Автор підручника – Л.М.Масол, Л.С.Аристова
Автор конспекту – В.І.Приходько
Тема. Народні музичні інструменти (продовження).
Мета: продовжити знайомство з групою народних музичних інструментів; розвивати вокально-хорові навички , формувати культуру почуттів; виховувати інтерес і любов до музики різних народів, потребу спілкування з нею, бажання слухати музику; виховувати позитивне ставлення до мистецтва.
Музичний матеріал: норвезька народна пісня «Чарівний смичок» (розучування); етнічна африканська музика «Танець духів» (слухання); етнічна японська музика «Танець дощу» (слухання).
Візуальний матеріал: ілюстрації до теми (музичні інструменти: гуслі, цимбали, ударні та шумові інструменти.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: смартдошка, магнітофон, синтезатор, підручник «Музичне мистецтво» 5 кл.
Епіграф до уроку: Музика, подібно дощу, крапля за краплею
просочується в серце й оживляє його.
Ромен Роллан Використані творчі, ігрові завдання:
етап роботи над темою уроку: слухання: метод порівняння;
підсумок уроку: гра «Що? Де? Коли?»;
домашнє завдання: придумати або знайти загадки про музичні інструменти.
Хід уроку
Вхід учнів до класу під звучання норвезької народної пісні «Чарівний смичок».
Музичне вітання з класом.
— Діти, завжди на урок музичного мистецтва ви заходите до класу під певну музику. Чи сподобалася вам пісня, під яку зайшли сьогодні в клас
— Чим саме сподобалася?
— Чи хотіли б ви її на сьогоднішньому уроці розучити?
— Але перш, ніж приступити до розучування, нам потрібно розспіватися.
Звертання уваги учнів на правильну співацьку поставу.
— Із закритим ротом по тризвуку на (о) вгору та вниз, поступово піднімаючись по півтонах. У процесі співу поступово піднімаємо піднебіння, розмикаючи зуби і не розмикаючи губ (на розігрівання голосових зв`язок).
— Спів на складах (мі-ме-ма-мо-му) на одній ноті, поступово піднімаючись по півтонах (на розвиток рухомого піднебіння).
— Із закритим ротом поспівка «Гу-ду-ду» (на чітку дикцію).
(Звертання уваги на інтонаційну точність, м'якість виконання.)
Розучування пісні по музичних фразах.
Робота над штрихом staccato, змістовими акцентами в поєднанні з «гнучкою» динамікою.
(Пропоную учням піднятися з-за парт і розім`ятися).
Засидівся – уставай,
Та на скрипочці пограй.
Затанцюй, якщо бажаєш,
Гарний настрій уже маєш?
Потягнися, посміхнися,
На сусіда подивися.
Руку другові подай
І за парту вже сідай.
— Пригадайте, які групи інструментів ви знаєте?
(Демонстрація зображення музичних інструментів на смартдошці.)
Гуслі – найстародавніший народний струнний щипковий музичний інструмент, що був дуже популярним у Київській Русі.
У сучасних Україні та Угорщині народний інструмент, схожий на гуслі, називається цимбалами.
- Порівняйте музичні інструменти, зображені на ілюстраціях.
(гуслярі) (цимбаліст)
Існують також ударні та шумові інструменти. Такі інтрументи є в кожного народу, вони дуже різні. У багатьох країнах здавна поширені брязкальця. Їх спочатку використовували для подання сигналів, а пізніше – для ритмічнрї організації музики. Невід`ємною частиною музики різних народів є барабани.
Найпоширенішим ударним інструментом в українській народній музиці є бубон.
Найпростіша конструкція бубна, що був відомий в Україні ще з давніх часів - легкий дерев`яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою.
Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику. Вони входили до складу полкової музики Війська Запорозького як тулумбаси – барабани, що нагадують литаври.
Звернення до словника.
Бу́бон — відомий з давніх часів ударний музичний інструмент з невизначеною висотою звуку у вигляді обруча, на який з одного боку натягнуто шкіру. У прорізах обруча встановлено малі металеві тарілочки— брязкальця.
Тулумбас - ударний інструмент. Різновид литавр. Застосовувався із XVII століття як військовий сигнальний інструмент.
Улюблений полковий інструмент Війська Запорозького.
Учитель. Музика — найкращий засіб змусити богів відгукнутися на людські прохання, так гадають африканці. Вони дзвонять у дзвіночки, щоб замістити помешкання від привидів, чаклуни б’ють у барабани, викликаючи добрих духів. Складні барабанні ритми супроводжують пісні й танці. У деяких африканських країнах барабани й зараз використовується як «телефони».
Звернення до словника.
Джембе - західноафриканський барабан у формі кубка з відкритим вузьким низом і широким верхом, на який натягується мембрана зі шкіри - найчастіше козячої. За формою належить до так званих барабанів у формі кубка, по звукоутворенню - до мембранофонів. Грають на джембе руками. Раніше невідомий Заходу, з часу свого «відкриття» він знайшов величезну популярність.
Цей інструмент вважається священним, самі майстри називають його «чарівним барабаном», бо він володіє енергією, яка змушує людей танцювати. Використовуються вони і в родових культах, військових ритуалах, обрядах лікування.
Надзвичайно поширені барабани різної форми в країнах Сходу — Японії, Індії, Китаї, на них грають паличками, колотушками або просто руками.
Японські барабани
Індійські барабани Китайські барабани
Сьогодні ми познайомимося з вами з африканською та японською народною музикою та спробуємо порівняти її.
Африканська народна музика «Танець духів» (фрагмент).
Японська народна музика «Танець дощу».
— Що є спільного між цими музичними творами?
— У чому полягає відмінність?
Творче завдання
* Доберіть слова, які розкажуть, що нагадують звуки барабанів.
Гра «Що?Де? Коли?»
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів.
IX. Вихід учнів із класу під звучання етнічної індійської музики.