Тема. Берестейська церковна унія 1596 року. Утворення унійної
(греко-католицької )церкви. Слайд3
Мета: розглянути передумови укладення Берестейської церковної унії; проаналізувати її зміст та визначити вплив на церковне життя в Україні; проаналізувати причини та наслідки утворення греко-католицької церкви; дати визначення поняття «полемічна література» охарактеризувати її розвиток; ; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, на основі чого робити певні висновки та узагальнення, визначати суть та значення історичних подій, брати участь у дискусії, аргументувати з посиланням на джерела інформації свою позицію; виховувати в учнів почуття поваги до історії свого народу.
Основні поняття: «унія», «криза», «православна церква», «католицька церква», «Берестейська унія», «полемічна література».
Обладнання: роздавальні картки зі схемами, таблицями, текстовими та візуальними джерелами; портрети діячів Української православної церкви, підручник
Основні дати та події: 1596р. – укладення Берестейської церковної унії.
Історичні постаті: Іпатій Потій, Костянтин-Василь Острозький, Михайло Рогоза, Петро Скарга, Кирило Терлецький, Мелетій Смотрицький,Іван Вишенський,.
Тип уроку: комбінований
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
• характеризувати особливості становища української православної церкви в другій половині XVI ст.;
• визначати суть та значення Берестейської церковної унії;
• пояснювати причини та наслідки утворення греко-католицької церкви;
• називати імена значних діячів культурно-церковного життя;
• удосконалити навички роботи з історичними джерелами, вміння робити висновки, узагальнення, визначати суть і значення історичних подій, вести дискусію, висловлювати та аргументувати свою точку зору.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
. Слайд 1
Термінологічна розминка
Фронтальне опитування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Слайд 2
« Портретна галерея»
Повідомлення теми та мети уроку. Складання опорного конспекту
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
1. Передумови укладення Берестейської церковної унії.
2. Церковні собори в Бересті 1596 р. та утворення греко-католицької церкви.
3. Розвиток полемічної літератури.
1. Передумови укладення Берестейської церковної унії.
Розповідь учителя
Європейські державні та церковні діячі неодноразово обговорювали питання відновлення християнської церкви. Інтерес до цієї справи особливо посилився в умовах розгортання Контрреформації. Католицька церква активізувала свої намагання розширити вплив на Сході з метою обєднання католиків та православних під зверхністю папського престолу.
Робота з історичним джерелом слайд 4
Документ 1. Із книги польського проповідника Петра Скарги 1577 р. видав книгу «Про єдність церкви Божої»
«…Істинною є лише одна церква — римо-католицька, тож найкориснішим для Русі було б відкинути помилки греків та об’єднатися з осердям істинної віри».
Запитання
1. На основі даного документа визначте ставлення католиків до унії.
2. На яких умовах вони прагнули об’єднати обидві церкви?
Робота зі схемою. Слайд 5
Завдання учням
1. Що спричинило кризовий стан української православної церкви?
Робота з таблицею
Розповідь учителя
Питання церковної унії обговорювалося представниками Папи Римського з українсько-білоруською православною знаттю. Загалом вона прихильно ставилася до можливого обєднання за умови, що воно відбудеться на засадах рівноправності. Завдяки унії вона прагнула оновити православну церкву, наблизити її до потреб часу.
Колективна робота з підручником.
Учні визначають передумови церковної унії
1. Українсько-православні єпископи вбачали в обєднанні шлях до подолання кризи православної церкви й оздоровлення церкви в цілому.
2. Досягнення православними фактичної рівності в правах із католиками в речі Посполитій.
3. Дозволить православним ієрархам,як і католицьким, отримати місця в сенаті.
4. Церковна унія розглядалася, по-перше, як шлях до остаточного закріплення укр.. і білоруських земель в Р. П.
Метод. Мікрофон. Як ви думаєте всі бажали об’єднання з католиками?
Розповідь учителя. Сьогодні в нас на уроці присутній історик-дослідник, який вивчав біографію прихильника унії Іпатія Потія. Слайд 6
Розповідь учителя. Сьогодні в нас на уроці присутній історик-дослідник, який вивчав біографію противника унії Костянтин-Василь Острозький. Слайд 7
Закріплення. Метод «Мозкова атака» Яким чином , можливо, уникнути розколу у суспільстві?
2. Церковні собори в Бересті 1596 р. та утворення греко- католицької церкви.
Розповідь учителя.
Словникова робота.
Собори – збори, з’їзд представників духовенства християнської церкви. Слайд 8
Для офіційного урочистого проголошення унії Київським митрополитом Михайлом Рогозою та польським королем Сигізмундом IIІ Вазою було скликано церковний собор у Бересті (Бресті), який відбувся 16–20 жовтня 1596 р. Для участі у його роботі прибули всі єпископи, багато архімандритів, ігуменів, священиків та представників мирян. Проте уже на початку собору його учасники поділилися. До противників унії, яких очолювали князь К. Острозький та представник Константинопольського патріарха протосинкел Никифор, приєдналися єпископ львівський Г. Балабан та перемишльський М. Копистенський. Разом із частиною духовенства та мирян вони провели окремий православний собор, який засудив діяльність митрополита М. Рогози та єпископів, котрі прийняли унію і хотіли наблизити православну церкву до західного світу.
Митрополит Рогоза та вірні йому єпископи відбули згідно з канонічним правом собор, який довершив справу унії з Римським престолом. У ньому взяли участь митрополит, 5 єпископів, частина духовенства та шляхти, а також представники католицької церкви.
Собор затвердив акт унії, про що було оповіщено окремим посланням митрополита.
Колективна робота з підручником
Умови Берестейської церковної унії:
1. православна церква зберігала східний обряд, церковнослов’янську мову;
2. Виборне право на заміщення митрополита та єпископів, юліанський календар .
3. Право одружуватися для нижчого духовенства.
4. Визнавалася зверхність Папи Римського як першоієрарха всієї християнської церкви та приймалася католицька догматика.
5. Виникнення греко-католицької церкви.
Словникова робота.
Греко-католицька церква – церква утворена на українських і білоруських землях у результаті Берестейської церковної унії 1596 р.
Випереджальне завдання. Виступ історика-експерта з історії походження «греко-католицької церкви»
Метод. «Картина оживає». Уявіть, що ви є учасниками Берестейського собору, Що ви хотіли запитати у присутніх. Слайд 9
Метод. «Мікрофон» Як ви думаєте, які наслідки Берестейськоїх унії для українських земель.
Наслідки Берестейської унії для України учні визначають, опрацьовуючи документ.
Робота з документом
Документ 8
«Після укладення унії розпочався масовий наступ на православну церкву. Унія насаджувалася силою, православні церковні маєтності передавалися уніатам, православні залишилися без вищої церковної ієрархії. Водночас уніати перебували в стані невизначеності, ніби між двома вогнями. Православні вбачали в них зрадників, а католики не вважали їх повноцінними громадянами… Католицька верхівка вбачала в греко-католицькій церкві лише засіб поширення власного впливу, а не самостійну церковну організацію.
Отже, форсований наступ католицизму на українські землі, що посилився після укладення Люблінської унії, мав своїм наслідком ополячення та окатоличення українського народу, вів до загальної дезорганізації та занепаду православної церкви, яка катастрофічно втрачала роль осередку культурного життя, гаранта збереження національних традицій. Берестейська унія була для Польщі зручною формою посилення своєї влади на українських землях, розширення сфери впливу католицизму, а для частини православного духовенства — спробою підняти його престиж, подолати дискримінацію православних віруючих, вивести православну церкву із кризи». (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2002. — С. 123)
Запитання
1. Поясніть, як і чому виникла греко-католицька церква.
2. Якими, на думку автора, були наслідки Берестейської унії 1596 р. для України?
Робота з підручником
Учні визначають наслідки Берестейської унії:
1. Проголошуваного зрівняння в правах греко-католиків і католиків не відбулося;
2. Місць у сенаті греко-католицькі єпископи не отримали;
3. Право патронату залежало від світської влади ( яка саме саме церква існуватиме на підвладній території.
4. Масове окатоличення населення та полонізація населення.
5. Українська православна церква залишилася поза законом.
6. Розкол національної єдності українців
7. Посилення впливу Ватикану.
8. Розкол православної церкви на уніатську і православну.
Метод. Мозкова атака. Знайдіть шляхи, які потрібно було використати українській православній церкві у боротьбі за право існування на українських територіях.
3. Полемічна література.
Розповідь учителя.
Захист православ’я став одним із гасел українського народу. На захист православ’я стали письменники полемісти. У свої творах вони засуджували Берестейську унію й тих православних ієрархів, які її підтримали. Вони палко обстоювали православну віру та критикували вчення католицької церкви у православ’ї полемісти вбачали найважливіший чинник самозбереження українського народу, закликали всіх небайдужих захистити батьківську віру.
Словникова робота слайд 10
Полемічна література – літературно-публіцистична творчість церковно-релігійного та національно-політичного змісту в Україні ХVI – XVII ст.
Учні знаходять найвідоміших православних письменників полемістів.
Герасим Смотрицький – 1587р. «Ключ Царства небесного», Мелетій Сотрицький. – «Тренос»
Клірик Острозький, Стефан Зизаній, Іван Вишенський, «Вельможним їхнім милостям панам…»
Іов Борецький, Захарій Копистенський
Робота в групах
1-а група
Документ 4. Уривок із трактату М. Смотрицького «Тренос» слайд 11
«Горе мені, злиденній, ой леле, нещасній, звідусіль в добрах моїх обідраній, ой леле, на ганьбу тіла мого перед світом із шат роздягненій! Біда мені… Руки в оковах, ярмо на шиї, пута на ногах, ланцюг на стегнах, меч над головою двосічний, вода під ногами глибока, огонь з боків невгасимий, звідусіль волання, звідусіль страх, звідусіль переслідування. Біда в містах і селах, біда в полях і дібровах, біда в горах і в земних безоднях. День у болістях і ранах, ніч у стогнанні й зітханні. Колись гарна й багата, тепер споганіла й убога. Колись королева, всьому світові люба, тепер усіма зневажена і опечалена». (Давня українська література. — К.: Освіта, 1996. — С. 288)
Запитання
1. У зв’язку з чим спалахнула літературна полеміка?
2. Як М. Смотрицький у своєму творі «Тренос» описує становище православної церкви та України?
2 - а группа слайд 12
Документ 5. Уривок з твору І. Вишенського «Вельможним їхнім милостям панам…»
«Чи не ваші милості голодних оголоднюєте і чините спраглими бідних підданих, котрі носять той самий образ Божий, що й ви; на сиріт церковних і їхнє прогодування подане від благочестивих християн грабуєте і з гумна стоги та обороги тягнете, самі з того зі своїми слугами годуєтесь, їхній труд та піт кривавий, лежачи та сидячи, сміючись та граючи, пожираєте… самі зі своїми гістьми пересичуєтесь, а сироти церковні голодні і спраглі, а бідні піддані у своїй неволі річної потреби не можуть задовольнити, з дітьми у скруті, їжу собі уймають, боячись, щоїм хліба до наступного врожаю не вистачить.
Чи було, що ви одягали голих? Чи не ваші милості самі оголюєте:з обори коні, воли, вівці у бідних підданих забираєте; податки грошові, податки поту й труду від них витягуєте; із них з живого лупите, оголюєте, мучите, морите, гоните…» (Давня українська література. — К.: Освіта, 1996. — С. 283)
Запитання
1. Що ви дізналися про письменника-полеміста Івана Вишенського?
2. За що він докоряє духовним і світським панам у своєму творі?
3. –я група слайд 13
З полемічного твору «Ключ царства небесного» Герасима Смотрицького
«Учителі костьолу римського, тих особливо часів багато, як усно кафедр костьолів, так і письмово з верстатів друкарських, і багатьма активними діями з великою пильністю й потужним старанням, обминаючи своїх, котрі від їх костьолу, узнавши в ньому щось непристойнее відступивши, звертаючись до вас, народи руські, різними методами,
засобами, підносячи честь, святобливість, багатство і над всіма під небом зверхність своїх католиків римських і від них встановлені закони і віри також, а ваших патріархів грецьких, і від них державну віру й закон, із вами спільно, недовірством, глупством, відступництвом змішавши, перед очима вашими явно топчуть ногами й закликають вас до єдності».
Запитання
1. Чому ряд українських єпископів, шляхтичів, міщан відмовилися від ідеї об’єднання церков?
V. Узагальнення та систематизація знань
Інтерактивна вправа «КОЛА ВЕНА» слайд 14
Греко-католицька церква Православна церква
Брейн –ринг «Постаті»
Евристична бесіда
1. Як ви вважаєте, чи була церковна унія на той час необхідною?
2. Чи можливо було розв’язати суперечки тогочасного церковного життя іншим шляхом? Свою думку доведіть методом «ПРЕС».
VІ. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Укладення Берестейської унії спричинило появу Української греко-католицької церкви. На сьогоднішній день 5,5 млн. мирян є прихожанами греко-католицької церкви. Переважно це Західна Україна. Чинним архієпископом з 2011 року є Святослав Шевчук. Сьогодні ми з вами ознайомилися з періодом в історії України коли була утворена греко-католицька церква.
VІІ. Домашнє завдання слайд 15
1. Опрацювати §8 підручника
2. Творче завдання. Підготувати есе за темою «Берестейська унія: хто виграв, а хто програв від її укладення».
Робота з таблицею. Берестейська церковна унія.
Передумови укладання |
Дата укладання |
Умови укладання |
Результат та наслідки |
|
|
|
|