Це урок з ознайомлення з новою темою "Болота, роль боліт". Має на меті повторити вивчений матеріал напротязі теми "Гідросфера", а саме: "Розподіл води", "Річки", "Озера", "Моря і Океани"
Тема: «Болота, особливості їх утворення та поширення. Значення боліт.»
Мета:
Обладнання: підручник, атласи,комп’ютер, мультимедійна презентація «Болота», ілюстрації казкових героїв.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Учні відповідають на питання ТАК або НІ)
Питання для опитування
( 4/5 зосереджено в льодовиках)
(Тихий океан займає 49% площі вод Світового океану)
( Найглибша точка Маріанський жолоб 11022 м знаходиться в Тихому океані)
(Другим за величиною є Атлантичний)
(Солоність Червоного моря – 41%)
(Море яке немає берегів – це Саргасове)
( Амазонка)
(Найдовша річка, яка протікає через Україну – це Дунай)
(Другорядна річка, яка впадає в головну – це притока)
(Прісні, солоні, мінеральні)
(Найглибше озеро на Землі Байкал -1642 м)
(Це озеро Сиваш)
(Учні витягують картки та знаходять географічні об’єкти, які задано)
Картка №1
Знайдіть та покажіть на контурній карті:
Картка №2
Знайдіть та покажіть на контурній карті:
Картка №3
Знайдіть та покажіть на контурній карті:
Картка №4
Знайдіть та покажіть на контурній карті:
Картка №5
Знайдіть та покажіть на контурній карті:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Наша мандрівка Гідросферою продовжується : ми вже побували на хвилях океанів і морів, пронеслись порогами річок, помилувались озерами. А сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до…
А щоб дізнатися куди, я вам пропоную відгадати загадку.
Не суша, ні вода,
Ні ногами не підеш
Ні на човні не попливеш.
(Болото)
Як ви здогадались сьогодні ми з вами мандруємо болотами.
Демонструю зображення Баби Яги та Шрека.
Отже ми знаємо, що болота непридатні для життя людям, непрохідні і в них живе багато нечисті, то:
Болота – це користь чи шкода для природи і людини?
IV. Вивчення нового матеріалу
(робота з підручником та презентацією)
Болото – це надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу 30 см і більше.
Заболоченість - це надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу менше 30см.
Причини виникнення:
- Заростання озер
- Заболочення ґрунтів через надмірне зволоження.
Типи боліт
Низинні Верхові Перехідні
(Характеристика кожного)
Низинні:
Верхові:
Перехідні:
5. Ознайомлення з роллю боліт:
(Використовується казковий герой Баба Яга , яка ознайомить дітей з роллю боліт для людини.)
Роль боліт:
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бліц опитування:
- Що таке болото?
- Яка відмінність боліт від заболоченої території?
- Які є види боліт? Яка різниця між ними?
2. Повернення до проблемного питання
- Болота – це користь це шкода для людини та природи?
VІ. Цікаві факти про болото.
(Казковий герой Шрек знайомить з цікавими фактами про болото)
Факт №1
У надрах боліт утримується в 5 разів більше прісної води ніж в усіх річках світу.
Факт №2
Болота дуже добре зберігають відмерлі рештки рослин і тварин. Завдяки болотам ми дізналися, що на Шпіцбергені та Гренландії росли колись пальми та магнолії.
Факт №3
Найбільше болото в світі – болото «Пантанал» яке знаходиться в Південній Америці.
Його площа 195 тисяч кілометрів квадратних.
На території яку воно займає змогла б поміститись майже третина України, або 6 Одеських областей, або 150 Балтських районів.
Факт №4
В болотах США містяться одні з найнебезпечніших вантажів світі - ядерні бомби.
5 лютого 1958 року Американський бомбардувальник В-47 зіткнувшись з винищувачем Ф-86 біля американського міста Савана штат Джорджія, вимушено скинув термоядерну бомбу, яку до сих пір не знайшли. Одна з версій бомба впала в болото.
21 січня 1961 року інша подібна аварія сталась біля міста Голсбдо штат Північна Кароліна, інший бомбардувальник внаслідок зіткнення скинув 2 ядерні бомби. Одну знайшли, інша потонула в болоті.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Обговорення результатів роботи, оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 51