Копіювати МОЇ матеріали, опубліковані на сайті, допускається лише зі згоди МОЄЇ!!!
Урок на шкільному географічному майданчику. Ми з вами знаходимось на географічному майданчику, який розташований біля школи на лівому березі річки Прут.
Для майданчика вибрана ділянка без ям, горбів з природними умовами грунту і трав'яною рослинністю. На ньому ми маємо можливість ознайомитися із приладами, виробити практичні вміння і навички спостережливості, а це створює умови для самостійної роботи.
Шкільний географічний майданчик являє собою "лабораторію під відкритим небом". Працюючи на ньому ми можемо спостерігати за явищами, які відбуваються в географічному середовищі, а це дуже і дуже цікаво. А наші знання і вміння будуть необхідні для практичного застосування їх в житті.
6 клас
Урок на шкільному географічному майданчику
Тема уроку: Погода, іі елементи, мінливість. Служба погоди.
Мета уроку: Сформулювати поняття про погоду, її елементи, ознайомити з метеорологічними приладами та їх роботою на географічному майданчику, ведення щоденників та календаря погоди на практиці, встановити причини зміни погоди;
Розвивати навички роботи метеорологічними приладами, спостережливість за погодою, логічне мислення, уміння створювати образ краси природи рідного краю;
Виховувати інтерес до пізнання навколишнього середовища, толерантність у співпраці при роботі в парках, малих і великих групах, розуміння важливості та бережливого ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: Загальношкільний календар та щоденники спостережень за погодою, географічний майданчик, метеорологічні прилади, картина природи, довідкова література, музична пауза, кросворд, глобус.
Тип уроку: засвоєння навичок і вмінь
Гасло уроку :
Радість бачити і розуміти
є найпрекраснішим даром природи.
А. Ейнштейн
Хід уроку
І. Організаційний момент
- привітання
- синоптик повідомляє про погоду сьогоднішнього дня
( учні простежують у своїх щоденниках погоди)
Етапи уроку:
1. Наші мрії.
2. Складова всього живого - атмосферне повітря.
3. Погода. Характеристика складників стану погоди. Причини зміни погоди. Д/з § 27,' ст.137.
4. Робота в парах над термінами: погода, синоптики, метеорологічні станції,метеорологія
5. Пр. р. Ознайомлення з метеорологічними приладами ( робота на ШГМ в групах).
6. Автотренінг.
7. Гра „Закінчити речення". Кросворд: „Погода. - Д/з Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди:
для дівчаток - прикмети покращення погоди для хлопчиків - прикмети погіршення погоди.
8. Твір - мініатюра „ Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою.
9. Завдання для душі і бажанням.
II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Всі ми живемо одній на планеті - Земля. (демонстрування на глобусі, що світиться).
Кожного дня ви відчиняєте двері своєї домівки. По один її бік - ваш домашній світ: родина, дитинство, а по інший бік - світ зовнішній. Цей світ величезний. А ім'я йому - природа. Спілкування з нею дає ним радість життя. А це насамперед є наше здоров'я.
Земля наш спільний дім. Саме їй ми зобов'язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю.
- А якою би ви хотіли бачити нашу планету?
Спробуймо намалювати картина, де б передавались ваші мрії. для цього назвемо п'ять ключових елементів: (картина закрита 5 смужками і зверху надписуємо ключові елементи).
1. блакитне небо
2. прозоре повітря ( картина)
3. чиста вода
4. рослинний світ
5. тваринний світ
А зараз перевіряємо, чи збігаються ваші мрії із зображенням на картині.
Отже, в більшості наші погляди збігаються. Перед ними неповторна краса природи, яку потрібно не тільки любити, але й оберігати, примножувати! Перш за все, для створення цього ідеалу, необхідна найважливіша складова всього живого – п о в і т р я .
А повітряну оболонку називають? Атмосферою! (хором)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Отже, повторимо вивчену тему : Атмосфера та її будова.
Запрошую одного учня до дошки
Завдання: Скласти сенкан до слова. яке позначає тему.
Яке це слово? ПОВІТРЯ
Перший рядок - слово, яке позначає тему (іменник)
Другий рядок - опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
Тертій рядок - називає дію, пов'язану з темою (три дієслова)
Четвертий рядок - речення з чотирьох слів, що висловлює основну думку теми.
П'ятий рядок - одне слово - іменник, синонім до першого слова (у ньому висловлюється сутність теми, ніби робить підсумок).
Сенкан
1. Повітря
2. Безбарвне, прозоре
3. Огортає, займає, набуває
4. Повітря - основа всього живого
5.Життя.
- Як називають повітряну оболонку Землі?
Атмосферою
( Оцінка, мотивація її)
- А ми тим часом працюємо разом.
Фронтальне опитування (бесіда по запитаннях) Учні відкривають атлас.
1. Пригадаємо що називають атмосферою?
Атмосфера - повітряна оболонка Землі, пов'язана з нею силою тяжіння і тому
бере участь у її добовому і річному русі. Це верхня і найменш щільна з усіх оболонок.
2. Який склад атмосферного повітря?
Повітря атмосфери - є сумішшю багатьох газів. Біля поверхні Землі в повітрі
найбільшу частину займає азот 78 % , кисню 21 % , а також входять вуглекислий газ, водяна пара та інші гази які становлять близько
1 %.
3. Яка роль кожного із складників повітря?
Кожний газ відіграє дуже велику роль у житті планети. Без кисню неможливе дихання, забезпечує горіння. Азот входить до складу багатьох білків - речовин, що відрізняють живе від не живого. Вуглекислий газ - "утеплювач" Землі, він пропускає сонячні промені, але затримує тепло Землі, бере участь у процесі фотосинтезу.
4. З яких шарів складається атмосфера?
Атмосфера має шарову будову. Кожний шар відрізняється щільністю повітря, вмістом водяної пари, температурою та іншими особливостями. Найвищий і найщільніший шар атмосфери - тропосфера.
Тут знаходиться основна частина повітря. Вище тропосфери розташована стратосфера. Вище стратосфери розміщені верхні шари атмосфери, які є перехідною областю від атмосфери до космічного простору.
5. Яке значення має атмосфера?
Атмосферне повітря - найбільше багатство. Без нього живі істоти не можуть прожити й кількох хвилин. Повітряна оболонка захищає нашу Землю від перегрівання вдень і переохолодження вночі. Від прозорості повітря залежить наше здоров'я, стан рослинного і тваринного світу, води і фунтів.
6. Що ви можете сказати про взаємодію людини і атмосфери?
Атмосфера потребує охорони. Тому, що щороку в атмосферу надходить набагато більше вуглекислого газу, ніж його можуть поглинути всі рослини Землі. Людина вирубує ліси, автомобілі виділяють вихлопні гази і зменшують кількість кисню в атмосфері. Необхідно розв'язати проблему охорони повітря, усунувши причини його забруднення. для транспорту знайти нові види палива, які не забруднюють атмосферу. На фабриках і заводах впроваджувати очисні споруди. Ліси взяти під охорону, збільшити їх насадження - це покращить стан повітря.
- Чи є цікаві дані в довідкового бюро?
Довідкове бюро:
На одну добу людині потрібно:
до двох літрів води,
до двох кілограмів їжі
близько 25 кг повітря.
( Оцінки, мотивація їх)
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, перегляд матеріалів підручника, запис домашнього завдання.
(на дощі і в щоденники Д/З § 27, СТ. 137.)
V. Сприйняття і осмислення матеріалу.
Погода ... Скільки загадковості в цьому слові. Життя кожного із нас залежить від погоди, і наше завдання навчитися уважно спостерігати за нею.
- Кожного ранку ми виглядаємо у вікно, для чого?
( Щоб дізнатися, що відбувається у природі сьогодні)
- А що залежить від того, що ми побачимо?
( Залежить як ми будемо одягнуті, коли підемо до школи)
Якщо вести спостереження за погодою систематично, то можна зрозуміти, як і чому змінюється погода і навіть передбачити її зміни у наступні дні. Тому з перших днів навчання ми проводжуємо вести календар 1 щоденники спостережень за погодою.
- Спостерігаючи за погодую, що ви помітили?
( Що вона дуже мінлива)
Так. Отже, погода змінюється протягом дня. Неоднаково буває в різних частинах району чи області (демонстрація на макеті області)
Ми вже знаємо, що повітряна оболонка огортає всю земну кулю, і що ми живемо на дні повітряного океану. Ось тут і формується погода.
Прочитаємо в підручнику на ст. 138. складаємо відповіді, записуємо. І так зачитуємо.
Погода - це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці. (отож повторимо разом, учень ще раз повторить)
- А що ж нас цікавить при визначені погоди?
Подивимось на спинки своїх крісел! І побачимо хто спостережливіший? У декого прикріплений стікер з назвами того, що нас цікавить. Отже, відліплюємо і зачитаємо..., та прикріпляємо до схеми - малюнка. Молодці. Отже, це є основні характеристики складників стану погоди, які змінюються у часі і у просторі. Всі показники стану повітря взаємопов'язані і зміна одного з них приводить до зміни всіх інших.
Знаючи ці закономірності, можна передбачити погоду на найближчий час і прогнозувати на майбутнє. Головна причина зміни погоди постійне переміщення повітря через нерівномірність нагрівання земної поверхні сонцем.
Основні характеристики стану погоди.
1. Хмарність
2. Опади
3. Температура повітря
4. Сила і напрям вітру
5. Вологість повітря
6. Атмосферний тиск.
Цілодобово зa ними ведуть спостереження синоптики.
- Хто такі синоптики?
Завдання: далі працюємо в парах над поняттями згадаємо за 5 клас та записуємо в зошити. Отже, озвучимо згадане за 5 клас.
Синоптики - це люди, які працюють на метеорологічних станціях.
- Просимо доповнення із довідкового бюро!
Довідкове бюро:
Назва цієї професії перекладається з грецької, що в перекладі означає" здатний все оглянути. "
Що називають метеорологічними станціями?
За допомогою у визначені поняття звернемось знову до довідкового бюро.
Довідкове бюро:
Метеорологічні станції - спеціальні майданчики, де встановлені різноманітні прилади; за допомогою яких можна дізнатися про прогноз погоди.
В атмосфері відбувається дуже багато складних явищ. Деякі ще не достатньо вивчені, хоча над ними працює окрема наука, яка називається метерологією.
(повтoримо разом)
Завдання:
продовжуємо роботу в парах над поняттями
Прочитаємо в підручнику на ст. 138. записуємо в зошит, отже зачитаємо...
Наука, що вивчає зміни основних показників стану повітря, називається метеорологією.
- Чи є доповнення в довідковому бюро?
Метеорологія - в перекладі з грецької означає "наука небесних явищ"
Отже, спостерігаючи за погодою і її характеристиками необхідні різноманітні прилади, які встановлені на спеціальних майданчиках, прикладом якого є наш географічний майданчик.
Зараз ми з вами виконаємо практичну роботу на місцевості географічного майданчика з метою ознайомлення з метеорологічними приладами.
VІ. Формування елементарних навиків.
Ми з вами знаходимось на географічному майданчику, який розташований біля школи на лівому березі річки Прут.
Для майданчика вибрана ділянка без ям, горбів з природними умовами грунту і трав'яною рослинністю. На ньому ми маємо можливість ознайомитися із приладами, виробити практичні вміння і навички спостережливості, а це створює умови для самостійної роботи.
Так, наприклад, Вам на сьогодні було випереджальне домашнє завдання:
Д/з: об'єднатись в групи, віднайти серед всіх приладів ті, що визначають основні характеристики стану погоди.
Прошу назвати ці прилади. Яка їх будова та яке їх призначення???
І група
Ф л ю г е р - прилад, призначений для вимірювання напряму та сили вітру.
Встановлений на металевому стовпі на висоті 1 Ом. для того, щоб використовувати стовп як висотомір, він пофарбований через кожний метр білим і голубим кольорами.
Прилад встановлений на відкритому місці так, щоб вітер не затримувався високими будівлями і деревами.
ІІ група
Н е ф о с к о п - прилад, призначений для визначення хмарності неба.
Складається з металевих прутів і трубок на чотирьох стовпчиках. Ставши в центр нефоскопа, побачимо небозвід, розділений на сектори. Число секторів укритими хмарами, покаже ступінь хмарності неба.
ІІІ група
М е т е о б у д к а - призначена для розміщення в ній метеоприладів: термометра – для визначення температури повітря у час коли вона близька до середньодобової 0 9 годині ранку; барометр - призначений для визначення тику; гігрометр - призначений для визначення вологості повітря. Метеобудка виготовлена із дерев'яних дощок і брусків.
ІV група
О п а д о м і р - служить для вимірювання кількості опадів в різні періоди:
а) короткочасні опади вимірюють одразу після їх припинення;
б) довготривалі вимірюють два рази на добу: о 8 - ій год, 15 - ій год. Коли опади в твердому стані, слід перетворити в рідкий і після виміряти мензуркою чи лінійкою. Опадомір складається з циліндрового відра та захисних тa конусоподібних пластин.
Молодці! ( Оцінки і мотивація їх)
Шкільний географічний майданчик являє собою "лабораторію під відкритим небом". Працюючи на ньому ми можемо спостерігати за явищами, які відбуваються в географічному середовищі, а це дуже і дуже цікаво. Ваші знання і вміння необхідні для практичного застосування їх в житті. А зараз повертаємось в кабінет.
VII. Хвилина відпочинку. Автотренінг.
Я бачу, що ви стомились! (під музику)
Ну , а зараз відпочинемо разом.
Сядьмо зручно поглянемо на картину і проникнемо в красу природи рідного краю заплющивши очі та простежуємо:
як ми вдихаємо чисте повітря, вітерець гладить наші голівки,
ним вслід усміхається сонечко і дзюркоче струмок ніби розмовляє з нами.
Наші руки торкаються рослин і ми чуємо мелодійні голоси птахів.
Це неповторний світ, у якому живемо ми.
А зараз прокидаймось, любі друзі від цих прекрасних емоцій.
VIII. Узагальнення і систематизація знань.
Пригадаймо, з якими метеорологічними приладами ми ознайомились сьогодні на уроці і розв'яжемо кросворд" ПОГОДА"
А для цього у кожного із вас на парті є листок із грою, яка називається "закінчити речення.
Ваше завдання як найшвидше закінчити речення ( замість крапок вписати назву приклада та записати біля дошки у кросворд) .
1) Як називається прилад для визначення кількості опадів? (опадомір)
2) Яким приладом вимірюють температуру повітря? (термометром)
3) Чим вимірюють напрям і силу вітру? (флюгером)
4) Хмарність неба визначають? (нефоскопом)
5) Де розміщені ці прилади? (на майданчику)
6) Як називають його? (географічний)
кросворд
Отже,
- Що називають погодою?
Погода - це стан атмосфери біля земної поверхні в даному місці і в даний час.
Записуємо Д/З
Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди: для дівчаток - покращення погоди; для хлопчиків - прикмети погіршення погоди.
А зараз послухаємо твір - мініатюру, написаний ученицею:
" Мій емоційний стан у зв' язку з різною погодою. "
Мій настрій дуже подібний до погоди - такий же мінливий і , буває примхливий. Коли я впевнена в собі і спокійна, перед моїми очима постають вечірні сутінки і захід сонця. Коли мені весело - здається, що це саме сонечко посміхається до мене. А от коли відчуваю розчарування, я стаю колючою, мов крижинка. Моя злість - це літня гpоза, що випадає зливовим дощем чи градом, але дуже швидко минає. І тоді на зміну їй приходять сумніви і невпевненість - ніби я іду в ожеледицю вулицею. Коли ж у мене настрій мрійливий, то це пухнастий, лапатий сніг, що легко, елегантно і красиво падає на землю.
(Оцінка, мотивація її)
ІХ. Підсумки уроку.
1. Над якою темою ми сьогодні ми працювали?
2. ШО ми дізналися на уроці!
- про ОСНОВНІ характеристики погоди,
- вивчили НОВІ поняття,
- побували на географічному майданчику,
- ознайомилися з метеорологічними приладами,
- послухали твір - мініатюру "Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою"
X. Д/З
1) Завдання для душі: частіше дивіться на зорі, захоплюйтесь красою природи, прагніть стати її частиною, тоді і навколишнє середовище і ваше здоров'я будуть покращуватись.
2) За бажанням: намалювати свій емоційний стан і вигляді якогось предмета.
1