Урок на тему: "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал

Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання, уміння та навички про складні речення; розглянути особливості безсполучникового складного речення; спонукати учнів доцільно використовувати безсполучникові складні речення у мовленні; закріпити пунктуаційну грамотність; розвивати уважність, зосередженість, уміння мислити, аргументувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати навички роботи в групі; збагачувати духовний світ учнів через розкриття духовних цінностей та моральних принципів, виховувати любов і повагу до нев'янучої краси рідного слова.

Перегляд файлу

Конспект уроку

9 клас

Безсполучникове складне речення

Мета: систематизувати та узагальнити знання, уміння та навички про складні речення; розглянути особливості безсполучникового складного речення;       спонукати учнів доцільно використовувати безсполучникові складні речення у мовленні; закріпити пунктуаційну грамотність; розвивати уважність, зосередженість, уміння мислити, аргументувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати навички роботи в групі; збагачувати духовний світ учнів через розкриття духовних цінностей та моральних принципів, виховувати любов і повагу до невянучої краси рідного слова.

Тип уроку: урок осмислення нового матеріалу, формування умінь та навичок на основі уже здобутих знань.

Обладнання: таблиці, роздаткові картки, опорні схеми, мультимедійна дошка, картки-сигнали.

Епіграф:                              О, мово рідна! Золота колиско,

                                             В яких світах би не бувала я, -

                                             З тобою серцем, і по-українськи

                                             Я вимовляю мамині слова.

                                                                                    Зоя Кучерява

Перебіг уроку

  1. Мотиваційний етап
  1. Організаційно – вступна частина

На плакаті записані правила поведінки на уроці:

(На уроці будуть використовуватися картки-сигнали)

Картка: «Увага! Абсолютна тиша».

Слово вчителя. Доброго дня! Сьогодні тема нашого уроку з української мови є «Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в ньому». Ми працюватимемо над завданнями теоретичного і практичного змісту, у процесі виконання пригадаємо пунктуаційні правила, вивчені в попередніх класах, перевіримо свої вміння правильно ставити розділові знаки в кінці речення, між простими реченнями, що входять до складу складного; вдосконалимо вміння правильно будувати речення, висловлювати свою думку.

На плакаті записані правила, яких ми маємо дотримуватися протягом нашої роботи.

  1. Обгрунтування навчання

Учні зясовують цілі уроку

«Сьогодні на уроці я хочу…»

  1. Актуалізація опорних знань

Картка «Обговорюємо»

  • «Снігова куля»
  1. Що таке речення?
  2. Що таке складне речення?
  3. Які види складних речень ви знаєте?
  4. Які розділові знаки можливі в складному реченні;
  5. Навіщо нам знати й уміти розрізняти речення з різними видами зв’язку;
  1. Повідомлення теми, мети уроку

Зверніть увагу на дошку. У таблицях ми побачимо повторений матеріал

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "таблиця безсполучникові складні речення"

  1. Отже, спробуємо розглянути такі речення у цілісному тексті. Для цього вам потрібно прочитати текст, який лежить на парті, визначити вид кожного речення

Приходила весна. Сніг лежав тільки по самих ярах та затінках. Серед пучечків торішньої трави де-не-де визирали блакитними оченятами проліски, які поспішали зявитися першими, щоб прикрасити лісові галявини. Земля лежала ще півсонна й зітхала до неба теплими грудьми; зітхання теє злітало вгору легенькою парою, затуляючи сонце. Вона тужила за сонцем і не знала, що за малу годину потоне в його золотих обіймах, а потім тумани розвіються, зникнуть від його одного ясного променистого погляду, який осяє всю її.

Дослідження тексту:

  • Що таке текст?
  • Визначте тип і стиль мовлення;
  • Сформулювати тему, головну думку тексту, дати заголовок;
  • Знайти художні засоби та пояснити доцільність використання їх;
  • Пояснити правопис розділових знаків;
  • Намалювати і пояснити схеми до складних речень;
  1. «Мозковий штурм» за завданням «Продовж речення»
  • Безсполучникове складне речення- це…
  • Смислові відношення між частинами БСР…
  • БСР служить для…

(БСР служить для передачі насиченості подіями, що розгортаються. Відсутність сполучника надає реченню розмовного забарвлення. Такі речення роблять мовлення більш емоційним, надають висловленню легкості, служать для вираження контрастів, узагальнень).

  1. Колективна робота з таблицею

Картка: «Практикум»

Самостійно записати спільні та відмінні ознаки складносурядних і безсполучникових речень

  1. Самостійна робота

Звірте свої висновки з таблицею. Сформулюйте питання і відповіді, запишіть у формі діалогу

Діалог – зразок

  • На які дві групи поділяються БСР за характером смислових звязків?
  • З однорідними і неоднорідними реченнями.
  • Які частини називаються однорідними?
  • Синтаксично рівноправні.
  • Який звязок між неоднорідними частинами?
  • Одна з них пояснює іншу.
  • Які смислові відношення можуть виражати речення з однорідними частинами?
  • Одночасність подій, часову послідовність, зіставлення чи протиставлення.
  • На які види поділяються БСР з неоднорідними частинами?
  • Безсполучникові речення зі значенням умови, наслідку, часу, пояснення, причини.

 

  1. Спостереження над структурою та інтонацією речень.

Картка: «Працюймо в групах»

  1. Робота в групах

    Спишіть речення. Розставте розділові знаки.

  • Зашелести до мене барвінково, зорею надвечірньою зійди, у світ широкий проведи, моє пісенне материнське слово (В.Симоненко).
  • Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть плугатарі з плугами йдуть, співають ідучи дівчати…(Т.Шевченко).
  • Весна веселая була: зазеленів вишневенький садочок, пахучая фіалка розцвіла і звеселила свій куточок (Л. Глібов).
  • Посієш вчасно, вродить рясно ( Народна творчість).
  • Дощ пройшов хазяйським кроком – сад в росі купається (І. Нехода).
  • Знайдіть серед записаних речень просте? (1).
  • Що спільного між першим і другим реченнями? Яка між ними різниця?

(Спільне: інтонація переліку; відмінне: перше – просте з однорідними присудками, друге – безсполучникове з однорідними частинами – реченнями).

  1. Гра «Знайди зайве речення»

Знайдіть серед речень «зайві» ( не безсполучникові). Поясніть правила вживання двокрапки у реченнях.

  • Люди кажуть: «Посієш вчасно – збереш рясно»
  • І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий господарський досвід  народу.
  • Своїм мовним багатством і змістовним різноманіттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі сторони життя людини: її погляд на світ, суспільні явища, громадські та родинні взаємини, побут тощо.
  • Прислівя і приказки – стислі крилаті вислови: в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу.

(1 і 3; 1 – речення з прямою мовою; 3 – просте речення з узагальнюючим словом при однорідних членах).

  1. Лінгвістична задача.

В якому місці можна поставити крапку з комою в такому реченні?

З гуркотом проїхала машина піднявши пилюку на дорозі пронісся табун коней.

(Тут можна поставити крапку з комою і після слів «машина», і після слів «на дорозі»)

  1. Спишіть речення, розставте розділові знаки. Доведіть, що в окремих випадках тут можливе використання інших розділових знаків. Обгрунтуйте відповідь.
  • Шумить Дніпро, лунає луск сокир, над вежею хмара повисла. Чебрець, ласкавець і бедринець буяє, пахне зелена рута і маруна.
  • Відплили щоглисті змії, згасли на горбах вогнища, опустів Бабин Торжок, затих Поділ.
  • На санчатах – гринджолятах вітер біжить, мороз скрипить, з копалинь іскри скачуть.
  • Минула осінь, зжовкло листя, птахи у вирій відлетіли (з творчості Б. Лепкого)
  1. Гра – аукціон

Картка: «Рахую до пяти» (можна скористатися Інтернетом)

Хто знає більше приказом та прислівїв, в яких ставиться тире. Запишіть їх у зошитах. Які це речення? Подумайте, чому в прислівях і приказках так часто вживаються складні безсполучникові речення з тире?

  1.         Графічний диктант

Дібрати схеми до поданих речень

Речення

Графічний запис

  1. Зібрався бігти – страшно зробилося: як на зло, ще й стежка загубилася                    (Г. Тютюнник)

 

□ - □ : □; □.

  1. Скільки труднощів переборено – все одно здається: досі все було простим і звичайним      (П. Гуріненко)

 

□ - □ : □

  1. Ще сонячні промені сплять – досвітні огні вже горять     (Леся Українка)

□ - □

  1. Наді мною твориться диво: наче хтось невидимий смичком провів по сивому піднебессі  (М. Стельмах)

 

□ : □

  1. Працюватимеш вволю – матимеш долю              (Народна творчість)

□ - □

  1. Було ще рано; сині роси зблискували на травах, сонце заспане купалось на левадах    (І. Цюпа)

 

□ ; □ , □ .

 

  1.         Картка: «Вищий пілотаж»

Пошукова робота творчого характеру: у поданому варіанті речення (без розділових знаків) кожний учень запропонує свій варіант правильного запису розділових знаків, прокоментувавши смислові звязки між простими реченнями.

Тріпоче серце я люблю у спразі в радості в жалю (А.Малишко).

  1.         Картка: «Робота в групах»

Спишіть, перетворюючи складні сполучникові речення на безсполучникові. Поставте потрібні розділові знаки; визначте вид смислових відношень у кожному реченні .

  • Де господар ходить, там нивка родить.
  • Хто вітру служить, тому димом платять.
  • Як не знаєш броду, то не лізь у воду.
  • Як не візьмешся за сокиру, хати не зробиш.
  • Щоб рибу їсти - треба у воду лізти.
  • Якщо уникатимеш роботи, не матимеш хліба у роті (Народна творчість).

Запишіть, ставлячи розділові знаки:

  • Зійшло сонце. Надворі почало світати.
  • Ми поспішали додому. Здіймалася віхола.
  • Все почалося просто. З-за обрію тихо витикнувся ріжечок ледве помітної синьої хмари (За О. Гончаром).
  • Приходить весна. Тане сніг. Біжать по бруківці бурхливі струмочки. Біліють паперові човники (За Н.Суворцевою).
  • Була б охота. Знайдеться робота (Народна творчість).

Спишіть загадки, ставлячи розділові знаки, напишіть відгадки.

  • Летить пищить сяде мовчить (Вітер).
  • Прийшов хтось та взяв щось бігти за ним та не знаєш за ким (Комар).
  • Біле як сніг надуте як міх лопатами ходить рогом їсть (Гуска).
  • Їхала пані в срібному жупані вїхала в сад не вернулась назад (Риба).
  • Хата не хата вікон багато є куди влізти та нікуди вилізти (Народна творчість) (Ятір (сітка на рибу).
  1.         Утворіть БСР, добираючи до поданих речень другу частину. Розставте розділові знаки.
  1. Така господиня…

а) торби на боках, а сам посередині.

  1. Коза з вовком тягалась…

б) на три городини – одна диня.

  1. Батько був середній хазяїн…

в) тільки шкура зосталась.

  1. Наговорила…

г) ледачий не встане.

  1. Грім не гряне…

д) на ослиці кислиці, а на вербі груші.

Відповідь: (1-б; 2-в; 3-а; 4-д; 5-г).

  1.         Підкреслити граматичні основи, розібрати за будовою речення.

Співала колосом власна нива, співали жайворонки над нею, співав пісню серп, підрізуючи стебло, лунали співи по сінокосах, співало, врешті, сонце, повне надій (М. Коцюбинський).

Речення розповідне, складається з 5 речень, останнє ускладнене вставним словом «врешті» і відокремленим поширеним означенням повне надій. Це БСР. □, □, □, □, □.

Підсумок уроку

  1.         «Незакінчене речення»

Продовжити речення

  1. «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
  2. «Я навчився… Отже, я вмію…»
  3. «Я дізнався… Отже, я впевнений…»
  4. «Я переконався… Тому я хотів би…»
  5. «Я замислився… Тому я хотів би…»

Бесіда

  1. Як ви почувалися на сьогоднішньому уроці?
  2. Чи досягли ви поставленої мети?

Д/з Скласти діалог «Несподівана зустріч». Увести до нього 2-3 БСР.

  • Шумить Дніпро, лунає луск сокир, над вежею хмара повисла. Чебрець, ласкавець і бедринець буяє, пахне зелена рута і маруна.
  • Відплили щоглисті змії, згасли на горбах вогнища, опустів Бабин Торжок, затих Поділ.
  • На санчатах – гринджолятах вітер біжить, мороз скрипить, з копалинь іскри скачуть.
  • Минула осінь, зжовкло листя, птахи у вирій відлетіли (з творчості Б. Лепкого)

 

 

  • Де господар ходить, там нивка родить.
  • Хто вітру служить, тому димом платять.
  • Як не знаєш броду, то не лізь у воду.
  • Як не візьмешся за сокиру, хати не зробиш.
  • Щоб рибу їсти - треба у воду лізти.
  • Якщо уникатимеш роботи, не матимеш хліба у роті (Народна творчість).

 

 

 

  • Зійшло сонце. Надворі почало світати.
  • Ми поспішали додому. Здіймалася віхола.
  • Все почалося просто. З-за обрію тихо витикнувся ріжечок ледве помітної синьої хмари (За О. Гончаром).
  • Приходить весна. Тане сніг. Біжать по бруківці бурхливі струмочки. Біліють паперові човники (За Н.Суворцевою).
  • Була б охота. Знайдеться робота (Народна творчість).

 

 

  • Летить пищить сяде мовчить (Вітер).
  • Прийшов хтось та взяв щось бігти за ним та не знаєш за ким (Комар).
  • Біле як сніг надуте як міх лопатами ходить рогом їсть (Гуска).
  • Їхала пані в срібному жупані вїхала в сад не вернулась назад (Риба).
  • Хата не хата вікон багато є куди влізти та нікуди вилізти (Народна творчість) (Ятір (сітка на рибу).

 

 

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
3617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку