Пояснювальна записка
Метою природничої освітньої галузі для загальної середньої освіти є формування наукового мислення та культури дослідження; розвиток системних уявлень про цілісність та розмаїття природи, утвердження принципів сталого розвитку, ефективної, безпечної і природоохоронної поведінки в довкіллі.
Уроки на природі подобаються маленьким учням насамперед тому, що навчальний процес відбувається на природі, в шкільному парку. На таких уроках відбувається різнобічний розвиток особистості учнів: удосконалюється їх мислення, творча уява, мовлення, допитливість, яка створює мотивацію для здобуття нових знань. Розвиваються також позитивні морально-етичні якості, необхідні майбутнім захисникам природи.
Такі уроки відзначаються ігровим спрямуванням. За формою організації навчання уроки на природі, які я використовую в своїй діяльності, поділяються на : урок – квест, мандрівка парком, урок – гра.
Уроки на природі сприяють:
- підвищенню мотивації учнів до навчання;
- інтенсифікації процесу навчання;
- розвитку особистості учня;
- розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом;
- підвищенню ефективності навчання.
Поставлена мета уроків реалізується шляхом використання інтеракактивних форм навчання: мозковий штурм, «Мікрофон», бліц – турнір, робота в парах , робота в групах. Дидактичні ігри «Знаю, не знаю», «Знайди рослину за малюнком», «Відгадай», «Ти мені - я тобі», гра «Город», «Гра квітник», гра «Продовж речення».
Пропонується практична робота «Висаджування квітів», дослідження розвитку рослин, дослідження різноманітності рослин.
Водночас основною метою є формування природознавчої компетентності учнів на основі засвоєння системи інтегрованих знань про неживу та живу природу, ознайомлення з азами екологічних знань, опанування способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій в різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики.
Урок 1
Тема. Різноманітність рослин. Дерева, кущі, трав'янисті рослини.
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; вчити розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини; розвивати спостережливість, увагу, мислення, мовлення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення природи, любов і бережливе ставлення до природи.
Завдання:
1. Ознайомити учнів з різноманітністю рослинного світу.
2. Розкрити взаємозв’язки між неживою природою і рослинами;
3. Формувати навички дослідницької діяльності, порівнювати, узагальнювати;
4. Формувати здоров’язбережувальну компетентність.
5. Розвивати творче мислення, уміння аналізувати і робити висновки.
Форма проведення: гра – квест прогулянка до шкільного парку.
Обладнання: «Лісовичок», скринька з листом, ілюстрації рослин, «листок настрою»
Ключові компетентності:
вільне володіння державною мовою: уміння усно висловлювати свої думки, почуття, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;
компетентності у галузі природничих наук: формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати;
екологічна компетентність: усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки;
навчання впродовж життя: опанування уміннями навичками, необхідними для подальшого навчання, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;
громадянські та соціальні компетентності: співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, дотримання здорового способу життя.
Очікувані результати
- використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для перетворення усної інформації; ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації; читає правильно та виразно вголос різні тексти (інформаційні тексти );
- лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу; уживає в мовленні порядкові числівники при встановленні порядкового номера об’єкта відносно іншого; прогнозує результат лічби об’єктів навколишнього світу, доступних для спостереження;
- розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини;
- розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування;
- співвідносить об’єкти та явища живої і неживої природи з їхніми зображеннями / описами і навпаки;
- розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо);
- дотримується правил поведінки в довкіллі і пояснює ці правила іншим.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Встаньте, дітки, всі рівненько,
посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарним буде у нас день!
(Діти виходять на прогулянку до шкільного саду)
2. Фенологічні спостереження
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число та день тижня?
- Яке небо сьогодні?
- Чи є вітер? Який він?
- Чи є опади? Які?
- Чи спостерігалися інші явища природи? Які?
- Яка температура повітря сьогодні?
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти подивіться уважно, хто вас зустрічає в саду? ( Лісовичок)
- Як ви вважаєте про що він хоче вам розповісти?
- Лісовичок приніс із собою чарівну скриньку, в ній лежить лист.
Лист від лісовичка.
Доброго дня любі дітки!
Допоможіть мені повернутися до лісу. Навчіться розрізняти рослини за ознаками груп: дерева, кущі та трави. Щоб я повернувся до лісу виконайте завдання, і розшифруйте зачарований вислів.
(Рослини окраса нашого життя.)
III. Вивчення нового матеріалу
Завдання 1. Гра «Знаю, не знаю»
- Назвіть які дерева ростуть у шкільному парку.
- Назву якого дерева ви не знаєте?
- Які ще рослини ростуть в саду? ( кущі)
- Чим вони схожі на дерева і чим відрізняються?
- Які ще рослини ми не назвали? ( трав’янисті рослини)
- Які ознаки трав’янистих рослин?
- Які трав’янисті рослини ви знаєте?
( По закінченню виконання завдання діти дістають із скриньки кленовий листочок, читають слово «Рослини »)
Завдання 2. Гра «Знайди рослину за малюнком»
- Клас об’єднується в групи «Дерева», «Кущі», «Трави».
Кожна команда отримує картки з ілюстраціями рослин.
- За ілюстраціями знайти рослину в парку.
- Доведіть чому це дерево, кущ, трав’яниста рослина.
( По закінченню виконання завдання діти дістають із скриньки березовий листочок, читають слово «окраса »)
Завдання 3. Гра « Відгадай»
За описом знайти рослину. До якої групи рослин належить.
І група. Навесні росте всюди, де є хоч клаптик землі і світить сонечко. Листя у рослини перисто-надрізані або цільні, зібрані в прикореневу розетку. Квітконосна стрілка соковита, циліндрична, порожня всередині, що закінчується одиночної кошиком язичкових яскраво-жовтих квіток. Всі частини рослини містять густий білий молочний сік. Цвіте в травні, плодоносить сім'янками з білим чубчиком - з червня. ( Кульбабка)
- Скільки кульбабок розквітло на галявині? Порахуйте.
- ІІ група. Розлогий кущ. Він чудовий навесні, коли квітує білим цвітом. Цвіту дуже багато, тому майже не видно зелених листочків. Влітку він пишно вкритий зеленими різьбленими листочками. Потім на гілках з’являються кетяги малих круглих ягід. Спочатку вони зеленого кольору. Восени наливаються гіркуватим соком та червоним рум'янцем. Після перших заморозків ягоди морщаться, проте стають дуже солодкими, тому їх полюбляють їсти пташки. (Калина)
- Скільки кущів калини росте в шкільному саду?
- Скільки стовбурів має кущ калина? Порахуйте.
- ІІІ група. Біля нашої школи росте це дерево. У червні-липні дерево вкривається напівзонтиками запашних жовтуватих суцвіть. У кожному — три-п’ять квіток з приквітками. У давнину його називали липцем. Завдяки широкому листу вона у два-три рази більше виділяє кисню, ніж інші дерева. ( Липа)
- Скільки липок росте в шкільному саду? Порахуйте.
( По закінченню виконання завдання діти дістають із скриньки кленовий листочок, читають слово «нашого »)
Завдання 4. Гра « Ти мені - я тобі»
Кожна група по черзі задає питання одна одній. ( по 2 питання)
- Порівняйте стебла дерев і кущів.
- Назвіть трав’янисті рослини, що ростуть у парку.
- Чи може трав’яниста рослина бути вища ніж дерево?
- Чи може дерево бути нижче ніж кущі?
- Скільки стовбурів у куща?
- Які рослини належать до групи «трави»?
( По закінченню виконання завдання діти дістають із скриньки кленовий листочок, читають слово «життя »)
- Поєднайте слова і складіть з них речення.
Рослини окраса нашого життя.
- Ви добре виконали завдання. Лісовичок зможе потрапити до лісу.
V. Рефлексія.
Вибери листочок настрою.
Зелений – гарний настрій.
Жовтий – добрий настрій.
Червоний – поганий настрій.
VІ. Підсумок уроку
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Які групи рослин ви знаєте?
- Назвіть рослини нашого краю.
- Чи потрібні дерева людям?
- Які види дерев ви знаєте?
- У чому полягає головна відмінність будови дерева від будови інших рослин?