Тренінг «Професійний вибір»

Про матеріал
ТПросітницький тренінг спрямований ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини, спонукати інтерес учасників до усвідомленого професійного самовизначення, підвищити готовність учасників виділяти пріоритети при плануванні своїх життєвих і професійних перспектив, а також готовність співвідносити свої професійні цілі і можливості.
Перегляд файлу

Профорієнтаційне заняття «Професійний вибір»

Мета: ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини,  спонукати інтерес учасників до усвідомленого професійного самовизначення, підвищити готовність учасників виділяти пріоритети при плануванні своїх життєвих і професійних перспектив, а також готовність співвідносити свої професійні цілі і можливості.

Тип тренінгу: просвітницький.

Цільова група тренінгу: учні 9 класу.

Тривалість тренінгу: 80 -100 хвилин.

Тренінгове приміщення, стільці (за кількістю присутніх), розташовані колом; 4-5 столів; дошка.

Матеріальне забезпечення тренінгу:

- Ватман «Поле»;

- стікери жовті «Зернятка»;

- стікери «Квіти»;

- маркери, фломастери;

- скоч, аркуші паперу формату А4, А-3;

- манка, горіхи, великі каміння, 2 баночки, 4 конверти;

Цитати на дошці:

- «Оберіть собі роботу до душі, і Вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті». Конфуцій;

- «Життя – це ряд зусиль. Ми бачимо мету, але не завжди бачимо дорогу». В. Шкловський.

Хід заняття

Вибір професії – один з найбільш відповідальніших рішень, які людина приймає у своєму житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на третьому курсі ти зрозумієш що ця справа не твоя ,а можна за декілька років залишити  роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено і розчарувань багато. Свідомо обрана професія допомагає людині реалізувати свої фізичні, розумові та соціальні здібності.

Як обрати професію  – це питання ставив, ставить і буде ставити кожен із вас .І наблизитися до вирішення цього питання, я хочу на сьогоднішньому нашому занятті.  (Звернення до цитати Конфуція)

1. Знайомство. Вправа  "Якби ..., я став би ..."

Час: 5 хв.

Мета вправи: спонукання інтересу учасників до усвідомленого професійного самовизначення.

Вправа відбувається по колу: один учасник називає своє ім’я та  ставить умову, а наступний, що сидить поруч, продовжує (закінчує) пропозицію і т.д. Бажано участь ведучого.

 

2. Правила тренінгового заняття.

Час: 2 хв.

Що необхідно для створення робочої атмосфери, почуття комфорту для всіх учасників?

Правила:

- дотримуватись регламенту;

- висловлюватись по черзі (правило руки);

- бути активними;

- бути позитивними;

 

3. Вправа «Зернятка»

Час: 5 хв

Мета: сформулювати очікування учасників, окреслити основні напрями подальшої роботи.

Тренер пропонує кожному учаснику написати на зернятку, чого він очікує від тренінгу. Потім всі «зернята» приклеюються на схематичне зображення ріллі на плакаті «Поле». Очікування учасники озвучують.

 

4. Вправа «Правильний вибір»

Час: 10 хв.

Протягом свого життя людина стикається з проблемою вибору безліч разів, починаючи від кольору шпалер у власній кімнаті і закінчуючи вибором навчального закладу, вибором професії, вибором подружнього партнера. Доводиться вибирати між сім’єю і роботою, між спокоєм і стресами та розвитком. Часто, аналізуючи життя, люди жалкують про зроблене у свій час. Кажуть: «треба було зробити інакше». Правильний вибір сприяє успішному життю, самореалізації людини.

Чи ж тільки від самої людини та правильності її вибору у різних життєвих ситуаціях залежить успіх?

Що треба враховувати у ситуаціях вибору (наслідки, які матиме прийняте рішення)?

Потрібно троє бажаючих. Перед вами 4  пакети. Вам потрібно вибрати один пакет. Торкатись їх не можна. Ті, хто не бере участь, може підказувати, який пакет вибрати. А ті, хто вибирає, може прислуховуватись до порад. Будь ласка, зробіть свій вибір (для вправи необхідно 4 пакети різних кольорів, в одному – яблуко, в другому – блокнот, в третьому – ручка без стержня, а четвертий, взагалі, порожній).

Обговорення :

- Чому ви обрали саме цей пакет?

- Чого вам не вистачало під час ухвалення рішень?

- Що ви відчули відкривши пакети?

Ми з вами побачили, що для повного ухвалення рішень потрібно мати достатню кількість інформації, а наші учасники її не мали, тому вони зробили свій вибір керуючись інтуїцією і порадами однокласників.

Слід наголосити, що для прийняття правильного рішення потрібна достатня кількість інформації та власне рішення.

 

5. Вправа "Хто є хто?"

Сенс ігрової вправи - дати можливість учасникам співвіднести свій образ за різними професіями на підставі знання учнів один про одного.

Гра проводиться в колі.

Час на перше програвання - 5-7 хвилин.

Процедура ігрової вправи наступна:

1. Інструкція: "Зараз я буду називати професії, кожний протягом декількох секунд повинен подивитися на своїх товаришів і визначити, кому ця професія підійде найбільше. Далі я хлопну в долоні і всі по команді одночасно повинні показати рукою (або ручкою) на обрану людину (найбільш підходящу для названої професії) ".

Ще перед початком самої гри ведучий може запитати в учасників групи, які професії для них найбільш цікаві й виписати ці професії (приблизно 10-15 штук) на дошці, називаючи згодом професії з цього переліку. Це виключить випадки, коли названа професія буде нікому не цікава, а може навіть і неприємна.

2. Показавши рукою на свого товариша, всі повинні на час завмерти, а ведучий сам по черзі підраховує, скільки рук показує на кожну людину, тобто чий образ, на думку більшості гравців, найбільш відповідає даній професії.

(Слід зауважити, що свого часу проводилися експерименти  соціологом В.Н.Шубкіним, які показують, що прогнози учнів щодо професійного майбутнього своїх однокласників нерідко виявляються більш точними, ніж прогнози їх вчителів та батьків. Це означає, що довіряти думці однокласників про професійні  перспективи своїх товаришів таки можна і потрібно). Звичайно, й самі гравці можуть порахувати, скільки рук на них вказують, але з досвіду проведення гри часто виявляється, що без допомоги ведучого багато збиваються.

 В цілому, дана ігрова вправа досить проста і з цікавістю сприймається учасниками.

 

6. Вправа "Чи знаєш ти свою майбутню професію?"

Мета вправи: перевірка сформованості особистого професійного плану.

Учасникам роздаються аркуші і олівці. Учасники повинні нагорі листка написати професію, яку вони для себе обрали, якщо обрали. Якщо не обрали - найбільш привабливу професію. Після цього учасників просять відповісти на питання анкети ("так" або "ні"):

1. Чи знаєш ти основний зміст професії?

2.Чи знаєш ти умови праці та оплати, можливості підвищення кваліфікації?

3. Чи знаєш ти, які навчальні заклади готують фахівців даної професії?

4. Чи є в тебе якості, необхідні для оволодіння професією?

5. Чи вважаєш ти рівень своїх знань достатнім для оволодіння обраною професією?

6. Чи знаєш ти, які шкільні предмети необхідні тобі найбільше для оволодіння професією?

Якщо 60% відповідей на запитання анкети позитивні, то досягнуті всі поставлені цілі. Усім тим, хто дав негативний результат, радимо звернутися за індивідуальною консультацією.

 

7. Вправа "5 КРОКІВ"

Звертаємося до цитати

Сенс вправи - підвищити готовність учасників виділяти пріоритети при плануванні своїх життєвих і професійних перспектив, а також готовність співвідносити свої професійні цілі і можливості.

Середній час на гру – 15-30  хвилин.

Учні об’єднуються у 4 групи

Процедура включає наступні етапи:

1. Ведучий пропонує групі визначити яку-небудь цікаву професійну мету, наприклад, вступити в якийсь навчальний заклад, оформитися на цікаву роботу, а може навіть - зробити в перспективі щось видатне на роботі. Ця мета, так як її сформулювала група, виписується на листочку.

2. Ведучий пропонує групі визначити, що за уявна людина повинна досягти цієї мети. Учасники повинні назвати її основні (уявні) характеристики за наступними позиціями: стать, вік (бажано, щоб ця людина була однолітком граючих), успішність в навчальному закладі, матеріальне становище і соціальний статус батьків і близьких людей. Це все також коротко виписується на листочку. Можна відразу надати варіанти.

3. Кожній мікрогрупі дається завдання «Складіть  п'ять основних етапів (п'ять кроків), які забезпечили б досягнення наміченої мети». На це відводиться 5 хвилин.

4. Представник від кожної групи коротко повідомляє про найбільш важливі п'ять етапів, які виділені в груповому обговоренні.

5. При загальному підведенні підсумків гри можна подивитися, наскільки збігаються варіанти, запропоновані різними мікрогрупами (нерідко збіг виявляється значним). Також у підсумковій дискусії можна оцінити спільними зусиллями, наскільки враховувалися особливості людини, для якого і виділялися, п'ять етапів досягнення професійної мети. Важливо також визначити, на скільки виділені етапи (кроки) реалістичні і відповідають конкретній соціально-економічної ситуації в країні, тобто наскільки загальна ситуація в суспільстві дозволяє (або не дозволяє) здійснювати ті чи інші професійні та життєві мрії.

Висновок:

Ситуації життєвого вибору дуже різноманітні і, дуже часто, непрості. Тому для кожної людини важливо вміти правильно розставляти пріоритети, правильно робити свій вибір і бути відповідальним за нього. Успіх у житті часто залежить від правильності вашого рішення в тій чи іншій ситуації..

 

8. Вправа «Квіти  результатів»

Час: 10 хв.

Підбиття підсумків.

- Що було важливим для вас на сьогоднішньому занятті?

- Які висновки із заняття можна зробити для себе?

 

9. Вправа притча  (метафора) «Повний глечик»

Час: 10 хв.

(На столі стоїть прозора склянка, галька, чашка з піском, каміння середнього розміру.

Зараз ви всі уважно спостерігайте за тим, що буде відбуватись біля столу. Я спробую заповнити склянку камінням, галькою і піском.

– Заповнимо склянку спочатку каміння так, щоб вона була повною. (Подивіться уважно в склянку помістилось лише 4 каменів і вона вже повна.

Але чи можна склянку вважати абсолютно повною чи можливо в неї можна помістити ще щось?)

– Докладемо у склянку гальку так, щоб вона була нарешті повною. (Скільки гальки помістилось у склянку? Чи можемо ми впевнено сказати, що вона повна?)

- Досиплемо пісок у склянку.

- Тепер склянка дійсно повна.

А тепер зробимо те саме, але в іншій послідовності.

Спочатку висиплем увесь пісок, потім гальку і каміння. (Учні роблять висновок, що каміння в склянку не поміщається)

Як ви думаєте, для чого я показала вам цей невеличкий дослід? (Відповіді учнів).

Висновок психолога: наше життя схоже ось на цю склянку: каміння – це справи великі, великі бажання і великі цілі; галька – не такі важливі, але необхідні справи й бажання; а піщинки – це дрібниці життя. Якщо ми турбуємося лише про дрібниці, гадаючи, що більше зачекає, то наше життя заповнюється дрібницями, як склянка піском. І в нашому житті не залишається місця для дійсно важливих речей. А насправді їх не так багато, як насправді небагато великих камінців. Завжди турбуйся про головне. Не перетворюйте  своє життя на пісок!

 

Джерела

1. «Через гру в доросле життя». МЕТОДИЧНА ЗБІРКА ПРОФОРІЄНТАЦІЙНИХ ІГОР) (Частина 1) (МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ КРИВОРІЗЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МЕТАЛУРГІЇ ТА МАШИНОБУДУВАННЯ) м. Кривий Ріг

2. Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виховних об’єднань, навчально-виховних комплексів. Методичні рекомендації. Національна академія педагогічних наук України, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ГО «Всеукраїнська асоціація практикуючих психологів». Київ – 2017 р.

3. Азарова Т. В. Вчимося вирішувати проблеми / Т. В. Азарова, О. І. Барчук ;

під заг. ред. М. Р. Бітянової. – К. : Главник, 2007

docx
Додано
15 лютого
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку