Тема. Фольклор та сучасна стилізація.
Мета:
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Є. Станковича.
Музичний матеріал:
Основні поняття для засвоєння: стилізований фольклор, стилі сучасної фольклорної музики, сучасна фольклорна вокальна та інструментальна музика, стилізація, фольк-опера, фольк-мюзик.
Хід уроку
Сьогодні ми пригадаємо, що таке фольклор, народні свята та традиції, які відроджуються у народному українському фольклорі.
Ви познайомитеся з новим явищем — зі стилізованими фольклорними композиціями.
4. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування класу.
5. Бесіда з учнями про народну творчість.
Народна творчість — це історична основа усієї світової художньої культури, джерело національних художніх традицій.
Фольклор або усна народна творчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії.
Фольклор — сума створених народом та існуючі в народних масах культури на основі словесності (перекази, пісні, казки, епос), (пісні, інструментальні наспіви і п'єси), театр (драми, сатиричні п'єси, театр ляльок), танець.
Народна творчість, що зародилася в далекій давнині, — історична основа усієї світової художньої культури, джерело національних художніх традицій, виразник народної самосвідомості.
Робота зі схемою:
Фольклор
Література Театр
Музика Танець і хореографія
Завдяки композиторам відбувається стилізація фольклору.
Стилізований фольклор - відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері із внесенням певних змін (використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів.)
Майже в усіх країнах світу щороку проходять фестивалі та конкурси стилізованого фольклору і талановитих фольклористів. Наприклад, у місті Кагул на с ЕОН Молдови проходять відомі фольклорні фестивалі («Нуферул Альб» і « Бобочелул») та музичний фестиваль «Обличчя друзів ». З 1993 року це місто є членом Міжнародної федерації фольклорних фестивалів.
У наш час в У країні поширеним явищем стала поява багатьох музичних груп, які працюють у напрямку національної стилізації: танцювальні гурти, естрадні фольклорні групи, солісти та цілі фольклорні колективи.
6. Новий матеріал дія засвоєння. Розповідь про музичний фольклор.
Практика свідчить, що звернення композиторів до фольклору можна умовно поділити на два основних типи: свідоме та неусвідомлене, очевидне та неочевидне, підкреслене та ненавмисне.
Залежно від використовуваних засобів музикування (голос, музичний інструмент) виділяють три складові української традиційної музики: вокальна (мелодії відтворюються лише голосом), інструментальна (для музикування використовують один або кілька музичних інструментів), вокально-інструментальна (під час музикування задіюють як голос, так і музичні інструменти). Останню зазвичай не виокремлюють, а розглядають поряд із вокальною або інструментальною музикою, скажімо, весільні ладкання, колядки, щедрівки, риндзівки тощо в інструментальному супроводі здебільшого скрипки, рідше — інструментальних капел (ансамблів); інші вокально-інструметальні композиції — думи, псальми, історичні та моралізаторські, жартівливі й танцювальні пісні, які виконували народні співці-професіонали — кобзарі та лірники.
Музичний словничок
Стилізований фольклор — відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері виконання із внесенням певних змін і використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів).
7. Музичне сприймання.
Є. Станкович. Фольк-опера «Коли цвіте папороть» (фрагменти)
8. Аналіз музичного твору.
9. Знайомство з творчістю композитора Є. Станковича.
Євген Федорович Станкович — сучасний український композитор, автор вокальних, симфонічних, камерних і оркестрових творів, фольк-опери «Коли цвіте папороть», балетів «Ольга», «Майська ніч», «Ніч перед Різдвом», «Вікінги» та музики до художніх і документальних кінофільмів, серіалів, мультфільмів, театральних вистав.
«Коли цвіте папороть» — фольк-опера Є. Станковича в трьох актах. Вона написана у середині 1970-х років, а вперше прозвучала в концертному виконанні 2011 року. Літературною основою опери стали твори М. Гоголя, національний фольклор, героїчний епос і народні обряди України. В опері відтворено традиції святкування народного свята Івана Купала.
Пригадайте, що ви знаєте про це свято.
Розгляд репродукції картини Г. Семірадського «Ніч напередодні Івана Купала».
10. Музичне сприймання
Пісня «Ой на Івана, та й на Купала» (стилізація народного обряду) у виконанні Театру Пісні «Джерела».
11. Аналіз музичного твору.
12.Розвиток ритму.
13. Розучування пісні.
«Чом ти не прийшов» (українська народна пісня).
14. Виконання творчого завдання до пісні.
Розгляньте репродукції картин. Яка з них, на вашу думку, найкраще підходить до пісні «Чом ти не прийшов»?
Робота з ілюстраціями: М. Пимоненко. «Українська ніч», М. Пимоненко. «Ідилія», К. Трутовський. «Покинута».
15. Гра на дитячих музичних інструментах під композицію «Jingle Bells»
у виконанні гурту «Шпилясті Кобзарі»
16. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
17. Домашнє завдання.
Пропоную подивитися передачу «Фольк-мюзик»