Урок "Фольклор та сучасна стилізація"

Про матеріал
Ознайомити з особливостями сучасної обробки народної музики, зі стилями сучасної фольклорної музики, розглянути особливості сучасної фольклорної вокальної та інструментальної музики.
Перегляд файлу

Тема. Фольклор та сучасна стилізація.

Мета:

  • ознайомити з особливостями сучасної обробки народної музики, зі стилями сучасної фольклорної музики, розглянути особливості сучасної фольклорної вокальної та інструментальної музики, ознайомити з поняттями «сучасна обробка народної фольклорної пісні» та «стилізація», розглянути приклади застосування народних обрядів, ознайомити з прикладами фольк-опер та з творчістю Є. Станковича.
  • розвивати вміння учнів уважно слухати музику, розвивати вміння аналізувати музичний фольклор та його сучасні обробки, розвивати вміння виразно виконувати українські народні пісні.
  • виховувати ціннісне ставлення до фольклорної спадщини та її сучасних обробок, інтерес до творчості українських композиторів та сучасних фольк-гуртів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Є. Станковича.

Музичний матеріал:

  • - Є. Станкович. Фольк-опера "Коли цвіте папороть" (фрагменти).
  • - "Пісня "Ой на Івана, та й на Купала" (стилізація народного обряду) у виконанні Театру пісні "Джерела".
  • - Українська народна пісня "Чом ти не прийшов".

 

Основні поняття для засвоєння: стилізований фольклор, стилі сучасної фольклорної музики, сучасна фольклорна вокальна та інструментальна музика, стилізація, фольк-опера, фольк-мюзик.

Хід уроку

  1. Вхід учнів до класу під мелодію української народної пісні "Чом ти не прийшов"
  2. Організаційний момент. Музичне вітання.
  3. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми пригадаємо, що таке фольклор, народні свята та традиції, які відроджуються у народному українському фольклорі.

Ви познайомитеся з новим явищем — зі стилізованими фольклорними композиціями.

4. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування класу.

  • Що являє собою традиційна обробка народної інструментальної музики?
  • У чому полягає обробка народної пісні?
  • Що таке аранжування?
  • Що таке транскрипція?

5. Бесіда з учнями про народну творчість.

  • Пригадайте, що таке фольклор.
  • Що ви знаєте про народну творчість?

Народна творчістьце історична основа усієї світової художньої культури, джерело національних художніх традицій.

Фольклор або усна народна творчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії. 

Фольклор — сума створених народом та існуючі в народних масах культури на основі словесності (перекази, пісні, казки, епос),  (пісні, інструментальні наспіви і п'єси), театр (драми, сатиричні п'єси, театр ляльок), танець.

Народна творчість, що зародилася в далекій давнині, — історична основа усієї світової художньої культури,  джерело національних художніх традицій, виразник народної самосвідомості.

 

Робота зі схемою:

Фольклор

Література                                                                                                      Театр

 

                                     Музика                                   Танець і хореографія     

Завдяки композиторам відбувається стилізація фольклору.

Стилізований фольклор - відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері із внесенням певних змін (використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів.)

          Майже в усіх країнах світу щороку проходять фестивалі та конкурси стилізованого фольклору і талановитих фольклористів. Наприклад, у місті Кагул на с ЕОН Молдови проходять відомі фольклорні фестивалі («Нуферул Альб» і « Бобочелул») та музичний фестиваль «Обличчя друзів ». З 1993 року це місто є членом Міжнародної федерації фольклорних фестивалів.

У наш час в У країні поширеним явищем стала поява багатьох музичних груп, які працюють у напрямку національної стилізації: танцювальні гурти, естрадні фольклорні групи, солісти та цілі фольклорні колективи.

6. Новий матеріал дія засвоєння. Розповідь про музичний фольклор.

Практика свідчить, що звернення композиторів до фольклору можна умовно поділити на два основних типи: свідоме та неусвідомлене, очевидне та неочевидне, підкреслене та ненавмисне.

Залежно від використовуваних засобів музикування (голос, музичний інструмент) виділяють три складові української традиційної музики: вокальна (мелодії відтворюються лише голосом), інструментальна (для музикування використовують один або кілька музичних інструментів), вокально-інструментальна (під час музикування задіюють як голос, так і музичні інструменти). Останню зазвичай не виокремлюють, а розглядають поряд із вокальною або інструментальною музикою, скажімо, весільні ладкання, колядки, щедрівки, риндзівки тощо в інструментальному супроводі здебільшого скрипки, рідше — інструментальних капел (ансамблів); інші вокально-інструметальні композиції — думи, псальми, історичні та моралізаторські, жартівливі й танцювальні пісні, які виконували народні співці-професіонали — кобзарі та лірники.

Музичний словничок 

Стилізований фольклор — відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері виконання із внесенням певних змін і використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів).

 

7.  Музичне сприймання.

 Є. Станкович. Фольк-опера «Коли цвіте папороть» (фрагменти)

8. Аналіз музичного твору.

  • Розкажіть про свої враження від прослуханої музики.
  • У чому особливість звучання фольклорних пісень в опері?
  • Чому прослуханий твір має незвичну назву — фольк-опера? Які її характерні ознаки?
  • Який народний обряд зображено в опері? Які народні пісні календарно-обрядового циклу використано у творі?

9. Знайомство з творчістю композитора Є. Станковича.

Євген Федорович Станкович — сучасний український композитор, автор вокальних, симфонічних, камерних і оркестрових творів, фольк-опери «Коли цвіте папороть», балетів «Ольга», «Майська ніч», «Ніч перед Різдвом», «Вікінги» та музики до художніх і документальних кінофільмів, серіалів, мультфільмів, театральних вистав.

«Коли цвіте папороть» — фольк-опера Є. Станковича в трьох актах. Вона написана у середині 1970-х років, а вперше прозвучала в концертному виконанні 2011 року. Літературною основою опери стали твори М. Гоголя, національний фольклор, героїчний епос і народні обряди України. В опері відтворено традиції святкування народного свята Івана Купала.

Пригадайте, що ви знаєте про це свято.

Розгляд репродукції картини Г. Семірадського «Ніч напередодні Івана Купала».

10. Музичне сприймання

Пісня «Ой на Івана, та й на Купала» (стилізація народного обряду) у виконанні Театру Пісні «Джерела».

11.  Аналіз музичного твору.

  • Що виходить на перший план у пісні?
  • Охарактеризуйте засоби музичної виразності та мелодію прослуханої композиції.
  • Яке ви побачили гуляння, оригінальне чи стилізоване?

 12.Розвиток ритму.

13. Розучування пісні.

«Чом ти не прийшов» (українська народна пісня).

  • Розспівування.
  • Знайомство зі змістом пісні, характером мелодії.
  • Власний показ пісні.
  • Розучування першого куплету пісні.
  • Виконання музичних фраз а капела, виконання пісні під акомпанемент інструмента, інсценування пісні.
  • Виконання першого куплету із ритмічним супроводом.

14. Виконання творчого завдання до пісні.

Розгляньте репродукції картин. Яка з них, на вашу думку, найкраще підходить до пісні «Чом ти не прийшов»?

Робота з ілюстраціями: М. Пимоненко. «Українська ніч», М. Пимоненко. «Ідилія», К. Трутовський. «Покинута».

15. Гра на дитячих музичних інструментах під композицію «Jingle Bells»

у виконанні гурту «Шпилясті Кобзарі»

16. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що таке музичний фольклор?
  • Розкажіть про фольклорну стилізацію. У чому її особливість?
  • Що стало основою опери Є. Станковича?
  • Як змінилися купальські пісні у його фольк-опері?
  • Які твори Є. Станковича ви знаєте?
  • Розкажіть про пісню, яку ми вивчали сьогодні.
  • Поділіться своїми враженнями від уроку.

17. Домашнє завдання.

Пропоную подивитися передачу «Фольк-мюзик»

 

docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
4632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку