Розробка уроку української літератури для 7 класу. Метою уроку є ознайомити учнів з основними відомостями про поета та його пісні; розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію; визначати й коментувати основні мотиви, роль художніх засобів, символічність образів; виховувати шанобливе ставлення до матері, Батьківщини, звичаїв та обрядів рідного краю.
Розробка уроку
української літератури
в 7 класі
Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник». Основні мотиви та символічні образи поезії
Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про поета та його пісні; розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію; визначати й коментувати основні мотиви, роль художніх засобів, символічність образів; виховувати шанобливе ставлення до матері, Батьківщини, звичаїв та обрядів рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування опорних умінь та навичок
Засоби навчання: портрет А.Малишка, П.Майбороди, вишиті рушники, фонозапис «Пісні про рушник», презентація до уроку
Методи, прийоми, форми роботи: робота з підручником, прослуховування аудіо запису «Пісні про рушник», бесіда, розповідь, випереджаюче завдання, кластер, мозковий штурм
Використана література:
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Створення емоційного ладу
Вчитель і двоє підготовлених учнів читають уривки з поезій про рушники [2] (СЛАЙД 1)
Учень 1: Рушничок для дитини
Рушник на всі дні,
Рушники ті весільні,
Рушнички лиш для свят,
Рушнички для малят.
І над образом в хаті.
Рушник той висить
Учень 2: дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала,
І чую: гуси зняли крик,
Зозуля закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута-м’ята.
Десь тихо бджоли загули,
Всміхнулась люба мати.
І біль із серця раптом зник.
Так тепло-тепло стало.
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала…(І.Михайловська)
Вчитель: Рушничок на стіні – давній звичай,
Ним шлюбують дітей матері,
Він додому із далечі кличе,
Де в камені живуть солов’ї.
Він простелений тим, в кого серце
Не черствіє й дарує тепло,
Хай цей символ сусідить ся вічно.
В нашій хаті на мир, на добро.
(СЛАЙД 2) Вишитий рушник в Україні посідає особливе місце. Рушники – це символ України, відбиття культурної пам’яті народу, в їх узорах збереглися прадавні магічні знаки, образи «дерева життя», символіка червоного кольору. Впродовж віків рушникам надавалося важливе образно-символічне значення. Не випадково Леся Українка, вперше відвідавши в Каневі могилу Великого Кобзаря – Тараса Шевченка, поклала йому на могилу власноруч вишитий рушник.
(СЛАЙД 3) Рушник був найдорожчим подарунком матері в дорогу синові як пам'ять про дім, побажання щасливого майбутнього в новому житті.
(СЛАЙД 4) Рідна мати моя, ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала [3]
Отже, пісня і рушник… Андрій Малишко поєднав у своєму серці ці два слова і створив поезію «Пісня про рушник», сповнену чаруючої ніжності й простоти, задушевності й безмежної любові. [2] Хто ж цей поет, який написав пісню, що стала народною і передається із покоління в покоління?
ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Найкращою з-поміж Малишкових пісень, а може, й найпопулярнішою, в повному розумінні слова народною піснею, якій судилися довгі роки життя, є «Пісня про рушник».
Пісня перекладена тридцятьма п’ятьма мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» вміщений у збірці «Серце моєї матері» 1959 року. Написана у 1959 році до кінофільму «Літа молодії». Композитор П.Майборода написав музику до вірша поета. Створена ця пісня на міцній народній основі. З народної творчості взято й сам рушник вишиваний.
А) бесіда
- Які образи наявні у вірші? (мати, символ – рушник, ліричний герой – син).
- За допомогою яких художніх засобів поетові вдалося створити такий чудовий образ матері?
- Назвіть художні засоби, якими зображені син та рушник?
Б) «Мозковий штурм»
- Визначте тему та ідею вірша (тема: оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини; ідея: уславлення шанобливого ставлення до матері-святині)
В) «Кластер» (СЛАЙД 8)
-Оскільки автор уславлює саме такий святий образ як матір, давайте до даного слова доберемо асоціативні слова і складемо кластер.
ІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого
Я візьму той рушник, постелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
А) І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
Б) і твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
В)хай на ньому цвіте росяниста доріжка
І зелені луги, й солов’їні гаї…
А) вірш Б) поема в) пісня
3. Автором музики «Пісні про рушник» є:
А) Вербицький Б)Майборода В)Малишко
4. мати сину дає рушник на :
А) згадку про рідний край Б)щастя, долю В)радість
5. Поезія «Пісня про рушник» входить до збірки
А) «Батьківщина» Б) «Лірика» В) «Серце моєї матері»
6. Від чого мати страждає найбільше?
А) від болю Б) від розлуки В)від самотності
7. Темою вірша є…
8. Скільки видав А.Малишко книжок за життя?
9. Якими преміями був нагороджений?
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання (СЛАЙД 11)
V. Домашнє завдання (СЛАЙД 12)
1. Виразно читати вірш, вміти його аналізувати
2. Скласти діалог матері й сина, які зустрілись через багато років