріал: П. Чайковський «Лускунчик», фрагменти з балету: «Вальс снігових пластівців», А.Хачатурян «Гаяне», Р.Шуман «Карнавал»; «Школярі - школярики» сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника.
Хід уроку
Пригадайте, які жанри театрального мистецтва можна побачити у театрі ?
Слайд №1.
Сьогодні ми з вами на уроці дізнаємося про диво! Воно живе з нами поруч. Його неможливо торкнутися рукою, але можливо відчути та побачити. Це диво здатне змусити нас сміятися і плакати. Воно народжується, живе і зачаровує нас у театрі. Має красиву та чарівну назву – БАЛЕТ !
Слайд № 2
Пригадайте, що таке балет? Чим цей вид мистецтва відрізняється від опери?
Звичайно, танець і балет – це не одне й те саме. Але танець лягає в основу балету. Справжній балет – це самостійний і оригінальний вид театрально-сценічного мистецтва. Танець у балеті не потребує допомоги слова чи пісні. Балет може самостійно за допомогою рухів, жестів малювати художній образ та розкривати сюжет твору, висловлювати думки та почуття героїв.
Прагнучи зробити свій танець легким, повітряним, танцівниці намагалися встати на кінчики пальців, що привело до винаходу пуантів, розвитку техніки жіночого танцю.
Сл.3. Що таке балет ? Французьке слово "ballet" виникло від італійського baletto - що значить танець. Ось вже три сторіччя цим словом називають виставу, де поєдналися музика і танець, драматичне та образотворче мистецтво. Балет виник в Італії, розквітнув у Франції та розповсюдився у Росії. Трохи пізніше балет зачарував і Україну. У великих і не дуже великих містах, як Харків, Київ, Одеса, Полтава відбувалися балетні вистави.
Пригадайте, які види мистецтва поєднуються для створення опери ?
Балет поєднує у собі музичне мистецтво, хореографію, літературу, образотворче мистецтво, акторську майстерність.
Давайте разом поміркуємо над наступними питаннями.
Яку роль у балеті відіграє письменник, лібретист, композитор, балетмейстер, художник-декоратор? Кого я забула назвати у цьому ланцюжку ?( Глядач).
Балет - яскравий світ танцювальних рухів, жестів, міміки. Однаково важливі у балеті три складові частини – класичний танець, характерний танець і пантоміма. Кожна складова балету має свої особливості.
Класичний танець – дуже граціозний. Всі його рухи і пози витончені та піднесені.
Слайд № 4-5
КЛАСИЧНИЙ ТАНЕЦЬ
«Лускунчик» Петра Ілліча Чайковського — один із найпопулярніших у світі балетів, який у багатьох країнах став частиною новорічно-різдвяного святкування. В основу лібрето цього балету покладено сюжет казки Е. Т. Гофмана «Лускунчик та мишачий король». Композитор створив геніальну музику, найголовніша тема якої — пошуки людиною своєї справжньої суті.
Характерний танець – побудований на основі не класичних, а народних хореографічних елементів.
Слайд 6-7
ХАРАКТЕРНИЙ ТАНЕЦЬ
А.Хачатурян Балет «Гаяне». У сучасній версії балету від початкового задуму залишився тільки любовний трикутник Гаяне, Армена і Гіко. Події відбуваються в вірменському селі. Серед її жителів - юна красуня Гаяне, в яку закоханий Армен. Їх любов хоче розбити невдаха суперник Армена Гіко. Він усіма силами намагається завоювати прихильність дівчини. Це йому не вдається, і він зважується на помсту. Гіко влаштовує викрадення красуні, але слух про злодіяння швидко розходиться по всьому селищу. Обурені жителі допомагають Армену знайти і звільнити Гаяне, а Гіко змушений рятуватися втечею від презирства односельчан. Балет закінчується веселим весіллям, на якій всі танцюють і веселяться.
Сл.8. Дуже важлива складова частина балету – пантоміма. Це грецьке слово позначає « все відтворюючий наслідуванням». Це рухи, жести, якими актори ніби розмовляють одне з одним. За допомогою пантоміми передається зміст вистави, розвиток її сюжету.
Слайд 9.
ПАНТОМІМА
Роберт Шуман «Карнавал». Р.Шуман – представник німецького романтизму Роберт Шуман, автор балету «Метелики», написав в 1835 році цикл фортепіанних п'єс «Карнавал», що складається з двадцяти однієї частини. Під назвою: Карнавал. Маленькі сцени, написані на чотири ноти.
Це програмний твір, в музиці відображені характери героїв: традиційних казкових П'єро, Арлекіна, Коломбіни і Панталоне, що відносяться до особистої міфології Шумана Флорестана і Евсебія, а також цілком реальних Паганіні і Шопена.
Балетмейстером Михайлом Фокіним поставлено балет на музику Роберта Шумана в 1910 році, прем'єрне представлення якого відбулося 20 лютого, в залі Павлової. Художник-постановник Л. Бакст.
Пригадайте, про що розповідається в казці «Лускунчик та мишачий король». Які фрагменти з цього балету ви слухали раніше?
Після кожної характеристики балету (класичний, характерний, пантоміма) відбувається слухання та перегляд відеофрагментів балетів: Петро Ілліч Чайковський «Лускунчик», фрагменти з балету танець «Вальс снігових пластівців» (Сл.5), А. Хачатурян «Гаяне» (слайд 7), танець із шаблями, Р.Шуман «Карнавал»( сл.9)
Сл. 10. Гра «МІКРОФОН»
1. Назвіть імена композиторів, які писали музику до балетів?
2. Що виникає в уяві під час сприймання музики П.І.Чайковського?
3. Порівняйте характер класичного балету П.І.Чайковського “Лускунчик” з характерним балету А.Хачатуряна “Гаяне”. Що в них є споріднене? Чим вони відрізняються?
Деякі цікаві факти, пов'язані з балетом «Лускунчик»:
• для освітлення спектаклю використовується від 600 до 700 освітлювальних приладів;
• пачка виконавиці Феї Драже містить 7 шарів тюлю ;
• ялинка на сцені має висоту 16,4 метра і важить 1 тонну ;
• під час вистави в танці сніжинок на сцену висипається близько 20 кг конфетті.
Сл.11. Вокально-хорова робота. Розспівка.
Вчитель працює з хором учнів, пояснює що таке діафрагма.
Діафра́гма (від грец. διάφραγμα перегородка) — грудочеревна перепона, яка відмежовує грудну порожнину від черевної, служить для розширення легенів. Утворена системою поперечносмугастих м'язів, які очевидно є похідними системи прямого м'яза живота. Вправа виконується на видихові «ХА», поступово піднімаючись по півтонам вверх, а потім вниз. Учні слухають інструмент і виконують вокальну вправу.
Сл.12. Слухання та розучування пісні «Школярі - школярики» сл. О.Вратарьова, муз.О.Злотник ( підр. Стор.132-133).
1.На підвіконні в класі квіти,
Навпроти — Гоголя портрет.
А ми блукаємо по світу
Через мережу Інтернет
Якби не вчилися у школі,
Ніколи б не почули ми
Про теорему Піфагора
І про частинки «не» і «ні».
Приспів:
Школярі-школярики, очі, як ліхтарики...
По законах фізики – зимно край вікна.
Школярі-школярики, очі, як ліхтарики...
По законах лірики – круглий рік весна!
2.Але найкращий час у школі,
Це добре знає кожен клас,
Коли співа веселий дзвоник
І на перерву кличе нас.
У всіх такі цікаві теми –
Про макіяж і Брітні Спірс.
І тільки мій рудий Ромео
Про мене знов складає вірш.
5.Закріплення знань.
Пригадайте, про який вид театрально-сценічного мистецтва йшла мова на сьогоднішньому уроці?
З якої мови прийшло слово балет?
Як називається балетне взуття?
Які види танців у балеті вам відомі ?
Пригадайте назву балету П.Чайковського, фрагмент якого демонструвався на уроці?
6.Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми поглибили знання про балет: дізналися про назви видів танців у балеті, назву балетного взуття, познайомилися з фрагментами музики П.Чайковського до балету «Лускунчик», А.Хачатуряна «Гаяне», Р.Шумана «Карнавал». Почали вивчати пісню «Школярі-школярики».
Д/з. Скласти власний варіант лібрето для балету на тему «Весняні квіти».
Оцінювання.
сл. 13. Рефлексія.
Який з трьох смайликів супроводить вас з уроку? Що найбільше сподобалось?
Музичне прощання.