Урок для дистанційного навчання
Музичне мистецтво 4 клас
Підготувала: учитель вищої категорії
Доценко Алла Яківна
Комунальна установа Сумська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №23,
м. Суми, Сумської області
Розділ 2. Мистецтво без меж і кордонів
Тема уроку. Музика мандрує світом
Добрий день, любі діти!
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про професійну та народну музику. Саме народна музика, з її неповторними мелодіями, долаючи кордони своєї батьківщини, отримує друге життя у творчості композиторів інших країн.
З метою засвоєння матеріалу з теми «Музика мандрує світом» вам необхідно:
Пропоную виконати завдання(№1) у зошиті. Розгляньте ілюстрації.
Довідник (1)
Венеціанські гондольєри співають чудові пісні, які називаються баркаролами, у перекладі — пісня човняра.
М. Лисенко відтворив риси баркароли в інструментальному творі, проте його основою стала українська народна пісня «Пливе човен».
https://www.youtube.com/watch?v=YaQK1yAOETI
https://www.youtube.com/watch?v=I_hDlCfQUFE
Дайте усні відповіді на питання:
4.Опрацювати інформацію з довідника(2). Зверніть увагу на поняття- хота. Особливості творчості композитора М. Глінки.
Довідник (2)
Музика відомого російського композитора
Михайла Івановича Глінки зрозуміла всім. Можливо, тому, що в багатьох його творах ми відчуваємо інтонації народних пісень і танців. Саме до такої музики належать його симфонічні твори, де звучать інтонації іспанського фольклору. Подорожуючи Іспанією, Глінка, щоб краще дізнатися про звичаї та мистецтво цієї країни, вивчав іспанську мову і навіть навчився танцювати з кастаньєтами — національним музичним інструментом, що супроводжує цей танець. У місцевості Арагон Глінка почув мелодію одного з іспанських танців — хоти.
Хота — стрімкий, іскристий, пристрасний танець, що супроводжується звучанням гітар та веселим вистукуванням кастаньєт.
Повернувшись до Росії, на згадку про цю подорож Глінка склав «Іспанську увертюру № 1», яка більше відома як «Арагонська хота». Для танцювального характеру, для чіткого ритму і підкреслення національного колориту Глінка ввів до складу симфонічного оркестру додатковий інструмент — кастаньєти (іспанський народний музичний інструмент).
Слухаючи «Арагонську хоту», зверніть увагу на звучання кастаньєт. Основою для цього твору стали мелодії, обрані композитором із-поміж почутих в Іспанії народних наспівів. Це симфонічна фантазія на іспанські народні теми з чергуванням яскравих, різнохарактерних епізодів.
https://www.youtube.com/watch?v=C4WkfndcmLA
Зверніть увагу на звучання кастаньєт.
https://www.youtube.com/watch?v=FYl2hN6X7QM
Дайте усні відповіді на питання:
Музичний калейдоскоп
Музика — мистецтво звуків. Мовою звуків вона розповідає нам історії, малює пейзажі й портрети, захоплює та вражає розмаїттям і глибиною людських почуттів...
Але музика нерозривно пов'язана з іншими видами мистецтв. Наприклад, пісня — це поєднання музики і поезії, опера — єдність музики, літератури, хореографії, образотворчого і театрального мистецтв...
Музика зробила чимало щедрих «дарунків» іншим мистецтвам. Музичні сюжети «живуть» у казках і оповіданнях, живописних полотнах і скульптурних композиціях... А мистецтва хореографії, театру, цирку і кіно неможливо уявити без музичного оформлення.
Отже, музика впевнено мандрує світом мистецтв.
І вона не просто живе і розвивається поруч з іншими видами мистецтв, а й живить і збагачує їх.
9.Розучити та виконати пісню Г.Гладкова «Пісенька друзів» з мультфільму «Бременські музики» (за посиланням)
для розучування https://www.youtube.com/watch?v=cQ4dXmLwvM0
для виконання https://www.youtube.com/watch?v=cxrdNSi54B4
10. Для закріплення матеріалу дайте відповіді на запитання у зошиті, обравши один варіант (завдання №2) :
Варіанти відповідей:
а) "Пливе човен"
б) «Вийди, вийди, Іванку»
в) «Вийди, вийди, сонечко»
2. Хто написав «Арагонську хоту»?
Варіанти відповідей:
а) М.Лисенко
б) С.Рахманінов
в) М.Глінка
3.Баркарола- це
варіанти відповідей:
а) пісня пастушка
б) пісня лицаря
в) пісня човняра
г) пісня козака
4.Хота-це
варіанти відповідей:
а)пісня
б)марш
в)танець