Урок музичного мистецтва з теми "Народні музичні інструменти" (продовження), 5 кл.

Про матеріал
Урок покликаний продовжити знайомство з групою народних музичних інструментів; виховувати інтерес і любов до музики різних народів, потребу спілкування з нею, бажання слухати музику; виховувати позитивне ставлення до мистецтва.
Перегляд файлу

                                                                  Автор підручника – Л.М.Масол, Л.С.Аристова

                                                        Автор конспекту – В.І.Приходько

 

Тема. Народні музичні інструменти (продовження).

 

Мета: продовжити знайомство з групою народних музичних інструментів; розвивати вокально-хорові навички , формувати  культуру почуттів; виховувати інтерес і любов до музики різних народів, потребу спілкування з нею, бажання слухати музику; виховувати позитивне ставлення до мистецтва.

 

Музичний  матеріал: норвезька народна пісня «Чарівний смичок» (розучування); етнічна африканська музика «Танець духів» (слухання); етнічна японська музика «Танець дощу» (слухання).

 

Візуальний матеріал: ілюстрації до теми (музичні інструменти: гуслі, цимбали, ударні та шумові інструменти.

 

Тип уроку:  комбінований.

 

Обладнання: смартдошка, магнітофон, синтезатор,  підручник «Музичне мистецтво» 5 кл.

 

Епіграф до уроку:                       Музика, подібно дощу, крапля за краплею                                                                        

                                                                           просочується в серце й оживляє його.

                                                                                                                        Ромен Роллан Використані творчі, ігрові завдання: 

 

етап роботи над темою уроку: слухання: метод порівняння;

підсумок уроку: гра «Що? Де? Коли?»;

домашнє завдання: придумати або знайти загадки про музичні інструменти.

 

                                                            Хід уроку

 

  1. Організаційний етап уроку.

 

        Вхід учнів до класу  під звучання норвезької народної пісні «Чарівний смичок».

        Музичне вітання з класом.

 

  Діти, завжди на урок музичного мистецтва ви заходите до класу під певну музику. Чи сподобалася вам пісня, під яку зайшли сьогодні в клас               

    Чим саме сподобалася?

    Чи хотіли б ви її на сьогоднішньому уроці розучити?

    Але перш, ніж приступити до розучування, нам потрібно розспіватися. 

 

  1.  Розспівування.

 

  Звертання уваги учнів на правильну співацьку поставу.

 

— Із закритим ротом по тризвуку на (о) вгору та вниз, поступово піднімаючись по півтонах. У процесі співу поступово піднімаємо піднебіння, розмикаючи зуби і не розмикаючи губ (на розігрівання голосових зв`язок).

— Спів на складах (мі-ме-ма-мо-му) на одній ноті, поступово піднімаючись по півтонах (на розвиток рухомого піднебіння).

     Із закритим ротом  поспівка «Гу-ду-ду» (на чітку дикцію).

 

  1. Розучування норвезької народної пісні «Чарівний смичок».

 

(Звертання уваги на інтонаційну точність, м'якість виконання.)

 

           Розучування  пісні по музичних фразах.

 

           Робота над штрихом staccato, змістовими акцентами в поєднанні з «гнучкою» динамікою.

 

  • Складіть виконавський план пісні. Визначте її кульмінаційні, динамічні моменти.

 

  • Уявіть, що ви — скрипалі. Зіграйте на уявній скрипці вступ до кожного куплету.

 

  •  Гарно попрацювали , мабуть, трішки стомилися.

(Пропоную учням піднятися з-за парт і розім`ятися).

  1. Музично-ритмічна розминка.

 

         Засидівся – уставай,                      

         Та на скрипочці пограй.                       

          Затанцюй, якщо бажаєш,                          

          Гарний настрій уже маєш?

                                Потягнися, посміхнися,

                                На сусіда подивися.

                                Руку другові подай

                                І за парту вже сідай.

 

  1. Оголошення теми, визначення  завдань уроку.

— Пригадайте, які групи інструментів ви знаєте?

(Демонстрація зображення музичних інструментів на смартдошці.)

 

Описание: http://s2.itrash.ru/idb/34f258a4fa4f1257dd2acc21b48e3b29/ovvvvvvvvvvvvvvvvvv_1.jpgГуслі – найстародавніший народний струнний щипковий музичний інструмент, що був дуже популярним у Київській Русі.

 

 

      У сучасних Україні та Угорщині народний інструмент, схожий на гуслі, називається цимбалами.

 

- Порівняйте музичні інструменти, зображені на ілюстраціях.

 

Описание: http://image.slidesharecdn.com/5mmu2013-130909081415-/95/slide-59-638.jpg?cb=1378732657           Описание: http://image.slidesharecdn.com/5mmu2013-130909081415-/95/slide-59-638.jpg?cb=1378732657

                  (гуслярі)                                                                         (цимбаліст)

 

       Існують також ударні та шумові інструменти. Такі інтрументи є в кожного народу, вони дуже різні. У багатьох країнах здавна поширені брязкальця. Їх спочатку використовували для подання сигналів, а пізніше – для ритмічнрї організації музики. Невід`ємною частиною музики різних народів є барабани.

        Найпоширенішим ударним інструментом в українській народній музиці є бубон.

 

Описание: http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=78926632-41-72&n=21       Найпростіша конструкція бубна, що був відомий в Україні ще з давніх часів - легкий дерев`яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою.

 

 

Описание: http://www.pandia.ru/text/77/191/images/image008_63.jpg        Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику. Вони входили до складу полкової музики Війська Запорозького як тулумбаси – барабани, що нагадують литаври.

 

       

                                                                Описание: http://image.slidesharecdn.com/5mmu2013-130909081415-/95/slide-60-638.jpg?cb=1378732657

        Звернення до словника.

Описание: http://www.vostok-dance.ru/pic/drum1.jpg

 Бу́бон — відомий з давніх часів ударний музичний інструмент з невизначеною висотою звуку у вигляді обруча, на який з одного боку натягнуто шкіру. У прорізах обруча встановлено малі металеві тарілочки— брязкальця.

Описание: http://www.votpusk.ru/gallery/large/48443.jpg

 Тулумбас - ударний інструмент. Різновид литавр. Застосовувався із XVII століття як військовий сигнальний інструмент.

Улюблений полковий інструмент Війська Запорозького.

 

 Учитель.       Музика — найкращий засіб змусити богів відгукнутися на людські прохання, так гадають африканці. Вони дзвонять у дзвіночки, щоб замістити помешкання від привидів, чаклуни б’ють у барабани, викликаючи добрих духів. Складні барабанні ритми супроводжують пісні й танці. У деяких африканських країнах барабани й зараз використовується як «телефони».

 

      Звернення до словника.

 

Описание: http://subject.com.ua/textbook/music/5klas/5klas_files/image120.jpg Джембе - західноафриканський барабан у формі кубка з відкритим вузьким низом і широким верхом, на який натягується мембрана зі шкіри - найчастіше козячої. За формою належить до так званих барабанів у формі кубка, по звукоутворенню - до мембранофонів. Грають на джембе руками. Раніше невідомий Заходу, з часу свого «відкриття» він знайшов величезну популярність.

 

       Цей інструмент вважається священним, самі майстри називають його «чарівним барабаном», бо він володіє енергією, яка змушує людей танцювати. Використовуються вони і в родових культах, військових ритуалах, обрядах лікування.

 

         Надзвичайно поширені барабани різної форми  в країнах Сходу — Японії, Індії, Китаї, на них грають паличками, колотушками або просто руками.

 

Описание: Тайко - японский барабан   Описание: японская музыка       Описание: http://subject.com.ua/textbook/music/5klas/5klas_files/image121.jpg

 

                                                         Японські барабани

           Описание: Индийские таблы                       Описание: http://subject.com.ua/textbook/music/5klas/5klas_files/image121.jpg

 

                 Індійські барабани                                            Китайські барабани

 

        

       Сьогодні ми познайомимося з вами з африканською та японською народною музикою та спробуємо порівняти її.

 

  1.     Слухання.

Африканська народна музика «Танець духів» (фрагмент).

Японська народна музика «Танець дощу».

        Що є спільного між цими музичними творами?

        У чому полягає відмінність?

 

        Творче завдання

 

* Доберіть слова, які розкажуть, що нагадують звуки барабанів.

 

  1. Підсумок уроку.

 

          Гра «Що?Де? Коли?»

 

  • Чи сподобався вам урок?
  • Як ви думаєте, що було головним на уроці?
  • Що вас вразило найбільше?
  • Де ви зможете використати свої знання про народні музичні інструменти?
  • Коли, на вашу думку, людина найчастіше звертається саме до народної музики?

 

 Оцінювання музично-творчої діяльності учнів.

 

  1. Домашнє завдання: придумати або знайти загадки про музичні інструменти (за бажанням).

 

       IX.    Вихід учнів із класу під звучання етнічної індійської музики.

 

doc
Додано
18 травня 2022
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку