20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок на тему "Особливості будови, процеси життєдіяльності й розмаїтість грибів. Шапкові гриби: їстівні та отруйні. Запобіжні заходи щодо отруєння грибами. "

Про матеріал

Розробка уроку на тему: "Особливості будови, процеси життєдіяльності й розмаїтість грибів. Шапкові гриби: їстівні та отруйні. Запобіжні заходи щодо отруєння грибами.Лабораторна робота №16 Будова шапкових грибів". В розробці вміщіні цікаві матеріали,а саме: загадки про гриби, кросворд на дану тему, висновок у вигляді гри "встав пропущені слова".

Перегляд файлу

УРОК 2. Особливості будови, процеси життєдіяльності й розмаїтість грибів. Шапкові гриби: їстівні та отруйні. Запобіжні заходи щодо отруєння грибами.                                                                                              Лабораторна робота №16 Будова шапкових грибів.

Освітні цілі: розкрити характерні риси будови і життєдіяльності шапкових грибів; їх місце в екосистемах і практичній діяльності людини; ознайомити учнів з ознаками отруєння грибами і навчити їх надавати першу допомогу; дати кілька порад грибнику-початківцю.

Основні поняття і терміни: симбіоз, мікориза, міцелій, плодове тіло, трубчасті і пластинчасті гриби.

Обладнання: таблиця "Гриби", роздавальні картки "Шапкові гриби", засушені гриби, муляжі шапкових грибів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Методи і засоби: інформаційно – рецептивні, практичні, навчально - дослідні.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Мотивація навчальної діяльності

Давайте пригадаємо ліс восени. Коли ви входите до нього, одразу відчуваєте запах грибів і починаєте уваж­ніше дивитися під ноги, шукаючи саме їх. Ідучи лісом, ви можете побачити багато грибів. А звідки вони з'яв-ляються? Тривалий час правильної відповіді на це за­літання не було, і це породжувало різні забобони. Наприклад, вважалось, що раптова і рясна поява грибів на одному місці викликається ударом блискавки у землю або рясною росою. Деякі гриби виростають, утво­рюючи правильне коло, у центрі якого висихає трава.

«Відьмачими кільцями» називали їх у давнину. Німці вважали, що у цих місцях танцювали відьми, скандинави — ознакою зачарованих скарбів, а

голландці — місцем, де чорти колотили масло. Що ж  відбувається насправді? Щоб дати відповідь на це питання, треба познайомитися з особливостями

будови і розвитку шапкових грибів.

 

II. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІII. Вивчення нового матеріалу.

1. Відгадайте загадки.

Стоїть хлопчик під пеньком, накрив голову брильком. (Опеньок).

Стоїть при дорозі на одній нозі і шапочку має, та нікого не вітає. (Гриб).          Маленький, чепурненький крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов. (Підосичник). Всі відгадані вами гриби віднесені до шапкових. Яка ж їх будова? Спробуємо пояснити.

 

1.Шапкові гриби, їхня різноманітність.

Різноманітність грибів


Групи грибів


Особливості будови і життєдіяльності


 


 

Шапкові


                                     

                              Нижня сторона шапки гриба
                                 1 - трубчастого; 2 -                          пластинчастого.

                                                                                                                                                                                     На пластинках або в трубках утворюються мільйони спор.
________________ 

Живлення

1.Мікориза (грибокорінь) -     симбіоз гри­бів з вищими рослинами. Завдяки мікоризі гриб отримує від рос­лини поживні речовини (вуглеводи), а їй постачає деякі неорганічні сполу­ки й речовини, які прискорюють ріст. Наприклад: піддубник, підберезник, підосичник.

Мікориза - приклад взаємовигідного співіснування різних видів організмів.

2.Сапротрофи (живляться органічними речовинами ґрунту або гною) Наприклад: печериці, гнойовики

 

 

 

 

________________


 

 

 Плодові тіла – це частина гриба. Якщо обережно розкопати грунт навколо плодового тіла, можна побачити численні білуваті гіфи. Їх сукупність має назву грибниця.

Для росту грибниці потрібні умови: підвищена температура, вологість, органіка у грунті.

2.Значення шапкових грибів у природі.

 

  • Беруть участь у колообігу речовин. У ланцюгах живлення вони є редуцентами - організмами, які живляться відмерлими органічними рештками, перетворюють їх у прості неорганічні сполуки.
  • Беруть участь у процесах ґрунтоутворення (ґрунтові гриби).
  • Позитивний вплив мікоризи на життєдіяльність рослин.
  • Багато тварин живиться плодовими тілами шапкових грибів.

3. Значення шапкових грибів у практичній діяльності людини.

  • Цінний харчовий продукт, хоча білки грибів засвоюються лише на 58 - 85 %, оскільки мають хітин.
  • Використовуються для отримання антибіотиків, вітамінів, фер­ментів, лимонної кислоти та ін.    .
  • Дріжджі використовуються у хлібопеченні.
  • Багато видів грибів шкодять здоров'ю, викликаючи харчові отруєння.
  • Значні втрати врожаю відбуваються через гриби, які викликають хвороби рослин.
  • Хвороби тварин і людей - дерматози, хвороби волосся, нігтів,  дихальних шляхів, ротової порожнини - результат зараження] грибами.
  • Трутовики й цвілеві гриби руйнують деревину - перекриття бу­дівель, складів, сховищ;  через них у лісі гинуть дерева.
  • Деякі види цвілевих грибів псують харчові продукти, які пліс­нявіють і гниють.

4. Правила збирання грибів.(самостійна робота)

  • Збирати ті види грибів, які добре відомі.
  • Збирати лише молоді плодові тіла.
  • Не можна збирати поблизу великих автомобільних доріг або територіях забруднених радіацією.

 

 

 

 

 

 5.Заходи попередження отруєнь грибами, перша допомога при отруєннях — самостійна робота учнів за зав­данням:

  1. На підставі власного досвіду і літературних дже­рел встановіть правила збирання грибів і ос­новні заходи попередження отруєнь ними. За­пишіть їх.
  2. Правила збирання грибів:

а)________

б)________

в)________

3) Заходи попередження отруєнь грибами:

а)________

б)________

в)________

 

 

ЛАБОРАТОРНА   РОБОТА  БУДОВА І РІЗНОМАНІТНІСТЬ ШАПКОВИХ  ГРИБІВ

Мета: вивчити будову плодового тіла шапкових грибів, навчитися розпізнавати їстівні і отруйні гриби.

Об'єкти, обладнання і навчальні посібники: колекції,; муляжі, живі зразки шапкових грибів, лупа, пре­парувальний набір, таблиці, підручник.

Хід роботи

Завдання 1. Ознайомитися з будовою шапкових грибів.

1. Розгляньте плодове тіло шапкового гриба неозброєним оком. Знайдіть шапку, ніжку, міцелій (грибницю). Замалюйте те, що побачили і зробіть відповідні
цифрові позначення: 

  1. — плодове тіло;
  2. —- грибниця;
  3. — ніжка;
  4. — шапка.

2. Розгляньте будову шапки з нижнього бо і знайдіть або пластинки, або трубочки, на яких дозрівають спори. Розгляньте їх за допомогою лупи.

Завдання 2. Ознайомитися з різноманітністю шапкових грибів. Навчитися розрізнювати їх.

  1. Розгляньте запропоновані вам шапкові гриб

2.Під керівництвом учителя, користуючись підручником встановіть їхню назву і запишіть до таблиці. запишіть до таблиці:

 

 

 

Назва гриба

Характерні ознаки

Пластинчастий або трубчастий

їстівний чи отруйний

 

 

 

 

 

Висновок:

  1. У вищих грибів гіфи (міцелію) багатоклітинні. Із гіф утворюються (плодові) тіла грибів.
  2. Шапкові гриби мають (плодове) тіло, у якому розрізнюють (шапку) і (ніжку). Ніжкою плодове тіло поєднується з (міцелієм), а на (шапці) розташовують­ся спорангії зі (спорами).
  3. Залежно від будови (нижнього) боку шапки роз­різнюють (пластинчасті) і (трубчасті) гриби.
  4. Наявність у грибах хімічних речовин обумовлює їхню придатність до вживання у їжу. За цією ознакою розрізняють (їстівні), (неїстівні) і (отруйні) гриби.
  5. Збирати для вживання у їжу можна тільки (доб­ре) відомі (їстівні) гриби. 

 

3. Значення грибів у природі, особливості розростання  грибниці у ґрунті, розгадка таємниці утворення відьмачих кілець», симбіоз із рослинами, здатність грибів до накопичування у грибниці важких металів, Ліонуклідів — розповідь, повідомлення учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

р

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

б

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Підземне плетиво світлих ниткоподібних утворів грибів.

2. Спосіб живлення ¾ всіх видів грибів. Група...

3.Інша назва його – грибокорінь.

4.співжиття гриба і дерев.

5.спосіб живлення ¼ всіх видів грибів. Група...

Відповіді:1.грибниця.2.сапрофіти.3.мікориза.4.симбіоз.5.паразити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал до уроку.

 

Боровик

Я, гриб боровик,

Маскуватися звик.

Мусиш ліс обійти,

 Щоб мене ізнайти.

А кому знайти удасться

Знай, тому всміхнулось щастя,

Бо смачнішого нема

Між грибами усіма.

І красивий, і м 'ясистий,

Ще й статечний, ніби пан.

З Києва мене туристи

Возять аж за океан.

Хто не вміє нас шукати,

Тим адресу можу дати.

Ми і в лісі, й на галяві,

Корінь білий, верх смаглявий.

Печериця

По нашому я печериця,

А по-французьки — Шампіньйон.

Хоч куцонога, блідолиця,

 Але витримую фасон.

Засмажте мене в сметані,

Й куди тому боровику.

 Мене шукайте на світанні

У лісі, полі, у садку.

Сироїжка

Я — сироїжка, біла ніжка,

У різний колір чепурюсь.

Така тендітна, така я ніжна,

У руки візьмеш — і кришусь.

Хоча кришусь, хоча тендітна,

А, кажуть, дуже апетитна.

Хто куштував хоч раз мене,

Забачить в лісі — не мине.

Лисички

Ми лисички, жовті личка

Ростом зовсім невеличкі,

Не червиві, дуже чисті,

Не ховаємося в листі.

Хто на слід наш натрапляє,

Повен кошик назбирає.

 Ростемо ж не поодинці,

Нас шукайте у низинці.

 

Рижик

Я, рижик, сурмлю в ріжок

Корінець дірчастий.

На мені капелюшок

Червоно-смугастий.

Не боюся я дощу,

Кожну краплиночку

Через себе пропущу,

Ніби через лієчку.

Обійдіть все царство грибне —

Хто ще здатний на подібне?

Маслюки

Ми — маслюки, жовто-бурі шапки.

Ростемо там, де глиця,

Під соснові залазим шишки,

Любим запах живиці.

Нас збирають старі і малі,

Маринують і смажать.

Більш смачніших, ви не знайдете страв.

Ледацюга — хто нас не збирав.

Опеньки

Ми опеньки,

Ніжки тоненькі,

Шиї, мов цівки,

А як більші виростаєм,

Парасольки розкриваєм.

 І на пні і коло пня

Нас велика рідня.

Простягаймо рученята —

Устигай лише збирати.

 

Підберезник

Я — підберезник,

Гриб чудесник.

Люблю я дух березняка,

Хто покуштує, не пожалкує.

Не гірший від боровика

І головастий, і м 'ясистий,

Та я не хвастаюсь, як він.

