Розробка уроку на ШГМ з географії для 6 класу на тему: "Погода, іі елементи, мінливість. Служба погоди."

Про матеріал

Копіювати МОЇ матеріали, опубліковані на сайті, допускається лише зі згоди МОЄЇ!!!

Урок на шкільному географічному майданчику. Ми з вами знаходимось на географічному майданчику, який розташований біля школи на лівому березі річки Прут.

Для майданчика вибрана ділянка без ям, горбів з природними умовами грунту і трав'яною рослинністю. На ньому ми маємо можливість ознайомитися із приладами, виробити практичні вміння і навички спостережливості, а це створює умови для самостійної роботи.

Шкільний географічний майданчик являє собою "лабораторію під відкритим небом". Працюючи на ньому ми можемо спостерігати за явищами, які відбуваються в географічному середовищі, а це дуже і дуже цікаво. А наші знання і вміння будуть необхідні для практичного застосування їх в житті.


Перегляд файлу

6 клас

Урок на шкільному географічному майданчику

 

Тема уроку: Погода, іі елементи, мінливість. Служба погоди.

 

Мета уроку: Сформулювати поняття про погоду, її елементи, ознайомити з метеорологічними приладами та їх роботою на географічному майданчику, ведення щоденників та календаря погоди на практиці, встановити причини зміни погоди;

Розвивати навички роботи метеорологічними приладами, спостережливість за погодою, логічне мислення, уміння створювати образ краси природи рідного краю;

Виховувати інтерес до пізнання навколишнього середовища, толерантність у співпраці при роботі в парках, малих і великих групах, розуміння важливості та бережливого ставлення до навколишнього світу.

 

Обладнання: Загальношкільний календар та щоденники спостережень за погодою, географічний майданчик, метеорологічні прилади, картина природи, довідкова література, музична пауза, кросворд, глобус.

 

Тип уроку: засвоєння навичок і вмінь

 

Гасло уроку :

 

                       Радість бачити і розуміти

                      є найпрекраснішим даром природи.

                                                                                   А. Ейнштейн

Хід уроку

І. Організаційний момент

- привітання

-  синоптик повідомляє про погоду сьогоднішнього дня

 ( учні простежують у своїх щоденниках погоди)

 

Етапи уроку:

1. Наші мрії.

2. Складова всього живого - атмосферне повітря.

3.  Погода. Характеристика складників стану погоди. Причини зміни погоди. Д/з § 27,' ст.137.

4. Робота в парах над термінами: погода, синоптики, метеорологічні станції,метеорологія

5.  Пр. р. Ознайомлення з метеорологічними приладами ( робота на ШГМ в групах).

6. Автотренінг.

7. Гра „Закінчити речення". Кросворд: „Погода. - Д/з Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди:

для дівчаток - прикмети покращення погоди для хлопчиків - прикмети погіршення погоди.

8. Твір - мініатюра „ Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою.

9. Завдання для душі і бажанням.

 

II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

 

       Всі ми живемо одній на планеті - Земля. (демонстрування на глобусі, що світиться).

Кожного дня ви відчиняєте двері своєї домівки. По один її бік - ваш домашній світ: родина, дитинство, а по інший бік - світ зовнішній. Цей світ величезний. А ім'я йому - природа. Спілкування з нею дає ним радість життя. А це насамперед є наше здоров'я.

 

    Земля наш спільний дім. Саме їй ми зобов'язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю.

 

   - А якою би ви хотіли бачити нашу планету?

 

Спробуймо намалювати картина, де б передавались ваші мрії. для цього назвемо п'ять ключових елементів: (картина закрита 5 смужками і зверху надписуємо ключові елементи).

 

1. блакитне небо

2. прозоре повітря                                                     ( картина)

3. чиста вода

4. рослинний світ

5. тваринний світ

 

А зараз перевіряємо, чи збігаються ваші мрії із зображенням на картині.

 

 Отже, в більшості наші погляди збігаються. Перед ними неповторна краса природи, яку потрібно не тільки любити, але й оберігати, примножувати! Перш за все, для створення цього ідеалу, необхідна найважливіша складова всього живого – п о в і т р я .

 

А повітряну оболонку називають? Атмосферою! (хором)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Отже, повторимо вивчену тему : Атмосфера та її будова.

Запрошую одного учня до дошки

 

Завдання: Скласти сенкан до слова. яке позначає тему.

                                                                                           Яке це слово?   ПОВІТРЯ

 

Перший рядок - слово, яке позначає тему (іменник)

Другий рядок - опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)

Тертій рядок - називає дію, пов'язану з темою (три дієслова)

Четвертий рядок - речення з чотирьох слів, що висловлює основну думку теми.

П'ятий рядок - одне слово - іменник, синонім до першого слова (у ньому висловлюється сутність теми, ніби робить підсумок).

 

Сенкан

1. Повітря

2. Безбарвне, прозоре

3. Огортає, займає, набуває

4. Повітря - основа всього живого

5.Життя.

 

- Як називають повітряну оболонку Землі?

Атмосферою

( Оцінка, мотивація її)

 

- А ми тим часом працюємо разом.

Фронтальне опитування (бесіда по запитаннях) Учні відкривають атлас.

 

 1. Пригадаємо що називають атмосферою?

Атмосфера - повітряна оболонка Землі, пов'язана з нею силою тяжіння і тому

бере участь у її добовому і річному русі. Це верхня і найменш щільна з усіх оболонок.

 2. Який склад атмосферного повітря?

Повітря атмосфери - є сумішшю багатьох газів. Біля поверхні Землі в повітрі

найбільшу частину займає азот 78 % , кисню 21 % , а також входять вуглекислий газ, водяна пара та інші гази які становлять близько

1 %.

      3. Яка роль кожного із складників повітря?

Кожний газ відіграє дуже велику роль у житті планети. Без кисню неможливе дихання, забезпечує горіння. Азот входить до складу багатьох білків - речовин, що відрізняють живе від не живого. Вуглекислий газ - "утеплювач" Землі, він пропускає сонячні промені, але затримує тепло Землі, бере участь у процесі фотосинтезу.

 

4. З яких шарів складається атмосфера?

 

Атмосфера має шарову будову. Кожний шар відрізняється щільністю повітря, вмістом водяної пари, температурою та іншими особливостями. Найвищий і найщільніший шар атмосфери - тропосфера.

Тут знаходиться основна частина повітря. Вище тропосфери розташована стратосфера. Вище стратосфери розміщені верхні шари атмосфери, які є перехідною областю від атмосфери до космічного простору.

 

 5. Яке значення має атмосфера?

 

Атмосферне повітря - найбільше багатство. Без нього живі істоти не можуть прожити й кількох хвилин. Повітряна оболонка захищає нашу Землю від перегрівання вдень і переохолодження вночі. Від прозорості повітря залежить наше здоров'я, стан рослинного і тваринного світу, води і фунтів.

6. Що ви можете сказати про взаємодію людини і атмосфери?

 

 Атмосфера потребує охорони. Тому, що щороку в атмосферу надходить набагато більше вуглекислого газу, ніж його можуть поглинути всі рослини Землі. Людина вирубує ліси, автомобілі виділяють вихлопні гази і зменшують кількість кисню в атмосфері. Необхідно розв'язати проблему охорони повітря, усунувши причини його забруднення. для транспорту знайти нові види палива, які не забруднюють атмосферу. На фабриках і заводах впроваджувати очисні споруди. Ліси взяти під охорону, збільшити їх насадження - це покращить стан повітря.

 

- Чи є цікаві дані в довідкового бюро?

 

Довідкове бюро:

 

                             На одну добу людині потрібно:

                             до двох літрів води,

                             до двох кілограмів їжі

                             близько 25 кг повітря.

                                                                  ( Оцінки, мотивація їх)

IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, перегляд матеріалів підручника, запис домашнього завдання.

 

                                                                  (на дощі і в щоденники Д/З § 27, СТ. 137.)

 

V. Сприйняття і осмислення матеріалу.

 

Погода ... Скільки загадковості в цьому слові. Життя кожного із нас залежить від погоди, і наше завдання навчитися уважно спостерігати за нею.

 

- Кожного ранку ми виглядаємо у вікно, для чого?

( Щоб дізнатися, що відбувається у природі сьогодні)

 

- А що залежить від того, що ми побачимо?

( Залежить як ми будемо одягнуті, коли підемо до школи)

 

Якщо вести спостереження за погодою систематично, то можна зрозуміти, як і чому змінюється погода і навіть передбачити її зміни у наступні дні. Тому з перших днів навчання ми проводжуємо вести календар 1 щоденники спостережень за погодою.

 

- Спостерігаючи за погодую, що ви помітили?

( Що вона дуже мінлива)

 

Так. Отже, погода змінюється протягом дня. Неоднаково буває в різних частинах району чи області (демонстрація на макеті області)

 

 Ми вже знаємо, що повітряна оболонка огортає всю земну кулю, і що ми живемо на дні повітряного океану. Ось тут і формується погода.

 

  • То що ж називають погодою?
  • Завдання  працюємо в парах над поняттям

 

Прочитаємо в підручнику на ст. 138. складаємо відповіді, записуємо. І так зачитуємо.

Погода - це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці.       (отож повторимо разом, учень ще раз повторить)

 

- А що ж нас цікавить при визначені погоди?

 

Подивимось на спинки своїх крісел! І побачимо хто спостережливіший? У декого прикріплений стікер з назвами того, що нас цікавить. Отже, відліплюємо і зачитаємо..., та прикріпляємо до схеми - малюнка. Молодці. Отже, це є основні характеристики складників стану погоди, які змінюються у часі і у просторі. Всі показники стану повітря взаємопов'язані і зміна одного з них приводить до зміни всіх інших.

Знаючи ці закономірності, можна передбачити погоду на найближчий час і прогнозувати на майбутнє. Головна причина зміни погоди постійне переміщення повітря через нерівномірність нагрівання земної поверхні сонцем.

 

 

 

Основні характеристики стану погоди.

1. Хмарність

2. Опади

3. Температура повітря

4. Сила і напрям вітру

5. Вологість повітря

6. Атмосферний тиск.

 

 Цілодобово зa ними ведуть спостереження синоптики.

 

- Хто такі синоптики?

 

Завдання:    далі працюємо в парах над поняттями згадаємо за 5 клас та записуємо в зошити. Отже, озвучимо згадане за 5 клас.

 

Синоптики - це люди, які працюють на метеорологічних станціях.

 

- Просимо доповнення із довідкового бюро!

 

Довідкове бюро:

 

Назва цієї професії перекладається з грецької, що в перекладі означає" здатний все оглянути. "

 

Що називають метеорологічними станціями?

 

За допомогою у визначені поняття звернемось знову до довідкового бюро.

 

Довідкове бюро:

 

Метеорологічні станції - спеціальні майданчики, де встановлені різноманітні прилади; за допомогою яких можна дізнатися про прогноз погоди.

 

В атмосфері відбувається дуже багато складних явищ. Деякі ще не достатньо вивчені, хоча над ними працює окрема наука, яка називається метерологією.

                                                                                            (повтoримо разом)

 

 Завдання:

 

 продовжуємо роботу в парах над поняттями

Прочитаємо в підручнику на ст. 138. записуємо в зошит, отже зачитаємо...

 

Наука, що вивчає зміни основних показників стану повітря, називається метеорологією.              

 

- Чи є доповнення в довідковому бюро?

 

Метеорологія - в перекладі з грецької означає "наука небесних явищ"

 

Отже, спостерігаючи за погодою і її характеристиками необхідні різноманітні прилади, які встановлені на спеціальних майданчиках, прикладом якого є наш географічний майданчик.

 

Зараз ми з вами виконаємо практичну роботу на місцевості географічного майданчика з метою ознайомлення з метеорологічними приладами.

 

VІ. Формування елементарних навиків.

 

Ми з вами знаходимось на географічному майданчику, який розташований біля школи на лівому березі річки Прут.

 

Для майданчика вибрана ділянка без ям, горбів з природними умовами грунту і трав'яною рослинністю. На ньому ми маємо можливість ознайомитися із приладами, виробити практичні вміння і навички спостережливості, а це створює умови для самостійної роботи.

 

Так, наприклад, Вам на сьогодні було випереджальне домашнє завдання:

 

Д/з: об'єднатись в групи, віднайти серед всіх приладів ті, що визначають основні характеристики стану погоди.

 

Прошу назвати ці прилади. Яка їх будова та яке їх призначення???

 

І група

 

 Ф л ю г е р - прилад, призначений для вимірювання напряму та сили вітру.

Встановлений на металевому стовпі на висоті 1 Ом. для того, щоб використовувати стовп як висотомір, він пофарбований через кожний метр білим і голубим кольорами.

Прилад встановлений на відкритому місці так, щоб вітер не затримувався високими будівлями і деревами.

 

ІІ група

 

Н е ф о с к о п - прилад, призначений для визначення хмарності неба.

Складається з металевих прутів і трубок на чотирьох стовпчиках. Ставши в центр нефоскопа, побачимо небозвід, розділений на сектори. Число секторів укритими хмарами, покаже ступінь хмарності неба.

 

ІІІ група

 

 М е т е о б у д к а - призначена для розміщення в ній метеоприладів: термометра – для визначення температури повітря у час коли вона близька до середньодобової 0 9 годині ранку; барометр - призначений для визначення тику; гігрометр - призначений для визначення вологості повітря. Метеобудка виготовлена із дерев'яних дощок і брусків.

 

ІV група

 

 О п а д о м і р - служить для вимірювання кількості опадів в різні періоди:

а) короткочасні опади вимірюють одразу після їх припинення;

б) довготривалі вимірюють два рази на добу: о 8 - ій год, 15 - ій год. Коли опади в твердому стані, слід перетворити в рідкий і після виміряти мензуркою чи лінійкою. Опадомір складається з циліндрового відра та захисних тa конусоподібних пластин.

Молодці! ( Оцінки і мотивація їх)

Шкільний географічний майданчик являє собою "лабораторію під відкритим небом". Працюючи на ньому ми можемо спостерігати за явищами, які відбуваються в географічному середовищі, а це дуже і дуже цікаво. Ваші знання і вміння необхідні для практичного застосування їх в житті. А зараз повертаємось в кабінет.

 

VII. Хвилина відпочинку. Автотренінг.

 

Я бачу, що ви стомились!               (під музику)

Ну , а зараз відпочинемо разом.

Сядьмо зручно поглянемо на картину і проникнемо в красу природи рідного краю заплющивши очі та простежуємо:

 

як ми вдихаємо чисте повітря, вітерець гладить наші голівки,

ним вслід усміхається сонечко і дзюркоче струмок ніби розмовляє з нами.

Наші руки торкаються рослин і ми чуємо мелодійні голоси птахів.

Це неповторний світ, у якому живемо ми.

 

А зараз прокидаймось, любі друзі від цих прекрасних емоцій.

 

VIII. Узагальнення і систематизація знань.

Пригадаймо, з якими метеорологічними приладами ми ознайомились сьогодні на уроці і розв'яжемо кросворд" ПОГОДА"

А для цього у кожного із вас на парті є листок із грою, яка називається "закінчити речення.

Ваше завдання як найшвидше закінчити речення ( замість крапок вписати назву приклада та записати біля дошки у кросворд) .

 

1) Як називається прилад для визначення кількості опадів? (опадомір)

2) Яким приладом вимірюють температуру повітря? (термометром)

3) Чим вимірюють напрям і силу вітру? (флюгером)

4) Хмарність неба визначають? (нефоскопом)

5) Де розміщені ці прилади? (на майданчику)

6) Як називають його? (географічний)

кросворд

 

Отже,

 - Що називають погодою?

Погода - це стан атмосфери біля земної поверхні в даному місці і в даний час.

Записуємо Д/З

Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди: для дівчаток ­- покращення погоди; для хлопчиків - прикмети погіршення погоди.

 

А зараз послухаємо твір - мініатюру, написаний ученицею:

 

" Мій емоційний стан у зв' язку з різною погодою. "

Мій настрій дуже подібний до погоди - такий же мінливий і , буває примхливий. Коли я впевнена в собі і спокійна, перед моїми очима постають вечірні сутінки і захід сонця. Коли мені весело - здається, що це саме сонечко посміхається до мене. А от коли відчуваю розчарування, я стаю колючою, мов крижинка. Моя злість - це літня гpоза, що випадає зливовим дощем чи градом, але дуже швидко минає. І тоді на зміну їй приходять сумніви і невпевненість - ніби я іду в ожеледицю вулицею. Коли ж у мене настрій мрійливий, то це пухнастий, лапатий сніг, що легко, елегантно і красиво падає на землю.

(Оцінка, мотивація її)

 

ІХ. Підсумки уроку.

1. Над якою темою ми сьогодні ми працювали?

2. ШО ми дізналися на уроці!

- про ОСНОВНІ характеристики погоди,

- вивчили НОВІ поняття,

- побували на географічному майданчику,

- ознайомилися з метеорологічними приладами,

- послухали твір - мініатюру "Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою"

 

X. Д/З

 

1) Завдання для душі: частіше дивіться на зорі, захоплюйтесь красою природи, прагніть стати її частиною, тоді і навколишнє середовище і ваше здоров'я будуть покращуватись.

 

2) За бажанням: намалювати свій емоційний стан і вигляді якогось предмета.

 

1

 

doc
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку