Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми „Будова слова”
Мета:
Хід уроку
Учитель. Яке дерево росте швидше за всі інші? ( Баобаб)
Хто висиджує яйця стоячи? ( Пінгвін)
(Учні записують каліграфічно відповіді на питання в зошит і виконують звуко - буквений аналіз кожного слова.)
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми закріпимо теми, які вивчали останніми
тижнями.
( З΄ ясовуємо разом з учнями, які саме теми: будова слова, правопис –е-, -и- у коренях слів, що перевіряються наголосом.)
Дидактична гра „Впізнай слово”
(Діти записують відповіді в зошит.)
Пора року, що наступає після зими. ( Весна)
Письмові послання. ( Листи)
Частина рослини, по якій поживні речовини та вода із грунту дістаються від кореня до квітки. (Стебло)
Слово з рядка із вірша Т. Г. Шевченка: „Садок .......... коло хати”. (Вишневий)
Учитель.
Яка орфограма об΄єднує записані вами слова?
Як перевірити правильність написання цих слів?
Що писати Е чи И?
Швидко слово ти зміни.
Став під наголос мене
І узнаєш: И чи Е.
Учитель.
- А яке із записаних слів можна вважати „зайвим”? Чому?
Відповіді учнів. „Вишневий”. Це слово відноситься до частини мови прикметник, а всі інші – іменники.)
Робота з таблицею
1). – закінчення
2). – основа
3). – корінь
4). – суфікс
5). – префікс
Закінчення
Учитель. Подивіться, будь ласка, на дошку і скажіть, знання з якої теми ми будемо з вами узагальнювати.
Відповіді дітей. Будова слова
Учитель. З якої частини слова ми починаємо його розбір?
Відповіді дітей. Закінчення
Учитель. Зверніть увагу на роздатковий матеріал, що перед вами.
Вправа 1.
Робота в зошитах. Коментоване письмо.
Вправа
Спиши, розкриваючи дужки. У змінених словах визнач закінчення.
Високо в (небо) у (кришталевий) теремку живуть краплинки – веселинки.
Коли їм захочеться погратися, вони (падати) на (земля). Коли стомляться, то полягають на (земля) і сплять, доки їх (сонечка) не розбудить.
Учитель. Зробіть висновок, яка роль закінчень.
Відповіді дітей. Зв΄язок слів у реченні.
Учитель. Яку частину слова визначаємо далі?
Відповідь дітей. Основу.
Учитель. Що називають основою слова?
Відповідь дітей. Частину слова без закінчення.
Учитель. Які частини основи слова ви можете назвати?
Відповідь дітей. Корінь, суфікс, префікс.
Відповідь дітей. Що спочатку визначаємо?
Відповідь дітей. Корінь.
Корінь
Робота з роздатковим матеріалом.
Учитель. Як ви думаєте, яким буде наступне завдання?
Відповідь дітей. Записати споріднені слова.
Дидактична гра „Зайве слово”
У записаних словах визнач корені. Яке слово можна вважати „зайвим”, чому?
Гора, гірський, горяни, горе, підгір΄я.
Відповідь дітей. Горе, бо це слово має інше значення, ніж інші записані.
Учитель. Давайте не залишимо це слово самотнім і доберемо слова з його родини.
Робота біля дошки, робота в зошитах.
Горе, горювати, горенько.
Учитель. Робимо висновок: Що називається коренем слова?
Руки вгору підняли,
І на місці всі пішли,
Руки в кулаки згинаєм,
Руки прямо випрямляєм,
Сіли – встали,
Сіли – встали
І на місці пострибали.
Учитель. Які частини слова можна визначати, коли визначили корінь?
Відповідь дітей. Суфікс, префікс.
Суфікс, префікс
Завдання „Утвори нові слова”
На дошці записані суфікси:
ЯР, ОК, ИК, ЕНЬК, СЬК.
На дошку магнітами прикріплені листки зі словами: ШКОЛА, ГРИБ, КІТ, МАЛИЙ, УКРАЇНА.
Завдання: учень виходить до дошки, вибирає будь-який листок, і від слова, що записано на ньому, за допомогою суфікса, утворює нове слово.
Робота біля дошки, робота в зошитах.
На дошці запис:
Завдання: за допомогою префіксів утворити нові слова. Робота в зошитах, коментоване письмо.
Робимо висновок: для чого потрібні суфікси та префікси?
Відповідь дітей. Для утворення нових слів.
Завдання „Шифрувальники”
С _ н _ чн _ й, сн _ ж _ к, р _ зм _ в _ .
Розшифрувати слова, записати їх, розібрати за будовою. З будь – яким словом скласти речення.
За допомогою таблиці узагальнюємо знання про будову слова.
Завдання „Склади слово”
На дошці запис: КИЙМ΄Я, УГРД, ВОГОРИТИ.
Завдання: відтворити слова, записати їх. До кожного дібрати синонім і антонім.
Робота в зошитах. Коментоване письмо.
М΄який,лагідний, твердий.
Друг, товариш, ворог.
Говорити, казати, мовчати.
„Чарівний квадрат”
Робота з роздатковим матеріалом.
- Перед вами чарівний квадрат, в якому заховані слова. Розміщуватися слово може як зліва направо, так і навпаки, як зверху донизу, так і знизу вверх.
Завдання: знайти заховані слова.
Я |
Л |
Л |
І |
Г |
П |
А |
Ф |
Ж |
Е |
Б |
І |
Ж |
И |
Т |
Т |
Я |
Р΄ |
У |
С |
У |
О |
А |
Я |
В |
З |
У |
Т |
Т |
Я |
Відповідь дітей. Пір΄я, гілля, життя, взуття.
Учитель. Яке з них можна вважати „зайвим”? Чому?
Відповідь дітей. Слово ПІР΄Я. Воно містить орфограму, відмінну від трьох інших.
Учитель.
План – конспект
відкритого уроку
з української мови
проведеного у 3 – А класі
Класний керівник:
Задворна Людмила Віталіївна
Вправа 1
Спиши, розкриваючи дужки. У змінених словах визнач закінчення.
Високо в (небо) у (кришталевий) теремку живуть краплинки – веселинки.
Коли їм захочеться погратися, вони (падати) на (земля). Коли стомляться, то полягають на (земля) і сплять, доки їх (сонечка) не розбудить.
Вправа 2
Вправа 3
Я |
Л |
Л |
І |
Г |
П |
А |
Ф |
Ж |
Е |
Б |
І |
Ж |
И |
Т |
Т |
Я |
Р΄ |
У |
С |
У |
О |
А |
Я |
В |
З |
У |
Т |
Т |
Я |
Домашня робота
Знайди і запиши „заховані ” у чарівному квадраті слова. До кожного добери і запиши перевірні.
И |
Т |
С |
И |
Л |
Я |
Л |
М |
Е |
З |
И |
Б |
И |
Р |
Г |
В |
Е |
С |
Н |
А |
Л |
И |
С |
Т |
И |