Урок на основі кейс технології «Хто спить взимку?»

Про матеріал
Тип уроку: комбінований. (Кейс 1. Природознавство: урок узагальнення і систематизації знань. Кейс 2. Математика: урок засвоєння нових знань). Вид уроку: урок з використанням інформаційно-комунікативних технологій, інтерактивних технологій: кейс технології, технології критичного мислення (вправа «Кубування»); методів зворотного зв’язку. Тема уроку: Урок на основі кейс технології «Хто спить взимку?» Об’єкти пізнання: тварини, що залягають у сплячку з настанням холодів, та одиниці вимірювання часу. Обґрунтування вибору уроку: кейс технології спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, формують мотивацію до майбутньої професійної діяльності, розвивають творчість, мислення, соціальну активність, комунікабельність, вміння слухати і грамотно викладати свої думки, вчать працювати в команді, та при цьому аналізувати власні відповіді, висловлювання однокласників і приймати спільні рішення. Такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес, мотивують їх до навчання та самонавчання, формують ключові освітні компетентності. Отже, широке й ефективне впровадження інноваційних методик, зокрема уроків-кейсів, сприяє розвитку особистості, розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо виконувати поставлені завдання, самостійно приймати відповідальні рішення, захищати власну точку зору, критично мислити та працювати згуртовано. Мета уроку: Узагальнити в учнів знання про тварин, які залягають у зимову сплячку. Розвинути у дітей знання про одиниці вимірювання часу. Сформувати уміння користуватися годинником. Виховувати любов до природи. Результати уроку: 1) отримання відповіді на питання: «Хто спить взимку?» та розуміння причин, що викликали сон тварин в цю пору року; 2) створення колажу «Хто спить взимку?» Завдання уроку: Вчити учнів спостерігати, бути допитливими; викликати бажання передавати свої враження влучними відповідями; розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву, пам’ять; виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до вивчення природознавства та математики. Навчально-дидактичне забезпечення: презентація уроку, картки з малюнками тварин, газети «Колосочок», пам’ятка «Правила роботи в групі», відео «Уроки мудрої тітоньки Сови», телурій, кольорові кластери, плакат «Хто спить взимку?» для колажу, технічні пристрої: телевізор, комп’ютер. Інтеграція навчальних предметів: природознавство, математика.
Перегляд файлу

Клас: 2 клас.

Дата проведення: _____________________________

Тип уроку: комбінований. (Кейс 1. Природознавство: урок узагальнення і систематизації знань. Кейс 2. Математика: урок засвоєння нових знань).

Вид уроку: урок з використанням інформаційно-комунікативних технологій, інтерактивних технологій: кейс технології, технології критичного мислення (вправа «Кубування»); методів зворотного зв’язку.

Тема уроку: Урок на основі кейс технології «Хто спить взимку?»

Об’єкти пізнання: тварини, що залягають у сплячку з настанням холодів, та одиниці вимірювання часу.

Обґрунтування вибору уроку: кейс технології спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, формують мотивацію до майбутньої професійної діяльності, розвивають творчість, мислення, соціальну активність, комунікабельність, вміння слухати і грамотно викладати свої думки, вчать працювати в команді, та при цьому аналізувати власні відповіді, висловлювання однокласників і приймати спільні рішення. Такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес, мотивують їх до навчання та самонавчання, формують ключові освітні компетентності.

Отже, широке й ефективне впровадження інноваційних методик, зокрема уроків-кейсів, сприяє  розвитку особистості, розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо виконувати поставлені завдання, самостійно приймати відповідальні  рішення,  захищати  власну  точку  зору,  критично  мислити та працювати згуртовано.

Мета уроку: Узагальнити в учнів знання про тварин, які залягають у зимову сплячку. Розвинути у дітей знання про одиниці вимірювання часу. Сформувати уміння користуватися годинником. Виховувати любов до природи.

Результати уроку: 1) отримання відповіді на питання: «Хто спить взимку?» та розуміння причин, що викликали сон тварин в цю пору року; 2) створення колажу «Хто спить взимку?»

Завдання уроку: Вчити учнів спостерігати, бути допитливими; викликати бажання передавати свої враження влучними відповідями; розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву, пам’ять; виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до вивчення природознавства та математики.

Навчально-дидактичне забезпечення:  презентація уроку, картки з малюнками тварин, газети «Колосочок», пам’ятка «Правила роботи в групі», відео «Уроки мудрої тітоньки Сови», телурій, кольорові кластери, плакат «Хто спить взимку?» для колажу, технічні пристрої: телевізор, комп’ютер.

Інтеграція навчальних предметів: природознавство, математика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура уроку з використанням технології «кейс»:

1. Підготовчий етап. Педагог готує ситуацію, додаткові інформаційні матеріали, визначає місце заняття в системі предмета.

2. Ознайомлювальний етап:

  •     залучення учасників до живого обговорення реальної ситуації, введення в ситуацію, опис ситуації.
  •     виконання індивідуального завдання, пошук необхідного інформаційного матеріалу.
  •     глосарій (словник понять).

3. Основний (аналітичний) етап.

 

Організація пізнавальної діяльності

 

І. Організація класу (1 хв.)

- Доброго дня! Доброго дня!

Хай плещуть долоньки,

Хай тупають ніжки.

Працюють голівки,

І сяють усмішки.

Доброго дня! Доброго дня!

Бажаєте ви. Бажаю вам я!

- Доброго дня! Доброго дня!

І ми побажаймо сьогодні гостям.

- Діти, прошу сісти тих учнів, які вважають, що літо, осінь, зима і весна - це пори року.

(Учні сідають.)

- Діти, яка пора року зараз у календарі? (Зима.)

- Чи справді сьогодні зима? Прошу синоптиків довести, що сьогодні дійсно пора року зима. Ви можете користуватися алгоритмом «Зима».

(Учні аргументують відповіді.)

 

ІІ. Вступна частина. (Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку) - 2 хв.

- Послухайте вірш.

В білих валянках, у білому кожусі

Ходить зимонька у полі й лузі.

Носить зимонька білий мішок,

Трусить з нього на землю сніжок.

Ми тихо заходимо до лісу

Зима – чарівниця стоїть,

Тримаючи ключиків в’язку,

Щоб нам таємницю відкрить.

- Давайте сьогодні на уроці відкриємо цю таємницю. Рухатися будемо за сніжинками, які ви бачите на дошці.

Діти, мені б хотілось, щоб після цього уроку ви уміли дати відповідь на питання: хто з тварин спить взимку, пояснити причини, що спричинили сон тварин в цю пору року; навчилися розуміти поняття «сплячка», розвили спостережливість та виховали любов до природи.

(На дощці прикріплені сніжинки з надписами «Кейс 1», «Кейс 2»,

«Кейс 3», «Кейс 4».)

- Діти, працювати ви будете у чотирьох групах. Давайте повторимо  «Правила роботи в групі».

(На телевізорі демонструються «Правила роботи в групі».)

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Основна частина. (Аналітичний етап. Відтворення й узагальнення знань) - до 30 хв.

Кейс 1 «Наукове дослідження»

- На початку навчального року ви дізналися про те, чому на Землі існують пори року. Ці знання нам необхідні сьогодні на уроці. Пригадайте все, що ви про це знаєте. Працювати будемо за алгоритмом №1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Перегляд відео «Уроки мудрої тітоньки Сови».

- Переглянемо відео «Уроки мудрої тітоньки Сови».

 

 

 

 

 

 

 

- Про що повідомила нам тітонька Сова у відео? Обговоріть це у групах. (Про те, що на Землі існують день та ніч і пори року.)

 

Офтальмонологічна пауза.

 

2. Дослід «Природні цикли».

- У календарі є чотири пори року: зима, весна, літо і осінь – це періоди в річному циклі розвитку природи. Ці звичні ритмічні зміни в навколишній природі повторюються з року в рік.

А знаєте, чому змінюються пори року? Чому влітку тепло, а взимку холодно? Чому літні дні довгі, а ночі короткі?

Такі процеси відбуваються тому, що Земля постійно перебуває в русі. Вона обертається навколо Сонця і одночасно обертається навколо своєї уявної осі, по колу, за годинниковою стрілкою. А разом із Землею обертаємося ми і все те, що є на Землі. Напрямок обертання Землі – зліва направо, тобто із заходу на схід, назустріч Сонцю.

Завдяки руху Землі навколо своєї осі відбувається зміна дня й ночі.

Спочатку земна куля повертається до Сонця одним, а потім іншим боком. Щоб це зрозуміти проведемо дослід «Як утворюються природні цикли».

Діти, перед вами, спеціальний лабораторний прилад - телурій. Він демонструє обертання моделі Землі (глобуса) навколо уявної осі та навколо моделі Сонця - лампи. 

- Хто бажає бути моїм дублером та продемонструє дослід «Як утворюються природні цикли»?

(Учитель разом із учнем проводить дослід.)

Дослід: 

Земля обертається навколо своєї уявної осі, тому різні її сторони освітлюються по різному. На освітленому боці Землі – день, на неосвітленому – ніч. Повний оберт навколо своєї осі Земля робить приблизно за 24 години.

А коли Земля обертається навколо Сонця, то змінюються пори року. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за один рік, а точніше за 365 діб 5 год 48 хв 46 с. Якщо ви уважно подивитесь на прилад, то зрозумієте, що вісь Землі не є вертикальною, вона дещо нахилена. Від цього нахилу залежить зміна пори року. Коли Земна куля обертається навколо Сонця, то різні її частини – півкулі – отримують неоднакову кількість тепла.

3. Блиц-опитування.

- А тепер давайте перевіримо, як ви засвоїли матеріал і проведемо блиц-опитування:

1. Чому на планеті відбувається зміна дня і ночі? (Тому, що Земля обертається навколо своєї уявної осі.)

2. Яка головна причина зміни пори року? (Причина у тому, що Земля обертається навколо Сонця.)

3. За який час Земля робить повний оберт навколо уявної осі? (За 24 години Земля робить повний оберт навколо уявної осі.)

4. За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця? (За рік.)

5. Скільки в році діб? (У році 365 діб.)

6. У якому напрямку рухається Земля навколо своєї осі? (Напрямок обертання Землі – зліва направо, або із заходу на схід.)

Висновок: Взимку Земля отримує менше сонячних променів, тому в цю пору стає дуже холодно. А значить, що деяким тваринам складно знайти собі їжу. Через що вони вимушені впадати у тривалий сон. Для них він – адаптація, щоб вижити в несприятливих умовах.

 

Кейс 2 «Природознавство. Тварини»

- Познайомимося з алгоритмом виконання роботи №3.

 

 

 

 

 

 

 

1. Робота з навчальною літературою. Вибір необхідної інформації.

- Виконувати завдання цього кейсу ви будете за сторінками газет «Колосочок», енциклопедії, друкованих текстів. Робота організована в чотирьох групах: «Звірі», «Плазуни», «Комахи» та «Риби». Спікери за командою відкриють конверти та познайомлять групи із назвами тварин, які взимку впадають в тривалий сон, і планом пошуку інформації. Кожна група відшукує інформацію про різни види тварин. На виконання завдання вам відведено 5 хвилин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Вправа «Кубування».

- Дайте відповіді на запитання кубика. Кожна група думає над питанням і дає відповіді.

1 грань. Знання. Демонстрація здобутих знань учнями.

Питання: Які тварини залягають в зимову сплячку?

2 грань. Опис. Демонстрація розуміння учнями вивченого матеріалу та можливості пошуку інформації.

Питання: Як ви розумієте слово сплячка? Відшукайте відповідь у словнику.

3 грань. Порівняння. Учні розподіляють тварин, зображених на малюнках, за відношенням їх до груп з різною тривалістю сну.

Питання: Якої тривалості буває зимова сплячка для різних тварин?

 

 

 

 

 

 

 

4 грань. Аналіз. Учні аналізують поведінку тварин взимку.

Питання: Через які причини звірі в холодну пору року впадають в сплячку?

5 грань. Оригінальне мислення. Учні знаходять творче розв’язання проблеми.

Питання: Порадьте, як вижити взимку тваринам, щоб не залягати в сплячку? Відповідайте про вид тварин, який досліджує ваша група.

6 грань. «За» та «Проти». Висловлювання учнями власних суджень.

Питання: Чи корисна сплячка деяким тваринам? Чому?

(Учні відповідають та обґрунтовують свій вибір.)

Висновок: Отже, з приходом холодів одні тварини змінюють свою зовнішність, готують своє житло і роблять запаси. Деякі змінюють своє місце проживання - відлітають у теплі краї. А інші, щоб пережити холод та голод, взагалі лягають спати. І це дійсно відбувається тому, що холодні й суворі зими накладають свій відбиток на життя і поведінку всіх тварин. З приходом весни тварини прокидаються, потім насолоджуються теплими літніми днями, а восени знову готуються до суворої зими та лютих морозів.

 

Фізкультхвилинка.

 

 

 

 

Кейс 3 «Цікаво дізнатися»

- У кейсі «Цікаво дізнатися» ви виконаєте завдання, в яких обчислите тривалість сплячки тварин, порівняєте температуру їх тіла під час зимового сну. Ці знання у майбутньому знадобляться вам, щоб краще розуміти мешканців природи та допомагати їм.

Організуємо роботу за алгоритмом №3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Учні виконують завдання математичного характеру, обчислюють та дають відповіді на поставлені запитання.)

Висновок: Для людей дуже важливо знати періоди сну деяких тварин. Саме ці знання дозволять нам охороняти природу, а не турбувати її жителів під час вимушеного відпочинку.

 

Кейс 4 «Хвилинка творчості»

- У цьому кейсі пропоную на підготовленому плакаті «Хто спить взимку?» зробити колаж. Для цього кожна група розташовує на ньому малюнки із зображенням тварини, які вони підготували вдома.

Поясніть ваш вибір, чому ви намалювали саме цю тваринку?

 

(Діти заповнюють колаж і обґрунтовують відповіді.)

 

 

ІV. Заключний етап. (Підсумки уроку. Рефлексія) - до 7 хв.

1. Вправа «Кластер»

- Напишіть на кластерах по одному слову, про що ви дізналися на уроці. Повісте кластер на і проговоріть, що саме ви дізналися.

2. Оцініть свою роботу на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.  Домашнє завдання.

Скласти казку на тему «Хто спить взимку?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 листопада
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку