Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання, уміння та навички про складні речення; розглянути особливості безсполучникового складного речення; спонукати учнів доцільно використовувати безсполучникові складні речення у мовленні; закріпити пунктуаційну грамотність; розвивати уважність, зосередженість, уміння мислити, аргументувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати навички роботи в групі; збагачувати духовний світ учнів через розкриття духовних цінностей та моральних принципів, виховувати любов і повагу до нев'янучої краси рідного слова.
Конспект уроку
9 клас
Безсполучникове складне речення
Мета: систематизувати та узагальнити знання, уміння та навички про складні речення; розглянути особливості безсполучникового складного речення; спонукати учнів доцільно використовувати безсполучникові складні речення у мовленні; закріпити пунктуаційну грамотність; розвивати уважність, зосередженість, уміння мислити, аргументувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати навички роботи в групі; збагачувати духовний світ учнів через розкриття духовних цінностей та моральних принципів, виховувати любов і повагу до нев’янучої краси рідного слова.
Тип уроку: урок осмислення нового матеріалу, формування умінь та навичок на основі уже здобутих знань.
Обладнання: таблиці, роздаткові картки, опорні схеми, мультимедійна дошка, картки-сигнали.
Епіграф: О, мово рідна! Золота колиско,
В яких світах би не бувала я, -
З тобою серцем, і по-українськи
Я вимовляю мамині слова.
Зоя Кучерява
Перебіг уроку
На плакаті записані правила поведінки на уроці:
(На уроці будуть використовуватися картки-сигнали)
Картка: «Увага! Абсолютна тиша».
Слово вчителя. Доброго дня! Сьогодні тема нашого уроку з української мови є «Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в ньому». Ми працюватимемо над завданнями теоретичного і практичного змісту, у процесі виконання пригадаємо пунктуаційні правила, вивчені в попередніх класах, перевіримо свої вміння правильно ставити розділові знаки в кінці речення, між простими реченнями, що входять до складу складного; вдосконалимо вміння правильно будувати речення, висловлювати свою думку.
На плакаті записані правила, яких ми маємо дотримуватися протягом нашої роботи.
Учні з’ясовують цілі уроку
«Сьогодні на уроці я хочу…»
Картка «Обговорюємо»
Зверніть увагу на дошку. У таблицях ми побачимо повторений матеріал
Приходила весна. Сніг лежав тільки по самих ярах та затінках. Серед пучечків торішньої трави де-не-де визирали блакитними оченятами проліски, які поспішали з’явитися першими, щоб прикрасити лісові галявини. Земля лежала ще півсонна й зітхала до неба теплими грудьми; зітхання теє злітало вгору легенькою парою, затуляючи сонце. Вона тужила за сонцем і не знала, що за малу годину потоне в його золотих обіймах, а потім тумани розвіються, зникнуть від його одного ясного променистого погляду, який осяє всю її.
Дослідження тексту:
(БСР служить для передачі насиченості подіями, що розгортаються. Відсутність сполучника надає реченню розмовного забарвлення. Такі речення роблять мовлення більш емоційним, надають висловленню легкості, служать для вираження контрастів, узагальнень).
Картка: «Практикум»
Самостійно записати спільні та відмінні ознаки складносурядних і безсполучникових речень
Звірте свої висновки з таблицею. Сформулюйте питання і відповіді, запишіть у формі діалогу
Діалог – зразок
Картка: «Працюймо в групах»
Спишіть речення. Розставте розділові знаки.
(Спільне: інтонація переліку; відмінне: перше – просте з однорідними присудками, друге – безсполучникове з однорідними частинами – реченнями).
Знайдіть серед речень «зайві» ( не безсполучникові). Поясніть правила вживання двокрапки у реченнях.
(1 і 3; 1 – речення з прямою мовою; 3 – просте речення з узагальнюючим словом при однорідних членах).
В якому місці можна поставити крапку з комою в такому реченні?
З гуркотом проїхала машина піднявши пилюку на дорозі пронісся табун коней.
(Тут можна поставити крапку з комою і після слів «машина», і після слів «на дорозі»)
Картка: «Рахую до п’яти» (можна скористатися Інтернетом)
Хто знає більше приказом та прислів’їв, в яких ставиться тире. Запишіть їх у зошитах. Які це речення? Подумайте, чому в прислів’ях і приказках так часто вживаються складні безсполучникові речення з тире?
Дібрати схеми до поданих речень
Речення |
Графічний запис |
|
□ - □ : □; □. |
|
□ - □ : □ |
|
□ - □ |
|
□ : □ |
|
□ - □ |
|
□ ; □ , □ . |
Пошукова робота творчого характеру: у поданому варіанті речення (без розділових знаків) кожний учень запропонує свій варіант правильного запису розділових знаків, прокоментувавши смислові зв’язки між простими реченнями.
Тріпоче серце я люблю у спразі в радості в жалю (А.Малишко).
Спишіть, перетворюючи складні сполучникові речення на безсполучникові. Поставте потрібні розділові знаки; визначте вид смислових відношень у кожному реченні .
Запишіть, ставлячи розділові знаки:
Спишіть загадки, ставлячи розділові знаки, напишіть відгадки.
|
а) торби на боках, а сам посередині. |
|
б) на три городини – одна диня. |
|
в) тільки шкура зосталась. |
|
г) ледачий не встане. |
|
д) на ослиці кислиці, а на вербі груші. |
Відповідь: (1-б; 2-в; 3-а; 4-д; 5-г).
Співала колосом власна нива, співали жайворонки над нею, співав пісню серп, підрізуючи стебло, лунали співи по сінокосах, співало, врешті, сонце, повне надій (М. Коцюбинський).
Речення розповідне, складається з 5 речень, останнє ускладнене вставним словом «врешті» і відокремленим поширеним означенням повне надій. Це БСР. □, □, □, □, □.
Підсумок уроку
Продовжити речення
Бесіда
Д/з Скласти діалог «Несподівана зустріч». Увести до нього 2-3 БСР.