Мета: продовжити формувати знання учнів про Україну як незалежну державу, рідну землю кожного з нас; сприяти розумінню поняття громадянства; формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини і Конвенцію ООН про права дитини; з'ясувати обов'язки та права дітей; вчити відрізняти права від обов’язків;навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, вміння протистояти негативним впливам; виховувати повагу до держави.
Обладнання: ТЗН, презентація «Якими правами я наділений/наділена як громадянин/ громадянка України?», Н.М Бібік 3 клас « Я у світі» підручник
Література: Н.М Бібік 3 клас « Я у світі» підручник (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів) Харків «Основа» 2013р.
https://osvita.ua/school/lessons_summary/initial/57518/
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці
Мене звати Ірина Геннадіївна, і сьогодні урок « Я у світі» проведу у вас я.
Урок у нас сьогодні буде незвичайний, ми з вами вирушимо в подорож, та завітаємо до країни, де живуть найщасливіші діти (Яку саме, ви дізнаєтесь пізніше). Але щоб потрапити в країну вам потрібно:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1 зупинка «Пригадайко»
Для початку давайте пригадаємо…
— Які державні символи України ви знаєте? (Державний Прапор України. Державний Герб України. Державний Гімн України)
— Що таке гімн України? Коли його виконують? ( Гімн— це урочиста, велична пісня, один із найдавніших вокальних жанрів. Державний символ України. Виконують гімн під час офіцйних церемоній, урочистих заходах, змаганнях… )
— Хто автори Гімну України? (П. Чубинський, М. Вербицький)
— Що є Гербом України? Що означає цей символ? (Гребом України є тризуб. В ньому відображено триєдність життя: батько - мати - дитина. Вони символізують силу, мудрість і любов. )
— Чому український прапор має такі кольори (синій та жовтий)? (Синій колір – колір неба, жовтий колір – колір жита)
Молодці! Ви впорались із завданням, і добре знаєте Державні символи України.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
2 зупинка «Батьківщина»
«У тридев’ятому царстві жили собі…», - так починаються багато відомих вам казок. Що ж це за царство таке? Очевидно, виникало у вас таке запитання.
Тридев’ять – це три по дев’ять, тобто двадцять сім. У переносному значенні вираз «тридев’яте царство» означає дуже віддалені країни, місця. Але сьогодні на уроці ми будемо говорити не про далекі країни, а про рідну велику суверенну державу в Європі, яка живе за своїми правилами, законами. Ця країна дуже відома вам. Ви напевно здогадалися, яку країну я маю на увазі. (Україну)
Вправа «Асоціативний кущ»
- Назвіть слова та фрази, які спадають на думку з теми «Україна»
- Не можна уявити Україну без традицій народу, природного багатства, мальовничої природи та самого народу.
3 Зупинка «Мозковий штурм»
Інтерактивна гра «Мозковий штурм»
- А від чого залежить щастя народу і кожної людини? ( Можливі відповіді учнів: Від рівня життя, від гарної праці людей, від розумного президента, від виховання і розуму громадян, від бажання людей працювати і цікаво проводити вільний час, від дбайливого ставлення людей до природи, від добра і любові до людей тощо).
- Діти, а що означає – бути громадянином України? (любити рідну мову, поважати український народ, шанувати традиції країни, поважати права інших людей, сумлінно виконувати обов’язки). Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права і обов’язки.
ІІІ. Оголошення теми уроку
- І сьогодні на уроці ми дізнаємось про основні права та обов’язки громадян та навчимося їх розрізняти.
А також визначимо, за яких умов всі діти на Землі будуть щасливими.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Молодці! Вирушаємо до наступної зупинки!
4 зупинка «Слухайка»
1) Розповідь
- Ми з вами живемо у вільній і незалежній державі. Про Україну знають у всьому світі як миролюбну, працьовиту і незалежну державу. Нам притаманні свої традиції та звичаї, право та мораль. У нас є своя Конституція.
-А що таке Конституція?( Конституція – Основний Закон держави)
У ній записані всі правила, за якими повинні жити люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати. За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Від нас залежить, якою стане наша рідна держава: сильною й розвинутою, з високим рівнем життя її громадян, чи слабкою, залежною від волі інших держав. Чим сильніша і розвиненіша держава, тим краще в ній живеться людям – її громадянам; чим більше піклуються про державу її громадяни, тим вона сильніша й розвиненіша. Всі громадяни мають рівні права і обов'язки.
Право – система обов’язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки.
Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовляти, щоб повноцінно жити.
Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь якої держави, її майбутнє.
Уся історія людства – це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн. осіб.
І тоді люди всього світу зрозуміли, що необхідно об’єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН(слайд) – Організація Об’єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини.
5 зупинка «Запам’ятайка»
Декларація прав людини – перший документ, у якому були зазначені права дитини. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції.
У 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. У цій Конвенції країни домовились охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилось 18 років.
Конвенція –Це угода, міжнародний договір із питань прав дитини
2) Проміжне закріплення
-Що означають слова «конвенція » та «декларація»?(Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція –Це угода, міжнародний договір із питань прав дитини
Близько 50 років тому Організацією Об’єднаних Націй була прийнята Декларація прав дитини. У ній перелічено умови, за яких усі діти Землі будуть щасливі.
Молодці! Ви добре впорались із попередніми завданнями, тому, щоб познайомитись з цими умовами ми з вами завітаємо до «Країни дитячих прав».
6 зупинка «Країна дитячих прав»
Але як і кожна країна, країна дитячих прав має свої правила, а правила її будуть такі: коли ми з вами будемо знайомитись з певним правом дитини, ви повинні поділитись з нами своєю думкою щодо того, як ви розумієте це право, та навести приклади, де в житті ви користувались цим правом.
1. Кожна дитина має невід’ємне право на життя, а держави забезпечують
максимально можливий ступінь її виживання і здоровий розвиток.
2. Усі діти незалежно від кольору шкіри, мови, релігії, пола мають рівні права
3 Кожна дитина має право на турботу з боку дорослих
Дитина повинна зростати під опікою і відповідальністю своїх батьків і, в усякому разі, в атмосфері любові і моральної та матеріальної забезпеченості; малолітню дитину не слід розлучати зі своєю матір'ю.
4.Кожна дитина має право на освіту
Освіта має бути безкоштовною і обов'язковою, в усякому разі на початкових
стадіях. Їй має даватися освіта, яка сприяла б її загальному культурному
розвиткові і завдяки якій вона могла б на основі рівності можливостей
розвинути свої здібності і особисте мислення, а також усвідомлення моральної
і соціальної відповідальності, і стати корисним членом суспільства.
4 Кожна дитина має право на дозвілля.
Дитина повинна мати можливість для гри та творчості.
5 Кожна дитина має право на повноцінне харчування
Дітям корисно їсти різноманітні свіжі продукти: молоко, рибу, м'ясо. Не можна
вживати якийсь один продукт, тоді ваш організм не отримає потрібних йому
речовин. Треба їсти більше овочів то фруктів, тому що там багато вітамінів. Не
можна їсти солодощі надмірно, бо це шкодить зубам і шлунку.
6 Кожна дитина має право на відпочинок
Діти мають право на відпочинок, дозвілля та участь у культурному та творчому
житті.
7 Кожна дитина має право на медичну допомогу
Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами, які
реально може забезпечити держава. Жодна дитина не може бути позбавлена
доступу до ефективної охорони здоров'я.
8 Кожна дитина має право на захист від насилля
Дитина за будь-яких обставин повинна бути серед перших, хто отримає захист
та допомогу.
9 Кожна дитина має право на збереження сімейних зв’язків
Дитина має право на піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси
дітей є першочерговими.
10 Кожна дитина - інвалід має право на особливу турботу.
Дитині, яка є фізично, розумово або соціально неповноцінна, повинні
надаватися спеціальне лікування, освіта та догляд
7 зупинка «Рухлива» Фізхвилинка
V. Систематизація, узагальнення знань, умінь, навичок
8 зупинка «Думайка»
Робота за підручником (стр. 132-135)
Прослухайте оповідання «Ніхто не має право ображати людину» за Андрієм Усачовим і дайте відповідь на запитання:
-Чого не знав і не читав Дядько?
Читання оповідання
-Чого не знав і не читав Дядько? (Декларацію прав людини)
Що ж таке Декларація? (Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.)
---- Яку б назву дали б ви оповіданню?
— Як ви вважаєте, чи правильно вчинив Маленький Чоловічок?
— Що нового ви дізналися?
— Про яке право людини йшла мова в оповіданні?
— Розгляньте малюнок на с. 133
Творче завдання: Придумайте кінцівку оповідання
— Окрім прав, діти мають і обов’язки. Деякі з цих обов’язків тісно пов’язані з правами. Обов’язком для вас є навчання. Усі діти шестирічного віку мають право відвідувати школу. Добре навчаючись у школі, в майбутньому зможуть отримати професії, бути освіченими, добре підготовленими працівниками. Діти зобов’язані поважати старших, своїх батьків і вчителів, дбати про своє здоров’я та фізичний розвиток. Діти зобов’язані бережливо ставитися до природи, пам’яток культури.
— Пам’ятайте про єдність прав дитини та її обов’язків!
9 зупинка «Застосуємо?»
VІ. Застосування ЗУН.
Завдання «З’єднай стрілочками». Робота в парах
Ти маєш:
Права дитини Обов’язки дитини
1. Повага до особистості і гідності. 1. Добре вчитися.
2. Право на соціальний захист. 2. Дотримувати правил школярів.
3. Право на житло. 3. Поважати старших, батьків і вчителів.
4. Право на освіту. 4. Дбати про своє здоров’я.
5. Право на свободу слова. 5. Оберігати природу і пам’ятки
культури.
Гра «Так чи ні!»
10 зупинка. Гра «Правова абетка»
«Ми вважаємо, що ...»
«… тому, що ….»
«Таким чином …»
1.Яке право хотів надати своєму синові тато Карло? (Освіта)
2. Яке право порушувала мачуха по відношенню до Попелюшки?(Дозвілля)
3. Чиї права порушили (принижували гідність) лише тому, що він був несхожий на інших?(Гидке каченя)
4. Хто у казці учинив найнебезпечніший злочин, порушивши права дитини?(Лисиця)
5. Яке право порушив Іван-царевич у казці? (Власність)
6. Що зробили в цих казках з головними героями, порушивши права дитини?(Викрали)
Вікторина «Які права порушено серед казкових героїв»
— З ’ясуйте, які права порушені у таких казках.
• «Колобок».
Порушення права на життя. Лісові звірі хотіли з ’їсти Колобка.
(У сучасному житті трапляється безліч випадків, коли злочинці позбавляють життя людей, не маючи на це ніякого права.)
• «Рукавичка».
Порушення права на житло. Рукавичка розірвалася від великої кількості
мешканців, які забули про те, що житло має бути зручним і безпечним. (Сьогодні, на жаль, багато людей живуть у перенаселених гуртожитках без належних умов, оскільки не мають можливості придбати власне житло.)
«Гуси-Лебеді».
Порушення права на життя. Баба Яга хотіла з ’їсти маленького Іванка.
(Ніхто на має права позбавляти когось життя.)
• « Троє поросят ».
Порушення права на життя та на житло. Вовк хотів з ’їсти поросят і заволодіти їхнім житлом. (У житті часто трапляються випадки, коли через недбалість люди втрачають своє житло.)
« Гидке каченя ».
Порушення права на сім’ю. Мама Качка не змогла захистити своє каченя
від глузувань і навіть прогнала його з дому. (Мама повинна опікуватись своєю
дитиною і розв’язувати проблеми її здоров'я, а не покидати її напризволяще.)
« Зимівля звірів».
Порушення права на життя та житло. Звірі погрожували Волу розламати
його хатинку та позбавити життя, якщо він не пустить їх перезимувати. (Люди
часом потрапляють у такі ситуації, коли через шантаж та погрози втрачають своє житло.)
«Коза-Дереза».
Порушення права на житло. Коза оселилася в хатці Зайчика і не пускала його до оселі. (І в реальному житті буває так, що хтось хоче нечесним
шляхом заволодіти чужим майном.)
VІІ . Підсумок
11 зупинка «Підсумуємо?»
1)А зараз давайте пригадаємо…
— Хто такий громадянин? Хто є громадянами України?
— Як довести, що всі учні нашого класу — громадяни України?
— Які у вас є права? З чим пов’язані права? Які у вас є обов’язки?
— Що ви повинні сьогодні робити, щоб виконувати свої обов’язки?
--- Що таке Декларація? А що таке Конвенція?
— Якими правами й обов’язками громадян України користуєтеся ви і ваша родина?
2) Рефлексія
Я знав…
Я дізнався…
Я візьму з собою із сьогоднішнього уроку в майбутнє…
3) Вербальне оцінювання
Сьогодні є ті, хто працював відмінно, тому вони отримують наліпку за словом «Відмінно»
Є ті, хто працював добре, тому вони отримують наліпку зі словом «Молодець»
І ті, кому треба більше працювати, отримують наліпку за словом «Старайся»
Хоч ми малі, ще школярі,
та в нас закон є i права.
І ми навік запам’ятали
iз Декларації слова:
“Всi дiти вiльнi і всі рiвнi,
і треба всiм нам дружно жить”.
Тож ми ще змалечку вчимося
всiх поважати i любить.