Возили і мене туристи

На літаку за океан.

Груздь

Я груздь, у землю вгруз

 Заледве не по шию.

Ще зовсім карапуз,

А вже сомбреро шию,

По-нашому це бриль.

Низенький та крислатий

Від сонця і дощу

Він буде захищати.

В соснових я борах

 Росту собі на волі,

Хрумчу я на зубах,

Побувши у розсолі.

 Підносять до небес

Мене дорослі й діти,

 Бо я делікатес —

Умію я хрумтіти.

 

Підосичник

Я гриб грибів. Я — підосичник,

Найбільший в лісі симпатичник.

До мене не ідуть — біжать,

Покласти в кошики спішать.

А шапка в мене, глянь, яка!

Як у гриба-боровика,

Лиш з різницею тією,

Що верх червоний у моєї.

Удався вродою і зростом

Груздь проти мене карлик просто.

І навіть на боровика

Дивитись мушу звисока.

 

 Сироїжка

Я білянка, полісянка,

Сизуватенький убір

Встань раненько на світанку

І з кошеликом — у бір.

Над рижком беру я гору

 І над лисичками беру.

Кращої у літню пору

Ти не знайдеш у бору.

 

Мухомор

Я мухомор, я людомор,

Червоний, наче помідор.

Кашкет цяцькований, розлогий,

А сам — стрункий і довгоногий.

Серед урочища грибного

Не знайдеш красеня такого.

Та я отруйний, пам 'ятай!

Мене побачиш — обминай!

 

 

Чи знаєте ви?..

  • Іноді на полях можна побачити дивні гриби у вигляді "коржиків" жовтого, білого й оранжевого кольорів. Молоді гриби можуть пересувати­ся й навіть забиратися на пеньки. Тут гриб покривається крихкою оболон­кою і утворює велику кількість спор, як і порхавка. Називають такі гриби слизовиками.
  • Гриби з'являються, зазвичай, після дощів. Вони живляться переваж­но органічними речовинами. Органічні рештки рослин інтенсивно гни­ють після дощу, що створює добрі умови для росту грибів.
  • Хворобу стригучий лишай викликають гриби-паразити, що посе­ляються на тілі людини.
  • Із зеленого цвілевого гриба пеніцила на спеціальних заводах ви­готовляють ліки пеніцилін.
  • Симбіоз грибів і квіткових рослин відомий з давніх-давен. У єгипет­ських гробницях знайдено насіння пажитниці, заражене тим самим гри­бом, з яким і тепер вона перебуває у симбіозі. На коренях папоротей і плаунів кам'яновугільного періоду також виявлено нитки грибів. Цією ста­родавньою "дружбою" пояснюються невдачі з першими посадками лісо­вих смуг у степу. Спершу насадження молодих дубків і сосен гинули, бо в степових ґрунтах немає грибів. Коли під час насадження лісосмуг підси­пали лісової землі із гіфами грибів, деревця стали розвиватися нормально.

Мешканці бразильських джунглів називають гриб, який росте бук­вально на очах "дамою під покривалом". З'являється він з пружного бі­лого "яйця", котре на очах збільшується, тріскається й розпадається на дві половинки. З них з'являється яскраво-оранжева шапочка на довгій білій ніжці. Ніжка швидко збільшується на 0,5 см. Німецький мандрів­ник Р. Крумбгольц простежив за розвитком цього гриба. Він писав, що за дві години гриб вигнав угору на півметра. Тоді несподівано з-під шапочки вискочило біле покривало й сповило ніжку. Одразу став по­ширюватися неприємний запах, на який злетілося багато мух і мете­ликів. Звечоріло, і стало видно, як гриб засвітився яскравим зеленуватим світлом. Дослідник вирішив вранці глянути на дивний гриб, але знайшов тільки невелику пляму слизу. Наукова назва цього гриба — дзвоникуватий диктіофор.

в У комах є тяжке захворювання — мускардиноз. Спричиняється воно грибом мускардина біла. Спори гриба, потрапляючи в тіло комахи, про­ростають. Грибниця розростається, виділяє отруту — і комаха гине. Укра­їнські вчені створили препарат боверін зі спорів гриба. Боверін — ефек­тивний засіб боротьби із шкідниками сільського господарства, особливо з колорадським жуком.

  • Є гриби, які можуть рости під землею. Це — трюфелі. їх знаходять з допомогою спеціально навчених собак. Досвідчені ж грибники відшу­кують їх самі, бо над грибами трава ніби випалена. Є трюфелі чорні, білі й оленячі. Оленячі їдять лише олені й білки. Північні мисливці викорис­товують оленячі трюфелі як найкращу принаду для полювання на білок. Білі трюфелі інтересу не становлять. Найціннішими для людини є чорні трюфелі. їх використовують як приправу до найвишуканіших страв. В Україні вони трапляються вони в південно-західних букових лісах.
  • Солоні рижики за калорійністю (при 100 г маси) перевершують мариновані білі гриби на 67 калорій, солоний оселедець — на 54 калорії, яйця — на 43 калорії, куряче м'ясо — на 75 калорій, молоко — на 117 калорій. Щодо засвоюваності, жоден гриб не може прирівнятися до ри­жиків.
  • Лишайники руйнують гірські масиви. Сухе шумовиння на камені — мертвий організм, який розтирається на порох. А під час дощу його не впізнати. Він піднявся, зазеленів, почав жити повнокровним життям, поки вітер і сонце не перетворять його на суху кірку на камені. Так і живе лишайник від дощу до дощу: коренів у нього немає, а на голій скелі вода не затримується. За п'ять або десять років виростає плямочка завбільшки з п'ятикопійчану монету. Засихаючи, ховається в щілину, набубнявівши, тисне на неї. Своїми ферментами й кислотами лишайник потроху розчи­няє мінерали: під ним збирається пил, перегній. Так руйнуються найміцніші скелі, перетворюючись на родючий ґрунт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Аукціон»

Вчитель. Продається гриб — білий гриб. Хто ба­жає купити?

Учень. Шапка у білого гриба напівсферична, опук­ло-розпростерта. Шкірка не знімається. М'якуш щільний, білий, при розрізуванні не змінюється, з приємним запахом і смаком. Найкращий із відомих їстівних грибів. Росте білий гриб у листяних лісах: під дубом, буком, грабом, березою, ліщиною, у хвой­них лісах — під сосною, ялиною. Поширений по всій Україні. У білому грибі міститься герцинін. Вживають при стенокардії, туберкульозі, зниженні загального тонусу, проти пухлин.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — лисичка справжня. Хто бажає купити?

Учень. Лисички досить вибагливі до світла, тому зустрічаються переважно на галявинах, уздовж доріг й просік, ростуть численними групами, але повільно. До вологості лисички невибагливі. На перезволоже­них місцях не ростуть. Плодоносять, починаючи з червня, все літо й осінь аж до заморозків на поверхні ґрунту. Лисички мають одну безперечну перевагу пе­ред усіма іншими видами грибів — вони менше від інших пошкоджуються комахами, слимаками та іншими шкідниками, майже не уражаються грибни­ми хворобами. Ці гриби лише висихають на місці при недостатній кількості вологи та високій температурі повітря. Період плодоношення лисичок довгий, вони зустрічаються в лісі навіть тоді, коли інших видів їстівних грибів вже нема

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — сироїжка. Хто бажає

рити?

Учень. Сироїжки зустрічаються в дубових та дубо- грабових насадженням. За смаковими властивостями одним із цінних видів сироїжок є сироїжка зелена лика, плодоношення якої починається в кінці травня після рясних теплих дощів і продовжується до ранньої осені. Росте групами і поодиноко в затінених сітях, відсутня на відкритих місцях та у густому вв'яному покриві. З'являється серед опалого минулорічного листя. Сироїжки плодоносять щорічно з деякими коливаннями урожаю залежно від погодних умов. Посушливі весна й літо не сприяють плодоношенню в ранній період, в осінній період, звичайно вологий, вони незмінно з'являються і рясно плодоносять. Вчитель. Запам'ятайте! Збирати гриби треба дуже уважно, перевіряючи у підозрілих та мало знайомих видів колір шапки, пластинок, м'якуша, наявність тільця на ніжці та піхви біля її основи, а також запах . Краще на місці збирання переглянути гриби, відбракувати перестиглі, зіпсовані, щоб вони не за­бруднювали неушкоджені плодовики. Пам'ятайте, найкращим способом збирання їстівних грибів є зрізування плодового тіла. Витягування його з ґрун­ту, руйнування місця зростання гриба знищує гриб­ницю із зачатками нових плодових тіл.

 

 

 

 

Вчитель. Продається гриб — маслюк. Хто бажає купити цей гриб?

Учень. У лісах України зустрічаються чотири види маслюка — маслюк звичайний, зернистий, модрино­вий та модриновий синіючий. Найбільш поширеним є маслюк звичайний та зернистий. До світла маслюк невибагливий. Зустрічається він у соснових насад­женнях, на галявинах, на узліссях та узбіччях доріг. Часто плодові тіла маслюка ростуть під товстим ша­ром опалої хвої, злегка піднімаючи її над поверхнею землі. Колір плодових тіл маслюка дещо змінюється залежно від освітлення (від світло-коричневого і буро­го до білого). До вологи маслюк вибагливий, проте на вологих і мокрих ґрунтах він зовсім не зустрічається. Слід відзначити, що навіть незначні опади чи великі роси та тумани здатні викликати плодоношення мас­люка. При надлишкових опадах і порівняно холодній погоді при 5—10°С тепла, коли білий гриб не з'яв­ляється, маслюк може плодоносити в місцях свого звичайного місцезростання. Маслюк росте добре в посадках сосни змішаних із березою, дубом та інши­ми деревними і чагарниковими породами. Із задово­ленням скльовують маслюки сойки, сороки, дрозди.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — підберезовик. Хто ба­жає купити?

Учень. Підберезовик — це відомий їстівний гриб, що зростає у листяних і мішаних лісах під березою з травня до пізньої осені. До світла гриб вибагливий, тому його можна зустріти на галявинах, уздовж доріг, на узліссях або в насадженнях берези. Зростає невеликими групами. Плодоносить щорічно.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — підосичник. Хто ба­жає купити?

Учень. Підосичник зростає у листяних і мішаних лісах під осикою:, та вільхою, світла уникає. Плодові тіла утворюються з липня по жовтень щорічно, рос­те групами та поодинці.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — вовнянка. Хто бажає купити?

Учень. Вовнянка зростає на світлих і сирих місцях. У насадженнях, де зустрічається береза, з'являється гриб у липні,  серпні,  але особливо велика кількість його

буває у вересні. З першими морозами зникає і пізніше плодоношення не відновлюється. До родючості та зво­ложення ґрунту вовнянка вибаглива. До світла неви­баглива. Росте під пологом зімкнених деревостанів та на галявинах навколо окремих беріз. Росте великим групами, часто зустрічається на незначних площах.

Вчитель. Гриб продано! Пам'ятайте! Збирати тре­ба молоді неперестиглі плодові тіла, поки у них ще не утворилися стиглі спори. За зовнішнім

 

 

виглядом пе­рестиглі їстівні гриби легко відрізнити: у темно-спо­рових видів пластинки стають темно-коричневими або чорними, у рожевоспорових — рожево-бурими або рожево-коричневими, у білоспорових вони буріють. Перестиглі плодові тіла навіть їстівних грибів можуть спричинити шлункове захворювання. Цінність таких грибів, як їстівних, мала. З дозрілих плодових тіл звільняються і поширюються спори, при проростанні яких відновлюється грибниця видів. То­му перестиглі плодові тіла збирати не можна.

Вчитель. Продається гриб — опеньок справжній. Хто бажає купити?

Учень. Опеньок справжній — паразитичний гриб. Опеньком справжнім уражаються майже всі деревні чагарникові та більшість трав'янистих рослин. На ви­рубках лісу плодові тіла опенька справжнього з'явля­ються на другий-третій рік. Спочатку вони вироста­ють навколо пеньків берези, в'яза, вільхи, осики, потім дуба та сосни.

Найшвидше руйнуються уражені опеньком пеньки берези, осики та ялини через 3—4 роки. Найбільш стійкими проти руйнування опеньком є пеньки дуба, які руйнуються протягом 8—10 років. Кількість пло­дових тіл опенька біля одного пенька буває різною — від кількох штук до кількох десятків і навіть сотень.

Опеньок більше поширений у насадженнях сирих і мокрих типів лісу. Він з'являється здебільшого в осінній період, плодоносить до глибокої осені, навіть при зниженні температури до мінус 5°С. Плодоношен­ня його відновлюється після заморозків на ґрунті, як­що після цього настає дощова, туманна й тепла погода.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — рижик. Хто бажає ку­пити цей гриб?

Учень. На Україні рижик має незначне поширення, за винятком смерекових лісів Карпат, де він зустрічається у великій кількості. Рижик розвиваєть­ся у молодняках сосни та ялини під пологом зімкну­тих насаджень, у деревостанах сосни та смереки у віці 40 років і старше переважно на галявинах та узліссях, що слабо освітлюються сонцем. Рижик трап­ляється інколи на тінистих місцях; на дуже зволожених

ґрунтах гриба майже немає. Росте цей вид групами. Рижики з'являються в пізньолітній та осінній періоди, тривалість розвитку плодових тіл незначна. Рижик швидко пошкоджується личинками комах: гриби, що з'являються вночі, звичайно до кінця дня вже чер­вивіють. Під час перших заморозків на поверхні ґрун­ту плодоношення припиняється.

Вчитель. Гриб продано!

Вчитель. Продається гриб — рядовка зелена. Хто бажає купити?

Учень. Рядовка зелена, або її ще називають зеленуш­ка, поширена в соснових насадженнях у сухих і світлих борах. Плодоношення з'являється лише у ве­ресні, жовтні та листопаді і буває дуже рясним. Плодо­ношення відновлюється після заморозків на поверхні ґрунту, якщо потім настає тепла й

 

 

сира погода. Перші осінні плодові тіла зеленушки пошкоджуються личин­ками комах. Після похолодання, коли припиняється літ комах, зеленушка залишається непошкодженою.

Вчитель. Гриб продано!

Пам'ятайте! Гриби треба використовувати в найкоротший строк після збирання. При кімнатній тем­пературі сирі гриби не можна довго зберігати, бо во­ни швидко псуються. Ці вимоги пояснюються тим, що споживання добре відомих їстівних, але несвіжих грибів може викликати отруєння. Адже м'якуш гри­ба значною мірою складається з білкових речовин, які при відповідній температурі швидко розкладають­ся як і білки м'яса чи риби. Якщо зібрані гриби не можна використати відразу, їх треба зберігати на хо­лоді, проте не більше доби. Слід пам'ятати, що не завжди їстівність чи отруйність гриба можна визна­чити за запахом і смаком, оскільки найбільш небез­печні, навіть смертельно отруйні гриби мають приємні смак і запах. Лише деяким отруйним грибам властивий неприємний запах. Дослідник вирішив вранці глянути на дивний гриб, але знайшов тільки невелику пляму слизу. Наукова назва цього гриба — дзвоникуватий диктіофор.

doc
Додано
9 червня 2018
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку