Тема. Анатолій Дімаров «Для чого людині серце?»
Мета Розширити уявлення учнів про жанр літературної казки. Вдосконалювати навички свідомого виразного читання. Вчити визначати персонажів твору. Розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки. Виховувати доброту, чуйність.
Обладнання. Картки з написами видів усної народної творчості, картки для встановлення межі слів, фото серця органа, гаряче серце, холодне серце, мамине серце, байдуже серце, портрет А. А. Дімарова, мультфільм «Дерев’яні чоловічки», виставка книг А. А. Дімарова, лялька – дерев’яний чоловічок, картки словникових слів, тести.
Хід уроку
І. Перевірка знань учнів
1. Складання асоціативного куща.
- Над яким розділом працюємо?
- Що таке усна народна творчість?
- Які види усної народної творчості ви знаєте?
2. Гра «Роз’єднай слова». Робота в парах.
- Прочитайте речення, роз’єднуючи слова. Яке слово з видів усної народної творчості йому відповідає.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Звучить музика. Вчитель декламує вірш.)
На доброті існує світ.
І добротою пахне хліб.
І мирне небо, в школу йти –
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта.
-Девізом сьогоднішнього нашого уроку будуть слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Добре бачить тільки серце: найголовнішого очам не видно.»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-А як ви гадаєте, навіщо людині серце?
(Встановлення значення серця для людини, яке супроводжується записами)
-А яким, на вашу думку, може бути серце? Підберемо слова в переносному значенні.
(Відповіді дітей підтверджуються фотографіями: гаряче серце, холодне серце, байдуже серце, мамине серце.)
ІV. Оголошення теми і мети уроку
-Сьогодні на уроці ми маємо дати відповідь на дуже важливе питання. Це питання є назвою твору, який і будемо читати.
(Запис на дошці: лДя гочо динілю цесер?)
-Щоб прочитати запис на дошці, переставте склади або букви.
V. Робота над темою уроку.
1. Знайомство з автором твору.
-Автором твору є Анатолій Андрійович Дімаров. (Демонстрація портрету письменника.)
(Виступи дітей)
-Він народився 17 травня 1922 року на Полтавщині в селянській сім’ї. В дитинстві любив читати, особливо про мандри. Ще в початкових класах у нього виявився хист до складання віршів і оповідань.
-Був на війні, став інвалідом. Навчався в літературному інституті у Москві, у Львівському педагогічному інституті. Анатолій Андрійович лауреат Премії Тараса Григоровича Шевченка. Перша книга оповідань називається «Гості з Волині».
-Анатолій Дімаров написав кілька книжок для дітей: «Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика, який не хотів їсти», «Для чого людині серце?», «Друга планета», «Тирлик». (Виставка книг)
2.Робота над твором «Для чого людині серце?»
2.1. Слово вчителя.
-Героєм твору є ось цей дерев’яний чоловічок – чурбачок. (Демонстрація дерев’яного чоловічка).
-Який же він, цей дерев’яний чоловічок і його співмешканці ми дізнаємося з твору Анатолія Дімарова «Для чого людині серце?»
2.2. Словникова робота.
Дошкулити – завдати шкоди.
Ринутися – кинутися.
частина території
Володіння - частина території, на якій жили чоловічки і мали на ній найбільше права.
2.3. Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
плем’я |
дошкуляти |
найлютіший |
жевріючи |
вагаючись |
ненавидіти |
крижане |
одноплемінників |
назбирилося |
-Прочитайте найдовше слово.
-Як ви його розумієте?
-Як це «вагаючись»?
2.4. Комбіноване читання тексту.
(Кадри мультфільму, читання вчителем, кадри мультфільму, читання дітьми, читання вчителем.)
2.5. Перевірка усвідомлення прочитаного. Тестування.
2.6. Повторне читання «ланцюжком». Робота над змістом твору.
-Що особливого було у цих чоловічків?
-Які слова здивували чоловічка?
-Що попросив показати дерев’яний чоловічок?
-Прочитайте з яким проханням приставав чоловічок до дівчинки.
VІ. Підсумок уроку
-Якої думки ви про дерев’яних чоловічків.
-На сердечках напишіть назву почуття, яким би ви хотіли поділитися з дерев’яними чоловічками, а може і зі своїми однокласниками. (Учням роздають маленькі сердечка, які вони приклеюють їх на серце, що на дошці.)
VІІ. Домашнє завдання
Завдання на вибір: 1. Читати оповідання. Підібрати уривки із казки до малюнків.
2. Скласти невеличку розповідь - міркування «Для чого людині серце?»
VІІІ. Заключне слово вчителя
-Вам, діти, випала гарна нагода познайомитися з надзвичайно щирим і людяним оповіданням
А. Дімарова. Закінчити урок я хочу порадою від автора: « Переконаний: людину не праця створила, породив її сміх… То зустрічайте кожен день усміхом, мої дорогенькі, смійтеся якомога частіше, ніщо так не скрашує наше життя, як радісний усміх. Ніхто так не прихилить до вас першого стрічного, як приязний усміх, і ніщо так не обеззброює ворога, якщо ви починаєте із нього сміятись. Люди, які вміють щиро, всмак посміятися, менше хворіють і довше живуть».
1