Музичне мистецтво 6 клас
Підготувала: учитель вищої категорії
Доценко Алла Яківна
Комунальна установа Сумська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №23,
м. Суми, Сумської області
Розділ 2. Жанри симфонічної музики
Тема уроку. Концерт
Завдання уроку:
з оркестром
Твори для виконання:
Добрий день, любі шестикласники!
Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про жанри симфонічної музики, а саме – концерт. Визначимо характерні ознаки цього жанру та композиційну будову.
З метою засвоєння матеріалу з теми «Концерт» вам необхідно:
Довідник (1)
Твори, які називаються «концертами», уперше з'явилися в Італії як вокальні, а не інструментальні. Однак у їх виконанні могли брати участь й інструменти. Згодом концертом почали називати твори для голосу в супроводі інструментального акомпанементу; виникли хорові концерти.
Концерт — жанр симфонічної музики; музичний твір, що зазвичай складається з трьох частин і призначений для виконання одним або кількома інструментами та оркестром.
Принцип «змагання» поступово проникав і в суто інструментальну музику. Зіставлення звучання всього ансамблю (тутті) з декількома інструментами (соло) стало основою кончерто гроссо — жанру, що отримав поширення у творчості А. Вівальді, Й.-С. Баха та інших.
Згодом склався також тип сольного тричастинного концерту для клавіру, скрипки та інших інструментів у супроводі оркестру. Яскравого втілення він набув у творчості В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена.
Темп першої частини концерту, як правило, рухливий, другої — повільний. Музика другої частини виражає піднесені роздуми — споглядання. Третя частина — фінал — швидка, життєрадісна, нерідко пов’язана з народно-жанровими джерелами. Так будується концертний цикл, який утвердився у творчості композиторів-класиків. Пізніше з'явилися одночастинні концерти (Ф. Ліст, Д. Бортнянський).
Каденція — віртуозна імпровізація соло (найчастіше в концертах), яка звучить перед завершенням твору чи його частини.
Раніше композитори не писали каденції самі, а надавали виконавцям право створювати їх самостійно. Вони лише позначали ті місця, де каденція може звучати. Отже, каденція ставала імпровізацією інструмента, який виконував соло, на тему концерту чи сонати. Від часів Бетховена композитори почали записувати каденції. Це надало творам органічної завершеності.
(фортепіано) з оркестром (перейти за посиланням)
https://www.youtube.com/watch?v=aYnU-CaH0bM
https://www.youtube.com/watch?v=y1igLxyYjFU
Алессандро Марчелло
(1673-1747)
Алессандро Марчелло- венеціанський композитор-любитель, походив із дворянської родини. Перш за все він був математиком, філософом і поетом. Музику Марчелло складав для свого задоволення і вважався композитором-аматором.
Дмитро́ Степа́нович Бортня́нський
(1751-1825)
Український та російський композитор, співак і диригент, автор 6 опер, камерно-інструментальних творів, хорових циклічних концертів.
https://www.youtube.com/watch?v=I0fa3KjGeds
5. Повторити пісню Н. Май «Я бажаю вам добра»,
для виконання https://karaoke.od.ua/natalya-may-a-ya-bazhayu-vam-dobra/
Виконати пластичний танець-імпровізацію під мелодію пісні.
6.Для закріплення матеріалу дайте відповіді на запитання:
- Знайди та підкресли в кожному рядку ключове поняття, що об'єднує решту:
а) симфонія, увертюра, симфонічна музика, концерт, сюїта;
б) лад, темп, тембр, засоби виразності музики, динаміка, регістр, склад музики, мелодія.
- Хто з композиторів створив музику до "Концерту ре мінор для гобою і струнних"?
7. Домашнє завдання.
Слухання музики за власним вибором.