Урок ЯДС у 4 класі за підручником Т. Г. Гільберг
Тема: Безпека на дорозі.
Мета: Поглибити знання учнів про правила дорожнього руху, познайомити з групами дорожніх знаків. Розвивати усне мовлення, творче мислення, вміння застосовувати набуті знання на практиці; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов’язків пішоходів, бажання краще знати правила та суворо їх дотримуватись.
Обладнання: Ілюстрації дорожніх знаків, таблиці з групами дорожніх знаків, модель світлофора, картки з тестовими завданнями, зошити, таблички з назвами команд, кросворд, малюнок до гри, пам’ятки учням «Дорожня абетка», музичний запис на до фізкультхвилинки.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
— Діти, яким би ви хотіли бачити наш урок? (відповіді дітей)
Щоб урок вдався саме таким, нам треба повторити правила, якими будемо користуватися на уроці.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Відгадування загадки.
Тягнеться нитка, а в клубок не змотаєш. (Дорога)
- Ми всі – пішоходи у випадку, коли ходимо пішки, тобто рухаємося дорогою, але не користуємося транспортом. Для пішоходів існують певні правила дорожнього руху, з якими ви знайомились на попередніх уроках.
Зараз перевіримо ваші знання. І проведемо тестування.
2. Тестування.
а) триматися правого краю переходу;
б) триматися середини переходу;
в) триматися лівого краю переходу.
а) там, де дорога освітлена;
б) у встановленому місці;
в) не переконавшись, що проїжджа частина вільна, а транспорт достатньо віддалений від тебе.
а) це гарна прикраса;
б) заважають водіям;
в) допомагають водіям помітити пішохода здалеку.
а) «Круговий рух»;
б) «Дорожні роботи»;
в) «Пішохідний перехід».
а) правила дорожнього руху;
б) Конституція України;
в) Декларація прав дитини.
а) зелений;
б) жовтий;
в) червоний.
3. Робота в парах. Взаємоперевірка.
- А тепер обміняйтесь картками і перевірте один в одного результати за таблицею з відповідями.
4. Вступне слово учителя.
- Зберегти життя і здоров’я людей на нашій чудовій планеті – найважливіше завдання багатьох служб: медиків, педагогів, працівників дорожньої інспекції, пожежних.
Вивчення та чітке дотримання правил вуличного руху – основне завдання всіх учасників руху: водіїв, пішоходів, пасажирів.
Я хочу побажати, щоб ніхто з вас, ваших рідних, близьких ніколи не був учасником дорожньо-транспортних пригод.
Щороку в світі від дорожньо-транспортних пригод гине понад 250 тисяч людей. За рік в Україні гине понад 5 тисяч людей, а понад 30 тисяч – отримують травми.
Щоб упередити дорожньо-транспортні пригоди, небезпеку для здоров’я і життя, треба дуже добре знати ці Правила і застосовувати їх.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Відгадавши ребус, ви зрозумієте про що буде йти мова на уроці.
- Отже, сьогодні на уроці ми не просто будемо вивчати правила дорожнього руху, а познайомимося із дорожніми знаками, їх видами, та навчимося орієнтуватися за ними у межах міста.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Ми живемо в суспільстві людському
Так багато є різних правил у ньому
Щоб здоровим бути в силі і духу
Треба знати ще й правила руху.
Хоч питання це дуже важке,
Але знай, що життя в нас одне.
А щоб лиха не сталось ніколи
Вірний друг завітав до школи.
Має він три різних ока
Та ще й дивиться звисока,
Ними він весь час моргає
Що за друг, хто відгадає? ( Світлофор)
Виходить Світлофор.
-Добрий день, друзі! Я ваш добрий друг Світлофор. Ви не дивіться, що я такий малий, я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю. Сьогодні мені дуже хотілось зустрітися з вами і дізнатися, що ви знаєте про правила вулиць і доріг, і коли з’явилися вперше правила дорожнього руху.
1 учень. Ще в січні 1638 року Петро 1 видав наказ про правила дорожнього руху. Ці правила обмежували швидкість їзди. Було введено правосторонній рух.
2 учень. Тільки в 1891 році в Україні, а саме в Одесі, з’явився автомобіль.
3 учень. У 1940 році були прийняті типові правила дорожнього руху. Вони змінювалися, доповнювалися, удосконалювалися.
4 учень. Виходячи з вимог міжнародних правил, враховуючи передовий досвід, 1 січня 2002 року були введенні нові « Правила дорожнього руху України». Вони обов’язкові для всіх учасників руху.
Світлофор. Добре, бачу, це ви добре знаєте. А чому, скажіть, мене називають світлофором?
5 учень. Від грецького слова «форос» - носій світла.
2. Гра на увагу «Червоний, жовтий, зелений».
Світлофор. Давайте пограємо з вами в гру.
Червоний – тиша.
Жовтий – плещемо в долоні.
Зелений – крокуємо.
3.Розповіді учнів.
- Цікавою інформацією про те, як виникли дорожні знаки з нами поділяться діти, які досліджували цю проблему.
1 учень: Розкопуючи руїни давніх храмів і палаців, на стінах печер і на скелях вчені часто знаходили дивні знаки-малюнки. Вивчаючи їх, встановили, що ці малюнки означають слова, склади, звуки. Приміром, зображення людини могло означати слово «людина», «воїн», ноги – дієслово «йти», птаха – «літати». Саме так писали колись наші давні предки, бо літер ще не винайшли, а малюнки були зрозумілі кожному.
Давно вже більшість народів світу користуються літерами для письма. Але й малюнки-слова не зникли безслідно. Збереглися вони й на дорожніх знаках. Знаки-малюнки або символи набагато зручніші, ніж знаки-написи. Мов на світі більше трьох тисяч – спробуй вивчити всі! Якщо у кожній країні на шляхах будуть тільки писані правила, то їх зможуть прочитати лише місцеві жителі. Крім того, з автомобіля, який мчить на великій швидкості, прочитати запис майже неможливо. А от знаки-малюнки помітні здалеку і зрозумілі всім. Отже, ведеться не зовсім звичайна розмова. Під час неї всі мовчать, але розуміють одне одного, тому що і водії, і пішоходи бачать мову дороги. Ця мова виражена у формі знаків.
2 учень: Коли по вулицях почали їздити трамваї, автомобілі, тролейбуси, автобуси, вулицям потрібно було дати мову. На цій дорожній мові з водіями та пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу.
4. Розповідь вчителя про дорожні знаки.
- Дорожні знаки називають помічниками пішоходів і водіїв. Вони попереджають, наказують, забороняють, дають поради. А щоб їх було далеко видно, то фарбують у яскраві кольори. Їх є багато і вони різні. Але всі дорожні знаки застерігають кожного з нас від небезпеки на дорозі.
Дорожні знаки в залежності від форми, кольору і малюнка поділяються на групи.
1. Попереджувальні знаки.
Мають форму трикутника з червоним обрамленням . Вони розповідають, що чекає водія на дорозі.
2. Заборонні знаки.
Ці знаки мають форму кола з червоним обрамленням.
Що вони забороняють?
3. Наказові знаки.
Зображені на синьому колі. Вказують обов`язкові напрями руху.
4. Знаки пріоритету( перевага)
Вказують, який транспорт має перевагу в русі, де головна дорога, кому треба поступитися дорогою.
5.Інформаційно – вказівні.
Лагідні знаки, не наказують, не забороняють. А тільки вказують,допомагають.
6. Знаки сервісу ( обслуговування)
Допомагають довідатись, де і яку послугу можуть надати. На голубому тлі в білих квадратах різні малюнки.
7. Таблички до дорожніх знаків.
На них вказуються додаткові відомості. Іноді їх розміщують на автомобілях або автобусах.
Отже, усі дорожні знаки поділяються на групи:
попереджувальні знаки;
заборонні знаки;
наказові знаки;
знаки пріоритету ( переваги);
інформаційно-вказівні знаки;
знаки сервісу;
таблички до дорожніх знаків.
5. Поетична хвилинка.
(Учні по черзі виходять до дошки, розказують вірш і показують знак.)
Ну, а за ним його сусід.
А люди йдуть собі поважно,
Бо пішохідний перехід! (Пішохідний перехід)
Як край дороги школа є.
Бо діти можуть і забути,
Що цілий ряд машин снує . ( Діти)
І зразу, може, не збагне.
Тут треба теж пригальмувати,
І лихо хлопчика мине. (Виїзд велосипедистів)
Хто знає, що в собі таїть?
Обвал дороги недалеко?
Чи впало дерево й лежить?
Усе, звичайно, може бути:
Аварія чи кавардак.
Не можна і на мить забути
Цей попереджувальний знак. ( Інша небезпека)
5. Всякий рух забороняю
І відразу в толк візьміть.
Всіх про це повідомляю —
І, будь ласка, не шуміть. (Рух заборонено).
6. Недалеко і до лиха,
Ця дорога смерть несе.
На велосипеді їхать
Заборонено, і все.
Якщо й вік вам дозволяє,
Чотирнадцять повних є,
Їхать він забороняє,
Бо для вас доріжки є!
А під знак оцей на трасу
Їхать вам уже ніяк!
Не забудьте мене часом,
Я вам заборонний знак. ( Рух на велосипедах заборонено)
7. Я кричу, я заявляю
Всім, хто хоче довго жить.
Строго я забороняю
Пішоходам тут ходить! ( Рух пішоходів заборонено).
8. Знак оцей — пересторога,
Дуже добре треба знать.
Тут кінчається дорога —
Заборонено в’їжджать! (В’їзд заборонено)
9. Хто мене впізнав, скажіть!
Я такий чудовий!
Тут спокійно всі ходіть,
Знак я наказовий!
Я існую лиш для тих,
Хто пішечком ходить.
І спиню проїжджих всіх,
Щоб вам не зашкодить. (Доріжка для пішоходів)
10. Транспорт стане, не пройде,
Коли я на місці.
Я для тих, хто пішки йде,
Й велосипедистів. (Доріжка для пішоходів та велосипедистів)
V. Актуалізація і систематизація знань учнів.
А зараз попрацюємо в групах. Розділимось на 3 групи. 1 – «Пасажири», 2 – «Пішоходи», 3 – «Водії».
1 група: Пограє у гру «Розстав знаки».
Діти вивчали дорожні знаки. Засвоївши матеріал, вони пішли на вулицю. Але тут сталося несподіване. Усі зображення на знаках зникли. Залишилися тільки порожні трикутники, прямокутники, квадрати. Допоможіть дітям. Розставте, будь ласка, знаки.
2 група: Розгадування кросворду.
1. Дорожній знак, який попереджує про обов'язкову зупинку. (Стоп).
2. Людина, яка керує автотранспортом. (Водій).
3. Що встановлюють перед переїздом через залізничну колію? (Шлагбаум).
4. Частина дороги, призначена для руху пішоходів. (Тротуар).
5. Місце, де перехрещуються дороги і вулиці. (Перехрестя).
6. Який чудовий гарний дім,
І вікна світяться у нім.
Взуття із гуми носить він
І головне, він п'є бензин! (Автомобіль).
7. Ділянка проїжджої частини, призначена для руху пішоходів через дорогу. (Перехід).
- Яке слово у вас утворилося у виділених клітинках? Так, це слово «Пішохід», як і назва вашої групи.
3 група: Гра «Упізнай і намалюй»
Прочитавши підписи до знаків, учні мають їх домалювати і розфарбувати.
Велосипедний рух заборонено ---
Ремонтні роботи ---
Пішохідна доріжка ----
Телефон ---
Пункт першої медичної допомоги ---
Дівчинці, при поверненні зі школи додому, необхідно перейти дорогу. Побачивши знак «Діти», вона впевнено закрокувала через проїзну частину. Чи правильно зробила дівчинка? Якщо ні, то чого?
Відповідь: Знак «Діти» не дає переваги пішоходу при переході дороги. Дівчинці потрібно було зупинитися на тротуарі, глянути ліворуч і, лише переконавшись, що смуга руху вільна, дійти до середини дороги. Зупинитися на осьовій лінії, подивитися праворуч і закінчити перехід, якщо немає машин.
(Діти під ритмічну, жваву, веселу музику виконують танцювальні вправи)
А зараз послухайте про водія, який не знав правил дорожнього руху:
Ведмідь купив собі мопед,
А синку-Мишку – велосипед
Їдуть прямо по стежині –
Бережіться всі віднині.
Правила вони не знають
Пішоходів зневажають,
Стали наче навіжені.
Мчаться лісом, мов скажені.
Налякали дику кицю.
Брудом облили лисицю.
Ледь не збили з ніг вовка,
І штовхнули борсука.
Зачепили два гніздечка
Випали із них яєчка,
З дуба гілку обломили,
Гулю кізочці набили.
Та Мишко лихачив марно
Їздив він не дуже гарно.
Вивернув невправно рулик,
Й перекинув бджолам вулик.
От тепер прийшла розплата:
Загула сім’я крилата.
Скинула з велосипеда
І дала, як кажуть, меду.
Якщо маєш ти мопед,
Чи новий велосипед,
То за правилами їдь:
Ти ж людина, не ведмідь!
-Так, їздити треба за правилами. І ви повинні знати, що тим, кому не виповнилось 14 років, їздити на велосипеді проїзною частиною дороги категорично забороняється. А до цього віку можна кататись у дворі, на стадіоні, на доріжці для велосипедистів.
1) Що виконує роль літер у дорожній абетці? (Дорожні знаки)
2) Людина, яка йде вулицею.(Пішохід)
3) Людина, яка їде у транспорті. (Пасажир)
4) Номер телефону «Швидкої допомоги». (103)
5) Який сигнал світлофора забороняє рух? (Червоний)
6) Смугастий перехід для пішоходів. (Зебра)
7) Людина, яка керує рухом транспорту. (Інспектор)
8) Які автомобілі мають право їхати на червоне світло? (Швидка допомога, міліція, рятувальна служба)
9) Частина вулиці, призначена для пішоходів. (Тротуар)
10) Де небезпечно гратися дітям?
11) Для чого існують правила дорожнього руху? ( Правила дорожнього руху існують для того, щоб на вулицях не виникали аварійні ситуації, вони слугують для безпеки пішоходів і водіїв.)
12) Як обходити автобус? ( Автобус потрібно обходити позаду).
IV. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися ви на сьогоднішньому уроці?
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Давайте ж, діти, підведемо підсумок, які бувають групи знаків?
Відповіді дітей:
- Попереджувальні. Намальовані на білих трикутниках з червоним облямуванням, тому їх видно далеко.
- Заборонні. Схожі на червоне око світлофора. Вони розміщуються в червоному колі.
- Наказові. Вони зображені в блакитному колі, вказують напрям руху.
- Інформаційно-вказівні. Їх зображують на блакитних квадратах і прямокутниках. Водії і пішоходи понад усе люблять ці знаки. Вони лагідні, турботливі, не наказують, не забороняють, а тільки вказують і допомагають.
- Згнаки пріоритету (переваги).
- Знаки сервісу. Білі прямокутники з чорними символами на тлі голубих прямокутників. Вони сповіщають важливі відомості водіям та пішоходам.
- Таблички. Білі прямокутники з чорними символами або написами. На них вказують додаткові відомості.
- Я бажаю вам бути всім здоровими, щасливими, завжди дотримуватись правил дорожнього руху, бути чемними пішоходами та пасажирами. В подарунок вам ось ця пам’ятка, яку ви вклеїте в свій щоденник.
Пам’ятка
«Дорожня абетка»
1. Ходи тротуарами і пішохідними доріжками, дотримуючись правої сторони.
2. Узбіччям ходи тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йди тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3. Перед тим як починати перехід дороги, зупинись і приготуйся до переходу.
4. Перетинай проїзну частину за позначеними пішохідними переходами. Суворо виконуй сигнали світлофора і регулювальника.
5. При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя, переходь дорогу тільки під прямим кутом на дільниці, де вона добре проглядається з обох сторін.
6. Не вискакуй зненацька перед транспортними засобами.
7. На зупинці трамвай обходь тільки попереду, автобус і тролейбус позаду.
8. Будь вихованим, культурним. Виконуй всі обов’язки пасажирів.