Урок "Жанри симфонічної музики.Концерт"

Про матеріал
Музичне мистецтво 6 клас Підготувала: учитель вищої категорії Доценко Алла Яківна Комунальна установа Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №23, м. Суми, Сумської області Розділ 2. Жанри симфонічної музики Тема уроку. Концерт Завдання уроку: • поглибити знання учнів про творчість А. Марчелло, Д. Бортнянського; закріпити розуміння учнями понять концерт, сонатна форма, каденція; • розвивати уміння учнів інтерпретувати ліричні образи в інструментальній музиці; формувати творче ставлення до втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його виконання, вокально-хорові навички; • прищеплювати учням зацікавленість творчістю норвезького композиторів; прищеплювати учням естетичний смак, почуття інтернаціоналізму; виховувати кращі моральні якості особистості. Твори для сприймання: • Алессандро Марчелло , Концерт ре мінор для гобою і струнних • Дмитро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало (фортепіано) з оркестром Твори для виконання: • Н. Май «Я бажаю вам добра». Добрий день, любі шестикласники! Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про жанри симфонічної музики, а саме – концерт. Визначимо характерні ознаки цього жанру та композиційну будову. З метою засвоєння матеріалу з теми «Концерт» вам необхідно: 1. Пригадати, що вам відомо про музичний жанр - концерт. Чи пам'ятаєте, що цей термін перекладається з латинської мови як «змагання»? А хто з ким змагається? 2. Опрацювати інформацію з довідника (1). Звернути увагу на принцип побудови жанру – концерт. Довідник (1) Твори, які називаються «концертами», уперше з'явилися в Італії як вокальні, а не інструментальні. Однак у їх виконанні могли брати участь й інструменти. Згодом концертом почали називати твори для голосу в супроводі інструментального акомпанементу; виникли хорові концерти. Концерт — жанр симфонічної музики; музичний твір, що зазвичай складається з трьох частин і призначений для виконання одним або кількома інструментами та оркестром. Принцип «змагання» поступово проникав і в суто інструментальну музику. Зіставлення звучання всього ансамблю (тутті) з декількома інструментами (соло) стало основою кончерто гроссо — жанру, що отримав поширення у творчості А. Вівальді, Й.-С. Баха та інших. Згодом склався також тип сольного тричастинного концерту для клавіру, скрипки та інших інструментів у супроводі оркестру. Яскравого втілення він набув у творчості В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена. Темп першої частини концерту, як правило, рухливий, другої — повільний. Музика другої частини виражає піднесені роздуми — споглядання. Третя частина — фінал — швидка, життєрадісна, нерідко пов’язана з народно-жанровими джерелами. Так будується концертний цикл, який утвердився у творчості композиторів-класиків. Пізніше з'явилися одночастинні концерти (Ф. Ліст, Д. Бортнянський). Каденція — віртуозна імпровізація соло (найчастіше в концертах), яка звучить перед завершенням твору чи його частини. Раніше композитори не писали каденції самі, а надавали виконавцям право створювати їх самостійно. Вони лише позначали ті місця, де каденція може звучати. Отже, каденція ставала імпровізацією інструмента, який виконував соло, на тему концерту чи сонати. Від часів Бетховена композитори почали записувати каденції. Це надало творам органічної завершеності. 3. Послухати музику. Алессандро Марчелло , Концерт ре мінор для гобою і струнних. Дмитро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало (фортепіано) з оркестром (перейти за посиланням) https://www.youtube.com/watch?v=aYnU-CaH0bM https://www.youtube.com/watch?v=y1igLxyYjFU - Порівняйте прослухані твори, тембри солюючих інструментів, характер музики. Алессандро Марчелло (1673-1747) Алессандро Марчелло- венеціанський композитор-любитель, походив із дворянської родини. Перш за все він був математиком, філософом і поетом. Музику Марчелло складав для свого задоволення і вважався композитором-аматором. Дмитро́ Степа́нович Бортня́нський (1751-1825) Український та російський композитор, співак і диригент, автор 6 опер, камерно-інструментальних творів, хорових циклічних концертів. 4. Пропоную вам динамічну паузу (перейдіть за посиланням) https://www.youtube.com/watch?v=I0fa3KjGeds 5. Повторити пісню Н. Май «Я бажаю вам добра», для виконання https://karaoke.od.ua/natalya-may-a-ya-bazhayu-vam-dobra/ Виконати пластичний танець-імпровізацію під мелодію пісні. 6.Для закріплення матеріалу дайте відповіді на запитання: - Що означає термін "концерт" ? - В якій країні вперше з’явилися твори, які називаються «концертами»? - Із скількох частин зазвичай складається музичний твір "концерт" ? - Як називається віртуозна імпровізація, що звучить перед завершенням твору? - Знайди та підкресли в кожному рядку ключове поняття, що об'єднує решту: а) симфонія, увертюра, симфонічна музика, концерт, сюїта; б) лад, темп, тембр, засоби виразності музики, динаміка, регістр, склад музики, мелодія. - Хто з композиторів створив музику до "Концерту ре мінор для гобою і струнних"? 7. Домашнє завдання. Слухання музики за власним вибором.
Перегляд файлу

Музичне мистецтво 6 клас

Підготувала: учитель вищої категорії

Доценко Алла Яківна

Комунальна установа Сумська

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №23,

м. Суми, Сумської області

                       

Розділ 2. Жанри симфонічної музики

Тема уроку. Концерт

Завдання уроку:

  • поглибити знання учнів про творчість А. Марчелло, Д. Бортнянського; закріпити розуміння учнями понять концерт, сонатна форма, каденція;
  •  розвивати уміння учнів інтерпретувати ліричні образи в інструментальній музиці; формувати творче ставлення до втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його виконання, вокально-хорові навички;
  • прищеплювати учням зацікавленість творчістю норвезького композиторів; прищеплювати учням естетичний смак, почуття інтернаціоналізму; виховувати кращі моральні якості особистості. Твори для сприймання:
  • Алессандро Марчелло , Концерт ре мінор для гобою і струнних
  • Дмитро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало (фортепіано)

    з оркестром

Твори для виконання:

  • Н. Май «Я бажаю вам добра».

 

Добрий день, любі шестикласники!

 

     Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про жанри симфонічної музики, а саме – концерт. Визначимо характерні ознаки цього жанру та композиційну будову.

      З метою засвоєння матеріалу з теми «Концерт» вам необхідно:

                                                  Картинки восклицательный знак, Стоковые Фотографии и Роялти-Фри ...

  1. Пригадати, що вам відомо про музичний жанр - концерт. Чи пам'ятаєте, що цей термін перекладається з латинської мови як «змагання»? А хто з ким змагається?
  1. Опрацювати інформацію з довідника (1). Звернути увагу на принцип побудови  жанру – концерт.

Довідник (1)

     Твори, які називаються «концертами», уперше з'явилися в Італії як вокальні, а не інструментальні. Однак у їх виконанні могли брати участь й інструменти. Згодом концертом почали називати твори для голосу в супроводі інструментального акомпанементу; виникли хорові концерти.

     Концерт — жанр симфонічної музики; музичний твір, що зазвичай складається з трьох частин і призначений для виконання одним або кількома інструментами та оркестром.

     Принцип «змагання» поступово проникав і в суто інструментальну музику. Зіставлення звучання всього ансамблю (тутті) з декількома інструментами (соло) стало основою кончерто гроссо — жанру, що отримав поширення у творчості А. Вівальді, Й.-С. Баха та інших.

     Згодом склався також тип сольного тричастинного концерту для клавіру, скрипки та інших інструментів у супроводі оркестру. Яскравого втілення він набув у творчості В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена.

     Темп першої частини концерту, як правило, рухливий, другої — повільний. Музика другої частини виражає піднесені роздуми — споглядання. Третя частина — фінал — швидка, життєрадісна, нерідко пов’язана з народно-жанровими джерелами. Так будується концертний цикл, який утвердився у творчості композиторів-класиків. Пізніше з'явилися одночастинні концерти (Ф. Ліст, Д. Бортнянський).

     Каденція — віртуозна імпровізація соло (найчастіше в концертах), яка звучить перед завершенням твору чи його частини.

Раніше композитори не писали каденції самі, а надавали виконавцям право створювати їх самостійно. Вони лише позначали ті місця, де каденція може звучати. Отже, каденція ставала імпровізацією інструмента, який виконував соло, на тему концерту чи сонати. Від часів Бетховена композитори почали записувати каденції. Це надало творам органічної завершеності.

  1. Послухати музику. Алессандро Марчелло , Концерт ре мінор для гобою і струнних. Дмитро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало 

(фортепіано) з оркестром (перейти за посиланням)

https://www.youtube.com/watch?v=aYnU-CaH0bM

https://www.youtube.com/watch?v=y1igLxyYjFU

  • Порівняйте прослухані твори, тембри солюючих інструментів, характер музики.

 Алессандро Марчелло. Концерты и кантаты . Обсуждение на ...

Алессандро Марчелло

     (1673-1747)

Алессандро Марчелло- венеціанський композитор-любитель, походив із дворянської родини. Перш за все він був математиком, філософом і поетом. Музику Марчелло складав для свого задоволення і вважався композитором-аматором.

 

    Дмитрий Степанович Бортнянский. Обсуждение на LiveInternet ...

Дмитро́ Степа́нович Бортня́нський

        (1751-1825)

 

Український та російський композитор, співак і диригент, автор 6 опер, камерно-інструментальних творів, хорових циклічних концертів.

 

  1. Пропоную вам динамічну паузу (перейдіть за посиланням)

      https://www.youtube.com/watch?v=I0fa3KjGeds

 картинки(gif) - Самое интересное в блогах5. Повторити пісню Н. Май «Я бажаю вам добра»,

для виконання      https://karaoke.od.ua/natalya-may-a-ya-bazhayu-vam-dobra/

Виконати пластичний танець-імпровізацію під мелодію пісні.

 У смайлика глаза то верх, то вниз, что это значит? 

6.Для закріплення матеріалу дайте відповіді на запитання:

 

 

  •    Що означає термін "концерт" ?
  •    В якій країні вперше з’явилися твори,  які називаються «концертами»?
  •    Із скількох частин зазвичай складається музичний твір "концерт" ?
  •    Як називається віртуозна імпровізація, що звучить перед завершенням твору?

-  Знайди та підкресли в кожному рядку ключове поняття, що об'єднує решту:

а) симфонія, увертюра, симфонічна музика, концерт, сюїта;

б) лад, темп, тембр, засоби виразності музики, динаміка, регістр, склад музики, мелодія.

- Хто з композиторів створив музику до "Концерту ре мінор для гобою і струнних"?

 

7. Домашнє завдання.

Слухання музики за власним вибором.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гріньова Віталіна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
4488
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку