Урок 15.
Музика зимових свят
збагачувати уявлення учнів про виражальність і зображальність музики на прикладі творів зимової тематики. Продовжити знайомити школярів з прадавніми традиціями зимових народних свят і піснями, пов’язаними з ними. Розвивати емоційно-чуттєву сферу учнів, музичний слух, творчі здібності. Викликати пізнавальний інтерес до фольклорного матеріалу, культурних традицій українського народу, творчості українських композиторів. Мета уроку:
учні розповідають про народні зимові свята, обрядові пісні, пов’язані з ними, виразно виконують колядки й щедрівки, розуміють їхній зміст, виконують у русі пісні про зиму та Новий рік, зимові танці, ігри, хороводи, ритмічно рухаються під музику. Очікувані результати:
_________________________________________ Обладнання:
комбінований, поглиблення теми. Тип уроку:
Домінанти уроку:
— зимові народні свята;
— колядки, щедрівки.
1. Організаційний етап
1.1. Вхід до класу під музику.
1.2. Перевірка присутності учнів:
кількість за списком ___,
кількість присутніх на уроці ___,
відсутніх ___.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
2. Орієнтовний план уроку
2.1. Вхід до класу під звучання «Щедрика» у хоровому виконанні (обр. М. Леонтовича).
2.2. Бесіда за темою уроку.
2.3. Слухання української народної пісні «Щедрик» у хоровій обробці М. Леонтовича.
2.4. Розспівування. Початок пісні «Щедрик».
2.5. Розучування української щедрівки «Ой сивая тая зозуленька» (або української народної пісні «Ой хто, хто Миколая любить»).
2.6. Виконання вивчених колядок та щедрівок.
2.7. Перегляд відеоматеріалу (уривок з мультфільму «Ночь перед Рождеством» або виступи фольклорних колективів).
2.8. Слухання пісні А. Мігай «Зимонька-зима».
2.9. Виконання в русі вивчених пісень про зиму і Новий рік.
2.10. Узагальнення матеріалу.
2.11. Вихід із класу під звучання новорічних пісень.
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Розспівування.
3.2. Виконання знайомих учням колядок та щедрівок.
3.3. Виконання в русі вивчених пісень про зиму та Новий рік; хороводів, ігор, танців.
4. Мотивація навчальної діяльності
4.1. Повідомлення теми уроку.
4.2. Мотиваційна співбесіда з учнями.
— Які зимові народні свята ви знаєте?
— Для чого потрібно знати народні традиції, українські обрядові пісні?
Ми вивчаємо фольклорні традиції, щоб краще розуміти зміст народних обрядів і пісень, стати справжніми українцями, більше дізнатися про життя нашого народу.
5. Етап засвоєння нових знань
5.1. Бесіда з учнями за темою уроку.
5.2. Слухання «Щедрика» у хоровій обробці М. Леонтовича.
5.3. Розучування української щедрівки «Ой сивая тая зозуленька» (або української народної пісні «Ой хто, хто Миколая любить»).
5.4. Слухання щедрівки «Ой сивая тая зозуленька» (або української народної пісні «Ой хто, хто Миколая любить») у виконанні фольклорних (дитячих) колективів.
5.5. Перегляд відеоматеріалу (виконання колядок та щедрівок, уривку з мультфільму «Ночь перед Рождеством» — колядки й щедрівки).
5.6. Слухання пісні А. Мігай «Зимонька-зима».
6. Узагальнення та закріплення знань
6.1. Які зимові народні свята знають учні?
6.2. Який настрій виражений у колядках і щедрівках?
6.3. Де можна почути їхнє виконання?
6.4. Що учні побажають у власній щедрівці своїм рідним і друзям?
6.5. За бажанням — завдання в «Робочому зошиті з музичного мистецтва».
7. Підбиття підсумків уроку
Обрядові пісні прийшли до нас із глибокої давнини. Вони завжди грали важливу роль у житті українців. Знайомлячись із фольклорним матеріалом, ми прилучаємося до основ української культури, усвідомлюємо себе частинкою свого народу.
8. Вихід із класу
Під звучання зимових пісень.