Тема уроку: Аналіз та оцінка себе як особистості. Плекання власної особистості, В.Мономах «Повчання дітям»(уривки ),В Стус «Синові».
Мета уроку: ознайомити дітей з поняттям «особистість», «самооцінка» ; вміти аналізувати себе та свої вчинки , тобто допомогти дітям глибше пізнати себе, свій внутрішній світ; ознайомити з уривками твору В. Мономаха «Повчання дітям» та В.Стуса «Листом до сина»
Тип уроку: комбінований
Обладнання: анкета «Оціни себе», тест «Який (а) я? Що про мене думають інші?», уривки з твору «Повчання дітям» В.Мономаха, В. Стус «Лист до сина», фільм «Інтерв’ю з Богом»
Епіграф
- Життя довге, якщо воно повне... Вимірюймо його вчинками, а не часом (Давньоримський філософ Сенека).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Послухаємо притчу «Істина»
Один мудрий цар, благословляючи своїх дітей на царство, сказав: «Я хочу, щоб ви запам’ятали : що ви несете у цей світ, таким він і буде. Хай один із вас принесе в нього щастя, другий – добро, третій – мудрість, четвертий – справедливість.
І знайте, що щастя – це не гроші, не влада, не володіння чимось, це – стан душі, й шукати його треба всередині себе!»
- Як ви розумієте цю притчу?
Все залежить від самої людини. Як людина ставиться до цього світу, таким він і є. І головне – це знайти самого себе. А знайти себе можна тільки всередині себе.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Епіграфом нашого уроку є слова давньоримського філософа Сенеки.
Тема нашого уроку: Аналіз та оцінка себе як особистості. Плекання власної особистості, В.Мономах «Повчання дітям»(уривки ),В Стус «Синові».
Мета нашого уроку: проаналізувати та глибше пізнати себе, свій внутрішній світ, ознайомитися з уривками твору «Повчання дітям» В.Мономаха, ознайомитися з «Листом до сина» В.Стуса.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Давньогрецький мудрець Сократ закликав: «Пізнай самого себе» . Як ви гадаєте, чому він наголошував на цьому? Що означає пізнати самого себе?
Для того щоб стати моральною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Крім того, треба знати або хоча б уявляти, якими ви хотіли б або вважали за необхідне стати, до чого ви прагнете, що для вас означає, наприклад, поняття «моральна людина». Тільки в такому випадку, порівнявши себе з вашим ідеалом, ви зможете побачити, що вам слід вдосконалювати в собі, й визначити, як це слід робити.
Шлях до самопізнання в кожного свій, але розпочинати його слід з аналізу своїх вчинків і поведінки й оцінки їх або спостереження за собою.
Успішне самопізнання може бути ефективним за дотримання таких правил:
1. Пам'ятайте, що позитивні якості особистості виявляються за будь-яких життєвих умов (сприятливих і несприятливих).
2. Негативними якостями особистості є лише ті, котрі, виявляючись у поведінці, постійно викликають критику оточення, його нетерпимість, обурення.
3. Обліковуйте добрі справи, помилки і навмисні негативні діяння. Добрі справи – ваші позитивні якості, помилки – відсутність досвіду життя; аморальні, негативні вчинки – результат ваших негативних якостей. «Хочеш бути добрим – не переставай творити добро», – наголошує мудра заповідь.
4. Оцінюючи своє «Я», порівняйте себе з іншими. Проте не з тими, хто гірше, а з тими, хто краще вас. Хочете стати краще – порівнюйте себе з ідеалом.
5. Випробовуйте себе в труднощах, переборюйте їх. Саме в боротьбі з життєвими негараздами виявляються наші недоліки та розкриваються позитивні якості. Хто вміє переборювати труднощі, долає і свої недоліки.
Пам'ятайте: пізнаючи себе, людина вже змінює себе, самопізнання допоможе вам визначити мету життя, обрати оптимальний шлях для її досягнення
Людина може самовдосконалюватись лише тоді, коли, спостерігаючи за собою, намагатиметься сформувати самооцінку.
Самооцінка - формування певного ставлення до своїх позитивних рис (переваг) та недоліків.
Коли людина, усвідомлюючи свої позитивні риси, рішуче ставиться до своїх недоліків - така позиція є найсприятливішою для самовдосконалення. Що раніше замислиться людина над тим, якою вона хоче або повинна бути, то більше в неї буде можливостей і часу для того, щоб наблизитися до свого ідеалу. І чим раніше вона стане на шлях самовдосконалення, тим більше їй вдасться по ньому пройти.
2. Парна робота Оберіть одне з наведених висловлювань і поясніть, як ви його розумієте. Сформулюйте, яке моральне правило випливає зі змісту висловлювання.
(учні отримують одну картку на двох з висловлюваннями, обговорюють їх разом і складають 2-3 правила життя)
- Скільки чеснот у людини, стільки і вад. Ніхто не народжується без вад. Але порочним стає той, хто їх терпить (3 давньоіндійського епосу).
- Особистість людини - це сад, а наша воля - його садівник (Англійський поет 17ст. Вільям Шекспір).
- Сократ напередодні страти попросив якогось музиканта навчити його грати на лірі одну пісню. «Для чого, - запитав той, - якщо ти однаково помреш?!» - «Щоб знати її перед смертю», - відповів Сократ.
- Життя довге, якщо воно повне... Вимірюймо його вчинками, а не часом (Давньоримський філософ Сенека).
3. Ситуативні завдання
- Прочитайте діалог
Чим він, на вашу думку, завершиться?
Василько: Петрику, приятелю, ходімо поганяємо м'яча!
Петрик: І не ліньки тобі, Василю, бігати в таку спеку, в пилюці! Краще з'їсти морозива - ото справді задоволення.
Василько: Ну й ледачий же ти, Петре! Хіба так чинить справжній ДРУГ...
Що вам вдалося зрозуміти відносно цієї ситуації?
Проміжний висновок: негативні почуття зазвичай є шкідливими не лише тому, що виглядають комічно або сприймаються і оцінюються негативно іншими людьми, підриваючи тим самим наш авторитет, але й через їхній шкідливий вплив на наше здоров'я. Тому людина, яка правильно поводиться з людьми і піклується про своє здоров я, мусить навчитися тримати себе в рукаx.
- Ви граєте у щось із товаришем і програєте.
Подумайте, що саме вас цікавить - гра чи перемога над суперником?
Проміжний висновок: треба грати спокійно, бо краще зустрітися із сильним партнером, ніж слабшим за себе. І взагалі, гра - це розвага, перевірка сил, дружне суперництво, а не поєдинок, у результаті якого переможений вмирає, але не від ран, а від злості. Пам'ятайте, виграли ви чи програли, а гра завершується дружнім рукостисканням партнерів, привітною посмішкою і взаємними словами вдячності: «Дякую за гру!».
Вихована людина вміє тамувати злість, роздратування, поганий настрій. Не кожен день приносить нам самі лише радощі та удачі. Ви знаєте, який смішний вигляд має людина,роздратована через дрібницю. Витримка високо цінується людьми. Коли ви оволодієте такими якостями, як сила волі, наполегливість, вони стануть вам у пригоді на все життя.
2. Чому потрібно керувати своїми почуттями та вчинками
Чи варто прагнути самовдосконалення, займатися вихованням самого себе? Адже напевно це складно? Так, варто. Відкрийте біографію будь-якої видатної людини і ви побачите, що кожна з них стала тим, ким стала, значною мірою завдяки самовихованню. Ось, наприклад, орієнтири-правила, які намітив для себе з метою самовиховання наш земляк - славетний педагог Костянтин Ушинський:
1. Спокій цілковитий, у крайньому разі - зовнішній.
2. Прямота у словах і вчинках.
3. Виваженість вчинків.
4. Рішучість.
5. Не говорити про себе без потреби жодного слова.
6. Не марнувати час: робити те, що треба, а не те, що хочеться.
7. Щовечора чесно звітувати перед собою.
8. Ніколи не хизуватися тим, що було, ні тим, що є, ні тим, що буде. Нікому не показувати цього.
Ще раз уважно прочитайте програму самовдосконалення Костянтина Ушинського. Чи погоджуєтеся ви з пунктами цієї програми?
Чи хотіли б ви виховати в собі такі звички? Які саме? Чому? Які б пункти ви додали для себе?
Вміти творити саму себе - одна із найнезбагненніших здібностей людини. Проте важливо зайнятись цим вчасно, у дитинстві та юності - коли попереду ще все життя. І тоді життєвий шлях буде таким, який ви оберете для себе, яким ви зробите його самі
Найголовніше - це бажання досягти своєї мети і систематична робота щодо її здійснення.
Кожна людина – це окреме «Я», це особистість. Кожна людина індивідуальна , і це дуже добре. Вдивляючись у себе та інших, ми більше замислюємося про гарне і погане в собі. Порівнюючи себе з іншими, намагаємося щось виділити для себе, од чогось відмовитись. Так ми навчаємося думати про людину взагалі, про себе та інших людей.
Вчитель. А зараз ми проведемо анкетування «Оціни себе»
Коментар. Оцінити себе об’єктивно важко. Але все-таки спробуйте! Загальновідомо, що самооцінка допомагає визначити рівень Вашого інтелекту. Залежність така: чим вищий рівень інтелекту, тим реальнішою є самооцінка. Проте не варто засмучуватись, якщо вона буде заниженою. У підлітковому віці та в ранній юності це буває, але найголовніше, щоб Ви прагнули самовдосконалення. Завищена самооцінка є приводом до міркувань: чи справді я такий неперевершений?
Інструкція: перед Вами дві таблиці. У першій зазначені позитивні якості особистості, у другій — негативні. Всі вони є рисами характеру людини. Поставте собі бали — від 0 до 5 навпроти кожної такої характеристики. Тобто проаналізуйте, наскільки ці якості у Вас сформовані. Потім підсумуйте числа в кожному стовпчику окремо. Визначте різницю в балах. Отримане число покаже, наскільки об’єктивно Ви себе оцінюєте.
Анкета «Оціни себе»
Акуратний |
Буркотливий |
уважний |
брутальний |
дисциплінований |
жадібний |
дружелюбний |
заздрісний |
життєрадісний |
замкнутий |
наполегливий |
злопам’ятний |
товариський |
нетактовний |
відповідальний |
вередливий |
чуйний |
мстивий |
принциповий |
нерішучий |
скромний |
нестриманий |
впевнений у собі |
вразливий |
чесний |
розв’язний |
веселий |
егоїстичний |
Інтерпретація результатів:Якщо Ви набрали 50–70 балів, то переоцінюєте себе; 30–50 балів – Ви досить об’єктивні; до 30 балів – це свідчить про занижену самооцінку.
Вчитель. Виконання тесту «Який (а) я? Що про мене думають інші?»
Інструкція: Ви отримали бланки з тестами. Ваше завдання підкреслити ті риси, які властиві вам:
добрий |
злий |
щедрий |
жадібний |
скромний |
егоїст |
дбайливий |
брехливий |
ввічливий |
грубий |
працьовитий |
задавакуватий |
простодушний |
ледачий |
дисциплінований |
хитрий |
вольовий |
упертий |
відповідальний |
легковажний |
старанний |
неслухняний |
наполегливий |
інертний |
товариський |
байдужий |
відвертий |
безпорадний |
доброзичливий |
боягуз |
Висновок: у кожної людини є як позитивні, так і негативні риси характеру. Ідеальних людей немає. І ми повинні сприймати людей такими, які вони є: з їх плюсами та мінусами.
3. Кожна людина є своєрідним сонечком, яке своїми промінчиками добра і любові зігріває оточуючих. Засвітило сонечко і у ваші зошити. Пропоную намалювати сонечко, а на промінчиках написати, що ви любите, чим хотіли б займатися зараз або в майбутньому.
Висновок: мрії окриляють людину. Людина завжди повинна до чогось прагнути. І щаслива людина тоді, коли її бажання співпадають з її можливостями.
. Фізкультхвилинка
- Ви вже напевно стомились, давайте трішки відпочинемо, а для цього вам потрібно встати і виконувати те, що я промовляю.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
А тепер ми зупинились.
І за парти тихо сіли.
Про важливість знань про самого себе казав і Володимир Мономах. Хто це такий і що спільного в його вченнях та ідеях Сократа
Повідомлення учня
Князь Володимир Мономах (на київському престолі панував від 1113 р. до 1125 р.) – одна з найвидатніших постатей свого часу. Він був онуком Ярослава Мудрого. Від свого батька перейняв Володимир замилування до книжок, до освіти. Його матір'ю була грецька царівна, донька цісаря Константина ІХ Мономаха. Залишив по собі світлу пам'ять як розумний князь і добрий організатор. Поруч із тим Володимир Мономах – це приклад доброго, справедливого християнського володаря, що не дозволяє сильнішим кривдити слабших, що велить опікуватися бідними, вдовами і сиротами, що вважає священним обов'язком бути гостинним, а в житті керується засадами християнської любові та моралі.
Вчитель.
Своє "Повчання дітям” князь Володимир написав у досить поважному віці, однак адресував його не лише дітям, а й усім нащадкам князівсько-боярського стану, про що пише він сам: «Діти мої або хто інший, слухаючи мою грамотицю, не посмійтеся з неї, а прийміть її до свого серця, і не лінуйтеся, а щиро трудіться».
Володимир Мономах вважав, що виховувати дітей слід на позитивних прикладах батьків, дідів. Одним із основних засобів виховання князь вважав освіту: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах..».
Повчання Володимира Мономаха – визначна пам’ятка педагогічної літератури. Великий князь радить своїм дітям любити Батьківщину, захищати її від ворогів, бути хоробрим, трудитися, бути гуманними, чуйним до людей, поважати старших, жаліти дітей, сиріт, поважати жінок: “
Коментоване читання уривків «Повчання…»
Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі.
Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою.
Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі, а скажіть: сьогодні живий, а завтра помру; смертні ми.
Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів …при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору.
В домі своєму не ледачкуйте… Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло».
Вчитель.
Торкаючись питань морального виховання дітей, князь Володимир у “Повчанні” багато уваги приділяє нормам і правилам поведінки людини. Він дійшов висновку, що особиста поведінка дорослих в межах цих норм є критерієм вихованості… У свою чергу етикет, манера, тон поведінки перебувають у прямій залежності від моральних вправ.
«…Куди б не прийшли і де б не зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного. Найбільше шануйте гостя, звідки 6 він до вас не прийшов: простий чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.
Хворого навідайте, покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні.
Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте. Жінку свою любіть, та не давайте їй влади над собою.
На світанні, побачивши сонце, з радістю прославте день новий і скажіть: Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю й добром виправдав життя своє.
Якщо забуваєте про це, то частіше заглядайте в мою грамотицю: і мені не буде соромно, і вам буде добре…”.
IV. Підсумок уроку.
Дивних багато в світі див,
Та найдивніша з них – людина….
Людина – вершина створіння Бога.
Людина – найвища цінність у житті.
Людина – неповторна індивідуальність з її складним і багатим внутрішнім світом.
Скільки мудрих, правдивих імен, гігантів віри, добра і справедливості зростила наша мати-Україна…. Умійте дивитися на людей, бо це цілий світ Божий…
Послухаймо «Лист до сина» В. Стуса, великого українського поета, який дав настанову своєму синові, а я бажаю вам бути світлими і чистими промінчиками сонця, дарувати людям тепло і радість і жити в гармонії з цим світом.
«… Коли в тебе буде чисте, безгрішне серце, тоді тобі легко житиметься в світі – де б ти не був і які лиха б не зазнав. Бо будеш, як світлий вогник, чистий промінь, до якого все тягнеться з найчистішими поривами. Бо будеш сам прекрасною людиною. Не гріши, сину. Це перше правило. І, може, єдине. Ні перед ким – ні перед людьми, ні перед деревом, ні перед птахою. І тоді будеш, як Бог. Байдуже, ким ти будеш, тобто, з якої чесної праці ти їстимеш свій хліб щоденний. Бо маючи ясну безгрішну душу, будеш, як Бог, тобто таким, яким тебе, людину, задумала природа…»
А на завершення уроку пропоную подивитися фільм «Інтерв’ю з Богом»