Урок на тему "Алкани та алкени. Їх будова та властивості" для учнів 9 класу

Про матеріал

Матеріал розроблений як опорний конспект для вивчення будови та номенклатури насичених та ненасичених вуглеводнів методом порівняння. У конспекті є опис лабораторного досліду - виготовлення моделей атома (із пластиліну).

Перегляд файлу

Конспект уроку 11 класу на тему «Алкани та алкени. Їх будова та властивості» (Урок №7)

Мета: а) навчальна: формування знань учнів про алкани та алкени, їх будову та властивості;

б) виховна: виховати в учнів вміння працювати в колективі, поважати відповіді один одного та вчителя, виховати вміння правильно вести себе на уроці та підтримувати інших;

в) розвивальна: розвинути в учнів уважність, вміння конспектувати навчальний матеріал.

Тип уроку: Урок вивчення учнями нового матеріалу та набування нових вмінь

Вид уроку: лекція з елементами бесіди

Методи: бесіда, розповідь з демонстраціями

Обладнання: дошка, конспект.

План уроку

Етапи уроку

Методи проведення

Тривалість, хв

1

Актуалізація опорних знань

фронтальне опитування

5

2

Постановка проблеми і мотивація навчальної діяльності

розповідь вчителя

2

3

Вивчення нового матеріалу

розповідь вчителя з демонстраціями

33

4

Осмислення знань

бесіда

3

5

Домашнє завдання

розповідь вчителя

2

 

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань:

1. Яку валентність проявляє атом Карбону в органічних сполуках?

2. Як класифікають ациклічні органічні сполуки?

3. Яка загальна формула алканів?

ІІ. Сьогоднішній урок присвячується вивченню двох класів органічних сполук – алканів та алкенів.

ІІІ. Вуглеводні – це органічні речовини, що складаються з Карбону й Гідрогену. Класифікацію вуглеводнів ми розглядали раніше.

Розглянемо саме насичені вуглеводні (алкани) та з ненасичених - алкени. Розпочнемо із гомологічного ряду вуглеводнів. Що таке гомологія? Гомологія – це явище існування подібних за будовою та властивостями органічних речовин, що відрізняються на одну або декілька груп СН2– (гомологічних різниць). Речовини, що входять до одного гомологічного ряду, – гомологи. Відповідно до цих визначень запишемо гомологічний ряд алканів, користуючись загальною формулою для них:

СН4 – метан

С2Н6 – етан

С3Н8 – пропан

С4Н10 – бутан і т. д.

Тепер зобразимо на дошці структурні формули для перших чотирьох представників гомологічного ряду.

Названі вище алкани мають нерозгалуджену будову. Це нормальні вуглеводні. Якщо говорити про розгалуджені вуглеводні, то варто знати про первинні, вторинні, третинні та четвертинні вуглеводні. Якщо атом Карбону безпосередньо сполучений з одним сусіднм карбоновим атомом, то це первинний атом Карбону, з двома сусідніми – вторинний, з трьома – третинний, з чотирьма – четвертинний.

А молекула метану є четвертинним вуглеводнем? (Ні, оскільки атом Карбону безпосередньо сполучений з чотирма атомами Гідрогену, а не іншими атомами Карбону).

Аналогічно спробуємо записати представники алкенів. Та перед цим згадаємо, що таке алкени? Це органічні речовини, між атомами Карбону яких наявний один подвійний хімічний звязок. А що ж таке «подвійний ХЗ»? Це зв’язок, який складається із одного σ-зв’язку та одного П-зв’язку, що утворюються за рахунок перекривання відповідних орбіталей молекул. Про це ми говорили на попередніх уроках. Користуючись загальною формулою для алкенів, запишемо гомологічний ряд алкенів. 

Спробуємо назвати насичені вуглеводні за систематичною номенклатурою:

По аналогії спробуємо назвати алкени, памятаючи, що закінчення -ан міняємо на –ен.

Лабораторний дослід №1. Виготовлення моделей молекул алканів.

Фізичні властивості насичених вуглеводнів, як і інших органічних сполук, зумовлені їх складом і будовою. Насичені вуглеводні з числом атомів вуглецю від 1 до 4 за звичайних умов – газоподібні речовини, від С5 до С16 – рідини, а вище – тверді речовини.

Тепмература кипіння та плавлення їх, а також густина зростають із збільшенням молекулярної маси. Газоподібні і тверді насичені вуглеводні не мають запаху, рідкі – мають характерний запах бензину і гасу.

Насичені вуглеводні – неполярні і поляризуються важко. Вони легші за воду, а тому в ній майже не розчиняються. Але добре розчиняються в більшості органічних розчинниках. Рідкі алкани самі добрі розчинники.

Насичені вуглеводні і перш за все метан є найбільш поширеними на Землі сполуками Карбону. Метан утворює гігантські родовища природного газу і газових гідратів (MnH2O, де М – молекула газу.).

ІV. Отже, спробуємо разом зробити порівняльний висновок між алканами та алкенами.

V. Домашнє завдання: скласти по 3 формули алканів та алкенів, назвати їх.

Література:

  1.        Боєчко Ф. Ф. Органічна хімія /Ф. Ф. Боєчко, В. М. Найдан, Д. М. Захарик, Н. М. Захарченко – Київ: «Вища школа», 1986. – С. 3 – 7;
  2.        http://www.smcae.kiev.ua/pdf/VNZ_vidan/Org_him.pdf

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
2433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку