Урок на тему "Болота.Роль боліт"

Про матеріал

Це урок з ознайомлення з новою темою "Болота, роль боліт". Має на меті повторити вивчений матеріал напротязі теми "Гідросфера", а саме: "Розподіл води", "Річки", "Озера", "Моря і Океани"

Перегляд файлу

Тема: «Болота, особливості їх утворення та поширення. Значення боліт.»

Мета:

  • Ознайомити учнів з поняттями «болото», «заболоченість», з їхнім походженням, типами, значенням боліт для природи і людини;
  • Продовжувати розвивати навички роботи з тематичними картами;
  • Удосконалювати вміння аналізувати, робити висновки;
  • Виховувати любов до географії, прищеплювати любов до природи, прагнення берегти її.

Обладнання: підручник, атласи,комп’ютер, мультимедійна презентація «Болота», ілюстрації казкових героїв.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

  • Учні зможуть називати суттєві ознаки поняття «болото»;
  • Виділяти відмінності між низинними, верховими та перехідними болотами;
  • Пояснювати роль боліт в  природі.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне опитування(метод «тест рейтинг»)

(Учні відповідають на питання ТАК або НІ)

Питання для опитування

  1. Більшість запасів прісної води зосереджено в льодовиках. (Так)

( 4/5 зосереджено в льодовиках)

  1. Тихий океан більший за площею ніж усі інші разом. (Ні)

(Тихий океан займає 49% площі вод Світового океану)

  1. Найглибше місце на Землі знаходиться в Атлантичному океані.  (Ні)

( Найглибша точка Маріанський жолоб 11022 м знаходиться в Тихому океані)

  1. Індійський океан є другим океаном  за величиною океаном світу. (Ні)

(Другим за величиною є Атлантичний)

  1. Червоне море є найсолонішим морем світу. (Так)

(Солоність Червоного моря – 41%)

  1. Середземне море – це море, яке не має берегів. (Ні)

(Море яке немає берегів – це Саргасове)

  1. Найбільший басейн має річка Ніл. (Ні)

( Амазонка)

  1. Серед річок, які протікають через Україну Дніпро є найдовшою. (Ні)

(Найдовша річка, яка протікає через Україну – це Дунай)

  1. Притока – це другорядна річка, яка впадає в головну. (Так)

(Другорядна річка, яка впадає в головну – це притока)

  1. За солоністю озера поділяються на: прісні та солоні. (Ні)

(Прісні, солоні, мінеральні)

  1. Каспійське море – найглибше озеро світу. (Ні)

(Найглибше озеро на Землі Байкал -1642 м)

  1. Водний географічний об’єкт, який по іншому називається «Гниле море» розташований на території  України. (Так)

(Це озеро Сиваш)

  1. Опитування біля карти.

(Учні витягують картки та знаходять географічні об’єкти, які задано)

Картка №1

Знайдіть та покажіть на контурній карті:

  1. Другий за величиною океан світу та материки які він омиває;
  2. Найшвидшу течію в світі;
  3. Найбільше озеро світу;

 

 

 

Картка №2

Знайдіть та покажіть на контурній карті:

  1. Четвертий океан світу за величиною та материки, які він омиває;
  2. Найглибше озеро світу;
  3. Найдовшу річку Африки;

Картка №3

Знайдіть та покажіть на контурній карті:

  1. Безплідне море, та океан до якого воно належить;
  2. Найглибше місце на землі;
  3. Найбільший острів світу;

Картка №4

Знайдіть та покажіть на контурній карті:

  1. Найбільший океан світу та материки, які він омиває;
  2. Найглибше море світу та океан до якого воно належить;
  3. Найсолоніше озеро світу;

Картка №5 

Знайдіть та покажіть на контурній карті:

  1. Найсолоніше море світу;
  2. Найдовшу течію світу;
  3. Третій за величиною океан світу та материки, які він омиває;

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Розгадування загадки.

Наша мандрівка Гідросферою продовжується :  ми вже побували на хвилях океанів і морів, пронеслись порогами річок, помилувались озерами. А сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до…

А щоб дізнатися куди, я вам пропоную відгадати загадку.

 

 

Не суша, ні вода,

Ні ногами не підеш

Ні на човні не попливеш.

(Болото)

Як ви здогадались сьогодні ми з вами мандруємо болотами.

  1. Демонстрація казкових героїв боліт

Демонструю зображення Баби Яги та Шрека.

  • Що спільного між ними?
  •  
  1. Постановка проблемного питання.

Отже ми знаємо, що болота непридатні для життя  людям, непрохідні і в них живе багато нечисті, то:

Болота – це користь чи шкода для природи і людини?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

(робота з підручником та презентацією)

  1. Ознайомлення з поняттями  «Болото» та «Заболоченість»

Болото – це надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу 30 см і більше.

Заболоченість  - це надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу менше 30см.

  1. Ознайомлення з причинами виникнення боліт.

 

 

 

Причини виникнення:

- Заростання озер

- Заболочення ґрунтів через надмірне зволоження.

  1. Ознайомлення з типами боліт.

Типи боліт

 

Низинні         Верхові      Перехідні

(Характеристика кожного)

Низинні:

  • Утворюються в заплавах річок, зниженнях рельєфу;
  • Живляться ґрунтовими водами;
  • Поширені рослини:  зелений мох, хвощ, осока, очерет, рогоз…

Верхові:

  • Утворюються на плоских вододілах;
  • Живляться лише за рахунок опадів;
  • Рослини: мох, сфагнум, багно болотне, вереск, журавлина.

Перехідні:

  • Мають особливості як низинних так і верхових боліт.

 

  1. Ознайомлення з поширенням боліт на Землі.
  • Загальна площа боліт на Землі 3.5 мільйонів кілометрів квадратних.
  • Географія поширення:
  1. Лісова зона Північної півкулі;
  2. Екваторіальні області Африки та Південної Америки;
  3. Тропіки та субтропіки Південно-східної  Азії;
  4. Країни з найбільшими кількостями боліт: Росія, США, Канада, Білорусь, Бразилія.
  5. Болота також є в Україні, площа яких 1,2млн га(Полісся 900 тис га Лісостеп 300 тис га)

 

5.    Ознайомлення з роллю боліт:

(Використовується казковий герой Баба Яга , яка ознайомить дітей з роллю боліт для людини.)

Роль боліт:

  • Очищують воду та накопичують її;
  • Очищують повітря: за рік 1га болота поглинає з повітря 550-1800кг вуглекислого газу і виділяє 260-700 кг кисню, що в 7-15 разів більше ніж 1 га лісу;
  • Є місцем видобування торфу – цінної корисної копалини;
  • Формує тепловий та водний баланс прилеглої території;
  • Поглинає частинки пилу: за 1 рік 1га болота поглинає до 3-х тон пилу;
  • Є місцем зростання багатьох рослин в тому числі лікувальних: Журавлини збирають до 200 кг з 1 га, Морошки 700-800кг;
  • Є домівкою єдиної реліктової рослини льодовикової епохи, комахоїдної рослини – Товстянки Альпійської.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.  Бліц опитування:

- Що таке болото?

- Яка відмінність боліт від заболоченої території?

-  Які є види боліт? Яка різниця між ними?

2. Повернення до проблемного питання

-  Болота – це користь це шкода для людини та природи?

        VІ. Цікаві факти про болото.

(Казковий герой Шрек знайомить з цікавими фактами про болото)

 

Факт №1

У надрах боліт утримується в 5 разів більше прісної води ніж в усіх річках світу.

 

 

Факт №2

Болота дуже добре зберігають відмерлі рештки рослин і тварин. Завдяки болотам ми дізналися, що на Шпіцбергені  та Гренландії росли колись пальми та магнолії.

Факт №3

Найбільше болото в світі – болото «Пантанал» яке знаходиться в Південній Америці.

Його площа 195 тисяч кілометрів квадратних.

На території яку воно займає змогла б поміститись майже третина України, або 6 Одеських областей,  або 150 Балтських районів.

Факт №4

В болотах США містяться одні з найнебезпечніших вантажів світі - ядерні бомби.

5 лютого 1958 року Американський бомбардувальник  В-47 зіткнувшись з винищувачем Ф-86 біля американського міста Савана штат Джорджія, вимушено скинув термоядерну бомбу, яку до сих пір не знайшли. Одна з версій бомба впала в болото.

21 січня 1961 року інша подібна аварія сталась біля міста Голсбдо штат Північна Кароліна, інший бомбардувальник внаслідок зіткнення скинув 2 ядерні бомби. Одну знайшли, інша потонула в болоті.

        VІІ. Підведення підсумків уроку.

Обговорення результатів роботи, оцінювання.

        VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 51

 

docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
1075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку