Розробка уроку з біології на тему:"Будова і різноманітність квіток". В розробці вміщений цікавий матеріал з даної теми а саме:легенди про рослини, "квітковий годинник", лікарські рослини краю та правила їх збору. За допомогою опорних схем вивчається новий матеріал, що дає змогу дитині чітко зрозуміти будову квітки.
Урок - ділова гра за темою :”Репродуктивні органи рослини. Будова і різноманітність квіток”.
Основні цілі: поглибити знання учнів про будову та різноманітність квітів; вчити працювати з додатковою літературою;продовжувати екологічне виховання.
Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, маточка, пилок, андроцей, гінецей, квіти: актиноморфні, зигоморфні, асиметричні, завязь одностатеве, двостатева.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи.
Клас поділений на групи. Кожна група має завдання щодо створення газети” Квіти в нашому житті”.
Вчитель головний редактор. Дані редакційні завдання стосувались таких рубрик газети:
1.Квіти в творчості народів світу.
2.Гіганти і карлики квіткового світу.
3.Мова квітів.
4.Лікарські рослини.
5. квітковий годинник.
Вчитель. Квіти відіграють важливу роль в житті усіх народів. Починаючи з найвіддаленіших часів і закінчуючи сьогоденням, квіткові рослини супроводжують нас у найрізноманітніших проявах життя. Ними прикрашали вівтарі й місця жертвоприношень, вони були цілющими ліками, охоронцями домашнього вогнища. Вони мали важливе значення в житті окремих осіб і цілих народів. Можливо тому безліч легенд, оповідань, міфів, що є у різних народів, присвячені квітам.
Ми сьогодні спробуємо випустити макет газети „Квіти в нашому житті”. Ви підготували статті до нашої газети і здійснили художнє оформлення. Кожна стаття написана і оформлена на великому аркуші паперу. Всі статті, що входять до нашої газети, ми прикріпимо на дошці.
Епіграфом до газети будуть слова:
„Квіти – це прикраса нашої землі.
Скільки їх – польові, кімнатні, лісові.
Які вони різні : червоні, білі, голубі.
Без них наша планета була б сіра і сумна.
Отже, перша сторінка нашої газети присвячена квітам в народній творчості.
Учень 1. На сторінці „Квіти в творчості народів світу „ ми помістили статтю „цариця над царицями – троянда.”
В Ірані, країні персів, є ось таке оповідання. Троянда була подарунком Аллаха. До нього звернулися всі діти Флори з проханням призначити над ними нового володаря замість сонливого лотоса, котрий був дивовижно красивим, але забув серед ночі про свої обов’язки правителя. Тоді Аллах призначив правителькою квітів білу непорочну троянду з гострими колючками, що оберігають її. Коли соловейко побачив цю чарівну царицю квітів, то був так заворожений її красою, що в захопленні притис троянду до своїх грудей. Але гострі колючки, мов кинджал,
1.
впялися йому в серце і яскраво – червона кров бризнула, зросивши ніжні пелюстки дивовижної квітки. Ось чому, стверджують перські перекази, безліч зовнішніх пелюсток троянди й досі зберігають рожевий відтінок.
Учень 2.А ось легенда про ніжну весняну квітку конвалію. Про неї ми написали в статті „Срібна конвалія”. У Стародавній Греції міф твердить, що конвалія виникла з крапель поту богині Діани. Коли богиня під час полювання забрела в глухі хащі лісу, то на неї напали фавни. Вони були безтямно закохані в Діану і хотіли полонити її. Діана кинулася тікати. Вона бігла швидко і з неї рясними краплями стікав сріблястий піт, який перетворився на чарівні запашні квіти конвалії.
Учень3. В українському фольклорі є чудова поетична розповідь про квітку конвалію і її виникнення. В ній говориться , що ці квіточки, подібні до перлин, є не що інше, як застиглий сріблястий щасливий сміх лісової русалки Мавки, яка вперше відчула радість великого, щирого взаємного кохання.
Вчитель. Квіткові рослини. Квітка як видозмінений пагін. Будова квітки. Двостатеві та одностатеві квітки.(розповідь учителя ).
Будова квітки
К В І Т К А
Оцвітина маточка тичинки
Чашечка віночок приймочка стовпчик завязь пиляк тичинкова нитка.
ТИПИ КВІТОК
2.
симетрія квіток
актиноморфні зигоморфні асиметричні
(яблуня) (орхідні) (гладіолус)
Посередині квітки знаходилась впадина з великою кількістю тичинок і маточок. В честь вченого, що вперше побачив і описав цю квітку, її назвали рафлезія Арнольда. Листки у даної рослини відсутні. Вона паразитує виключно на дикому винограді.
Найменшою квіткою може похвалитися травяниста рослина із родини складноцвітих – натотея, що росте на острові Корсіка в Середземному морі. У її сукупність квіток, що називається суцвіттям, має діаметр всього 2-3 мм.
Вчитель. Ми знаємо, що рослини безмовні. Але чи завжди? На це запитання ви знайдете відповідь, прочитавши наступну сторінку нашої газети „Мова квітів”.
Учень5. Мабуть немає людини байдужої до квітів. І люди, спостерігаючи за ними, зазначають, що вони з нами говорять, але на свій лад. Ось , наприклад, квіти прогнозують погоду. Одна стаття нашої рубрики і називається „ Квіти – провісники погоди.
З давніх – давен наші далекі пращури, не маючи ні радіо, ні телебачення, а лише будучи уважними спостерігачами, точно могли передбачити зміни у погоді. Перед дощем квітка мати - й – мачухи, козельця, мальви, фіалки, берізки, латаття закриваються.
У передчутті дощу не розкривають свої бутони троянди, шипшина.
Квіти льону зі сходом сонця розкриваються і голубіють – день буде ясним, а не розкриваються – день буде сирий і похмурий.
Лимонно – жовті квіти купальниці закриваються вдень – буде дощ.
Вчитель. Що значить кожна квітка та її колір? На це запитання ви знайдете відповідь у наступній статті.
Айстра - сум
Волошка –простота
Гвоздика – мужність, стійкість.
Гіацинт – біда.
Дзвоник польовий – вдячність.
Конвалія – приховане кохання.
Лавр –успіх
Лілія біла –чистота.
Мак – краса, молодість.
Нарцис – гордість.
Піон – довголіття.
Пролісок – ніжність, вірність.
Ромашка – кохання, мир.
Троянда – кохання, і здоровя.
Тюльпан - – кохання.
Символіка кольору: червоний – енергійний, найактивніший. Символізує життя, свободу, урочистість, кров.
Жовтий – теплий, веселий. Символізує світло, життя, радість, повагу до старості .
Зеленкувато – жовтий - символізує зраду, ревнощі, з заздрість.
Блакитний - холодний, пасивний. Символізує ніжність, вірність, легкий сум.
Синій – спокійний, серйозний. Символізує довіря, сум.
Фіалковий – повний життя. Символізує дружбу, довіря, гідність.
Білий – нейтральний. Символізує невинність і чистоту.
Вчитель. Українці здавна були добрими травниками. Майже в кожному селі був хтось із травників, хто займався лікуванням зіллям. Вони знали час їх цвітіння, дозрівання, пору збирання. Українці знали понад 350 видів рослин, що мали лікувальні властивості. Добре знали лікувальну дію культурних рослин. Отже, наступна рубрика „ Лікарські рослини.”
Учень6. колись був звичай починати збирати трави 10 травня, коли вони зацвітали, і продовжували збирати протягом червня і особливо на Івана Купала. Травники говорили, що в цей день пахощі квітів і трав – найпянкіші. Є рослини, які народ особливо шанує і вони є обов’язково біля хати дбайливої господині. Це м’ята, румянок, любисток, нагідки, рута, мальви.
Любистком лікують нервові хвороби. З квіток роблять відвари, що використовуються при ранах, опіках, хворобах очей та лікують запальні хвороби горла. А ось відвар із м’яти використовують для лікування шлунка, кишечника, печінки, жовчного міхура.
Посадила м’яту мати
Пахне м’ята біля хати.
Буду м’яту поливати -
хай росте пахуча м’ята
Зелену аптеку ми зустрічаємо ми на городі, в лісі. Квіти липи, звіробою мають значні лікувальні властивості. Липа використовуються при простудних хворобах, а звіробій має широке застосування: і для примочок, і як відвар при хворобах шлунка, печінки.
Для збирання лікарських рослин ми повинні знати такі правила:
1.Заготівлю проводити в точно визначений час.Для збору є певний календар. Крім того, на якість лікарської сировини впливає і час доби.
2. Всі надземні частини збираємо при гарній сухій погоді.
3. Листки зривають нижні.
4. Підземні частини використовують, миють, а потім сушать.
5.Способи сушки різні – і природні, і штучні.
Вчитель. І, насамкінець присвятимо сторінку нашої газети „квітковому годиннику”. Вперше такий „квітковий годинник” влаштував визначний натураліст Карл Ліней в 20 – х роках .18 ст. Він точно показав час лише в ясну і сонячну погоду.
На основі чого створено „квітковий годинник?” На основі точної періодичності закривання і відкривання квітів протягом доби. Кожна рослина прокидається і засипає в певний час доби.
4.
Рано, в 5 годин, відкриває свої квіти мак, а закриває о 14 годині.
7 год – 16 год – льон, картопля.
8 годин – 15 годин – кульбаба.
9 годин – 13 годин – безсмертник.
10 годин -20 годин – нагідки.
11 годин 17 годин кислиця.
20 годин -2 години – нічна фіалка.